Longontstekeing besmettelijk?

07-11-2014 16:24 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi ,

Zal vast wel een domme vraag zijn, maar internet helpt me niet verder.

Mijn moeder heeft longontsteking, en nu wil ik morgen even langsgaan boodschappen brengen etc.

Heb geen oppas voor mijn zoontje van 5 maanden,dus wil hem meenemen.

Is dit verstandig?

Ik lees op internet dat het besmettelijk is, maar ook dat je het niet zomaar hebt..

Weet iemand hoe dit bij jonge baby's zit?
"Is een longontsteking besmettelijk?

Een longontsteking kan besmettelijk zijn. Dit hangt af van de oorzaak. De meest voorkomende oorzaak is een bacterie, de pneumokok. Deze bacterie is voor zover we weten niet heel besmettelijk. Virussen zijn vaak wel zeer besmettelijk. Heeft u een verzwakte weerstand? Dan bent u extra vatbaar. Blijf dan liever uit de buurt van iemand met een longontsteking."

Bron: www.longfonds.nl
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Bel je huisarts even.
Als je in een risicogroep zit
Zal ik wel of niet gaan?
Ik zou het niet doen zolang je niet weet waar de longontsteking door veroorzaakt is. Jij behoort niet tot een risicogroep, maar je 5 maanden oude baby wel.
Het hangt er vanaf of het veroorzaakt is door een virus of een bacterie. Virus is besmettelijk. Krijgt ze antibiotica? Dan is het een bacterie.
Ik zou wel gaan maar niet met kind. Dus of alleen de boodschappen afgeven of toch de baby ergens onderbrengen.
quote:rover37 schreef op 07 november 2014 @ 16:48:

Zal ik wel of niet gaan?Dat moet je echt zelf beslissen hoor TO. Bel anders even de huisarts voor advies.
dank allemaal.

Ik ga niet want hij is nog een beetje verkouden ook, is misschien niet zo slim dan.
Je kan toch de boodschappen aan de deur afgeven? Is ze vast blij mee
4 maanden geleden kreeg mijn nicht longontsteking, ze was heel erg ziek. 2 Weken later was mijn zus ziek. Ook zo enorm ziek geweest, echt niet te geloven, allebei tegelijk en heel langdurig. Het was bacterieel en ze hebben allebei antibiotica gehad. Ik ging bij mijn zus helpen en ik bleef erg uit de buurt van ze en mijn zus probeerde ook zo voorzichtig mogelijk te doen met hoesten. Ik waste steeds extra goed mijn handen voor ik iets ging eten of drinken. Onder geen beding zou ik mijn kinderen mee hebben genomen naar mijn zus.
quote:Nefertiti schreef op 07 november 2014 @ 16:53:

Het hangt er vanaf of het veroorzaakt is door een virus of een bacterie. Virus is besmettelijk. Krijgt ze antibiotica? Dan is het een bacterie.

Twee opmerkingen:

1. Een bacterie is ook besmettelijk, net zoals een virus.

2. Als ze antibiotica krijgt, wil dat niet automatisch zeggen dat het door een bacterie veroorzaakt wordt. De (huis)arts geeft gewoon eerst antibiotica, om te kijken of het aanslaat. Zo niet, dan volgt er een andere behandeling. De eerste-keus-medicatie van de (huis)arts zijn gebaseerd op zo laag mogelijke kosten. Niet op de beste behandeling.
quote:hebjehaarookweer schreef op 07 november 2014 @ 16:50:

Ik zou het niet doen zolang je niet weet waar de longontsteking door veroorzaakt is. Jij behoort niet tot een risicogroep, maar je 5 maanden oude baby wel.+1
quote:pompoenpit schreef op 07 november 2014 @ 17:31:

Je kan toch de boodschappen aan de deur afgeven? Is ze vast blij meeIk hoop echt dat als de moeder van TO alleen woont dat er meer hulp voor haar is dan even boodschappen bij de deur afgeven. Ik heb gezien hoe gigantisch ziek zowel mijn zus en nicht waren en die hadden echt hulp en verzorging nodig.
Ik zou je zoontje wel meenemen, maar hem niet aan laten raken door je moeder of je moeder heel dichtbij laten komen. Boodschappen af geven en gelijk weer door.

Wij weten niet waar die longontsteking door veroorzaakt wordt, dus ook niet of het besmettelijk is of niet. Een longontsteking kan ook veroorzaakt worden door maaginhoud in je longen en is dan echt niet besmettelijk. Nou is dat niet het geval, maar om maar even een stom voorbeeld te geven.
Ja ik kan helaas geen boodschappen brengen, ik heb geen oppas.

En kan hem ook niet snel even ergens brengen, want ik heb geen auto...
Dan zet je toch de kinderwagen op de rem bij het tuinhek. Geef je de boodschappen af. Komen ze niet eens bij elkaar in de buurt. Of wil je eigenlijk niet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven