Spanning onregelmatig werken

11-11-2014 20:47 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na een paar jaar werkzaam te zijn geweest in het basisonderwijs heb ik besloten nog een verdiepende studie te gaan volgen. Hiervoor zijn mijn vriend en ik verhuisd naar een andere stad. Naast mijn studie ben ik hier in de regio begonnen met invalwerk. Moet weer helemaal onderaan beginnen, dus losse dagen. Veel al word je dan 's ochtends gebeld. De laatste tijd slaap ik slecht als ik weet dat ik gebeld kan worden om te werken. Ik dacht dat het even wennen was, maar het blijft. Ik kan heel slecht tegen onzekerheid en dit is natuurlijk een en al onzekerheid. Het maakt me misselijk en stressig. Tijdens de periodes voorheen, waarbij ik een vaste groep had, had ik hier totaal geen last van. De oorzaak vind ik moeilijk om te zeggen. Ik weet zelf ook dat ik competent genoeg ben, maar toch kan ik niet tegen deze onzekerheid. Twijfel ik toch aan mezelf? Op dit moment zit ik er zo doorheen dat ik eraan denk om ander werk naast mijn studie te gaan doen, mede omdat ik na mijn studie niet meer voor de klas zal staan. Aan de andere kant wil ik niet weglopen voor de problemen die zich in mijn hoofd afspelen. Heeft iemand tips om met deze spanning/angst om te gaan? Alvast bedankt voor jullie reacties!
Zou ook niks voor mij zijn. Als ik de dag vooraf niet weet dat ik zou moeten werken, dan stel ik mij in op 'n vrije dag met navenante plannen. Zou dus 'n andere bijbaan zoeken tot je in je nieuwe branche terecht kunt.
Kan ik ook niet mee omgaan hoor...
Niet iedereen is daar geknipt voor hoor. Zelf zou ik daar ook heel zenuwachtig van worden, stel je je in op een dag werken dan hoor je niets en de dag dat je denkt: 'oh, lekker, ik ga dit en zus en zo doen' dan wordt je gebeld.
quote:fleetfox schreef op 11 november 2014 @ 21:17:

Niet iedereen is daar geknipt voor hoor. Zelf zou ik daar ook heel zenuwachtig van worden, stel je je in op een dag werken dan hoor je niets en de dag dat je denkt: 'oh, lekker, ik ga dit en zus en zo doen' dan wordt je gebeld.Dan zou ik dus gewoon al niet meer opnemen, als ik inmiddels wat anders te doen heb. Het is graag of niet en als ze het de dag op voorhand niet kunnen mededelen, dan ga ik niet zitten wachten om ala minuut op te komen draven.
Ik houd er nu altijd rekening mee dat ik moet werken. Zit dus om half 8 klaar voor vertrek. Word ik dan niet gebeld, duurt de dag wel ontzettend lang. Dan baal ik weer van mezelf dat ik zoveel spanning heb gehad voor niks. Daarnaast moet er natuurlijk wel geld verdiend worden.
Waarom kunnen ze dat dan niet de dag van te voren laten weten als ze je 's ochtends vroeg zouden willen laten komen? Verder zou ik het dan weer minder erg vinden als ik weet dat ik tussen half 8/8 uur gebeld kan worden, maar bellen ze dan niet, dan neem ik de rest van de dag niet meer op bijv. omdat ik niet als een of andere gekke henkie bij de telefoon ga zitten wachten in de starthouding, maar m'n dag dan anders opvul.
Klinkt sowieso niet als 'n baan die behoorlijk oplevert, dus ik zou echt naar wat anders uitkijken. Zou nog eerder gaan schoonmaken dan me op deze manier laten misbruiken.
Je wordt meestal in de ochtend gebeld rond kwart over 7, omdat zich dan iemand heeft ziekgemeld en er dus een vervanger moet komen. Halverwege een dag komt eigenlijk niet voor hoor.
Maar dan heb je dus wel lekker veel aan je vrije dag als je gewoon op tijd je bed al uit bent. En als je dan niet wordt gebeld kun je weer lekker op de bank 'n kopje thee drinken en 'n dvdtje kijken.
Ik wilde al zeggen Elninjoo, als vervanger voor een leerkracht moet je vaak voor de school begint beschikbaar zijn, want dan melden de meeste leerkrachten zich ziek. En als er geld verdient moet worden zal je ook wel beschikbaar moeten zijn.

Je gaat na deze studie niet meer voor de klas staan zei je in je OP. Kun je niet iets vinden wat aansluit op je studie?
Klopt, dat is het probleem ook niet. De tijd daarvoor zit het 'm in.

Iets vinden voor na mn studie is lastig, daar zal ik eerst mijn volgende diploma voor moeten halen.
Kun je niet een ander baantje vinden met meer vastigheid in uren?

Ik heb ook een poosje gewerkt op oproepbasis en ik herken je gevoel heel goed, geen tips helaas. Ja, wat anders zoeken
quote:elninjoo schreef op 11 november 2014 @ 21:21:

[...]

Dan zou ik dus gewoon al niet meer opnemen, als ik inmiddels wat anders te doen heb. Het is graag of niet en als ze het de dag op voorhand niet kunnen mededelen, dan ga ik niet zitten wachten om ala minuut op te komen draven.ja, dat is dus het idee van een invalpool he. Dat je soms heel krap van te voren gebeld kan worden. Duh.
Ik zou daar ook niet tegen kunnen hoor. Ik snap wel waarom een invalpool zo werkt, maar het zou niks voor mijn zijn. Niet weten of ik moet werken is een ding, maar je weet waarschijnlijk dus ook niet waar, hebt vaak andere groepen, andere kinderen, andere collega's etc? Je leest hier vaak genoeg van mensen die na twee weken de handdoek in de ring willen gooien omdat ze onzeker worden van een nieuwe plek, jij hebt dat dus eigenlijk elke keer als je gaat werken. Sommige mensen vinden dat heerlijk, anderen juist helemaal niet. Zou het kwaad kunnen voor je toekomstige beroep als je tijdens je studie iets anders gaat doen? Zo niet, zou ik proberen iets anders te zoeken.
Ik zou ook willen weten waar ik aan toe ben dus ik snap je stress wel. Met je achtergrond ka je misschien kijken of je bijles kan geven of naschoolse opvang maar dan op vastere basis.

Je hebt er gewoon de persoonlijkheid niet voor, kan je wel doorduwen maar dat soort akties leveren zelden wat op behalve vee stress en dan alsnog de handdoek in de ring gooien.
Ik dacht dat het even wennen was, maar het blijft. Ik kan heel slecht tegen onzekerheid en dit is natuurlijk een en al onzekerheid. Het maakt me misselijk en stressig. Tijdens de periodes voorheen, waarbij ik een vaste groep had, had ik hier totaal geen last van. De oorzaak vind ik moeilijk om te zeggen.

Toch geef je zelf het antwoord al. Je hebt nu geen vaste groep, dus weet je niet waar je aan toe bent.

Zou het schelen als je weet dat je na een paar maanden al op heel wat scholen zal zijn geweest en dat je dan dus wel weet waar je heen gaat? Dan is het toch iets waar je doorheen kan komen door nu vol te houden.

Hoe kun je het makkelijker maken voor jezelf? Eens bij een paar scholen langsfietsen of hun website bekijken? Kijken hoe je er precies moet komen? Het zou mij bijv. stress geven als ik niet precies weet waar ik moet zijn. Dit kan ik ondervangen door van tevoren onderzoek te doen. Kijk hoe jij de onzekerheid over de groep die je krijgt iets kunt verkleinen. Lukt het niet, kun je altijd nog stoppen met deze bijbaan.
De scholen weet ik ongeveer wel te liggen en met mijn telefoon geen probleem om er te komen. Het zit hem denk ik in dat ik niet weet welke groep ik krijg. En hoe ik dat gevoel wel kan nemen, weet ik niet.
Ik neem aan dat als ze je bellen in de ochtend, dat ze dan ook kunnen zeggen welke groep je gaat krijgen? Wat is er vervelend aan het niet weten van welke groep je krijgt? Dat je dan niet weet wat je moet doen of is het wat anders?
Ik denk dat ik de kinderen niet ken en niet weet wat me te wachten staat.
Nog meer mensen met ervaringen of tips?
Als je eenmaal weet dat je moet invallen, is de stress dan weg? Of blijft die?

Stel je dezelfde eisen aan jezelf als je als invaller voor een groep staat als wanneer je een vaste groep hebt?

Kan er concreet iets fout gaan en wat zou dat dan zijn?
Meestal is de stress na een kwartiertje kennismaken met een groep wel weg. Alsof ik dan pas vertrouwen heb in mezelf?

De eisen voor een invaller vind ik lager liggen dan voor de vaste leerkrachten. Het gaat erom dat de dag een beetje loopt en ik vind niet dat alles perse af moet ed.

Het zou zo kunnen zijn dat je een hele moeilijke groep tegenkomt waar je niks mee kan. Ik heb al wel moeilijke groepen gehad, maar nog niet zo extreem denk ik. Kan ook aan mij liggen dat ik dat niet zo ervaren heb.
Dus eigenlijk is er een hoop stress, zonder dat er echt iets fout gaat.

Word je er erg beroerd van? Je zegt dat je slecht slaapt: hoe erg is dat, heb je daar de rest van de dag of de volgende dag lichamelijk nog last van? Misselijkheid: is het gewoon vervelend, of ga je er echt slechter door eten? Anders kun je ook nog denken: de stress hoort erbij op het moment, ik kijk het een paar maanden aan.

Stress is best vervelend, maar het is ook weer niet zo erg dat je het altijd koste wat kost moet vermijden.
Is er ook een leuke kant aan invallen? Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat het fijn is om in een nieuwe stad veel nieuwe mensen te ontmoeten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven