Angst om te slapen

08-12-2014 03:41 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals je ziet aan de titel en het tijdstip. Heb ik de afgelopen weken een angst ontwikkeld om te gaan slapen, omdat ik dan zeker weet dat ik in mijn slaap dood ga. Daarom slik ik ook geen slaappillen ( en omdat ik een verleden heb met overmatig medicijn gebruik). Het vreemde is dat ik dit alleen s avonds/ s nachts heb en ik over dag gewoon kan slapen. Ik heb me zelf al een tijd wakker gehouden om te kijken of ik nu wel gewoon kan slapen maar helaas.

Tegen mezelf zeggen dat ik toch niet merk als ik doodga in mijn slaap helpt dus ook niet dat maakt me alleen maar banger. Ik wil mezelf ook laten testen op CHV zoals je misschien ziet aan mijn andere topic had ik last van vage klachten.

En heb wel gehoord dat angst om doof te gaan ook bij die klachten kan horen.

Ik weet eigenlijk niet wat ik met dit topic wil berijken. Ik Weet Alleen Dat Ik lettelijk doodsbang ben en dat het van me af schrijven wel een beetje heeft geholpen
"If by my life or death I can protect you, I will."
Sorry voor de late reactie allemaal,

maar de HA heeft me helemaal onderzocht longen, hart, bloeddruk. Dat was gewoon goed, dus aankomende vrijdag eerste geprek bij Psygoloog. Omdat ik zelf geen medicijnen wil, moet ik het maar volhouden met slaap problemen. HA wou wel slaap tableten of kalmerings tabletten geven, maar ik hem maar vriendenlijk geweigert haha

Iedereen bedank voor jullie bezorgheid
Heb je vannacht geslapen?

Ik snap best dat je slaappillen eng vind nu, maar een pil om minder ongerust en bang te worden zou je best kunnen helpen. Je raakt er niet van bewusteloos of zo, als er iets met je gebeurt zijn je hersens nog goed in staat om je te waarschuwen
Nee ik heb vanmiddag wel even geslapen, heb net een oxepam (schijf je dat zo?) Van mijn moeder gekregen, maar ben nu echt bang dat ik vannacht stop met ademen omdat ik te rustig ben.
quote:Aragorn schreef op 09 december 2014 @ 22:15:

Nee ik heb vanmiddag wel even geslapen, heb net een oxepam (schijf je dat zo?) Van mijn moeder gekregen, maar ben nu echt bang dat ik vannacht stop met ademen omdat ik te rustig ben.

je arts heeft je nagekeken. Er is lichamelijks niks mis met je.

Je stopt niet zomaar met ademen, tenzij je bewust een overdosis neemt. Ik zou eigenlijk geen pillen van en ander adviseren, vraag je eigen pillen met dosis die voor jou geschikt is.
quote:Aragorn schreef op 09 december 2014 @ 22:15:

Nee ik heb vanmiddag wel even geslapen, heb net een oxepam (schijf je dat zo?) Van mijn moeder gekregen, maar ben nu echt bang dat ik vannacht stop met ademen omdat ik te rustig ben.gaan mensen dood als ze te rustig zijn?
Smullrol: heb een halve gepakt, 5 mg kan dat kwaad denk je?

Sabbaticalmeds: Weet ik niet, zou kunnen toch?
Aragorn, meiske, ik ben geen dokter dus ik kan geen advies geven over dosering.

Kan je niet bij je moeder in bed zodat zij op jou kan letten?
Daar slaapt mijn vader al haha,

heel misschien kan ik bij mijn broer, maar die gaat pas laat slapen. Maar misschien ben ik dadelijk wat rustiger.

Mensen stoppen niet zomaar met ademen toch??
quote:Aragorn schreef op 09 december 2014 @ 22:38:

Smullrol: heb een halve gepakt, 5 mg kan dat kwaad denk je?

Sabbaticalmeds: Weet ik niet, zou kunnen toch?

Nu zeg je dat je het niet weet?

Maar je zegt: ik ben rustig en dus loop ik de kans om te overlijden.

Is "rustig" een teken dat er iets ergs aan de hand is? Moet je naar de eerste hulp als je rustig bent? Het is een vraag aan jou, jij zegt het namelijk
quote:Aragorn schreef op 09 december 2014 @ 22:49:

Daar slaapt mijn vader al haha,

heel misschien kan ik bij mijn broer, maar die gaat pas laat slapen. Maar misschien ben ik dadelijk wat rustiger.

Mensen stoppen niet zomaar met ademen toch??Hoeveel mensen ken jij die plotseling zijn overleden omdat ze ineens stopten met ademen?
quote:sabbaticalmeds schreef op 09 december 2014 @ 22:57:

[...]

Hoeveel mensen ken jij die plotseling zijn overleden omdat ze ineens stopten met ademen?Je hoort best vaak, plotseling overleden.
quote:Aragorn schreef op 09 december 2014 @ 23:09:

[...]

Je hoort best vaak, plotseling overleden.geef eens drie voorbeelden van jonge mensen die plotseling in hun slaap dood zijn gegaan, mensen uit jouw eigen omgeving. Geen namen maar wel leeftijden en doodsoorzaak en hun relatie tot jou
quote:sabbaticalmeds schreef op 09 december 2014 @ 23:13:

[...]

geef eens drie voorbeelden van jonge mensen die plotseling in hun slaap dood zijn gegaan, mensen uit jouw eigen omgeving. Geen namen maar wel leeftijden en doodsoorzaak en hun relatie tot jouJa geen eigenlijk. Maar dat wilt niet zeggen dat het nooit gebeurd.
quote:Aragorn schreef op 09 december 2014 @ 23:27:

[...]

Ja geen eigenlijk. Maar dat wilt niet zeggen dat het nooit gebeurd.Ik ken er ook geen en ik ben al heel oud. Wat wil dat zeggen denk je?
Durf je wel trap te lopen?
Oke, heb nu een beetje het gevoel alsof je me niet serieus neemt. Ik heb denk dat jij niet goed door hebt hoe beangstigend dit is, slapen lukt niet meer alleen nog maar overdag en smiddags, ben constant bang om te slapen. Alles is een teken dat ik doodga, en op dit moment ben ik licht in mijn hoofd en als ik probeer te slapen voel ik na een tijd tintelingen in mijn benen en hoofd. En ookal heb ik nu geen echte angst, ik weet nogsteeds zeker dat ik doodga.
Geef jezelf tenminste wel de kans om te slapen. Het is voor mij trouwens wel een beetje herkenbaar, was ook bang om plotseling dood te gaan. Weet wel dat het maar gedachtes zijn, accepteer dat je ze op dit moment hebt en focus je er niet zo op. Op een gegeven moment neemt de waarde van die gedachten af en dus ook de angst. Was in ieder geval bij mij het geval. Probeer het wat te relativeren. Ik hoop dat je zo lekker gaat slapen.
Meisje: Ik heb even een uurtje kunnen slapen vannacht, das al meer dan normaal gelukkig haha. Toen werd ik wakker van mijn broer die na bed ging ( hij heeft een gebroken been dus na boven gaan gaat niet altijd zonder lawaai). Toen ik daarna weer wou gaan slapen kreeg ik geen angst, maar wel 'zeker weten' dat als ik nu ging slapen dat ik dan dood zou gaan.

Het niet slapen vind ik niet eens het grootse probleem, maar alle lichamenlijke klacht die je er bij krijgt zoals steken in je lichaam, hoofdpijn licht in het hoofd ect.
Wat maakt dat je overdag wel durft te slapen en snachts niet? Je hebt net ook geslapen en bent weer wakker geworden, net als dat je dus overdag ook weer wakker wordt na het slapen... Je schrijft ergens iets over een tijd die je in je hoofd hebt en of anderen dat ook hebben. Welke tijd is dat voor jou? Is er op dat tijdstip een keer iets gebeurt?
water en zand
Modder, dat is dus tussen 2 en 4 uur snachts. En overdag heb ik gewoon een veiliger gevoel mensen kunnen me in de gaten houden.

Ik weet dat het allemaal heel raar klinkt en dat het helemaal nergen op slaat.

Dat weet ik zelf ook wel, en overdag weet ik ook hoe stom het is dat ik denk dat ik dood ga. Dan denk ik ook "god wat ben ik een aansteller" maar s avonds komt het gevoel gewoon weer terug, en is de cirkel rond
Voor veel mensen lijken dingen erger 's nachts dan overdag. Het is dan zo stil en rustig, de meeste mensen slapen en je weet niet zo goed wat je moet. Ik heb juist een hekel aan ochtenden en avonden, de rust 's nachts is heerlijk en overdag is er minder paniek want 'ik kan altijd de dokter bellen als het moet'.

Regent het daar? Kun je niet een raam openzetten, warm in bed gaan liggen en aan de regen denken, of aan de bomen? En dan ademhalen vanuit je buik. Leg je hand op je buik en als je inademt, zorg je dat je buik omhoog komt.

Je kunt ook een verhaaltje verzinnen in je hoofd, net als in een boek. Dan begin je met 'er was eens...' en maak je je eigen sprookje. Ik doe dat al jaren, het helpt mij soms. Dat ga ik zo meteen doen, het is erg prettig. Er zijn ontspanningsoefeningen die niet je angst wegnemen, maar misschien wel een beetje de lichamelijke klachten die je krijgt van spanning, als je wilt kan ik die morgen even opzoeken.

Ik weet dat de dingen die ik aandraag misschien dom klinken, maar ik begrijp hoe eng en frustrerend en, excuses, ronduit Kut met een hoofdletter dit is. En soms moet je even wat nieuws proberen, of het nu gek klinkt of niet.

Ik denk trouwens wel dat Meds je serieus neemt, en je zou dat soort vragen ook van een hulpverlener kunnen krijgen. Ik zit in therapie omdat ik nu denk zoals jij, en wil leren denken zoals Meds.

Hoe dan ook... ik ben blij dat bij de huisarts lichamelijk alles oké blijkt en dat je al snel een afspraak hebt met een professional. Dat is weer een stap, goed gedaan! Ik hoop dat je nog kan slapen of al slaapt. Welterusten.
quote:Aragorn schreef op 10 december 2014 @ 03:41:

Meisje: Ik heb even een uurtje kunnen slapen vannacht, das al meer dan normaal gelukkig haha. Toen werd ik wakker van mijn broer die na bed ging ( hij heeft een gebroken been dus na boven gaan gaat niet altijd zonder lawaai). Toen ik daarna weer wou gaan slapen kreeg ik geen angst, maar wel 'zeker weten' dat als ik nu ging slapen dat ik dan dood zou gaan.

Het niet slapen vind ik niet eens het grootse probleem, maar alle lichamenlijke klacht die je er bij krijgt zoals steken in je lichaam, hoofdpijn licht in het hoofd ect.

Maar het niet slapen is wel het grootste probleem nu, slaaptekort heeft echt geen goed effect op je. Je functioneert daardoor gewoon een stuk minder. Wanneer heb je voor het laatst goed geslapen? Dus zo'n 7/8 uur?

Maar je weet dus NIET zeker of je doodgaat, niemand weet dat en dat is toch maar fijn ook? Er zijn mensen die ongeneeslijk ziek zijn en dus wél weten dat ze binnenkort doodgaan, daarentegen mag jij in je handjes knijpen dat je hartstikke gezond bent!

Je hoeft je gedachtes niet zo serieus te nemen hè! Laat het gewoon los.
quote:meisje1995 schreef op 10 december 2014 @ 07:33:

[...]

Maar het niet slapen is wel het grootste probleem nu, slaaptekort heeft echt geen goed effect op je. Je functioneert daardoor gewoon een stuk minder. Wanneer heb je voor het laatst goed geslapen? Dus zo'n 7/8 uur?

Maar je weet dus NIET zeker of je doodgaat, niemand weet dat en dat is toch maar fijn ook? Er zijn mensen die ongeneeslijk ziek zijn en dus wél weten dat ze binnenkort doodgaan, daarentegen mag jij in je handjes knijpen dat je hartstikke gezond bent!

Je hoeft je gedachtes niet zo serieus te nemen hè! Laat het gewoon los.Gewoon loslaten? Als mensen dat 'gewoon' konden waren er waarschijnlijk geen mensen met (irrationele) angsten of paniek op deze wereld.
Hoe gaat het Aragorn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven