Koffie
maandag 1 december 2014 om 14:38
In mijn familie kregen alle kinderen van jongs af aan (1 jaar? Misschien zelfs jonger) koffie te drinken. En dan een beetje koffie met een sloot halfvolle melk en suiker.
Mijn eigen zoon is op een paar dagen na een jaar, en eigenlijk wil ik hem ook af en toe koffie geven. Maar dan wel caffeinevrij,en zonder suiker. Vanmorgen heeft hij een beetje van mij gehad, hij vond het lekker.
Maar wat ik me afvraag: het voedingscentrum adviseert koffie pas te geven vanaf 13 jaar ivm de caffeine. Maar hoe zit dat met caffeinevrije koffie?
En er stond zelfs dat je je kind beter sap kon geven dan koffie. Nou wil ik juist al die zoete drankjes vermijden
Zoon drinkt alleen thee (rooibos, dat is ook. Caffeine vrij) en water.
Mijn eigen zoon is op een paar dagen na een jaar, en eigenlijk wil ik hem ook af en toe koffie geven. Maar dan wel caffeinevrij,en zonder suiker. Vanmorgen heeft hij een beetje van mij gehad, hij vond het lekker.
Maar wat ik me afvraag: het voedingscentrum adviseert koffie pas te geven vanaf 13 jaar ivm de caffeine. Maar hoe zit dat met caffeinevrije koffie?
En er stond zelfs dat je je kind beter sap kon geven dan koffie. Nou wil ik juist al die zoete drankjes vermijden
maandag 1 december 2014 om 14:48
Serieus? mijn zoon van 3,5 is van kleins af aan gek op koffie. Wiedes want ik consumeer dat in sloten.
Hij Mag dan, zo 2 X daags, het laatste slokje. Dat vind ik meer dan zat. Werkelijk ik zou het niet overwegen om m een kop koffie te geven. Dat is "grote mensen drinken". Net zoals bier wijn en nu ook nog prik frisdrank.
Hij Mag dan, zo 2 X daags, het laatste slokje. Dat vind ik meer dan zat. Werkelijk ik zou het niet overwegen om m een kop koffie te geven. Dat is "grote mensen drinken". Net zoals bier wijn en nu ook nog prik frisdrank.
maandag 1 december 2014 om 14:50
Toen mijn dochter een jaar of zeven was wilde ze heel graag een keertje net als de grote mensen koffie drinken, en toen heb ik haar een kopje cafeïnevrije gegeven. Ze heeft daar verder niks aan overgehouden, maar we hebben er toch maar geen gewoonte van gemaakt (ook al vanwege die sloot suiker waarmee we het op moesten leuken om het voor haar drinkbaar te maken ). Ze is nu dertien en drinkt wel eens cappuccino.
Zoon is nu tien en hij vindt koffie echt Heel Erg Vies.
Zoon is nu tien en hij vindt koffie echt Heel Erg Vies.
maandag 1 december 2014 om 14:50
Onze middelste zoon drinkt heel af en toe een kopje koffie, vanaf zijn 10de of zo. En met af en toe bedoel ik 3 a 4 keer per jaar, hij krijgt het omdat hij het heerlijk vindt en zo weinig omdat het natuurlijk niet echt gezond is. Wij hebben hem nooit koffie aangeboden trouwens, hij wilde op zijn tiende zelf proeven.
Ik persoonlijk vind 1 jaar veel te jong voor koffie. Waarom zou je het in godsnaam aanbieden?
Ik persoonlijk vind 1 jaar veel te jong voor koffie. Waarom zou je het in godsnaam aanbieden?
maandag 1 december 2014 om 14:55
maandag 1 december 2014 om 15:04
@anyco: maar dat is dus juist wat ik me afvraag, wat dan hetgene is waarom caffeine vrije koffie niet gezond is?
Het voedingscentrum geeft het voor volwassenen namelijk af als een goede drank omdat er geen calorieen inzitten, met een max van vier kopjes per dag.
En dat is dus een beweegreden voor mij om koffie te overwegen.
Ik ben gewoon heel erg aan het zoeken naar wat ik wel en niet geef aan mijn kind. Ik heb veel voorbeelden in mijn omgeving van kinderen die alleen maar pakjes drinken krijgen (stuk of 7-9 per dag!) en dus geen water/thee/melk drinken. Ze eten alleen maar snoep en koek en toetjes met veel suiker .
Ik heb zoon om die reden nooit pyamapapjes of baby yoghurtjes gegeven, allemaal lekker zoet.
Het voedingscentrum geeft het voor volwassenen namelijk af als een goede drank omdat er geen calorieen inzitten, met een max van vier kopjes per dag.
En dat is dus een beweegreden voor mij om koffie te overwegen.
Ik ben gewoon heel erg aan het zoeken naar wat ik wel en niet geef aan mijn kind. Ik heb veel voorbeelden in mijn omgeving van kinderen die alleen maar pakjes drinken krijgen (stuk of 7-9 per dag!) en dus geen water/thee/melk drinken. Ze eten alleen maar snoep en koek en toetjes met veel suiker .
Ik heb zoon om die reden nooit pyamapapjes of baby yoghurtjes gegeven, allemaal lekker zoet.
maandag 1 december 2014 om 15:10
toen ik nog in de horeca werkte, was er een familie op het terras met een dochtertje van 9 of 10 jaar. ze bestelden voor haar een Radler alcoholvrij. dat vond ik zo vreemd. Ok er zit geen alcohol in, maar toch het heeft een biersmaak en het ziet er niet uit zo'n klein meisje met een bierfles voor zich...
maandag 1 december 2014 om 15:25
Jij bent mijn schoonmoeder? Onee, wacht, dan zou mijn vriend pas 1 zijn natuurlijk....Hoe dan ook, hij kreeg inderdaad ook koffie op die leeftijd, met slagroom, suiker en melk, want als het naar koffie smaakte lustte hij het uiteraard niet. Mijn dochter is nu 1 en ik peins er niet over om dat goed te vinden, waar mijn schoonouders dus niks van begrijpen.
Serieus, hoe kom je hierbij? Gewoon slappe thee, water, melk en slimpie of diksap, maar koffie??? Ik denk dat slimpie/diksap, met suikers (de horror kennelijk, waarom eigenlijk?), een logischere keuze zou zijn dan koffie eerlijk gezegd. Ik bedoel, sla je niet een beetje door met het vermijden van suikers op deze manier?
Het is nou niet alsof je een dreumes vegiftigd met een beker ranja of een danoontje. Ik snap al die ophef over die suikers in normale mate niet eerlijk gezegd, kan iemand mij dat uitleggen? Dan heb ik het dus niet over de hele dag koeken, snoep en cola natuurlijk.
Serieus, hoe kom je hierbij? Gewoon slappe thee, water, melk en slimpie of diksap, maar koffie??? Ik denk dat slimpie/diksap, met suikers (de horror kennelijk, waarom eigenlijk?), een logischere keuze zou zijn dan koffie eerlijk gezegd. Ik bedoel, sla je niet een beetje door met het vermijden van suikers op deze manier?
Het is nou niet alsof je een dreumes vegiftigd met een beker ranja of een danoontje. Ik snap al die ophef over die suikers in normale mate niet eerlijk gezegd, kan iemand mij dat uitleggen? Dan heb ik het dus niet over de hele dag koeken, snoep en cola natuurlijk.
maandag 1 december 2014 om 15:27
Toen mijn nichtje een peuter was probeerde ze altijd om de koffiebekers van de volwassenen te pakken en leeg te drinken. Vaak gaf haar moeder haar dan het laatste slokje van haar koffie verkeerd zonder suiker. Als je kind het lekker vind en het is niet schadelijk waarom zou je dan je kind geen koffie geven omdat het niet 'hoort'? Het probleem met alcoholvrij bier voor een kind zie ik eigenlijk ook niet, al zou ik denken dat de meeste kinderen bier helemaal niet lekker vinden. Zelf drink ik alleen maar caffeinevrije espresso zwart, want ik vind melk in mijn koffie heul vies, dus ik verwacht niet dat mijn kind straks mijn koffie zal willen drinken, maar thee bevat meer caffeine en dat 'mag' je je kind kennelijk wel gewoon geven.
maandag 1 december 2014 om 15:45
Op Urk zijn eer vele, vele kinderen groot mee geworden Daara drinken veel kinderen de laatste slok van het kopje, maar wel al van jongs af aan.
Een slok vind ik geen probleem, maar ik zou ze geen kop koffie zetten. Mijn dochter drinkt zo nu en dan de laatste slok cappuccino/latte. Krijgt ze volgens mij niks van.
Een slok vind ik geen probleem, maar ik zou ze geen kop koffie zetten. Mijn dochter drinkt zo nu en dan de laatste slok cappuccino/latte. Krijgt ze volgens mij niks van.
maandag 1 december 2014 om 15:46
En als je niks zoets wil geven, wat is er dan mis met alleen water, melk en rooibosthee?
Meer variatie heeft een kind van amper 1 jaar echt niet nodig hoor.
Overigens zit er nog een heel verschil tussen 1 beker dunne diksap per dag en 7 tot 9 pakjes kant en klare zoete drank. En dat verschil, dat bepaal je als ouder. Het is echt niet zo dat als je nu een beker diksap geeft dat je kind gedoemd is over een paar jaar alleen nog maar mierzoete en vette rommel te nuttigen.
Al met al snap ik de behoefte aan cafeïnevrije koffie nog steeds niet. Dat is voor mij, net als alcoholvrij bier en nepsigaretten, een soort 'oefenen' voor de volwassen variant.
Ik acht de kans dat een 1-jarige die nu al cafeïnevrije koffie drinkt later een verstokte koffieverslaafde wordt, groter dan de kans dat je kind over een paar jaar 7-9 pakjes sap drinkt.
Meer variatie heeft een kind van amper 1 jaar echt niet nodig hoor.
Overigens zit er nog een heel verschil tussen 1 beker dunne diksap per dag en 7 tot 9 pakjes kant en klare zoete drank. En dat verschil, dat bepaal je als ouder. Het is echt niet zo dat als je nu een beker diksap geeft dat je kind gedoemd is over een paar jaar alleen nog maar mierzoete en vette rommel te nuttigen.
Al met al snap ik de behoefte aan cafeïnevrije koffie nog steeds niet. Dat is voor mij, net als alcoholvrij bier en nepsigaretten, een soort 'oefenen' voor de volwassen variant.
Ik acht de kans dat een 1-jarige die nu al cafeïnevrije koffie drinkt later een verstokte koffieverslaafde wordt, groter dan de kans dat je kind over een paar jaar 7-9 pakjes sap drinkt.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
maandag 1 december 2014 om 15:51
Ik vind de smaak van koffie lekker, maar als ik caffeïnehoudende koffie drink dan stuiter ik de avond door en slaap ik niet. Op mijn werk dronk ik wel caffeinehoudende koffie, al ben ik geswitcht naar caffeinevrije koffie toen ik zwanger was en dat drink ik nog steeds. Rooibosthee vind ik zelf enorm vies, dus dat heb ik niet in huis. Als mijn kind koffie zou willen krijgt ze een slikje van de koffie die mamma ook drinkt en ik verwacht dat ze dat vies zal vinden (zwart en zonder suiker).
maandag 1 december 2014 om 16:07
Ik moest bij dit topic meteen denken aan het groeiboekje wat mijn moeder op het consultatiebureau kreeg na mijn geboorte, dit boekje heeft ze bewaard en aan mij gegeven toen ik zelf kinderen kreeg.
Eèn van de adviezen in dat boekje ging over koffie.
Je kind wil ook graag koffie in plaats van melk. Maar jij vindt dat niet gezond. Het tafelkleed wordt dan wel erg verleidelijk om aan te trekken....
Bekijk het eens zo
Een paar druppels koffie in zijn beker geven je kind het gevoel dat hij er echt bij hoort. Houd wel de hete koffie uit de buurt van zijn graaiende handjes.
Dus als het zo heel slecht zou zijn zou dat advies niet gegeven worden (al is het advies 25 jaar oud). En ja hier gaat het om een paar druppels en niet een beker vol. Maar als die beker grotendeels melk met een klein beetje cafeïne vrije koffie is geloof ik niet dat het kwaad kan.
Eèn van de adviezen in dat boekje ging over koffie.
Je kind wil ook graag koffie in plaats van melk. Maar jij vindt dat niet gezond. Het tafelkleed wordt dan wel erg verleidelijk om aan te trekken....
Bekijk het eens zo
Een paar druppels koffie in zijn beker geven je kind het gevoel dat hij er echt bij hoort. Houd wel de hete koffie uit de buurt van zijn graaiende handjes.
Dus als het zo heel slecht zou zijn zou dat advies niet gegeven worden (al is het advies 25 jaar oud). En ja hier gaat het om een paar druppels en niet een beker vol. Maar als die beker grotendeels melk met een klein beetje cafeïne vrije koffie is geloof ik niet dat het kwaad kan.
maandag 1 december 2014 om 16:09
Gezien je de suiker wil vermijden neem ik aan dat je je zoon koffie zonder suiker wil gaan geven. Waarom wil je eigenlijk koffie geven? Waarom is thee en water niet genoeg? Waarom kies je koffie boven een glaasje aanmaaklimonade? Gaat jouw zoontje nooit iets met suiker krijgen? Als je een slap bekertje aanmaaklimonade per dag geeft is er niks mis mee en ook is er niks mis met water en thee verder.
Waarom koffie? Dat begrijp ik niet? Waarom kies je koffie boven iets anders?
Waarom koffie? Dat begrijp ik niet? Waarom kies je koffie boven iets anders?