Geld & Recht alle pijlers

kapotte ereader

17-11-2014 16:03 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen zomer kocht ik bij de BCC een Kobo Glo ereader. Fijn ding, tot ie amper 3 maanden na de aankoop tijdens het lezen vastliep. Bij het 'omslaan' van de bladzijde gebeurde er niks, ook niet na nog een paar tikjes op het scherm. Helaas is ergens tijdens mijn pogingen om hem weer aan te praat te krijgen het scherm ook nog eens beschadigd geraakt. Waardoor BCC en Kobo nu zeggen: Mevrouw, eigen schuld, u heeft te ruw met de ereader omgesprongen dat valt niet onder de garantie. Dat ie daarvoor al stuk was, is niet relevant en wordt volkomen genegeerd.

Hier baal ik natuurlijk ontzettend van: ereader ruim binnen garantieperiode zonder enige aanleiding stuk, maar doordat het scherm nu ook kapot is, krijg ik helemaal niks. Al zijn de heren bij BCC wel reuze aardig.

Denken jullie dat ik nog iets kan doen om toch een vervangend exemplaar te krijgen? Kan bijvoorbeeld niet simpel aangetoond worden dat er meer aan het ding schort dan die schermbeschadiging? Of zullen ze dan zeggen dat ook dat is gebeurd toen ik kennelijk te ruw hem weer aan de gang probeerde te krijgen?

Iemand enige ervaring in dit soort zaken?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Hmm... lastige situatie want je moet denk ik toch behoorlijk lomp hebben gedaan om het scherm te beschadigen in een poging hem weer aan de praat te krijgen.. Ik snap hun punt wel en het is jouw woord tegen die van hun.

Kan je wellicht kijken of jullie samen tot een oplossing kunnen komen van eventueel korting op een nieuwe.
Ik heb zelf de indruk dat het scherm van deze ereader wel heel makkelijk stuk ging. Ik weet dat schermen van touch screen apparaten nogal gevoelig zijn, dus voor mijn gevoel heb ik voorzichtig gedaan. Maar kennelijk toch niet voorzichtig genoeg.

En ik snap hun punt ook wel, maar het is natuurlijk wel dom van een winkel om bij een klant die volkomen te goeder trouw is, uit de gaan van een gelogen verhaal. Mij zien ze daar niet meer terug.
Misschien eens op internet zoeken naar vergelijkbare verhalen?? Dan kan je wellicht iets aantonen bij de BCC.

en zelfs direct contact opnemen met kobo, had je dat geprobeerd?
Maar hoe krijg je dat dan voor elkaar om het scherm stuk te krijgen?

Benader de fabrikant rechtstreeks als BCC blijft weigeren om actie te nemen, ook al is dat best wel terecht vind ik. Niet geschoten is altijd mis.
@gravinnetje: ik wist niet eens dat het scherm stuk was, tot de mannen van bcc me dat vertelden. Er lopen wat streepjes over de onderkant van het scherm, maar die zien er inktachtig uit. Je voelt of ziet geen barst of zo. Ik dacht - vast heel dom - dat de 'inktontvangst' door het vastlopen niet meer goed ging...

@allebei: ik heb al contact gehad met kobo, maar na een aantal toch al frustrerende mails verwezen zij me terug naar bcc. De klantenservice van kobo is nogal beroerd.
Heb je al geprobeerd em te resetten?

http://www.kobo.com/help/ ... etten-van-je-kobo-ereader
O ja, de vergelijkbare verhalen zijn wisselend. De een krijgt zonder problemen een nieuwe, de ander heeft net als ik pech.
quote:Emma95 schreef op 17 november 2014 @ 16:43:

Heb je al geprobeerd em te resetten?

http://www.kobo.com/help/ ... etten-van-je-kobo-ereaderYep, en de heren van bcc ook. Maar dat werkte niet.
Je zou ook een klacht kunnen neerleggen bij het hoofdkantoor van BCC.

Dat wil nog wel eens helpen.

Ik heb iets vergelijkbaars gehad (kapot scherm, wel volledig buiten mijn schuld), dit is uiteindelijk via het hoofdkantoor (in ons geval van Dixons) netjes opgelost door een nieuwe ereader te leveren. Volgens het filiaal waar hij gekocht was, viel schade aan het scherm buiten de garantie en daar viel niet over te praten, maar het lijkt me logisch dat bij normaal gebruik een scherm wel wat langer mee moet gaan dan een paar maanden, ook al staat er in hun garantievoorwaarden iets anders. Gelukkig was het hoofdkantoor dat wel met me eens (na wat heen en weer mailen en bellen).

In jouw geval is het natuurlijk een twijfelgeval waardoor het scherm precies kapot is gegaan, maar ik zou zeker proberen om het even een stapje hogerop te spelen.
quote:tonkje schreef op 17 november 2014 @ 16:15:

En ik snap hun punt ook wel, maar het is natuurlijk wel dom van een winkel om bij een klant die volkomen te goeder trouw is, uit de gaan van een gelogen verhaal. Mij zien ze daar niet meer terug.

Dom? Ze horen zulke verhalen vast wekelijks, want mensen geven echt niet zomaar toe als het hun eigen schuld is, want ze snappen ook wel dat ze dan met lege handen staan. Het is alsof je zegt dat de conducteur in de trein je kaartje niet hoeft te controleren, want hij kan me toch gewoon vertrouwen? Tsja, het zou wel makkelijk zijn als iedereen eerlijk was, maar dat is simpelweg niet de realiteit.

Les voor de volgende keer: niet klooien met een ereader die het niet doet. Gewoon direct terug naar de winkel gaan is het verstandigste.
Hoofdkantoor BCC is zeker ook een poging waard, goede tip!

En als dat niets oplevert, de consumentenbond? Of ben je daar geen lid van?
Op een ereader staat software, die kan net als een gewone computer wel eens vastlopen. Op de achterkant van de kobo zit een gaatje waarmee je hem met een paperclip kan resetten, dan is dat zo opgelost.

Ik kan me wel voorstellen dat wat jij hebt gedaan dan niet onder garantie valt, maar wel jammer dat ze het niet fixen uit coulance.
quote:Krullevaer schreef op 17 november 2014 @ 16:59:

[...]

Dom? Ze horen zulke verhalen vast wekelijks, want mensen geven echt niet zomaar toe als het hun eigen schuld is, want ze snappen ook wel dat ze dan met lege handen staan. Het is alsof je zegt dat de conducteur in de trein je kaartje niet hoeft te controleren, want hij kan me toch gewoon vertrouwen? Tsja, het zou wel makkelijk zijn als iedereen eerlijk was, maar dat is simpelweg niet de realiteit.

Les voor de volgende keer: niet klooien met een ereader die het niet doet. Gewoon direct terug naar de winkel gaan is het verstandigste.

Maar in geval van een treinkaartje kun je heel makkelijk je 'onschuld' aantonen door simpel je kaartje te laten zien. In dit geval kan ik op geen manier bewijzen wat er is gebeurd. Er liep helaas geen camera mee.

Maar inderdaad, volgende keer niet zelf iets proberen.
Hoofdkantoor kan ik gaan proberen, goede tip! Helaas geen lid van de consumentenbond.
Ik heb ooit op vakantie gehad dat mijn ereader vast liep. De oplossing was toen de resetbutton achterop met een naald inprikken én hem daarna in de oplader hangen tot hij vol was opgeladen.

Mijn boeken stonden er nog op.
quote:theia schreef op 17 november 2014 @ 17:47:

Ik heb ooit op vakantie gehad dat mijn ereader vast liep. De oplossing was toen de resetbutton achterop met een naald inprikken én hem daarna in de oplader hangen tot hij vol was opgeladen.

Mijn boeken stonden er nog op.

Helaas, dat werkte niet. :(

Ik had - achteraf gezien - beter direct na de 1e mislukte poging kunnen ophouden en meteen naar de winkel moeten gaan. Maar helaas, ik probeerde nog wat andere combinaties met de resetknop en daar moet het ergens zijn misgegaan met het scherm.
En heb je dit al geprobeerd? (Van een ander forum geplukt)

08-08-14 om 10:00

Mijn Kobo e-reader liep vast. Lichtknopje en uit-knop tegelijk indrukken en hij gaat resetten.

En een tijd aan je laptop hangen, schijnt ook te kunnen helpen.
quote:Emma95 schreef op 17 november 2014 @ 19:41:

En heb je dit al geprobeerd? (Van een ander forum geplukt)

08-08-14 om 10:00

Mijn Kobo e-reader liep vast. Lichtknopje en uit-knop tegelijk indrukken en hij gaat resetten.

En een tijd aan je laptop hangen, schijnt ook te kunnen helpen.Zelf nog iets proberen gaat niet meer. De ereader ligt bij de bcc, denk ik. Tenzij ze hem toch opgestuurd hebben naar kobo, maar volgens mij hebben ze volstaan met een paar foto's en als omschrijving van het probleem "scherm defect".
Ja dit is wel jammer! De zaak is non-conform, voldoet niet aan de overeenkomst, en zou dus herstelt of vervangen moeten worden door de verkoper. Echter, als het klopt dat je daarna zelf het scherm kapot hebt gemaakt, is dit inderdaad niet iets wat de verkoper is toe te rekenen waardoor je geen herstel of vervanging meer kan eisen. Je had dus meteen nadat je het gebrek had geconstateerd terug moeten gaan naar de winkel.

Ik zal nog even kijken of je misschien toch nog een bepaalde actie hebt!
Het leek zo simpel: even resetten en dan zou ie het weer moeten doen. Vandaar dat ik zelf pogingen heb gewaagd. Omdat die niet werkten, ben ik online op de kobo-site gaan zoeken naar nog andere methoden. voortaan nooit meer doen dus!

Maar wat ik vreemd vind, is dat er noch door BCC noch door Kobo verder naar de ereader is gekeken dan naar het kapotte scherm. Het moet toch mogelijk zijn om vast te stellen dat er meer mis is dan het scherm? En dat de verdere schade niet door mij veroorzaakt kan zijn?
quote:tonkje schreef op 18 november 2014 @ 14:28:

Het leek zo simpel: even resetten en dan zou ie het weer moeten doen. Vandaar dat ik zelf pogingen heb gewaagd. Omdat die niet werkten, ben ik online op de kobo-site gaan zoeken naar nog andere methoden. voortaan nooit meer doen dus!

Maar wat ik vreemd vind, is dat er noch door BCC noch door Kobo verder naar de ereader is gekeken dan naar het kapotte scherm. Het moet toch mogelijk zijn om vast te stellen dat er meer mis is dan het scherm? En dat de verdere schade niet door mij veroorzaakt kan zijn?Hebben ze de zaak nu dan afgedaan met gebruikersschade? Normaliter herstellen ze het product namelijk alsnog, maar dan na jouw akkoord op de prijsopgave. Een beschadigd scherm is gebruikersschade en valt logischerwijs niet binnen de garantie. Eventuele softwarematige klachten (waardoor de eReader vastliep) zouden ze binnen de garantie moeten herstellen. De door Kobo erkende reparatiediensten voeren alleen geen deelreparaties uit. Het is dus of kosteloos de softwareklachten verhelpen én voor het repareren/vervangen van het scherm betalen, of niets.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Scherm herstellen kost nogal veel, dat doen ze niet. Een ereader met een kapot scherm is Total los zeg maar. Maar als je ereader zomaar vast loopt, dan heb je recht op een nieuwe, want dat komt dan door een productiefout.

Bcc en kobo negeren nu het vastlopen en kijken alleen maar naar het kapotte scherm.
Wat ergens vrij logisch is, want er valt niet te bewijzen dat het vastlopen gebeurde voordat het scherm kapot ging. Er zijn zoveel mensen die op deze manier een nieuw product proberen te krijgen, ik kan me zo voorstellen dat Kobo niet van plan is een ieder die zelf het scherm van een product kapot maakt een nieuw exemplaar mee te geven.

Werk zelf als senior klantenservice bij een vergelijkbaar bedrijf als BCC. Mijn advies zou zijn om te kijken of je bij BCC korting kan krijgen op een nieuwe eReader. Deze beslissing ligt namelijk bij de verkopende partij, niet bij Kobo.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Tja, nogal vervelend voor mij dat ze ervan uitgaan dat je liegt zolang niet bewezen kan worden dat dit niet zo is.

Ik ga nog maar een keertje langs de BCC met wat vragen:

- is het eigenlijk normaal dat een ereader nergens meer op reageert als het scherm wat beschadigd is? Andere touchscreen apparaten doen het dan nog gewoon, maar misschien is dat anders voor ereaders?

- als dit niet normaal is, betekent dat dan niet dat er dus meer mis is met de ereader? Bijvoorbeeld het volkomen vastlopen tijdens het lezen? Het scherm 'bevroor' en de ereader reageerde nergens meer op. Valt dat niet ergens in/aan het apparaat te zien?

Het lijkt me dat dat iets is, wat ik niet zelf veroorzaakt kan hebben.

Waarschijnlijk loopt het op niks uit, dan vraag ik de kapotte ereader terug.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven