puberende peuter

09-12-2014 10:23 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Sinds kort is ons zoontje, 2 jaar, begonnen met 'puberen'. Voorheen at hij altijd gewoon mee. Soms lustte hij iets niet, maar dan was het geen probleem om hem toch twee hapjes te laten proeven voordat we het bord weg zette. Nu weigert hij nieuwe dingen te proberen en eigenlijk gaan alleen prei en tomaatjes gaan zonder problemen naar binnen. Hij toont eigenlijk alleen dit gedrag tijdens het eten, verder is altijd een lieve goed luisterende jongen.

Herkennen mensen dit probleem en wat doen jullie? Hoe zorgen jullie dat je peuter voldoende groente op een dag binnen krijgt als hij daar geen trek in heeft? Mijn man en ik vinden het erg belangrijk dat ons zoontje goed blijft eten, moeten we ons zorgen maken?
Ik ben mezelf, er zijn al genoeg anderen!
Geen strijd van maken. Die win je namelijk toch niet. Gewoon dingen blijven aanbieden en het gezellig houden aan tafel. Toch een toetje, ook al eet hij niet. Niet een boterham oid geven omdat je bang bent dat hij honger krijgt 's nachts.

En voor je eigen gemoedsrust wat vaker iets koken waarvan je weet dat hij het lust of evt vitamines erbij geven.

Deze adviezen kregen wij van de kinderarts toen onze zoon behoorlijke eetproblemen had en het werkt goed. Succes.
Het enige wat hier geholpen heeft, is loslaten.

Hoe meer ik mijn dochter probeerde om iets te laten eten, hoe minder ze ging eten en hoe vervelender ze aan tafel werd. Etenstijd werd een klein drama. Ik heb het op een gegeven moment losgelaten, als ze niet wil eten, eet ze maar niet. Wil ze alleen kale rijst of aardappelen zonder groente? Ook prima.

Het werd een stuk gezelliger aan tafel en we zijn inmiddels zover (ze is nu 4) dat ze uit zichzelf steeds meer dingen gaat proberen te eten.
ik zou niet elke dag een toetje doen omdat hij er dan op gaat rekenen dat hij er toch eentje krijgt...
Komt me heel bekend voor, tot een bepaalde leeftijd kun je ze bijna alles voorzetten maar ineens gaat er een knopje om en vliegt het eten, of het bord, door de kamer. Het gaat vanzelf over. Jongste kleinkind begint ook al kritisch te worden, die is iets jonger dan jouw spruit.
verba volant, scripta manent.
Ga er geen strijd van maken, dat win je nooit.

Ik wilde het gezellig houden aan tafel, dus bleef ik eten aanbieden aan tafel. Als ze niet wilden eten, dan niet. Dan haalde ik het bordje weg, geen gedoe. Maar ze kregen bij mij ook niets anders, ik maakte geen boterhammen voor ze.

Een toetje hoorde bij mij gewoon bij het eten. Dat kregen ze dus wel altijd, maar een kleine hoeveelheid. Een beetje vla of een beetje yoghurt. Ik gaf ze niet een bak vol toetje omdat ze anders niets gegeten hadden.

Maar ook overdag kregen ze geen extra tussendoortjes omdat ze anders niets gegeten hadden.

Mijn huisarts zei toendertijd (2002) 'ze zullen zichzelf echt niet uithongeren, ze kunnen 3 weken zonder vast voedsel, als ze maar genoeg drinken'

Het gaat echt vanzelf over.
Wat fijn om te lezen dat we niet de enige zijn met dit probleem. Binnen onze vrienden groep waren wij namelijk de eerste met kinderen, dus in de omgeving hebben we vooral vrienden en kennissen met baby's en niet met peuters.

We proberen er inderdaad geen strijd van te maken en het eetmoment gewoon gezellig te houden. Wat voor groentes of trucjes werkten bij jullie goed? En hielden jullie je tijdens deze periode aan vaste eet momenten of werd het ritme bij jullie hierdoor erg verstoord? Wij merken namelijk dat we onze kleine nu ook naast de normale eet momenten iets proberen te geven, omdat we bang zijn dat hij niet genoeg eet...
Ik ben mezelf, er zijn al genoeg anderen!
Geen strijd van maken... onze zoon doet precies hetzelfde.. wij zetten zijn bord weg als hij zegt dat hij " enoeg" heeft... Verder negeren we het zo veel mogelijk.

Zodra hij ziet dat we niet of nauwlijks reageren pakt hij zijn bord weer en gaat eten
Wees jezelf want een origineel is altijd meer waard dan een kopie
o, en niet gaan compenseren om tussendoor eten te gaan geven.. jullie beslissen wanneer hij eet, niet hij...
Wees jezelf want een origineel is altijd meer waard dan een kopie
Dit eetprobleem heb je dus helemaal zelf gecreëerd. Door veel te streng vast te houden aan die 2 hapjes. Als je dat niet had gedaan had hij nu niet zoveel geweigerd.

De enige oplossing is gewoon wat eten op zijn bordje scheppen en geen aandacht meer aan besteden en zelf gaan eten. Niet dwingen om te eten ook geen 1 of 2 hapjes. Dan gaat hij vanzelf wel weer eten.

Maar aangezien je schrijft dat je het belangrijk vindt dat hij zijn groente binnen krijgt denk ik dat je je hier niet aan gaat houden. Je gaat vast luisteren naar de mensen die schrijven geen eten is ook geen toetje. Bedenk dan goed dat de mensen die dit schrijven deze regel zelf toepassen en hun kinderen geen toetje geven omdat ja nu komt het hun kinderen niet eten.

Hun kinderen eten dus niet. Luister nu gewoon naar de mensen wiens kinderen wel eten.

Die hoeven dat soort regels niet toe te passen want hun kinderen eten wel en als ze een keer iets niet lusten wordt er geen probleem van gemaakt. Van een keer een dagje geen groente ga je niet dood. Daarvoor bestaan de vitamine pillen.

Bovendien krijg je meer groente binnen als je de meeste dagen wel goed eet en een keer een dagje overslaat omdat je de groente die dan op het menu staat niet lekker vindt.

Kinderen die gedwongen worden zoveel hapjes te ten zullen in de weerstand gaan en ook niet meer eten dan dat. Nou dan krijg je heel wat minder groente binnen.

Ze eten dan namelijk geen enkele dag goed hun groente.
Wat iedereen hier al zegt. Geen strijd van maken. Gewoon aanbieden en als hij niet eet, dan maar niet. Een toetje kregen ze hier ook gewoon, het hoort gewoon bij het eten. Uiteraard niet extra veel ter compensatie.

Het koekje/snoepje of iets anders lekker liet ik wel achterwege. Pas als jij weer eet dan krijg je dat ook weer.

En inderdaad, het gaat over.
quote:jules1980 schreef op 09 december 2014 @ 10:30:

ik zou niet elke dag een toetje doen omdat hij er dan op gaat rekenen dat hij er toch eentje krijgt...

Op die manier maak je toetje een soort beloning voor eten. Indirect zeg je daarmee dat eten inderdaad niet leuk is en bevestig je dus het slechte eten. Op dezelfde manier is het ook een slecht idee om te vertellen waarom het allemaal nuttig en gezond is. Probeer het altijd leuk te houden, dan komt dat eten vanzelf.

Helemaal eens met Sugarmiss op dit gebied dus .
Gewoon blijven aanbieden. Maar niet moeilijk doen als hij het niet wil eten. Zorg dat het gezellig blijft aan tafel. Laat zien dat je zelf met smaak eet van wat je gekookt hebt. En als je bang bent dat hij niet genoeg binnen krijgt zijn de tomaatjes, die hij wel lekker vind, een goed alternatief. (voor de vitamientjes)

Het is een fase. Het gaat wel weer over. En sommige kinderen zijn nu eenmaal lastige eters (sommige volwassenen ook, trouwens), ze eten echt wel wat ze nodig hebben!

Succes!
Trucjes doen wij niet aan. Dus geen gezichtjes van groente en bordjes versieren en weet ik wat voor dingen mensen allemaal uit de kast halen om hun kind te laten eten.

Kind heeft namelijk heel goed door dat je dan alles uit de kast haalt om hem te laten eten en zal dan alsnog in de weerstand gaan.

Je kan best een wat groter tussendoortje geven zodat je kind geen honger heeft in de zin van dan geef je 2 mandarijntjes i.pv. 1 of een wat groter blokje kaas. Maar meer eet momentjes creëren is niet slim want dan heeft je kind bij de volgende maaltijd weer geen honger en zal minder snel geneigd zijn iets te proeven.
Mijn dochter eet trouwens sowieso geen losse groente, dus aardappelen met groente ernaast eet ze niet. Ze eet het wel door sauzen heen. Dus als ik pastasaus met veel groente erdoor maak, dan eet ze het wel. Zo krijgt ze toch haar groente binnen, al eet ze dus niet elke dag groente. Fruit eet ze gelukkig wel!

Toetje is idd geen beloning, het hoort bij het eten en zal ik dan ook nooit verbieden.
quote:jules1980 schreef op 09 december 2014 @ 10:30:

Als je niet elke dag een toetje eet dan zou ik kind voorafgaand aan de maaltijd vertellen of hij wel of geen toetje krijgt.

Beetje sneu anders voor kind als hij wat aardappeltjes laat staan om ruimte over te houden voor het toetje en hij blijkt geen toetje te krijgen. Dan heeft hij dus nog honger.

Of hij denkt laat ik die aardappeltjes nog maar opeten want ik weet niet of er vandaag wel een toetje is en dan blijkt er wel een toetje te zijn en dan overeet je kind zich omdat het toetje toch wel lekker is en help je zijn natuurlijke verzadigingsgevoel om zeep.
quote:sugarmiss schreef op 09 december 2014 @ 10:52:

Dit eetprobleem heb je dus helemaal zelf gecreëerd. Door veel te streng vast te houden aan die 2 hapjes. Als je dat niet had gedaan had hij nu niet zoveel geweigerd.

Beetje heftige reactie dit. Ik zie eigenlijk nog helemaal geen eetprobleem, alleen maar heel normaal peutergedrag. En je weet niet of kind anders ook had geweigerd om te proeven.

Voor de rest eens met iedereen, behalve met degene die zei dat je dan het toetje maar moet weglaten. Mijn zoontje van 1,5 weigert af en toe ook zelfs maar te proeven. Dan krijgt hij gewoon nog een minibeetje yoghurt of twee mandarijntjes, want dat krijgt hij normaal ook. Levert verder nooit problemen op.
Ik kan je niet helpen met een praktijkvoorbeeld. Onze kinderen zijn altijd goede eters geweest. Hebben we geluk, hebben we het zelf gecreëerd? Geen idee eigenlijk.

Wat hier het meest hielp was dat ze snel zelf aten. Ik heb mijn kinderen opgevoed met de Rapley methode omdat ze enorme spugers waren. Ze gingen snel over op vast voedsel, zaten snel bij ons aan tafel en met een maand of 9 legde ik gewoon wat stukjes eten op het tafelblad van de kinderstoel en dat aten ze zelf. Ook het toetje deden ze al heel snel zelf. Het is even loslaten, want het wordt een grote bende maar het resultaat is misschien daarom wel 3 heel makkelijk etende kinderen
anoniem_13408 wijzigde dit bericht op 09-12-2014 11:23
Reden: typfout
% gewijzigd
Onze peuter (3,5) logeerde dit weekend bij opa en oma. Kregen wij rond zessen een smsje 'Jullie mogen dat kind wel eens te eten geven!! '. Thuis eet hij al weken matig of slecht, bij anderen gaan er ineens drie volle borden pasta doorheen!

Ik heb het losgelaten. Heel soms doe ik een spelletje met hem en leg ik hapjes klaar op zijn vork, voor de kabouter die in onze kachel woont. Hij eet ze dan op als ik 'toevallig' even niet kijk en dan word ik 'boos'. Doe het eigenlijk vooral omdat ik het zelf zo lollig vind, hahaha.

Hij mag altijd helpen met koken en dan mag hij ook alles proeven. Soms eet hij dan dus voor het eten al een kwart paprika, een stuk komkommer en/of een handvol tomaatjes. Geen probleem.

En verder worden alle kinderen groot, dus ik maak me er maar niet zo'n zorgen om.
Dit is heel normaal kindergedrag, bijna alle kinderen hebben wel een periode waarin ze eten weigeren.

Rond 1.5/2 jaar is ook een periode waarin ze minder groeien (baby's groeien veel harder dan grotere kinderen) en dus ook naar verhouding minder voedsel nodig hebben. Ze kunnen het zich dus permitteren om kieskeurig te zijn

Mijn oudste (nu 4.5) heeft ook weleens zo'n periode gehad. We boden dan vaak groentes aan die ze wel lekker vond (1x per week brocoli, pff kwam mn neus uit op het eind ;) ) en op andere dagen kreeg ze gewoon een bord met eten en of ze het wel of niet opat, maakte ons niet uit. Na afloop altijd een toetje (vaak wat yoghurt of fruit ofzo) Nu eet ze goed mee en eet ze vanalles.

Mijn jongste (bijna 2) eet meestal wel goed, maar soms heeft ze haar "buien". Nou dan niet, volgende dag/week beter.

Een paar tips : vaak groente aanbieden die hij wel lekker vindt (prei en tomaat in jouw geval dus), groentes op andere momenten van de dag aanbieden (bv. bij het middageten ofzo), groentes in andere vormen aanbieden (bv. in een soep, in een saus, rauw of juist gekookt), je kindje zelf laten eten (als hij dat nog niet doet), wel een toeje aanbieden na afloop (als je dat normaalgesproken altijd doet), en het gewoon loslaten, het komt vanzelf wel goed iig.

En nog iets, is je zoontje misschien een beetje ziekjes? Mijn kinderen eten ook altijd veel minder net voordat ze ziek worden

Ik ben het ook eens met Sugarmiss
Bij opa en oma eten de meeste kinderen wel zonder morren, misschien omdat thuis niet zo makkelijk rekening kan worden gehouden met ieders' voorkeur, bij opa en oma kan dat wel, die hebben alleen de lusten maar niet de lasten van de kleinkinderen. Als de kleinkinderen hier eten maak ik wel iets waarvan ik weet dat ze het lekker vinden, per slot van rekening eten ze hier niet iedere dag, dan was het een ander verhaal.
verba volant, scripta manent.
Ik zette in die periode gewoon wat dingen op tafel tijdens het tv uurtje. Soepstengels, kaasblokjes, stukjes fruit met prikkertjes ernaast, super interessant vond ze dat. Crackers met cervelaat of toastjes met een dun laagje jam, beschuit met aardbeien, een satestokje met verschillende stukjes fruit, dat werk. Sowieso at ze slecht in de periode dat ze haar middagdutjes begon over te slaan, het avondeten was toen gewoon te laat voor haar.

En we hebben een tijd gehad dat madam alleen soep bliefde. Dan sneed ik haar eten gewoon in blokjes, maakte een beker drinkbouillon, mikte de blokjes daarin en voilá, soep. Dat at ze dan met smaak op .

Peuters functioneren overigens prima op een kwart boterham. Zolang ze fit zijn, is er weinig aan de hand.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven