EMDR ervaringen

08-11-2014 00:34 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met EMDR en dan specifiek in niet ernstige of aanwijsbare trauma's maar ervaringen die je hebben gevormd door het leven heen. Voor mij is EMDR voornamelijk werkzaam bij ernstige trauma's maar ik heb of ken geen ervaringen daarmee met niet ernstige trauma's maar toch wel situaties die je gevormd hebben tot wie je nu bent en met gevoelens/muren waar je niet vanaf lijkt te kunnen komen.

Ik ben niet op zoek naar inhoudelijke ervaringen maar meer of EMDR nut heeft gehad voor je.

Geen onderzoekoproepje
Bij mij heeft het niks geholpen!

Vond het eerder dikke onzin om in elke oor telkens een piepje te horen.
Bij mij heeft het ook niets geholpen. Het werd bij mij gebruikt om m'n angststoornis te behandelen, dus wel anders als bij jou, maar ik hoor er verder wel hele positieve ervaringen over.
Het heeft mij heel erg geholpen om uit mijn depressie te komen. Zonder emdr was dat me denk ik niet gelukt.
Zonder oorzaak geen gevolg
wel zeker een goede stap vooruit gemaakt met emdr!
Heeft mij goed geholpen
Bij partner heeft het averechts gewerkt, die is helemaal ingestort.
Ik krijg elke maand een sessie en ik ga met sprongen vooruit. Niet met een piepje of lampje. Maar met een vinger die ik moet volgen met m'n ogen. Succes.
Elke dag is er een! Maak er dus elke dag een feestje van!
Mij heeft EMDR wel geholpen. Zeker om dingen los te kunnen laten. Vooral bij zwaardere dingen, maar ook een aantal kleine dingen die ik maar niet los kon laten. Ik vond het wel lastig soms, omdat ik dan in 1 gedachte bleef hangen (wat ook niet erg is, maar voor mijn gevoel kwam ik dan even niet verder) en vermoeiend. Ik kan me wel voorstellen dat je ergens in kan blijven hangen, ik wilde soms ook niet terug naar een situatie, omdat ik blij was dat ik er een paar dagen niet aan had gedacht en dan moet je toch terug en ook aan de gevoelens die erbij horen. Daar was ik wel bang voor om er in te blijven hangen, maar gelukkig niet gebeurd. succes! (Sorry voor de lap tekst, typ mobiel ;) )
Bij mij werkte het als een trein. Ik had ook geen heftige jeugdtrauma's in de vorm van misbruik oid, maar meer dingen die niet goed waren en wel jarenlang gespeeld hebben.

Het effect was echt bizar positief. Ineens kon ik praten over die dingen en ik raakte niet meer overstuur. Het werkte ook door in andere aspecten van mijn leven, die ik niet had voorzien.

Ik profileer me nu meer op mijn werk en ik ga nu zonder piekeren naar een feestje waar ik niemand ken. Ik ga er zelfs gewoon vanuit dat het een leuke avond wordt

Veel meer zelfvertrouwen en ontspanning nu die oude shit is opgeruimd.
Bij mij heeft het enorm geholpen, ook met een vinger volgen.
Bij mij heeft het ook geholpen, ook met een vinger volgen. Schijnt ook beter te werken dan met piepjes.
Klopt, er zijn aanwijzingen dat de oogbeweging-methode beter werkt dan de piepjes-methode.

TO, vanwaar je vragen eigenlijk?
Ik vraag het me af omdat ik merk dat ik telkens tegen iets aanloop en na jaren van therapie dit niet opgelost krijg. Vandaar dat ik me afvraag of EMDR verschilt van therapiesessies waarin je voornamelijk praat. Ik heb het gevoel dat sommige zaken niet opgelost kunnen worden door erover te praten en weet niet meer hoe hier vanaf te komen. Vandaar dat ik EMDR overweeg. Ik ken EMDR alleen met de vingerbeweging dus dat zal ook de methode zijn waar ik mee bezig ga als ik besluit om hier iets mee te doen.

Wat ik wel verontrustend vind is de opmerking van bootje. Ik heb altijd de angst gehad om iets open te gooien wat beter verstopt kan blijven. Aan de andere kant denk ik dat whatever het is, ik het nu aan kan.
En bedankt voor de reacties, ik weet dat je niet zomaar EMDR gaat doen en dat de reacties komen vanuit moeilijke ervaringen dus waardeer deze openheid van jullie.
Ik heb er elke dag nog heel veel aan! Ook bij mij met vinger i.p.v. met piepjes.

Mijn zwager heeft het ook gedaan, weet niet precies welke methode maar weet wel dat het bij hem heel diep zat en dat hij inderdaad eerst dieper weg zakte maar later toch omhoog kroop.. het is natuurlijk niet niks. Bij mij had het ook niet met misbruik o.i.d. te maken maar meer met dagelijkse dingen die je in je leven meemaakt en wat je ergens in je systeem verankert, door EMDR krijgt het een ander gevoel zodat het niet meer zo zwaar beladen is en je het om kan buigen. Zo is het in ieder geval wel voor mij.

Je zou altijd eerst de intake kunnen doen om te kijken of het wel iets voor je is.

succes!!
Lovebug: wat ik me afvraag hoe je al die zaken die je meemaakt in je leven verwerkt krijgt door EMDR. Ik heb veel dingen ervaren die mij geschaad hebben of dat nu komt door mezelf of door anderen dat maakt niet uit. Vaak waren het ook kleine dingen die een grote impact op mij hadden. Vandaar ook dat ik me afvraag of dit kan werken omdat ik niet alles naar voren kan halen wat impact had. Hoe was dit bij jou? Want wat ik weet is dat je bij EMDR terug gaat naar traumatische ervaringen en door vingerbeweging de lading ervan afgaat (erg simplistisch gezegd). Maar hoe kan ik terug gaan naar al die ervaringen? Ga je dan op zoek naar de ervaring waar de meeste lading op ligt? Ik heb meerdere ervaringen dus kan daardoor heel lang er mee bezig zijn en hoe weet ik welke ervaring de zwaarste lading heeft?

Vandaar ook dat ik op zoek ben naar algemene dagelijkse levenservaringen die je zelfbeschermingsmechanisme overtriggerd heeft waardoor je EMDR nodig had. En hoe dat gegaan is. Ik vraag me het proces af en of het echt iets voor me kan betekenen.

Ik wil ook een intake en heb iemand gevonden via internet wat goed lijkt te voelen maar wil niet weer in de zoveelste therapie terecht komen die niet helpt.
Bij mij was het dat de therapeute me vroeg terug te gaan naar momenten die me pijn hebben gedaan, dit heb ik dan ook gedaan en pratende weg kwam er steeds meer boven drijven waar ik eigenlijk meer last van had maar weg gestopt had, bijvoorbeeld dat mijn vader vroeger tegen me zei "snap je dat nou niet!! als ik een wiskunde opdracht niet snapte en het hem vroeg hoe het moest, wat zo ontzettend veel indruk op me gemaakt heeft dat ik al die jaren na de tijd altijd heb gedacht dat ik dom was.. dit heb ik met emdr om weten te buigen naar.. dat mijn vader het eigenlijk zelf niet snapte maar mij een dom gevoel wilde aanpraten en tijdens de emdr heb ik het zo op kunnen buigen dat ik in mijn hoofd zei "pap jammer dat jij het ook niet snapt he.." waardoor ik nu veeeeeel beter met mijn vader kan praten zonder de lading dat ik minder dan hem zou zijn.. Ik hoop dat ik het een beetje goed uitgelegd heb.

Dit is 1 voorbeeld, helaas heb ik er wel meer en zal je die besparen (dit was overigens niet met mijn ouders ofzo hoor maar met relaties school enz..)

Je hebt het trouwens goed verwoord, niet simplistisch, maar gewoon zoals het is.
Wat ik wel denk is dat mensen die echt heel erge trauma`s verwerken moeten wel een langere en pijnlijkere weg zullen moeten bewandelen. Zoals mijn zwager heeft zijn vader zien overlijden toen hij pas 13 was en dat heeft hij meer dan 20 jaar weggestopt door veel drugs te gebruiken en dingen te doen die niet goed voor hem waren. Nu is hij al heel wat jaren met mijn zusje getrouwd en heeft al jaren geen drugs meer aangeraakt (is zelfs erg burgerlijk geworden..) maar hij heeft er echt last van gehad door emdr, uiteindelijk heeft het hem wel geholpen. Hij zei dat hij wel een paar dagen in de war was na een sessie, dus houdt daar rekening mee.
Bij mij heeft het ook erg goed geholpen! Ik had ook vingerbewegingen ipv piepjes omdat het voor mij makkelijker was om hier de aandacht bij te houden (dat is met adhd sowieso al een uitdaging). Bij mij ging het om herinneringen die bij mij veel kwaadheid en/of verdriet opwekten maar niet perse mega traumatisch waren.
"Bij mij was het dat de therapeute me vroeg terug te gaan naar momenten die me pijn hebben gedaan"

Daar gaat het om. EMDR ken ik niet letterlijk, maar wij deden het als methode: kijk terug, haal al die steentjes eens weg waaronder pijn zit. Kijk met de ogen van nu nog eens. Doet het nog pijn of is het nu heel anders?

Heel veel ebte weg.
Bij EMDR gaan ze er van uit dat je nog steeds last hebt van die situatie omdat je een negatieve conclusie over jezelf hebt getrokken naar aanleiding van of in die situatie. Je maakt een plaatje van een gebeurtenis, en gaat met dat plaatje aan het werk.

Wat jij zou willen kan. Je gaat dan namelijk juist niet aan de gang met de ratio, maar met het gevoel. Dat is een van de redenen waarom het bij mij goed aanslaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven