Spanning onregelmatig werken

11-11-2014 20:47 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na een paar jaar werkzaam te zijn geweest in het basisonderwijs heb ik besloten nog een verdiepende studie te gaan volgen. Hiervoor zijn mijn vriend en ik verhuisd naar een andere stad. Naast mijn studie ben ik hier in de regio begonnen met invalwerk. Moet weer helemaal onderaan beginnen, dus losse dagen. Veel al word je dan 's ochtends gebeld. De laatste tijd slaap ik slecht als ik weet dat ik gebeld kan worden om te werken. Ik dacht dat het even wennen was, maar het blijft. Ik kan heel slecht tegen onzekerheid en dit is natuurlijk een en al onzekerheid. Het maakt me misselijk en stressig. Tijdens de periodes voorheen, waarbij ik een vaste groep had, had ik hier totaal geen last van. De oorzaak vind ik moeilijk om te zeggen. Ik weet zelf ook dat ik competent genoeg ben, maar toch kan ik niet tegen deze onzekerheid. Twijfel ik toch aan mezelf? Op dit moment zit ik er zo doorheen dat ik eraan denk om ander werk naast mijn studie te gaan doen, mede omdat ik na mijn studie niet meer voor de klas zal staan. Aan de andere kant wil ik niet weglopen voor de problemen die zich in mijn hoofd afspelen. Heeft iemand tips om met deze spanning/angst om te gaan? Alvast bedankt voor jullie reacties!
Het verdient natuurlijk meer dan een andere bijbaan, omdat ik hiervoor heb gestudeerd. De stress is wel degelijk funest voor mijn lichaam, dat is ook de reden dat ik nu twijfel om wat anders te gaan doen.
Helaas herkenbaar, zit zelf ook in het basisonderwijs. Ik studeer nog, maar val ook in. Ik lees mee.
quote:motion_ schreef op 13 november 2014 @ 15:34:

Het verdient natuurlijk meer dan een andere bijbaan, omdat ik hiervoor heb gestudeerd. De stress is wel degelijk funest voor mijn lichaam, dat is ook de reden dat ik nu twijfel om wat anders te gaan doen.

Duidelijk. Het is jammer, ik had ooit een artikel online gelezen over hoe je de stress voor dit soort onverwachte afspraken kon verminderen, maar ik kan het niet meer terugvinden. Het was uiteraard iets met je houding veranderen ten opzichte van de afspraak.... maar ik weet het niet meer.

Kan je er anders tegenaan kijken, dat je het beschouwt als een dag dat je sowieso gaat werken? Dan is elke dag dat er geen werk is, een onverwachte vrije dag.
Ik denk dat het vooral de stress rondom het onverwachte, het niet weten hoe de dag gaat verlopen. Je hebt telkens een andere groep, andere school, andere collega's. Inderdaad: meestal valt de dag hartstikke mee en denk je: waar maakte ik me zo druk om?

Maar toch heb je die stress/angst de volgende ochtend weer. Ik althans wel. Herken het dus helemaal en vind invallen daarom niet fijn. Maar het is maar iets tijdelijks denk ik dan. Over een aantal jaar zal ik wel een baan hebben (hoop ik)
Precies wat jij zegt Budapest. Maar is het het waard om nog vol te houden als ik straks wat anders ga doen? En niet onbelangrijk hoe hou ik dit vol?
Wat is je reden om dit te willen blijven doen? Betaalt het zo goed wegens de onregelmatigheid? Anders kun je beter een studentenbaantje in de horeca zoeken of een paar schoonmaakadresjes.
quote:motion_ schreef op 13 november 2014 @ 20:01:

Precies wat jij zegt Budapest. Maar is het het waard om nog vol te houden als ik straks wat anders ga doen? En niet onbelangrijk hoe hou ik dit vol?Draai het eens om. Wat is de reden dat je het vol zou willen houden? Wat is de reden dat je er niet allang de brui aan hebt gegeven, als de nadelen zo duidelijk zijn?
quote:motion_ schreef op 11 november 2014 @ 21:23:

Ik houd er nu altijd rekening mee dat ik moet werken. Zit dus om half 8 klaar voor vertrek. Word ik dan niet gebeld, duurt de dag wel ontzettend lang. Dan baal ik weer van mezelf dat ik zoveel spanning heb gehad voor niks. Daarnaast moet er natuurlijk wel geld verdiend worden.Zou het kunnen helpen om een plan A en een plan B te maken? Bijv: als je niet opgeroepen wordt, dan ga je voor jouw studie opdracht X doen? Dan wordt jouw tijd toch nuttig besteed en zit je niet voor niets vroeg klaar.
quote:motion_ schreef op 13 november 2014 @ 15:34:

Het verdient natuurlijk meer dan een andere bijbaan, omdat ik hiervoor heb gestudeerd. De stress is wel degelijk funest voor mijn lichaam, dat is ook de reden dat ik nu twijfel om wat anders te gaan doen.Hoe funest is het? Hoelang heb je er last van? En waarvan precies?
Als je niet minstens 4 dagen per week wordt opgeroepen, verdien je per saldo natuurlijk nog niet veel. Zou 'n betrouwbaardere werkgever zoeken als je geen vaste uren in deze branche kunt krijgen.
Het komt vaker voor dat ik wel word gebeld, dan dat ik niet word gebeld. Het verdient waarschijnlijk gewoon het dubbele ten opzichte van andere bijbanen en dat is de reden dat ik dit volhoudt. Wat ook een reden is, is dat ik het lesgeven op zich natuurlijk wel leuk vindt, gezien ik ook deze opleiding heb gedaan. Op deze manier is het alleen niet geweldig.

Als ik deze stress heb, heb ik last van zweten, misselijkheid, buikpijn en kan ik slecht slapen. Als blijkt dat ik niet ben gebeld zakt de stress langzaam weg.
Heb je het geld nodig? Zou je in een andere bijbaan dan ook daadwerkelijk twee keer zoveel uren moeten maken?

Want dan heb je kans dat je het slechte slapen niet oplost, domweg omdat je continue aan de gang moet blijven.
Kun je ook aangeven dat je alleen een bepaald leerjaar wilt hebben? Dan neem je in elk geval één variabele weg. Zou dat stress wegnemen?
Het geld is niet direct noodzakelijk, maar wel lekker natuurlijk. Een bepaald leerjaar aangeven wordt lastig, maar het leerjaar maakt mij ook niet uit, heb met alle wel ervaring.
Als het geld alleen maar 'wel lekker' is en je duidelijk lichamelijke problemen krijgt, dan snap ik eerlijk gezegd niet waarom je hierover na moet denken. Gezondheid boven alles, hoor.
Op niet-werkdagen zijn er geen lichamelijke problemen. Ik wil het eerst proberen op te lossen, mocht het echt niet lukken kan ik nog wat anders zoeken.
quote:motion_ schreef op 15 november 2014 @ 09:10:

Op niet-werkdagen zijn er geen lichamelijke problemen. Ik wil het eerst proberen op te lossen, mocht het echt niet lukken kan ik nog wat anders zoeken.

Ik las volgens mij ook dat het stressgevoel afneemt nadat je eventjes voor de nieuwe klas hebt gestaan.

Dus de lichamelijke stress problemen zijn er vanaf opstaan (gaan ze me bellen) tot een half uur na starten van de les, zo ongeveer? mischien moet je eens bekijken hoeveel van de dag je geen stress hebt, beker halvol ipv half leeg

De lichamelijke gevolgen van stress kan je ook proberen op te vangen met ademhalingsoefeningen, of mindfullness.
- Ik heb een beetje stress van m'n werk.

- Nou en? Hoort erbij.

- Jamaar ik ben er zo beroerd van.

- Rot joh. Dan stop je met werk.

- Jamaar het is maar heel even stress.

Dit kon nog wel eens een lang verhaal worden...

TO, het zal wel een vooroordeel van mij zijn maar ik denk nu dat je vrij jong bent. Van de generatie die heeft geleerd dat alles maakbaar moet zijn: perfect gebit, ideale baan, 3 x per week naar de sportschool en 24/7 Ge! Luk! Kig!

Het is een beetje stress, het is maar een paar uurtjes en je kunt er op ieder moment mee stoppen. Maak je niet dik.
Ieder mens is anders, deze onvoorspelbaarheid is juist de reden dat ik ruim 15 jaar alleen maar invalwerk heb gedaan. Nu doe ik dit nog steeds, maar naast mijn eigen praktijk.

Invalwerk is een andere tak van sport. Je moet flexibel zijn, en aanpassen aan de gebruiken en ideeën van de persoon die je waarneemt.

Kennelijk doe je het goed, want je wordt regelmatig terug gevraagd.

Veel artiesten hebben na jaren en jaren op de bühne gestaan te hebben nog steeds plankenkoorts. Zoals hierboven al geschreven, dit is iets lichamelijks. Probeer van te voren ademhalingsoefeningen te doen en te ontspannen en er zijn vast nog andere trucjes.

Je hebt 2 keuzes. Of je leert er mee omgaan, en blijf niet hangen in dat je het maar niets vindt. Of je gaat opzoek naar een vaste groep, of vervanging voor langere tijd.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Bedankt voor je vooroordeel Korenworf. Jammer dat er niks van klopt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven