Geld & Recht alle pijlers

hulp nodig

25-10-2014 13:00 1808 berichten
Alle reacties Link kopieren
goeden middag

ik zit sinds een week zonder inkomen ik heb een uitkering proberen aan te vragen maar zit dan in een 4 weken zoek termijn voor werk of school. ook krijg ik geen voorschot.

nu kan ik dus geen kant meer op en moet afwachten.

heb een zoon en een poes in huis.

nu heb ik al een voedsel pakket gekregen waar ik super blij mee ben maar daar heb ik nog niks voor de poes.

zijn er mensen die ons kunnen helpen daarmee? ook dingen zoals wc papier en schoonmaak middel.

wij zouden u heel dankbaar zijn..
wie goed doet goed ontmoet
Hier is internet in de bieb 2 uur gratis als je een abonnement hebt (inloggen met je pasnummer), en daarnaast is er ook gratis wifi.
Natte tosti..
quote:mrssippie schreef op 11 november 2014 @ 00:18:

[...]

Serieus? Hier is internetten in de bibliotheek, op pc's van de bibliotheek zelf helemaal gratis., Middelgrote stad.Hier 0,50 cent per 15 minuten als ik het goed heb.
quote:Frizz schreef op 10 november 2014 @ 16:00:

[...]

Ik heb het al eens eerder geschreven in dit topic: het hele idee van deze regering is dat je in de huidige maatschappij zélf je problemen moet oplossen, eventueel met behulp van je netwerk. Pas als dat niet lukt kan een hulpverlener je helpen om in beweging te komen mét behulp van dat netwerk. Vanaf 2015 wordt dat alleen maar meer zo. De participatiemaatschappij.

Dit dus. Helaas het is niet anders. Men is in dit land jarenlang te veel verwend en gepamperd.

Ongelooflijk hoeveel mensen hier alleen al in zo'n situatie terecht zijn gekomen. Hoe komt het toch dat mensen het zover laten komen?

En wie betaalt er voor al deze mensen met schulden uiteindelijk? Juist, de trouwe belastingbetalers die werken voor hun geld en hun zaakjes wèl op orde hebben. Een harde leerschool voor degenen die er nu middenin zitten, maar hopelijk een les voor de volgende generatie. Zorg voor jezelf, zorg dat je je eigen zaakjes op orde hebt in plaats van afwachten en achteroverleunen tot een instantie, de overheid of een hulpverlener de door jezelf veroorzaakte shit gratis voor je op gaat lossen.

En vooral: stop met uitvluchte bedenken en de schuld bij je moeilijke jeugd, de ex of de ouders te leggen. Stop met zelfmedelijden en klagen, maar ga wat doen, kom in actie!

En internet een eerste levensbehoefte? Kom op zeg, dat zijn eten, drinken en een dak boven je hoofd. Al het andere is pure luxe!

(En stop met kinderen op de wereld zetten als je nog niet eens voor jezelf kan zorgen!)
nightsky, gelukkig bestaat de wereld niet alleen uit mensen zoals jij!

RM, misschien dat ik wel zomaar haar kan/mag pb-en maar vind vragen vooraf even netter en er speelt inmiddels meer dan waar ik het toen met jou over heb gehad.

vrouw1989, hoe gaat het vandaag, heb je een beetje kunnen slapen/eten?
Ik heb dit topic de afgelopen dagen stukje bij beetje gelezen en als eerste wil ik zeggen: hulde voor iedereen die TO zo goed helpt. Jammer dat degenen die willen helpen hier en daar onderling verbaal op de vuist gaan, maar toch: ik denk dat TO van alle kanten goede adviezen heeft gekregen en wat misschien nog veel belangrijker is: een steuntje in de rug en het gevoel dat ze er niet alleen voorstaat. Want zo jong, alleen op de wereld met een kindje, ik geef het je te doen. Ook begrijp ik werkelijk niet dat instanties het in hun hoofd halen om een jonge, alleenstaande moeder vier weken zonder inkomen te zetten. De beste manier om iemand (nog verder) in de problemen te storten lijkt mij.

Ik wilde eigenlijk iets zeggen over het zelf doen en zelf regelen. Momenteel ben ik zelf bezig met bepaalde dingen uitzoeken. Voor de duidelijkheid: ik heb geen schulden en geen problemen, maar zelfs dan, loop ik tegen zoveel onduidelijkheden aan. Goed, ik ben misschien niet zo handig op de computer als mijn kinderen, maar ik ben ook niet bovengemiddeld dom. Toch raak ik totaal verdwaald op de websites van gemeente en instanties. Ik kan niet vinden wat ik zoek, als ik vragen in type krijg ik vreemde computerantwoorden die nergens op slaan, bellen kan niet, want alles moet via het internet geregeld worden, vragen per mail worden heel algemeen en nietszeggend beantwoord. Voor mensen die dagelijks met deze materie werken is het misschien allemaal heel logisch, maar ik kan me echt voorstellen dat iemand die in de problemen zit, door de bomen het bos niet meer ziet en hulp nodig heeft van iemand die de "ingangen" kent. Misschien iets om rekening mee te houden.

Verder is internetten hier in de bibliotheek ook niet gratis, en bovendien aan tijd gebonden omdat er meer aanvraag is dan er PC's staan. Hou er ook rekening mee, dat solliciteren ook vrijwel alleen nog via internet kan. Dat maakt internet in mijn ogen onmisbaar.
Goede morgen vandaag zijn we een dagje bij de buurvrouw ik pas op haar kindje en wij kunnen zo even tv kijken. Mijn kindje heeft studie middag.

Ik zo veel over dat internet niet gratis is in de bibliotheek dit klopt maar ik heb dan ook een bibliotheek pas waarmee ik dus wel gratis kan internetten ik betaal en jaarlijks bedrag en kan zo boeken en dvd's lenen voor mijzelf en mijn kind ik kan onbeperkt op de computer en uitprinten en kopiëren.
Nightsky,internet pure luxe?

Solliciteren veelal via internet je brief plus cv sturen,belastingaangifte? via internet,toeslagen regelen/wijzigen met je digiD via internet,gemeentelijke dingen? veelal vi internet,pubers op de middelbare school? meeste moet online gemaakt/opgezocht etc worden.

Dus hoezo luxe?

Bijna onmisbaar bedoel je zeker?
Heel erg bedankt hiervoor en ik weet zeker dat het goed komt hoe lang het ook mag durenquote:thee schreef op 10 november 2014 @ 20:20:

vrouw1989, deze meelezer wenst je veel succes, zowel 'gewoon' als met het intakegesprek.

Doreia, mag ik je misschien een pb sturen? Wil het iig niet zomaar ongevraagd doen.
quote:vrouw1989 schreef op 11 november 2014 @ 10:37:

Goede morgen vandaag zijn we een dagje bij de buurvrouw ik pas op haar kindje en wij kunnen zo even tv kijken. Mijn kindje heeft studie middag.

Ik zo veel over dat internet niet gratis is in de bibliotheek dit klopt maar ik heb dan ook een bibliotheek pas waarmee ik dus wel gratis kan internetten ik betaal en jaarlijks bedrag en kan zo boeken en dvd's lenen voor mijzelf en mijn kind ik kan onbeperkt op de computer en uitprinten en kopiëren.Mooi, in ieder geval een meevallertje. Heel veel succes TO en ik hoor graag hoe het gaat in je traject. Het zal niet meevallen maar hou voor ogen dat je straks weer zonder schulden je leven verder kunt gaan opbouwen.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
quote:diamond-gloss schreef op 11 november 2014 @ 10:39:

Nightsky,internet pure luxe?

Solliciteren veelal via internet je brief plus cv sturen,belastingaangifte? via internet,toeslagen regelen/wijzigen met je digiD via internet,gemeentelijke dingen? veelal vi internet,pubers op de middelbare school? meeste moet online gemaakt/opgezocht etc worden.

Dus hoezo luxe?

Bijna onmisbaar bedoel je zeker?+100 !
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Heel erg bedankt hiervoor en het gaat zeker lukken alleen wat tijd nodig en de juiste instanties die geen dingen achter houden want wat was ik gister voor de gek gehouden zeg bij de Wbv maar goed uiteindelijk is het toch goed gekomen.

Iedereen heel erg bedankt iedereen!!!!!!

Echt waardeer het zo

Er alleen voor staan is heel moeilijk maar met jullie ben ik dat zeker niet!

quote:thaorchid schreef op 10 november 2014 @ 17:53:

Doreia en Doornroosje, jullie zijn echt toppers maar denk wel dat jullie genoeg hebben gedaan. TO is op weg geholpen mede door jullie inzet lijkt me. Laat het los en laat de door jullie en meer vivadames aangegeven weg het haar zelf oplossen, haar probleem wat zij met al jullie hulp vast kan aanpakken, haar eigen oplossing zoeken met de vele handen die haar hebben vastgehouden. Het is nu aan haarzelf de shit op te pakken. Het handje vast houden gaat het niet worden, zij moet zelf aan de bak, dunkt me dat jullie allemaal meer dan genoeg hebben gedaan. Waarvoor hulde ! En TO, hou je vast aan alle advies, gebruik dat ook en hou ons op de hoogte, sterkte met alles!.
Zie ook de post van meivogel, er moet zoveel digitaal tegenwoordig dat je wel internet en een laptop/pc/tablet moet hebben. Ja er is gratis wifi bij de Mac, maar iedere dag een kopje koffie daar kost net zoveel als internet thuis, en dan kun je er thuis 24u per dag gebruik van maken.

Fijn dat je bij de buuf bent vandaag TO! Kun je vandaar uit verder gaan met zaken regelen? Of kun je niets doen tot je afspraak van vrijdag?
quote:vrouw1989 schreef op 11 november 2014 @ 10:45:

Heel erg bedankt hiervoor en het gaat zeker lukken alleen wat tijd nodig en de juiste instanties die geen dingen achter houden want wat was ik gister voor de gek gehouden zeg bij de Wbv maar goed uiteindelijk is het toch goed gekomen.

Iedereen heel erg bedankt iedereen!!!!!!

Echt waardeer het zo

Er alleen voor staan is heel moeilijk maar met jullie ben ik dat zeker niet!

[...]

Hou dit in je achterhoofd bij afwijzingen, door blijven vragen en je niet af laten schepen, hoe moeilijk dat ook is. Blijf aan de bel trekken.
Ja op dit moment moet ik even wachten tot vrijdag voordat ik Dalijk op de zaken vooruit loop en hun het kunnen regelen ik ben zelf al bezig geweest me papieren een beetje op orde te zetten zodat ik vrijdag wel al alles mee kan nemen.quote:marana schreef op 11 november 2014 @ 10:48:

Zie ook de post van meivogel, er moet zoveel digitaal tegenwoordig dat je wel internet en een laptop/pc/tablet moet hebben. Ja er is gratis wifi bij de Mac, maar iedere dag een kopje koffie daar kost net zoveel als internet thuis, en dan kun je er thuis 24u per dag gebruik van maken.

Fijn dat je bij de buuf bent vandaag TO! Kun je vandaar uit verder gaan met zaken regelen? Of kun je niets doen tot je afspraak van vrijdag?
Wat je in iig kunt doen is je papieren voor vrijdag een beetje sorteren.

Dingen wat betreft de woningbouw bij elkaar,gas en licht brieven bij elkaar enz..

Stop ze in een map dat scheelt de mensen die je papieren moeten uitzoeken verder ook een hoop werk.
quote:tallyho schreef op 11 november 2014 @ 10:49:

[...]

Hou dit in je achterhoofd bij afwijzingen, door blijven vragen en je niet af laten schepen, hoe moeilijk dat ook is. Blijf aan de bel trekken.Dat sowieso anders kom je er echt niet.
quote:vrouw1989 schreef op 11 november 2014 @ 10:52:

Ja op dit moment moet ik even wachten tot vrijdag voordat ik Dalijk op de zaken vooruit loop en hun het kunnen regelen ik ben zelf al bezig geweest me papieren een beetje op orde te zetten zodat ik vrijdag wel al alles mee kan nemen.En dat bedoel ik. Waarom zelf doen als je het een hulpverlener of instantie kunt laten oplossen. Weer achterover leunen en afwachten tot "ze" het voor je regelen. Die houding.
Wat je iig vrijdag nodig gaat hebben is bewijzen van al je schulden, je zorgpolis, je toekenning toeslagen, de brief van de toeslagen die je niet meer krijgt, je BKR ( kan je bij de bank opvragen maar kost wel geld hoeveel weet ik niet), stopzetting studiefinanciering, aanvraagpapieren uitkering, toekenning voorschot uitkering ( als je die al hebt?) , sollicitatie bewijzen, bankafschriften van de laatste 3 maanden, afwijzing uitkering etc..

Heel erg veel papieren dus. Je zal wrs niet alles direct nodig hebben maar als je het meeneemt en het al hebt uitgezocht dan zien ze wel dat je echt gemotiveerd en dat werkt alleen maar in je voordeel.

Maak ook een lijstje met je vaste lasten, je inkomsten/uitgaven en je lopende schulden met een regeling en de schulden waar je nog geen regeling mee hebt.

Het is mooi dat Stedin je wel aan wilt sluiten zonder eerst te betalen en ze een regeling met je af willen spreken, kijk of je dit ook zwart op wit kunt krijgen hetzelfde als bewijs dat je overal eerst een borg moet betalen. Dan kunnen ze hiermee snel aan de gang samen met jou.

Kijk ook of je voor je zoontje een oppas knt vinden voor je afspraak, het zal best een emotioneel gesprek worden en ook erg lang duren.
quote:*nightsky* schreef op 11 november 2014 @ 11:54:

[...]

En dat bedoel ik. Waarom zelf doen als je het een hulpverlener of instantie kunt laten oplossen. Weer achterover leunen en afwachten tot "ze" het voor je regelen. Die houding.Nou, in dit geval zul je het wel door anderen moeten laten regelen. Er moeten betalingsregelingen worden afgesproken, zaken worden geregeld met de belastingdienst etc. Zoals er eerder in dit topic geschreven is, zijn daar veel dingen bij die je niet eens zelf mag doen, maar daar gewoon een bewindvoerder/instantie voor nodig hebt.
Nightsky niet zo verheven doen. Ze moet nu eenmaal eerst het gesprek afwachten, ze kan nu wel van alles op eigen houtje gaan doen maar straks komt ze daar vrijdag aan en dan zeggen ze "waarom heb je dinsdag dit gedaan want nu is dit en dat niet meer mogelijk" . Je kan makkelijk praten maar als TO nu 1 foutje maakt kan ze misschien wel het hele traject vergeten want ze zijn echt heel erg streng.

[...]

En dat bedoel ik. Waarom zelf doen als je het een hulpverlener of instantie kunt laten oplossen. Weer achterover leunen en afwachten tot "ze" het voor je regelen. Die houding.

Niet zo handig, hè? Als je deelneemt aan een traject waarin je geleerd wordt om zelf je problemen op te lossen en voortaan zelf te voorkomen, je voor het traject van start gaat zelf de problemen nog wat groter maakt. Is zo heerlijk constructief.

Maar ja, dan ben je wel lekker zelf bezig.............

[...]

En dat bedoel ik. Waarom zelf doen als je het een hulpverlener of instantie kunt laten oplossen. Weer achterover leunen en afwachten tot "ze" het voor je regelen. Die houding.

Laat die hulpverleners maar heel blij zijn met mensen als to.

Als die er niet meer zijn omdat iedereen alles zelf kan kunnen ze zich morgen ook als werkloze bij het UWV melden.!
[quote]diamond-gloss schreef op 11 november 2014 @ 12:08:

[...]

Laat die hulpverleners maar heel blij zijn met mensen als to.

Als die er niet meer zijn omdat iedereen alles zelf kan kunnen ze zich morgen ook als werkloze bij het UWV melden.![/quote]

En dat zou nu weer helemaal niet zo'n gek idee zijn...............
Laat ik het maar nog duidelijker uitleggen want schijnbaar is TO'tje afzeiken hier erg leuk.

TO wilt stroom, stedin moet ze nog 300 aan betalen maar die willen best meewerken aan een betalingsregeling en haar aansluiten zonder dat ze die 300 hebben ontvangen alleen TO heeft ook nog een leverancier nodig. En die willen allemaal een borg die uiteen loopt van 200 tot 1000 euro. TO heeft straks een voorschot van 900 euro. Hiervan moet ze sowieso de lopende huur betalen a 600 euro anders komt ze het traject niet in. Zorgverzekering is al rond de 150 dus is er nog maar 150 over. Hiervan kan ze geen borg betalen. Een hulpverlener kan zorgen dat die borg in termijnen wordt betaald, of wordt verlaagd of helemaal niet nodig is. Dan pas kan ze worden aangesloten.

Mocht ze wel op eigen houtje die borg gaan betalen dan is er geen geld meer voor de huur of verzekeringen etc en dat betekend dat ze het traject NIET inkan en dus GEEN hulp krijgt. Want ze sluit dan op eigen houtje contracten af waarvan ze al weet dat die niet betaald kunnen worden.

Daarom MOET ze eerst afwachten tot het gesprek vrijdag. Het enige wat ze nu kan doen is al haar papieren op orde krijgen, kijken of ze telefonische afspraken ook zwart op wit kan krijgen en kijken of er nog leveranciers zijn die met haar uberhaupt in zee willen gaan en dat ook kunnen aantonen. En ze kan solliciteren naar baantjes want ook dat is ( uiteindelijk) een vereiste. Verder staat ze nu helemaal vast en MOET ze wel afwachten.

Jij met je "zelf doen" pff wil je haar nog verder de ellende inwerken ofzo?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven