PsyQ obesitasgroep

12-12-2013 15:35 23 berichten
Het wordt tijd dat ik ga erkennen dat ik behoorlijk eetverslaafd ben en er met een simpel dieet niet ga komen. Daarom heb ik eindelijk de stap gezet om een afspraak te maken met de huisarts voor een doorverwijzing naar PsyQ. Ik zag op de site van PsyQ dat ze een obesitasgroep hebben en dat sprak me erg aan. Ik zou graag deze groep volgen, het is alleen nog even afwachten of dat te combineren is met school e.d.

Ik vind het doodeng, maar het is tijd voor verandering, dus ik ben wel heel blij dat ik eindelijk de stap gezet heb!

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met deze groep? Hoeveel dagdelen per week is de groep? Wat zijn je ervaringen ermee, heb je er iets aan gehad? En is er ook iemand die weet op welke locaties de groep gegeven wordt? Of zijn er mensen die ervaring hebben met een andere behandeling en zou je die ervaringen met me willen delen? Want PsyQ is maar één van de vele mogelijkheden natuurlijk.

Dank alvast voor de reacties!
Alle reacties Link kopieren
Ook ik zou graag willen afvallen. Ik lees graag mee in dit topic.
Nee geen ervaring, maar knap dat je deze stap zet!

Proficiat!
Ehhhh waarom niet gewoon meer bewegen en gezonder eten?
Ehhhh godfried voor sommigen is het niet zo eenvoudig ... Anders had ze dat allang gedaan ...
quote:godfried schreef op 12 december 2013 @ 16:40:

Ehhhh waarom niet gewoon meer bewegen en gezonder eten?

Omdat de mens nu eenmaal geen robot is die de knop kan omzetten. Gewoonten sluipen erin en het kan erg lastig zijn deze af te leren. Gedragsverandering is voor elk mens moeilijk, dik, dun, psychische problemen of niet.

Daar heb je wel eens hulp van buitenaf bij nodig.

Succes, TO. Goed dat je deze stap hebt gezet.
quote:godfried schreef op 12 december 2013 @ 16:40:

Ehhhh waarom niet gewoon meer bewegen en gezonder eten?Ehhhh waarom niet eerst nadenken voordat je je mond een dauw geeft.
Wat goed, eetverslaving is net zo lastig als een alcohol verslaving of rookverslaving. De meeste mensen kunnen dit ook niet alleen oplossen en hebben hulp nodig. Het grote probleem met een eetverslaving is dat we wel moeten eten om te overleven.

Stap 1 is gezet, je wilt er wat aan gaan doen en je gaat hulp zoeken. gefeliciteerd!
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Goed zo! Veel succes gewenst
Maar lieverd jij bent toch helemaal niet obese..

Zou je niet gewoon naar een soort van verslavingsgroep ofzo moeten?
Dank voor de lieve reacties.

Jawel hoor, Sole-mare, ik heb wel obesitas. Ik heb een BMI van 31 zo'n beetje (dank voor het compliment dat je het niet aan me ziet ). Ik heb dus net aan obesitas, en ik wil er graag wat aan doen voordat ik mezelf morbide obesitas gegeten heb. Want ik word wel steeds zwaarder.

Ervaringen zijn nog steeds welkom!
Geen ervaring vooralsnog maar liep er toevallig vandaag aan te denken om me aan te melden voor die groep bij Psyq dus ik lees ook even mee
Hier staat iets heel origineels en grappigs
Wat dapper meis!
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Thnx, ik ben echt blij met de lieve reacties, dat motiveert wel om door te zetten. De aanmelding bij PsyQ is gedaan.
Dapper dat je de stap wilt gaan zetten!

Ik denk dat je heel veel praktische info wel kunt vinden op de site, iig of het bij de psyQvestiging bij jou in de buurt wordt gegeven. Hier was de obesitasgroep 2 dagen in de week. De dagen bestonden uit verschillende therapieonderdelen die je als groep deed.
Ik kan het niet vinden op de site Maimai, en ik heb ze een mail gestuurd, maar daarin gaven ze een antwoord wat helemaal niks met mijn vraag te maken had (over dat ze bij de intake gaan kijken welke therapie geschikt is, en hoe vaak dat dan is, etc, terwijl ik specifiek gevraagd had naar informatie over de obesitasgroep).
Krullevaer, ik denk dat dat komt omdat ze bij zo'n intake kijken of jij geschikt bent voor de groep of meer voor individuele therapie. Als jouw probleem 'te groot', 'te klein', 'te complex' of 'te afwijkend' is van het gemiddelde in de groep, zullen ze je eerder inschalen op individuele therapie of je doorverwijzen naar een ander soort hulpverlening waar je (mogelijk) meer aan hebt. Ze willen je niet de indruk geven dat ze al een beslissing genomen hebben, ze willen je gewoon echt eerst even zien, weten wie jij bent. Teken van zorgvuldigheid.

Geen ervaring met PsyQ, of iig niet met de organisatie. Mijn psychologe heeft hun handleiding voor de zelfbeeldgroep overgenomen, en nu ben ik in mijn uppie die groep bij haar (we volgen het boekje van PsyQ, maar dan in mijn tempo). Therapie zit goed in elkaar, maar ik krijg soms wel schop-neigingen van het taalgebruik (beetje 'op de hurken'). Heb dat dus benoemd naar mijn psychologe, en nu kunnen we er samen om lachen als boekje weer 3 x hetzelfde uitlegt . Werkt ook goed!
Maar ik vraag die informatie vrijblijvend toch? Buiten mijn aanmelding om, dus een keuze kunnen zij nog niet gemaakt hebben sowieso, want ze hebben mij nog niet eens gesproken. Sterker nog, ik had me nog niet aangemeld toen ik die informatie vroeg. Kijk, als het niet in mijn programma past, dan kan ik beter verder zoeken lijkt mij. Het is niet raar om specifiek informatie over 1 bepaalde therapie te vragen toch, lijkt mij? Bij wijze van oriëntatie.

Dank trouwens voor je ervaring. Heb je er wel iets aan?
Ja, ik merk nu (paar keer verder) de eerste effecten al! Dus wat dat betreft zeer effectief.
Fijn Blueeyes!

Ik ben vandaag bij de huisarts geweest en de verwijzing gekregen! De huisarts vond het heel dapper dat ik gekomen was en heb verteld wat er speelt. Woensdag is al de telefonische intake bij PsyQ. Spannend, maar nog steeds zo blij dat ik deze stap heb gezet!
Hoi Krullevaer,

Knap dat je deze stap zet! Ik heb een vriendin die de deze groep bij PsycQ heeft gedaan. Zij was er redelijk enthousiast over, de begeleiding was professioneel en er was ook regelmatig een diëtiste aanwezig bij de bijeenkomsten (zij vond de diëtiste erg goed). Er wordt vooral veel gehamerd op een gezond/normaal eetpatroon.
quote:Krullevaer schreef op 13 december 2013 @ 13:08:

Thnx, ik ben echt blij met de lieve reacties, dat motiveert wel om door te zetten. De aanmelding bij PsyQ is gedaan.

Hoi Krullevaer, ik moest laatst weer even denken aan dit topic. We zijn nu een jaar verder zowat!

Hoe is het gegaan? En hoeveel ben je nu uiteindelijk kwijtgeraakt?
Serieus? Ik ben door psyq ook gediagnosticeerd met een eetverslaving, maar mij hebben ze gezegd dat psyq daar geen therapieën voor gaf......
Het verleden kun je niet veranderen, de toekomst wel. Dat begint bij het heden. Begin dus vandaag!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven