Geld & Recht alle pijlers

Fietsvraag

22-11-2014 10:26 10 berichten
Hallo allemaal,

Ik heb een fietsvraag. Op weg naar het werk is er een drukke straat, tweerichtingsverkeer. Er is een fiets suggestie strook voorzien. Ik weet niet zeker of dit de juiste term is, maar het is geen afgebakend fietspad.

Nu die baan ligt pal in het centrum dus ’s morgens goed druk en veel file vorming. Nu, ik heb steeds de gewoonte van altijd rechts te rijden, daar gaat dit heel moeilijk want net omdat er geen afgebakend fietspad is rijden de auto’s op de suggestiestrook waardoor ik soms meer vast zit tussen de file en de geparkeerde wagens dan dat ik kan doorrijden. Nu merkte ik op dat heel veel andere fietsers direct naar links gingen en zo de file voorbijstaken.

Ik persoonlijk vind dit vrij gevaarlijk, want heel vaak komt er van de andere kant een bus of een vrachtwagen en dan moet je weer tussen de auto’s gaan invoegen omdat het anders te krap is. Idem als het verkeer rechts van je weer op gang komt, dan moet je ook weer tussenvoegen.

Ik blijf dus liever rechts rijden (of aanschuiven ) maar nu heb ik gelezen dat je auto’s langs rechts niet mag voorbij steken?

Ik ben wel Belgische en blijkbaar is de wet hierover niet hetzelfde als in Nederland. Maar wat doen jullie in zo’n situatie? Rijden jullie ook langs links voorbij? Ook als je op het einde van de baan rechts moet afslaan?

Gisteren zag ik iemand gewoon het voetpad oprijden, ik ben gevolgd :-] Tis gelukkig een heel breed voetpad, en uiteindelijk is dat nog het veiligste denk ik dan
Oei, ineens staat dit bij 'Geld en recht' geen idee hoe dat komt... Moest bij 'overig' staan...
Huh? Met de fiets links inhalen????
Ik fiets in amsterdam omdat ik niet in de file wil staan. Ik ga links of rechts voorbij, en probeer de veiligheid wat in te schatten. Als auto's de fietssuggestiestrook niet respecteren dan ga ik niet netjes doen.
Alle reacties Link kopieren
Amsterdam heeft vast heel andere 'regels' dan België.

Ik ben, zeker in de spits, geen sociale fietser. Ik rag en raus overal doorheen, al naar gelang wat de veiligheid toelaat.
Je woont dus in België? Dat lijkt mij heel moeilijk in te schatten. Waar ik fiets, dat is Amsterdam en Rotterdam, kan ik altijd rechts de auto's voorbij omdat auto's altijd die fietsstrook vrij houden. Ik zou zelf echt nooit links een auto voobij gaan, tenzij ik ook linksaf moet bij een volgend kruispunt. Maar dan nog zou ik dat eigenlijk niet doen..

Nee, over het voetpad gaan lijkt me voor jou een stuk veiliger! Moet je natuurlijk wel goed uitkijken voor voetgangers en eventuele politie die je wil beboeten ;)
Kijk goed voor je afslaat, of 't nu links of rechts. 360 graden rondkijken dus.

Zo zul je nooit onder een vrachtwagen komen. Gedachteloos fietsen is net als autorijden, doch het vergt net iets meer aandacht.
Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet
Ik zou nooit links gaan fietsen om zo de auto's voorbij te gaan. Altijd rechts. Desnoods met de fiets 'in de goot' en dan 'step' ik met mijn rechtervoet over het trottoir (als dat verhoogd is). Of over het voetgangerspad (snel genoeg afspringen en doorlopen met fiets in de hand als ik oom agent zie). Maar het liefst fiets ik nog een straat door om via een parallelstraat te fietsen en zo dat soort opstoppingen te vermijden.
Volgens mij mag je in België met de fiets auto's gewoon van rechts inhalen. Verboden rechts in te halen geldt alleen voor auto's en motoren.

Overigens hebben de meeste Belgische automobilisten maling aan het verbod om rechts in te halen, rijden kunnen ze niet.
verba volant, scripta manent.
Dank voor de reacties. Ik denk persoonlijk dat ze in Nederland veel fietsvriendelijker zijn dan in België. De infrastructuur is er sowieso meer op gericht. België heeft op dat vlak nog veel in te halen. Nu beginnen de mensen wat meer de fiets te nemen, alleen zijn de automobilisten nog niet helemaal mee, zeker in de grootstad niet.

Nuja, het houdt me niet tegen, ik vind fietsen superfijn, fijner dan auto rijden :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven