Groep 2 doubleren?

11-11-2014 11:20 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste zit momenteel in groep 2. We hebben deze week een gesprek gehad met de juf en gehoord dat het niet zo goed gaat met hem. Er is een grote kans dat ze hem groep 2 laten doubleren. Hij is wat moeilijk verstaanbaar en krijgt logopedie. Nu heb ik veel op internet gelezen dat het niet helpt. Blijven zitten op de basisschool helpt niet volgens onderzoek. Nu twijfel ik wat nou goed voor hem is. Ergens denk ik lekker naar groep 3 maar stel nou dat het leren lezen en schrijven niet wil lukken in groep 3? Wie heeft zijn kind wel laten doubleren in groep 2 en waarom?
Ik heb een half jaar langer in groep 2 gezeten. Ik was te speels vergeleken met leeftijdsgenootjes haha. Ik heb er nooit last van gehad. Sterker nog, ik merk da tik me nog altijd meer op mijn gemak voel bij mensen die net iets jonger zijn dan mij, omdat ik me niet even oud voel als mensen van mijn leeftijd. Ik vond het erg fijn om met mensen in de klas te zitten die meer op mij leken! Ik denk niet dat je je zorgen moet maken. Misschien even een beetje polsen wat hij er zelf van vindt. Wil hij nog even blijven? Of wil hij heel graag met de rest mee naar groep 3? Want ook dat lijkt me moeten kunnen, desnoods met wat oefeningen in de zomervakantie. Veel van dit soort dingen lopen volgens mij nog wel los.
Wij hebben een oktober en september kind. Het oktober kind hebben we 3 jaar laten kleuteren, het september kind 2 jaar. Ik zie het niet zo zeer als doubleren, meer dat je je kind las groep 3 in laat gaan als het er 100 procent klaar voor is. Ons oktober kind is genoeg uitgedaagd in het laatste kleuterjaar en we hebben er geen seconde spijt van gehad (in beide gevallen overigens). Kijk naar je kind, kijk of het er klaar voor is en maak geen overhaaste stappen. Blijven zitten in Gr 3 of 4 is veel pittiger (wat onze april kind heeft moeten doormaken in groep 4).
Onderzoek gaat vaak over grote groepen:

roken vergroot de kans op longkanker en rokers sterven jonger, maar mijn oma kan een kettingroker zijn en 101 worden.

Net zoals voor je jongste: blijven zitten draagt over het algemeen niet bij aan een succesvolle schoolloopbaan (linkje naar onderzoek?) maar voor jouw kind kan dit nou nét de ideale oplossing zijn. Neem het onderzoek wel mee in je overweging, maar kijk vooral naar je kind en luister naar de argumenten die de docenten aandragen.
Ik weet niet wat goed voor hem is. Stel dat hij doubleert, zal hij zich dan niet volgend jaar vervelen? Bovendien laten diverse onderzoeken zien dat kleuterverlengen onzin is. (er is een groot dossier beschikbaar op de ouders online website)
Dat hij moeilijk verstaanbaar is is dat de enige reden die juf geeft?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Jeetje, het nu al over doubleren hebben. Ze hebben nog 7 maanden school, daar kan nog zoveel in gebeuren.
Een kind wat woorden onduidelijk uitspreekt zal moeite hebben met leren lezen en schrijven want leest hij nu boos of roos als hij boos uitspreekt omdat hij de r niet kan bijvoorbeeld.

En hoort je kind dan wel goed het verschil tussen boos en roos en weet hij dan dat het ene met een r en het andere met een b moet.

Bovenstaande is maar een voorbeeld ik weet niet welke woorden jouw kind onduidelijk uitspreekt maar het heeft zeker wel invloed op leren lezen en schrijven.

Ik weet ook niet of het onduidelijke praten het enige probleem is of niet.

Is dat het enige probleem dan vind ik het nogal voorbarig van de juf om hem te willen laten zitten. Hij gaat naar logopedie dus het is heel goed mogelijk dat hij zijn spraakachterstand tegen de zomervakantie of eerder heeft ingehaald.
TO,

Ik kan je aanraden in gesprek met de leerkracht te blijven en gewoon rustig te kijken hoe een en ander zich ontwikkeld dit schooljaar. Toch goed dat ze dit vraagstuk nu al opwerpt, later in het jaar zou je je misschien als ouder erg overvallen voelen. Nu kun je in overleg kijken wat je kind nodig heeft.

Maar je vroeg naar persoonlijke ervaringen. Wij hebben een dochter laten doubleren in groep 2 en ik heb daar wel naar toe moeten groeien hoor. Zeker omdat het een slim meisje is. Juist omdat ze verbaal sterk is wordt ze ook door haar omgeving overschat. Ze trok zich vorig jaar meer en meer terug en gaf heel duidelijk aan overvraagd te worden. Ze is nog heel speels en was ook aan het einde van het schooljaar nog niet leerrijp. Sinds ze nog een keer aan groep 2 is begonnen is ze helemaal opgebloeid, toont uit zichzelf nu interesse in taakjes, letters en cijfers. En vooral sociaal emotioneel zien we dat ze zoveel lekkerder in haar vel zit en steviger in haar schoenen staat. Mijn eigen ervaring is dus eerlijk gezegd tot nu toe heel goed. Maar ieder kind is anders en we zitten nog vroeg in het schooljaar.
Solo, LV!!!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik ben ook een beetje teleurgesteld dat Solo er nog niet is. Ze zal toch niet een rltje doen hè?
quote:Istar_ schreef op 11 november 2014 @ 12:18:

Ik ben ook een beetje teleurgesteld dat Solo er nog niet is. Ze zal toch niet een rltje doen hè?Ikea?
quote:Nouschi schreef op 11 november 2014 @ 12:20:

[...]

Ikea?Dat ik dáár nou niet aan gedacht heb
quote:Istar_ schreef op 11 november 2014 @ 11:50:

Jeetje, het nu al over doubleren hebben. Ze hebben nog 7 maanden school, daar kan nog zoveel in gebeuren.Bijna negen maanden hoor! Maar die zijn zo om in onderwijsland. Voor mijn kind, was heel groep acht niet lang genoeg om de problemen te toetsen, aan te pakken, te evalueren en beslissingen te nemen.
Hartelijk dank voor alle antwoorden. Hier heb ik zeker veel aan!

De juf gaf aan dat hij opdrachten nog niet helemaal goed snapt. Wat ik kwalijk vind is dat hij geen werkjes uit de groep 2 kast mag pakken. Te moeilijk zegt de juf. Ze heeft hem bovendien al met de intern begeleider besproken als zorgleerling. Wat ze hier precies mee bedoelt weet ik ook niet.
@sandt2.0 mag ik vragen waar jouw kind tegen aan liep op school?
Wanneer is je zoontje jarig? Dat is namelijk ook van belang, een december kind zal er soms eerder niet aan toe zijn om naar groep drie te gaan dan een kind dat geboren is in maart.

Is hij al lang vijf, of moet hij nog vijf worden?
quote:poldep schreef op 11 november 2014 @ 13:02:

@sandt2.0 mag ik vragen waar jouw kind tegen aan liep op school?

Dat mag, maar is in deze discussie niet interessant, ik schreef dit alleen om aan te geven dat een schooljaar lang lijkt, maar toch erg kort blijkt als er meer aan de hand is!

Onze zoon heeft een hoog IQ maar presteert op sommige vlakken erg onder de maat en op sommige erg boven de maat. Hij heeft moeite met het aanpakken van dingen, hij weet niet hoe en waar te beginnen met het leren van een toets. Maar wij moesten wel een keus maken voor de meest geschikte school voor voortgezet onderwijs. Met het oog op die keus, moest er bij zoon meer gestest worden dan alleen de Cito! Hij zit nu drie havo, maar heeft zijn plek nog niet gevonden!
Sandt2.0 bedankt dat je het toch wilde vertellen. Hoop dat je zoon zijn plekje vindt!

Hij is in oktober 5 jaar geworden. Het is dus een hele vroege leerling.
Als het om de spraak/taalachterstand gaat heeft doubleren echt geen zin! Onze jongste heeft een forse spraak/taalachterstand zit nu in groep 8 en is met 5 jaar al naar groep 3 gegaan. Dit was ook het advies van de logopediste en zijn rugzakbegeleider vanuit cluster 2. Hij heeft heel snel leren lezen en juist door het leren lezen, het bezig zijn met letters en woorden, is zijn articulatie fors verbetert. Hij vergiste zich nooit in letters. Zijn L klinkt ook nu nog niet goed, maar als hij rustig praat klinkt het al behoorlijk als een L.
Ik vind het zo wonderlijk dat je over de juf schrijft als een tegenstander. Hij 'mag' geen groep 2 werkjes pakken omdat dat te moeilijk is. Wat is daar mis mee? Waarom zou je haar niet geloven, wat voor bewijs wil je hebben dan?

Klinkt echt alsof je nog eens een aparte afspraak moet maken en duidelijker met elkaar moet communiceren. Zie elkaar als overlegpartner. Wat verwacht jij van de juf, welke begeleiding wil je dat ze biedt? Is dat reëel voor jouw kind/ de grootte van de klas. Zijn er dingen die jij zou kunnen doen? Wat vindt de intern begeleider? Toch juist goed dat er een expert wordt betrokken, dan heb je een extra oog en overlegpartner. Het schooljaar is nog lang. Geen enkele reden om gelijk op de barricaden te klimmen denk ik dan.
Mijn zoon is overigens ook van oktober :-).
quote:poldep schreef op 11 november 2014 @ 13:02:

@sandt2.0 mag ik vragen waar jouw kind tegen aan liep op school?Interessanter is waar ik tegen aan liep. Gesprek met de IBer? Volgende week! Gesprek met de onderwijsbegeleidingsdienst? Over vijf weken! Test programma gemaakt? De komende zes weken worden deze tests uitgevoerd de resultaten kunt u verwachten ongeveer vijf weken na de laatste toets! Gesprek voor plan van aanpak? Over vier weken! Tel daarbij nog alle tussenliggende vakanties en het school jaar is om. En in ons geval ging kind dan van school, dus werd alles doorgeschoven naar de middelbare school!
Ik heb 2 kinderen met een spraakachterstand, 1 van sept en 1 van okt.

Beide zijn na 2 jaar kleuteren naar groep 3 gegaan. Okt kind wel na wat strijd van onze kant. Beide kinderen hebben al logopedie vanaf hun derde jaar.

Het gaat prima met ze op school. Beide doen veel werk in de plusgroepjes voor taal en rekenen.

Voor mij kinderen heeft het dus goed uitgepakt. Ik vond het persoonlijk heeeeeeel irritant dat de juffen al heel vroeg (bij okt kind zelfs al na 5 maanden kleuteren! ) begonnen over kleuterverlenging.
quote:poldep schreef op 11 november 2014 @ 13:01:

Wat ik kwalijk vind is dat hij geen werkjes uit de groep 2 kast mag pakken. Te moeilijk zegt de juf. Ze heeft hem bovendien al met de intern begeleider besproken als zorgleerling. Wat ze hier precies mee bedoelt weet ik ook niet.

Op basis waarvan denkt de juf dat deze werkjes te moeilijk zijn?

Als ze echt te moeilijk voor hem zijn dan heeft het natuurlijk weinig zin om deze werkjes toch te pakken. Hij zal ze niet snappen/niet kunnen uitvoeren en ongemotiveerd raken.

Aan de andere kant als hij ze wel kan maar juf denkt van niet dan zal hij ook ongemotiveerd raken om zijn best te doen.

Op basis waarvan denk jij dat hij ze wel kan? Laat hij thuis wel de benodigde vaardigheden zien?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven