Dialect is mooi

13-11-2014 22:29 220 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd naar dialecten. En dat in een brede zin. Van het geknauw van de grunningers en het lijzige van de Amsterdammers, het luie van de Hagenees tot aan het voor mij moeilijke van de taal van de voerstreek onder Maastricht en alles wat er tussen zit.

Spreek je het zelf (nog) ?

Welke woorden gebruik je tegenwoordig nog die afwijken van het ABN?

Of ken je van vroeger?

Wat vind je zelf van je eigen dialect en hoe kijk je aan tegen andere dialecten?

Ik zelf kom uit de buurt van Rotterdam en pak wat mee van dat dialect en uitdrukkingen maar meer nog bekend met de Krimpenerwaard.

Zo heb ik het over biggels ruchten met de kluitenruif. Dat is onkruid wieden tussen de kiezelstenen met een hark.

En boerenstevig is een wurvel met twee spijkers. Een wurvel is dat draaiende houtje om bijvoorbeeld een konijnenhok dicht te maken. En zo is boerenstevig dus iets dat het zo stevig is dat het niet meer werkt.

Ook naar het Fries ben ik benieuwd, maar durf dat geen dialect te noemen. Evenals het Limburgs.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
quote:lucky82 schreef op 14 november 2014 @ 00:02:

[...]

Ik ben waarschijnlijk iemand die dat verschil niet gelijk zou horen. Puur omdat ik allebei de dialecten niet goed ken.OK nou ja, lastig om uit te leggen. Limburgers die zingen echt en spreken wat trager. Verkopen wordt dan "Verkoooopaahhhaaa".
quote:minnimouse schreef op 14 november 2014 @ 00:00:

[...]

"Hedde gij oe boek bij?" (heb je je boek bij je?)

Limburgs en Brabants is sowieso goed te onderscheiden want de Limburgers zingen veel meer, dat snap ik echt niet als je dat verschil niet zou horen.

Ik als Brabantse vind dat Brabanders helemaal niet zingen

Ach mensen horen ook het verschil tussen een Brabander en een Belg niet. Dat snap ik ook niet echt. Dat zullen we mensen zijn die alles met een zachte g onder een categorie hebben zitten.
quote:Miss.Innuendo schreef op 14 november 2014 @ 00:05:

[...]

Ik snap dat ook niet. Het verschilt net zo veel als bijv Rotterdams en Amsterdams.Ik begrijp je vergelijking. Maar het verschil tussen A'dams en R'dams hoor ik gelijk. Maar ja mn vader was een Rotterdammer...
quote:Miss.Innuendo schreef op 14 november 2014 @ 00:05:

[...]

Ik snap dat ook niet. Het verschilt net zo veel als bijv Rotterdams en Amsterdams.

Klopt

Dit is het verschil:

Dit is Brabants: https://www.youtube.com/watch?v=7DsDy33vlHw (luister vooral naar die oudjes)

Dit is Limburgs: https://www.youtube.com/watch?v=MTo5DK-vdxU
quote:Annelaure schreef op 14 november 2014 @ 00:08:

[...]

Ach mensen horen ook het verschil tussen een Brabander en een Belg niet. Dat snap ik ook niet echt. Dat zullen we mensen zijn die alles met een zachte g onder een categorie hebben zitten.

Nee, dat zei ik ook toch? Limburgers zingen, Brabanders niet!

In Amsterdam is mij ooit gevraagd of ik een Belg was
quote:minnimouse schreef op 14 november 2014 @ 00:08:

[...]

OK nou ja, lastig om uit te leggen. Limburgers die zingen echt en spreken wat trager. Verkopen wordt dan "Verkoooopaahhhaaa".Een Brabander zegt dan (uit mijn regio dan) vurkoopuh. En dan niet zo hoog uitgesproken als het Limburgs.
quote:Annelaure schreef op 14 november 2014 @ 00:08:

[...]

Tsja, als je bij Breda(toch redelijk dicht bij Rotterdam) even gas geeft zit je in België, maar als je door Limburg rijdt en dan België in gaat ben je zo 2 uur verder. En vroeger duurde dat nog veel langer. Dus dat daar verschil zit snap ik wel.

Maar tussen Zundert en Hoogstraten zal minder verschil zitten.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
Belg is een afkorting van Ben Eerst Limburger Geweest
Limburgers die alle niet-Limburgers "Hollanders" noemen vind ik stom
quote:GateKeeper schreef op 14 november 2014 @ 00:14:

Belg is een afkorting van Ben Eerst Limburger Geweest 😁
Ik mis de Friezen. 😯
Kent iemand de uitdrukking 'puut' als je doei zegt tegen iemand?
quote:lucky82 schreef op 14 november 2014 @ 00:20:

Kent iemand de uitdrukking 'puut' als je doei zegt tegen iemand?Nee, niet hier.
quote:harry13 schreef op 14 november 2014 @ 00:14:

[...]

Tsja, als je bij Breda(toch redelijk dicht bij Rotterdam) even gas geeft zit je in België, maar als je door Limburg rijdt en dan België in gaat ben je zo 2 uur verder. En vroeger duurde dat nog veel langer. Dus dat daar verschil zit snap ik wel.

Maar tussen Zundert en Hoogstraten zal minder verschil zitten.Ik fiets ook in een half uur naar Bels, maar er is toch echt een flink verschil in uitspraak ook al ligt het maar 15 km van elkaar af.
quote:harry13 schreef op 14 november 2014 @ 00:23:

[...]

Nee, niet hier.Dan vermoed ik dat het Drents is. Mijn vriend komt uit Huizen en heb al veel woorden van hem geleerd (voornamelijk negatief, maar toch) Belhamel, Hapsnurker en mijn favoriet Schobbejak.
quote:Annelaure schreef op 14 november 2014 @ 00:23:

[...]

Ik fiets ook in een half uur naar Bels, maar er is toch echt een flink verschil in uitspraak ook al ligt het maar 15 km van elkaar af.

Even snel rekenen zegt mij dat jij best hard fietst.

Maar even vergeten, ik denk af en toe te lang in historische verbanden. Natuurlijk hebben school, tv en radio ook een hele grote invloed en die hebben 5 meter over de grens al een andere focus.
quote:minnimouse schreef op 14 november 2014 @ 00:16:

Limburgers die alle niet-Limburgers "Hollanders" noemen vind ik stom Ik vind alle 'Hollanders' die Limburgers buitenlanders vinden stom.
quote:lucky82 schreef op 14 november 2014 @ 00:30:

[...]

Dan vermoed ik dat het Drents is. Mijn vriend komt uit Huizen en heb al veel woorden van hem geleerd (voornamelijk negatief, maar toch) Belhamel, Hapsnurker en mijn favoriet Schobbejak.Jij schobbejak klinkt toch best wel lief. Misschien dat het in de tijd van Dick Trom en Pietje Bell scheldwoorden waren maar nu kijkt geen Hollander er meer van op.
quote:swimkim schreef op 14 november 2014 @ 00:32:

[...]

Ik vind alle 'Hollanders' die Limburgers buitenlanders vinden stom.Ja, best trots op die vioolspeler. En vlaaien zijn ook lekker.
quote:harry13 schreef op 14 november 2014 @ 00:34:

[...]

Jij schobbejak klinkt toch best wel lief. Misschien dat het in de tijd van Dick Trom en Pietje Bell scheldwoorden waren maar nu kijkt geen Hollander er meer van op.Klopt, we hebben er dan ook vooral lol om op die manier. Ik kende het alleen niet.
quote:harry13 schreef op 14 november 2014 @ 00:31:

[...]

Even snel rekenen zegt mij dat jij best hard fietst.

Maar even vergeten, ik denk af en toe te lang in historische verbanden. Natuurlijk hebben school, tv en radio ook een hele grote invloed en die hebben 5 meter over de grens al een andere focus.goei fietske
Annelaure: waar woon jij? Ik fiets ook in een half uur naar "Bels".
Gaan jullie fietspoolen?
quote:minnimouse schreef op 14 november 2014 @ 00:51:

Annelaure: waar woon jij? Ik fiets ook in een half uur naar "Bels". In zo'n gat niet al te ver van Eindhoven.
quote:lucky82 schreef op 14 november 2014 @ 00:20:

Kent iemand de uitdrukking 'puut' als je doei zegt tegen iemand?'Puut of pute' is hier een (plastic)tasje en geen doei hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven