Dialect is mooi

13-11-2014 22:29 220 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd naar dialecten. En dat in een brede zin. Van het geknauw van de grunningers en het lijzige van de Amsterdammers, het luie van de Hagenees tot aan het voor mij moeilijke van de taal van de voerstreek onder Maastricht en alles wat er tussen zit.

Spreek je het zelf (nog) ?

Welke woorden gebruik je tegenwoordig nog die afwijken van het ABN?

Of ken je van vroeger?

Wat vind je zelf van je eigen dialect en hoe kijk je aan tegen andere dialecten?

Ik zelf kom uit de buurt van Rotterdam en pak wat mee van dat dialect en uitdrukkingen maar meer nog bekend met de Krimpenerwaard.

Zo heb ik het over biggels ruchten met de kluitenruif. Dat is onkruid wieden tussen de kiezelstenen met een hark.

En boerenstevig is een wurvel met twee spijkers. Een wurvel is dat draaiende houtje om bijvoorbeeld een konijnenhok dicht te maken. En zo is boerenstevig dus iets dat het zo stevig is dat het niet meer werkt.

Ook naar het Fries ben ik benieuwd, maar durf dat geen dialect te noemen. Evenals het Limburgs.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
Ik praat plat, niet constant, maar ik gooi het zo door het ABN heen hoor.

Dat ik in het dorp waar ik woon ook nog eens in een winkel werk helpt er ook niet bij.

Als ik dan echte plat praters binnen krijg, praat ik ook plat.

Komt er daarna een net iemand binnen, praat ik nog steeds plat.

Ik kan best netjes ABN te praten en ik let daar ook best wel op, maar het gaat gewoon automatisch.
quote:NYC schreef op 13 november 2014 @ 22:45:

Ik vind vrijwel alle dialecten vreselijk lelijk. Ben opgegroeid in Brabant, niet met een dialect opgevoed maar je hoort de Brabantse tongval en mijn zachte G nog steeds wel. Daarna 13 jaar in Utrecht gewoond en wát vond ik het een verademing dat ik daar eigenlijk nooit een dialect hoorde. Vrienden ontmoet uit alle uithoeken van het land. Van Zeeland tot Limburg tot Friesland en gewoon vanaf het allereerste gesprek is duidelijk dat je elkaar niet in een dialect aanspreekt. Ook niet als je een winkel binnen stapt of in een cafeetje een koffie bestelt.

En toen verhuisde ik naar Zuid-Limburg. Wat moet ik wennen aan het dialect! Met de tongval totaal geen probleem maar het dialect is niet te begrijpen voor mij. En wat mij echt heel erg verbaast is dat iedereen het spreekt. Van jong tot oud, van de vuilnisman tot de huisarts. Is vaak ook de eerste taal waarin je wordt aangesproken en pas daarna gaan mensen over op het Nederlands als ze merken dat je het niet spreekt. Dat was ik zelfs in het Brabantse dorp waar ik ben opgegroeid niet gewend.Mijn man komt uit de Randstad en wat mij dan weer opvalt in Utrecht, is dat er veel studenten rondlopen die een vreselijke RRRRRRRRRRRRRR hebben. Is geen dialect maar brrr ... dat vind ik echt niet om aan te horen.
Nou, nog even de échte RotterdammerT promoten dan hoor

https://www.youtube.com/watch?v=3ZUdE5S-d-k
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
quote:Miss.Innuendo schreef op 13 november 2014 @ 22:43:

O, als je van écht Rotterdams houdt, dan kan ik de film De Marathon aanraden.

Geweldig!Oh ja ik heb gehuild toen Kees Flodder overleed.
quote:GateKeeper schreef op 13 november 2014 @ 22:47:

[...]

Jaaaaaaaaa! Geweldig mens!Ik denk het niet. Ja Carrie is geweldig, maar ik had het idee dat het twee zussen waren of hele goede vriendinnen en al wat ouder. En Carrie is meer van Noord en deze waren meer van de linkeroever.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
quote:minnimouse schreef op 13 november 2014 @ 22:48:

[...]

Mijn man komt uit de Randstad en wat mij dan weer opvalt in Utrecht, is dat er veel studenten rondlopen die een vreselijke RRRRRRRRRRRRRR hebben. Is geen dialect maar brrr ... dat vind ik echt niet om aan te horen.Ja, dat klopt inderdaad wel. Een beetje een aangemeten Kinderen-voor-Kinderen RRRRRRR. Geen idee waar dat door komt. Na-aapgedrag wellicht, maar waarom?
quote:harry13 schreef op 13 november 2014 @ 22:48:

[...]

Deze zul je ook wel kennen dan, maar hij is geweldig.

https://www.facebook.com/ ... 7481414262874&pnref=story

Deze is ook leuk

http://m.youtube.com/watch?v=sD4vO1QNj-A
quote:NYC schreef op 13 november 2014 @ 22:52:

[...]

Ja, dat klopt inderdaad wel. Een beetje een aangemeten Kinderen-voor-Kinderen RRRRRRR. Geen idee waar dat door komt. Na-aapgedrag wellicht, maar waarom?Ja inderdaad, een hele overdreven Kinderen voor Kinderen RRRR. Valt me echt op bij Utrechtse studenten. Mijn man is geboren en getogen in 't Gooi maar zelfs hij heeft niet zo'n RRRR
quote:harry13 schreef op 13 november 2014 @ 22:48:

[...]

Deze zul je ook wel kennen dan, maar hij is geweldig.

https://www.facebook.com/ ... 7481414262874&pnref=story

Martin van Waardenburg vind ik zó lekker echt Rotterdams! Hij lijkt sprekend op een oom van mij en die klinkt ook net zo

Overigens heeft Rutger, die interviewt weer bij mijn zusje in de klas gezeten, maar dat was dan weer niet in Rotterdam
quote:NYC schreef op 13 november 2014 @ 22:45:

Ik vind vrijwel alle dialecten vreselijk lelijk. Ben opgegroeid in Brabant, niet met een dialect opgevoed maar je hoort de Brabantse tongval en mijn zachte G nog steeds wel. Daarna 13 jaar in Utrecht gewoond en wát vond ik het een verademing dat ik daar eigenlijk nooit een dialect hoorde. Vrienden ontmoet uit alle uithoeken van het land. Van Zeeland tot Limburg tot Friesland en gewoon vanaf het allereerste gesprek is duidelijk dat je elkaar niet in een dialect aanspreekt. Ook niet als je een winkel binnen stapt of in een cafeetje een koffie bestelt.

En toen verhuisde ik naar Zuid-Limburg. Wat moet ik wennen aan het dialect! Met de tongval totaal geen probleem maar het dialect is niet te begrijpen voor mij. En wat mij echt heel erg verbaast is dat iedereen het spreekt. Van jong tot oud, van de vuilnisman tot de huisarts. Is vaak ook de eerste taal waarin je wordt aangesproken en pas daarna gaan mensen over op het Nederlands als ze merken dat je het niet spreekt. Dat was ik zelfs in het Brabantse dorp waar ik ben opgegroeid niet gewend.

Dan heb je nooit plat Utrechts gehoord. Váán, dáán (van, dan) mijn táánte, jechie (jochie).

Limburgs is ook zoiets. Ik werd eens aangesproken op de Coolsingel, iemand vroeg me in een onverstaanbaar dialect (ze noemen het zelf een taal) naar, zoals ik het ongeveer verstond, "borgdraverse". Ik vroeg de man vriendelijk of hij wellicht Frans, Duits of Engels sprak maar zijn Duits was ook niet te verstaan, bovendien kwam hetzelfde woord bovendrijven. Uiteindelijk begreep ik dat hij de Beurstraverse bedoelde, oftewel de Koopgoot. Die was om de hoek. Leer toch gvd ABN.
verba volant, scripta manent.
quote:minnimouse schreef op 13 november 2014 @ 22:50:

[...]

Oh ja ik heb gehuild toen Kees Flodder Sinterklaas overleed.Ik ook
quote:NYC schreef op 13 november 2014 @ 22:52:

[...]

Ja, dat klopt inderdaad wel. Een beetje een aangemeten Kinderen-voor-Kinderen RRRRRRR. Geen idee waar dat door komt. Na-aapgedrag wellicht, maar waarom?Nee hoor. De Gooise R klinkt wel anders dan de Rotterdamse. Maar misschien moet je uit een van de twee komen om het verschil te horen?
quote:GateKeeper schreef op 13 november 2014 @ 22:53:

[...]

Deze is ook leuk

http://m.youtube.com/watch?v=sD4vO1QNj-ADank je. Die kende ik nog niet. Erg goed.
Ik ben Limburgse en Limburgs is mijn moedertaal en daar ben ik trots op. Voor de niet-Limburgers onder ons kan ik me ook prima verstaanbaar maken in nagenoeg accentloos Nederlands (tja, die zachte g is erg hardnekkig).
quote:MarianneDavids schreef op 13 november 2014 @ 22:55:

[...]

Dan heb je nooit plat Utrechts gehoord. Váán, dáán (van, dan) mijn táánte, jechie (jochie).

Limburgs is ook zoiets. Ik werd eens aangesproken op de Coolsingel, iemand vroeg me in een onverstaanbaar dialect (ze noemen het zelf een taal) naar, zoals ik het ongeveer verstond, "borgdraverse". Ik vroeg de man vriendelijk of hij wellicht Frans, Duits of Engels sprak maar zijn Duits was ook niet te verstaan, bovendien kwam hetzelfde woord bovendrijven. Uiteindelijk begreep ik dat hij de Beurstraverse bedoelde, oftewel de Koopgoot. Die was om de hoek. Leer toch gvd ABN.Herman van Veen komt uit Utrecht. En zijn "voetbalsupporter" in plat Utrechts is geweldig.
quote:klogs schreef op 13 november 2014 @ 22:58:

Ik ben Limburgse en Limburgs is mijn moedertaal en daar ben ik trots op. Voor de niet-Limburgers onder ons kan ik me ook prima verstaanbaar maken in nagenoeg accentloos Nederlands (tja, die zachte g is erg hardnekkig).Ik vind jullie accent wel enorm schattig. Ik krijg altijd een hoog koessie koessie gevoel bij Limburgs.
quote:Miss.Innuendo schreef op 13 november 2014 @ 22:45:

[...]

Bedoel je Carrie, met dat rode pluizige haar?Volgens mij schrijft ze geen columns meer, ze heeft het veel te druk met haar werk.
Hier ook een zachte g ! Geen Brabantse maar een Gelderse. Spreek op mijn werk een aardig mondje plat,, afhankelijk van gesprekspartner.

Ik hou van alle soorten dialect, omdat ik het zo leuk vind dat ons kleine landje zoveel talen kent. Niet alle dialecten vind ik even mooi, het noord Gronings vind ik bijvoorbeeld heel boers en onbeschoft / kortaf klinken.
quote:harry13 schreef op 13 november 2014 @ 22:56:

[...]

Nee hoor. De Gooise R klinkt wel anders dan de Rotterdamse. Maar misschien moet je uit een van de twee komen om het verschil te horen?

Het gaat om Utrecht en 't Gooi

Maar het gaat over een aangeleerde KVK RRRR (zo lijkt het althans). Ik hoor verder het verschil niet echt maar Utrecht ligt ook vlakbij Hilversum.

Maar ik kan me voorstellen dat er wel degelijk een verschil is, net zoals dat sommige mensen denken dat het Brabants en het Limburgs 1 pot nat is.
quote:harry13 schreef op 13 november 2014 @ 22:56:

[...]

Nee hoor. De Gooise R klinkt wel anders dan de Rotterdamse. Maar misschien moet je uit een van de twee komen om het verschil te horen?Een echte Rotterdamse R is meer een keelklank, ik kan het niet uitleggen, alleen voordoen maar dat is een beetje lastig.
quote:MarianneDavids schreef op 13 november 2014 @ 23:00:

[...]

Volgens mij schrijft ze geen columns meer, ze heeft het veel te druk met haar werk.Jawel, ze stond laatst nog in t AD
Erg grappig trouwens dat Randstelingen vaak vragen of ik uit Limburg kom. Want een zachte g , dat moet wel Limburg zijn. Ach ja, Gelderland, Limburg ; dat is natuurlijk allemaal de provincie...
quote:GateKeeper schreef op 13 november 2014 @ 23:03:

[...]

Jawel, ze stond laatst nog in t ADO, die lees ik alleen op het Internet maar ik heb geen digitaal abonnement op het AD, dan vind je niet alles.
quote:viennas schreef op 13 november 2014 @ 23:03:

Erg grappig trouwens dat Randstelingen vaak vragen of ik uit Limburg kom. Want een zachte g , dat moet wel Limburg zijn. Ach ja, Gelderland, Limburg ; dat is natuurlijk allemaal de provincie...

Dat is dan mijn voordeel van 100.000 keer het hele land door verhuizen; ik herken de Arnhemse/Nijmeegse 'g' wel.

Dat is een ander accent dan het Brabantse.
quote:viennas schreef op 13 november 2014 @ 23:03:

Erg grappig trouwens dat Randstelingen vaak vragen of ik uit Limburg kom. Want een zachte g , dat moet wel Limburg zijn. Ach ja, Gelderland, Limburg ; dat is natuurlijk allemaal de provincie...Nee hoor. Zo hoorde ik ooit dat bij het eerste doelpunt van Vitesse gescandeerd werd ( en met zachte G) Hup Vites nog vijf dan hedde gij der zes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven