Vuurwerk

23-11-2014 17:45 49 berichten
De eerste knallen zijn alweer te horen. Hoewel ik vuurwerk echt verafschuw met als voornaamste reden dat de (huis)dieren er veel last van hebben, ben ik niet tegen vuurwerk.

Maar vorig jaar werd hier de kinderboerderij bekogeld en jonge ganzen hier in het park zijn door de ouders achter gelaten omdat deze in paniek zijn weg gevlogen en hebben de jongen achter gelaten. Door de zachte winter kreeg dit paar erg laat in het jaar nog een nest. De jongen konden nog niet vliegen. Een jonge gans is dood terug gevonden, de andere 2 of 3 hebben dagenlang paniekerig en verdwaasd rondgelopen. Op zo een moment breekt mijn hart.

Vuurwerk hoeft van mij niet te worden afgeschaft maar ben wel voorstander voor vuurwerkshows. En dat er plekken worden aangewezen waar men mag knallen. Wat vinden jullie? Arno Bonte belooft plechtig elk jaar weer dat hij hard bezig is om voorwaarden te verbinden aan het gebruik van vuurwerk maar tot op heden gebeurt er weinig tot niets.
Lekker doen zoals in Hilversum.
Alle reacties Link kopieren
Arme diertjes

Als ik zoiets lees dan word ik ook enorm verdrietig. Ik haat vuurwerk, ben erg bang voor knallen en flitsen en in deze maanden ga ik liever de deur niet meer uit als het donker is. Ik moet eerlijk zeggen dat het tot nu toe nog meevalt en het had erger gekund maar ik houd mijn hart vast voor de komende tijden... dat gaat niet leuk worden. Benieuwd ook hoe de kat erop reageert.

Van mij mogen ze het afschaffen en verbieden. Laat de gemeente maar op een centrale plek een show verzorgen, net zoals bij de kermis bijvoorbeeld.
Dat gezeur en gebetuttel allemaal. Hou je honden, katten, ganzen en vogelspinnen lekker binnen aan het einde van het jaar. En idioten die dieren met vuurwerk (of iets anders) bekogelen hou je toch, die vinden altijd wel een weggetje om hun imbeciele hobby's uit te oefenen. Al stel ik wel voor om dat soort lui zelf af te schieten met een reuzenvuurpijl in hun reet.

Oh ja, en ik vind vuurwerk juist leuk, hoe harder hoe beter . En ik vind het ook leuk om het zelf af te steken, al ben ik daar iets minder driest in geworden sinds ik er kinderen op na hou. Maar vroegâh liep ik blijmoedig zwarte strijkers in het rond te gooien, al waren die dingen toen al lang verboden maar dat maakte het juist cool .
Lady het gaat volgens mij niet om die paar uurtjes op oudjaarsdag/avond, maar om al die zooi die nu al en de komende weken afgestoken wordt

I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik sluit me helemaal aan bij LV. Ik ben ook gek op vuurwerk! Vanaf mijn balkon heb ik een prachtig uitzicht elk jaar en het wordt ieder jaar mooier en groter. Lekker zo houden. (Ik houd niet van honden en katten misschien dat dat scheelt )
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Van mij mag het verboden worden. Het vuurwerk wordt steeds zwaarder, het lijkt meer op afweergeschut tegenwoordig en het is levensgevaarlijk. Hier in de buurt steekt één of andere randdebiel al een paar weken midden in de nacht, tussen 02.00 en 05.00 iets af waarvan het complex op z'n grondvesten staat te schudden, de politie doet tot nu toe niets, of ze kunnen hem niet vinden, dat kan natuurlijk ook. Nu trouwens ook weer een enorme knal maar iets verder weg.
verba volant, scripta manent.
quote:Lady-Voldemort schreef op 23 november 2014 @ 17:57:

Dat gezeur en gebetuttel allemaal. Hou je honden, katten, ganzen en vogelspinnen lekker binnen aan het einde van het jaar. En idioten die dieren met vuurwerk (of iets anders) bekogelen hou je toch, die vinden altijd wel een weggetje om hun imbeciele hobby's uit te oefenen. Al stel ik wel voor om dat soort lui zelf af te schieten met een reuzenvuurpijl in hun reet.

Oh ja, en ik vind vuurwerk juist leuk, hoe harder hoe beter . En ik vind het ook leuk om het zelf af te steken, al ben ik daar iets minder driest in geworden sinds ik er kinderen op na hou. Maar vroegâh liep ik blijmoedig zwarte strijkers in het rond te gooien, al waren die dingen toen al lang verboden maar dat maakte het juist cool .Die duizendklappers, zo gaaf!!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Moet je er bonfire night bij hebben, dan lopen ze vanaf 1 november lekker te knallen.

Het is aan de baasjes om dieren weerbaar te maken. Vanaf pup, met speciale cd's etc. mijn hond staat lekker te kwispelen hier, kijkt niet eens op van knallen.
That's a fine looking high horse, what you got in the stable!
Met oudjaarsnacht vuurwerk, helemaal leuk!

Maar dat ellendige geknal op straat wekenlang is niet zo fijn. Hier in onze Vinex-wijk heeft de plaatselijke jeugd de gewoonte om de knallers in de tuin te gooien. Je schrikt je lam elke keer.

Schuin tegenover mijn huis is een bruggetje. Toppunt van leuk schijnt te zijn om op de brug te gaan staan en dan rotjes naar auto's en fietsers te gooien.

En het is hier een keurig nette wijk, ook nog.
Leuk, vuurwerk! Vorig jaar was er een hele heisa over een mogelijk verbod op vuurwerk (zoals nu dat gedoe om Zwarte Piet) en het was schitterend met Oud en Nieuw! Nog nooit zulk mooi vuurwerk gezien!

Dus ik hoop dat ze nu opnieuw heisa gaan maken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ben zelf bang voor vuurwerk na die vreselijke filmpjes van vroeger en wat incidenten (vuurwerk tegen oor nichtje over het huis heen, vuurwerk naar fiets). Katten vinden het alleen eng met veel tegelijk (dus alleen oudjaarsdag). Volgende dag zijn ze er al weer overheen.

Gun anderen het wel op oudjaarsdag en vanaf wat later dan 10 uur in de ochtend (15 uur ofzo, kan ieder s morgens nog veilig over straat). Blijf dan veilig met mijn dochter binnen.

Maar op andere momenten mag de controle van mij fiks omhoog en dat kan betaald worden van fiks hogere boetes op illegaal vuurwerk en van het afsteken buiten de legale tijden.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe onze kat gaat reageren, ze is nog jong en we hebben haar net een half jaar. Maar de meeste van mijn vroegere katten sliepen straal door de herrie heen, dus ik heb er alle vertrouwen in. Ik verheug me ook weer erg op het carbidschieten, over herrie gesproken. Alleen dat al vind ik een enorme verbetering ten opzichte van dat saaie Westen: daar schieten ze geen carbid .
quote:rosanna08 schreef op 23 november 2014 @ 18:12:

Lady het gaat volgens mij niet om die paar uurtjes op oudjaarsdag/avond, maar om al die zooi die nu al en de komende weken afgestoken wordt

Nee hoor, TO stelde vuurwerkshows voor en speciale knalplekjes. Brrrr.
Ik kom uit een wijk waar niet tegenop te controleren viel. Zelfs politie uit de hoofdstad (extra aangetrokken) schrok zich de pleuris toen ze bij ons in de wijk liepen... Daar zijn ze nu waarschijnlijk al weer aan het knallen. Toppunt van leuk daar: vuurwerk in portieken gooien, vuurwerk afsteken onder het tunneltje tussen wijk en het park (knalt zo lekker hard) en illegaal vuurwerk afsteken. Omdat het daar alle jaren onhoudbaar was, ben ik, na het een jaar daar geprobeerd te hebben, ieder jaar weggevlucht. Naar mijn ouders, met een vriendin naar een huisje, met zelfde vriendin naar de Efteling...

(Dat laatste kan ik alle 'ik vind vuurwerk wel mooi maar ook eng'-mensen aanbevelen. Je mag zelf geen vuurwerk of alcohol meenemen, zelfs sterretjes zijn verboden. Overal staan kraampjes, en op vertoon van een speciale bon kun je een glas (kinder)champagne en een oliebol krijgen, gratis. Ook gluhwijn wordt verkocht, maar ze letten wel op hoeveel ze verkopen aan mensen (iedereen die te beschonken overkomt, krijgt gewoon niets meer). En een mooie vuurwerkshow om 12 uur!)

Hier in mijn nieuwe wijk valt het gelukkig erg mee, dat vind ik fijn. Ik denk dat het nog wel een beetje meer wordt, maar niet heel veel.

Ben overigens ook voorstander van de shows, en van hogere boetes op voortijdig afsteken. Van mij mag er een vergelijkbaar systeem komen als met geluidsoverlast: boete, nog een keer betrapt is in beslagname, derde keer huiszoeking om al het vuurwerk in beslag te nemen.
quote:Lady-Voldemort schreef op 23 november 2014 @ 18:41:

[...]

Nee hoor, TO stelde vuurwerkshows voor en speciale knalplekjes. Brrrr. dat hoeft voor mij ook niet, maar een goede handhaving van het verbod om buiten de toegestane tijd te knallen, lijkt me wel een goed plan
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:duizendbloemen schreef op 23 november 2014 @ 18:18:

En het is hier een keurig nette wijk, ook nog. Dat is niet zo gek hoor. Juist in die keurig nette vinex-wijken gebeurt het. Daar is echt niets voor jongeren te doen dus het is logisch dat ze erop los gaan knallen. Het schijnt toch ook dat je juist in van die kleine kutdorpjes bijvoorbeeld heel makkelijk aan coke kunt komen? Puur omdat er gewoon niets te doen is. In de meest keurige vinex-wijken waar ik doorheen ben gefietst werd meer geknald dan ooit. En niet alleen op 31 december.
quote:retrostar schreef op 23 november 2014 @ 18:19:

Leuk, vuurwerk! Vorig jaar was er een hele heisa over een mogelijk verbod op vuurwerk (zoals nu dat gedoe om Zwarte Piet) en het was schitterend met Oud en Nieuw! Nog nooit zulk mooi vuurwerk gezien!

Dus ik hoop dat ze nu opnieuw heisa gaan maken.Ik hou ook van mooi vuurwerk. Ik bedoel het knalvuurwerk waar ik zo een hekel aan heb.
Idee: Iedereen die voortijdig loopt te knallen, gaat in gijseling tot 5 januari. Gewoon, als 'preventieve maatregel' .

En dan knallen toestaan van, zeg, 14-2 uur. En siervuurwerk.

En bij de vuurwerkverkoop-punten kom je niet weg als je niet een 'veilig afsteken'-certificaat kunt overleggen.

Zo kan iedereen afsteken, maar dan gewoon op de normale tijden en op een normale manier. En kunnen er ook nog mensen veilig over straat. Voor boodschappen, of familiebezoek.
Verbod op knallend vuurwerk in de wijk.

Afsteken van knalvuurwerk op bepaalde plekken buiten de wijk op oudejaarsdag en avond.

En afsteken van siervuurwerk in de wijk op oudejaarsavond tussen 24 en 2 uur.

Waarvoor kan dat niet?
Siervuurwerk afsteken om 14 uur vind ik echt niet kunnen. Dan zie je er geen hol van.
quote:blue_lagoon schreef op 23 november 2014 @ 18:47:

[...]

Dat is niet zo gek hoor. Juist in die keurig nette vinex-wijken gebeurt het. Daar is echt niets voor jongeren te doen dus het is logisch dat ze erop los gaan knallen. Het schijnt toch ook dat je juist in van die kleine kutdorpjes bijvoorbeeld heel makkelijk aan coke kunt komen? Puur omdat er gewoon niets te doen is. In de meest keurige vinex-wijken waar ik doorheen ben gefietst werd meer geknald dan ooit. En niet alleen op 31 december.Daar heb je wel een punt, in de wijk hier is inderdaad vrijwel niets te beleven. De enige door de gemeente aangelegde hangplek is tegenover de kerk. Gek genoeg is die hangplek dus altijd leeg.
quote:Lady-Voldemort schreef op 23 november 2014 @ 19:17:

Siervuurwerk afsteken om 14 uur vind ik echt niet kunnen. Dan zie je er geen hol van.?????
quote:duizendbloemen schreef op 23 november 2014 @ 19:17:

[...]

Daar heb je wel een punt, in de wijk hier is inderdaad vrijwel niets te beleven. De enige door de gemeente aangelegde hangplek is tegenover de kerk. Gek genoeg is die hangplek dus altijd leeg.Haha! Ze zullen hun eigen plekjes wel creëren. Heb zelf in zo'n soort wijk gewoond, de horror. Toen ik klein was vond ik het er fijn maar tijdens mijn puberjaren... O vreselijk. Gelukkig woon ik nu in het centrum van de stad, wat een verademing
quote:Lady-Voldemort schreef op 23 november 2014 @ 19:17:

Siervuurwerk afsteken om 14 uur vind ik echt niet kunnen. Dan zie je er geen hol van.

Zonnebril opzetten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven