Wie heeft ervaring met ACT?
woensdag 3 december 2014 om 11:59
Ha Mabelle, ik wilde heel graag ACT doen (is toch Acceptante Cognitive Therapy) maar kon niet in de buurt snel terecht. Toen maar normale Cognitieve gedragstherapie gedaan. maar spijt gekregen. Heb wat boeken gelezen over ACT (BV Voluit Leven en nu Uit je Hoofd in je leven) en het spreekt mij enorm aan. Het accepteren van gevoelens en leren om ondanks die nare gevoelens of herinneringen of wat dan ook, toch een vol en goed leven te hebben. Hoe meer ik lees, hoe interessanter ik het vind. Ik hoor graag wat jouw ervaringen zijn, want mijn Cog. Gedr. Therapie heeft niet veel geholpen bij mij, dus wellicht als het zo blijft (angst en paniek gevoelens) wellicht ook ACT proberen.
woensdag 3 december 2014 om 12:19
Hey Kaatje
Hoe lang was de wachtlijst dan? Is er verder helemaal geen optie om te wachten op een plaatsje daar of toch bij een andere psy te gaan?
Het is nog een vrij nieuwe therapie. Gister wat gehoord. Er is een wachtlijstje maar ik wacht nog wel even. In jan. kan ik dus beginnen.
Het grote verschil is naar mijn idee dat je bij cognitieve gedragstherapie anders leert denken en daardoor anders voelen en anders handelen. Maar soms hoef je niet anders te denken. Want een situatie is nu eenmaal zo. En laat dat maar gewoon zo zijn. En ja soms doen dingen zeer maar dat maakt niet uit want het hoort er bij.
Erg interessant en heeft voor mij al heel wat mist doen optrekken.
Man o man nu valt het mij op dat ik zo veel denk in moeten en to-do lijstjes. En het wordt ook steeds sterker waardoor onstpanning er bij inschiet.
Hoe lang was de wachtlijst dan? Is er verder helemaal geen optie om te wachten op een plaatsje daar of toch bij een andere psy te gaan?
Het is nog een vrij nieuwe therapie. Gister wat gehoord. Er is een wachtlijstje maar ik wacht nog wel even. In jan. kan ik dus beginnen.
Het grote verschil is naar mijn idee dat je bij cognitieve gedragstherapie anders leert denken en daardoor anders voelen en anders handelen. Maar soms hoef je niet anders te denken. Want een situatie is nu eenmaal zo. En laat dat maar gewoon zo zijn. En ja soms doen dingen zeer maar dat maakt niet uit want het hoort er bij.
Erg interessant en heeft voor mij al heel wat mist doen optrekken.
Man o man nu valt het mij op dat ik zo veel denk in moeten en to-do lijstjes. En het wordt ook steeds sterker waardoor onstpanning er bij inschiet.
woensdag 3 december 2014 om 12:42
Die wachtlijst was toen (was vorig jaar) iets van 3 of 4 maanden en ik ben nogal van de hoe MOET NU helaas. Nu zie ik ook wel in dat ik beter had kunnen wachten want mijn gedachtes aanpassen vind ik lastig maar ik merk dat ze toch wel terugkomen. Ze accepteren, het laten zijn zoals het is, dat is voor mij meer de oplossing. Dus eerst maar eens wat boeken lezen en wie weet!!ik heb er door enkel over te lezen al heel veel inzicht gekregen. Bv dat alles perfect moet zijn, dat ik altijd vergelijkingen maak (o gisteren voelde ik me beter, waarom nu niet) en dat soort dingen. Succes met je therapie en laat me weten wat je denkt. Als je alvast iets wil lezen, raad ik 'Voluit Leven' aan, ik vond het een overzichtelijk en goed te lezen boek!!!
woensdag 3 december 2014 om 13:20
O, help, mag ik heel even een reality-check hier doorvoeren?
6 weken wachtlijst is NIETS. 3-4 maanden wachtlijst is niets. Bij wachtlijsten van een half jaar begin je over 'een wachtlijst' te praten. En de realiteit is dat je rustig 8-12 maanden (soms nog langer) op die lijst staat...
Ik hoop dan ook maar dat jullie beseffen hoeveel geluk jullie hebben dat die lijsten maar zo kort zijn...
6 weken wachtlijst is NIETS. 3-4 maanden wachtlijst is niets. Bij wachtlijsten van een half jaar begin je over 'een wachtlijst' te praten. En de realiteit is dat je rustig 8-12 maanden (soms nog langer) op die lijst staat...
Ik hoop dan ook maar dat jullie beseffen hoeveel geluk jullie hebben dat die lijsten maar zo kort zijn...