Angst om te slapen

08-12-2014 03:41 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals je ziet aan de titel en het tijdstip. Heb ik de afgelopen weken een angst ontwikkeld om te gaan slapen, omdat ik dan zeker weet dat ik in mijn slaap dood ga. Daarom slik ik ook geen slaappillen ( en omdat ik een verleden heb met overmatig medicijn gebruik). Het vreemde is dat ik dit alleen s avonds/ s nachts heb en ik over dag gewoon kan slapen. Ik heb me zelf al een tijd wakker gehouden om te kijken of ik nu wel gewoon kan slapen maar helaas.

Tegen mezelf zeggen dat ik toch niet merk als ik doodga in mijn slaap helpt dus ook niet dat maakt me alleen maar banger. Ik wil mezelf ook laten testen op CHV zoals je misschien ziet aan mijn andere topic had ik last van vage klachten.

En heb wel gehoord dat angst om doof te gaan ook bij die klachten kan horen.

Ik weet eigenlijk niet wat ik met dit topic wil berijken. Ik Weet Alleen Dat Ik lettelijk doodsbang ben en dat het van me af schrijven wel een beetje heeft geholpen
"If by my life or death I can protect you, I will."
Heftig. Ga je naar een psycholoog?
quote:minnimouse schreef op 08 december 2014 @ 03:47:

Heftig. Ga je naar een psycholoog?

Nee dat durf ik niet, ik ben bang dat hij gaat zeggen dat ik helemaal gek ben en dat ik moet worden opgenomen ofzo.

Het ergste is dat niemand me echt begrijpt.
Ik weet ook niet goed hie ik dit tegen mijn ouders moet vertellen, heb wel tegen mijn moeder gezegt dat ik vaak paniek aanvallen heb. Maar volgens mij gaf ze er niet zoveel om.

Hoorde vandaag ook dat we in Februari naar Disneyland gaan,super leuk natuurlijk, ik vraag me alleen af of ik de kerst wel haal.

Ik heb dit al vanaf september ofzo en ik denu dit bijna elke avond, wat gewoon nergens op slaat want je gaat niet zomaar dood. Toch kan ik de angst niet van me afschudden.
Ach Aragorn, wat ontzettend naar om die angsten te hebben. En nog naarder dat je blijkbaar nergens echt terechtkunt. Het is erg zwaar als je niet kan delen met mensen die dichtbij je staan.

Allereerst; een psycholoog laat jou niet zomaar opnemen. Om gedwongen opgenomen te worden moet je echt een gevaar zijn voor jezelf en/of voor anderen, en zo klink je niet. Een opname is soms zelfs moeilijk om te krijgen, want ik herken je angsten erg goed en ik ben nog nooit opgenomen, zelfs niet nu ik al 10 jaar een zware angststoornis heb en het zelf wíl.

Ik weet niet of het helpt, maar ik denk al jaren dat ik 'noem willekeurige datum' niet zal halen, ik plan ook nooit meer dan een week vooruit, dus je bent niet helemaal gek en er zijn wel meer mensen die dit herkennen. Er zijn ook mensen die hier vanaf kunnen komen.

Maar echt, ga naar de huisarts, vraag om hulp, want als je hier door mee blijft lopen kan het nog veel erger worden. CHV, is dat chronische hyperventilatie? Die diagnose heb ik ook, en het helpt een beetje, omdat ik zo bepaalde klachten kan relativeren. Dus om je daarop te laten testen (wat trouwens niet eng is) is een goed idee.

Ga naar de huisarts, echt waar. Hoe eerder je hulp hebt, hoe sneller je er weer vanaf kan zijn. Ik hoop dat je er iets mee gaat doen. Dikke knuffel want het is echt heel erg rot om die gedachten/angsten te hebben.

Ik hoop dat je nu slaapt. Welterusten.
Meid, je wordt echt niet zomaar opgenomen hoor. Je klachten klinken in elk geval wel zo serieus dat je echt de stap moet zetten om naar een huisarts te gaan. Anders verandert het nooit.
Echt 'fijn' om te weten dat nog meer mensen angst hebben, natuurlijk wist ik het wel maar het is altijd 'prettig' om te weten dat je niet alleen bent

Kunia: alleen eerst een hele dikke ik heb het pas een paar maanden en ik wordt al helemaal gek. Ik kan me niet voorstellen hoe zwaarte voor je miet zijn om er al 10 jaar mee rond te lopen. Gelukkig heb ik het niet elke dag weet niet hoe dat bij jou zit. Maar heel veel sterkte :hug::hug::hug:

Minnimouse: ik denk dat ik dadelijk met mijn moeder ga praten dat ik echt naar de huis arts moet. Ik hoop dat ze nu eindelijk een keer naar me luister bedankt allebei voor jullie geruststellende reacties

Goedzo Aragorn. En ook al reageert je moeder niet zoals jij wil, ga toch naar de huisarts. Jij hebt een probleem en dat moet opgelost worden. Je kunt hier altijd blijven schrijven als je wat kwijt wilt.
Mijn oudste zus had precies hetzelfde, zij is hartpatient en had die angst ook ontwikkeld. Zij is ook naar de huisarts geweest en is doorgewezen naar de psygoloog.

Dat heeft erg goed geholpen, ze is van de angst af en ze kan weer rustig slapen.

Wees niet bang meid.
Niet alleen hiermee blijven lopen. Het is niet raar, maar je moet er wel wat aan doen, want het belemmert je in jouw leven. Je kunt niet zomaar dood gaan in je slaap, al zou je het willen.
Cum non tum age
De eerste stap is om naar de huisarts te gaan. Die kan je doorverwijzen naar de juiste hulpverlener. Kan me ook voorstellen dat een psychotherapeut misschien beter op zijn plek is.

Lijkt me vreselijk om dit te hebben....

Wat ik je wil mee geven, maar het is echt heel moeilijk, dat weet ik zelf maar al te goed: probeer de nare gedachten die je op dat moment hebt, uit te dagen. Vraag je af, hoe reeel het is wat je denkt. Hoe groot is de kans dat het daadwerkelijk gaat gebeuren, dat je niet meer wakker wordt. En als dat al zou gebeuren, dan merk jij daar niks meer van, toch? (even heel hard gezegd )
Heb net nadat ik totaal ben ingestord met mijn moeder gepraat, ze wilt dat ik naar de huisarts en daarna profesionle hulp zoek..

@mallebeppie l: ik weet zelf dat mijn angsten niet reeel zijn, ik bedoel hoe groot is de kans dat je zomaar ineens in je slaap doodgaat? Ik kan alleen het gevoel niet van me af zetten.

Ben nu inmiddels al weer 48 uur wakker met misschien 4 a 5 uur slaap. Kreeg net in de Action weer een paniek aanval en elke keer weet ik zeker dat dit mijn laatste dag is. Ik voel het gewoon. Ik ben ook echt bang om dood te gaan. Ik hoop gewoon dat het binnekort weer beter gaat met me
Klinkt als een vorm van een angststoornis en dat is meestal prima te behandelen. Vraag de ha voor een verwijzing naar een psycholoog en wie weet ben je er na een paar gesprekken weer (grotendeels) vanaf. Je hoeft hier denk ik echt niet jaren voor in therapie en bent ook niet "gek" dus wees daar niet te bang voor.
water en zand
Een psycholoog zal ook aansturen op wat ik hierboven heb geschetst. Het is oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Je gedachten blijven uitdagen. Alleen dan kan er een gedragsverandering plaats vinden(en dat is verrekte moeilijk, nogmaals, ik spreek uit ervaring).

Het zou maar zo kunnen dat de paniekaanvallen uitgelokt worden door het slaapgebrek.

Als ik slecht slaap/erg moe ben, voel ik mij eerder angstig en krijg ik sneller hartkloppingen en ben ik bang om flauw te vallen of uitgelachen te worden door anderen. Inmiddels kan ik hier beter mee om gaan en heb k de bijbehorende gedachten beter onder controle. Ik heb recent hulp gehad van een psychologe(toen spanningsklachten weer toenamen) en een paar jaar geleden hulp van een psychotherapeut(ging dieper in op zaken)
Hoe kan je zeker weten dat je dood gaat in je slaap? Geef eens drie bewijzen voor die stelling?
je gevoel "zegt" niet zoveel over de realiteit. Zo ben ik bang voor grote mensen massa's. Het zweet breek me uit, ik krijg hartkloppingen, mijn lichaam denkt dat ik in groot gevaar ben.

Dat is raar want ik ben gewoon op de Libelle Zomerweek. Wat ik ermee wil zeggen is dat je het feit dat je bang bent niet moet verwarren met de gedachte dat je in gevaar bent. Meestal is dat niet zo namelijk. Als jij in slaap valt met je gaspitten open en een kaarsje aan, ja dan ben je in gevaar en is je gevoel dus reëel. Anders niet. "Ja maar toch ben ik bang" nee je voelt je angstig. Jij moet onderzoeken of die angst reëel is.
Wat sabbatical zegt, bedoel ik dus ook. Daag die gedachten uit.

En mocht je dan onverhoeds toch nog dood gaan in je slaap, dan heb jij daar geen last meer van.
Mensen hier die dit hebben, hebben jullie soms ook een bepaalde tijd in je hoofd?
Wil je nog even praten? Nog niet klaar om dit deel van mijn persoonlijkheid op het viva forum te droppen, maar wil gerust wel even via PB praten, als je er nood aan hebt.
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
quote:DorothyParker schreef op 09 december 2014 @ 01:12:

Wil je nog even praten? Nog niet klaar om dit deel van mijn persoonlijkheid op het viva forum te droppen, maar wil gerust wel even via PB praten, als je er nood aan hebt.Heb je een PBtje gestuurd dankje
Dat klinkt allemaal niet goed hoor, Aragorn, en je gaat je natuurlijk ook niet beter voelen als je niet slaapt of slapen kunt, heel vervelend is dat.

Het zou inderdaad goed zijn om naar de huisarts te gaan. Ga je snel een afspraak maken, dan? Misschien heb je dat al en heb ik eroverheen gelezen...? Ik vind het wel goed dat je het bespreekbaar maakt, dat is al een stap die je genomen hebt.

Ik zou graag mee willen denken en beter reageren, maar ik heb momenteel zelf nogal wat paniek, dus dat lukt niet.

Wel een hele dikke knuffel voor je TO.
Hahah dan hebben we samen paniek Kunia, ben nu maar bij mijn broer op de kamer gaan zitten, hij is ook nog wakker. Is beter als alleen in ieder geval.

En ja ik heb een afspraak bij de HA om 8:10 dus daar ga ik morgen even heen.

Jij ook een hele dikke
Succes bij de ha. Laat je weten wat er uitkomt?
water en zand
Hoe was het bij de huisarts?
quote:mallebeppie schreef op 09 december 2014 @ 11:30:

Hoe was het bij de huisarts?

+1

Hoe ging het? Heb wel aan even aan je gedacht vandaag! Ben benieuwd hoe het is nu.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven