Geld & Recht alle pijlers

Geen verlenging

18-12-2014 20:39 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk sinds juni bij een bedrijf en mijn proefcontract loopt in januari af. Nu heb ik vandaag te horen gekregen dat ze mijn contract niet willen verlengen (kwam ook even helemaal uit het niets voor mij maargoed) dus ik kan nog ruim vier weken werken en dan zit ik zonder baan. Wat zijn mijn rechten betreft uitkeringen of heb ik recht op een ww? Ik wil natuurlijk zo snel mogelijk iets anders zoeken maar voor het geval dat niet lukt vraag ik mij af waar ik recht op heb. Thanksss
Hoe lang heb je al een arbeidsverleden?
Of je recht hebt op een WW uitkering kan je uitzoeken op www.uwv.nl
Wij werken niet bij het UWV hé, lijkt het ie niet handig om daar even naar toe te bellen?
Als je recht hebt op ww dan zou ik hem gelijk aanvragen, je aanvraag duurt nl 4 weken.
Je kan/mag/ hoeft de WW pas aanvragen op de 1e dag dat je werkloos bent, je kan wel eerder aanvragen, maar qua uitbetaaldatum maakt het niks uit.

Maar hou oud ben je en heb je vanaf je 18e altijd gewerkt?
Hoe moeten wij weten of jij recht hebt op een WW uitkering? We weten niks van je. Op werk.nl en uwv.nl kun je meer info vinden
quote:Annapalona schreef op 18 december 2014 @ 21:17:

Je kan/mag/ hoeft de WW pas aanvragen op de 1e dag dat je werkloos bent, kan misschien wel eerder aangeven, maar ze gaan niks doen voor die eerste dag werkloos.

Maar hou oud ben je en heb je vanaf je 18e altijd gewerkt?Klopt en de WW uitkering kun je niet eerder dan 1 maand voor de eerste dag dat je werkloos wordt aanvragen.
Ik werk vanaf mijn 15e maar meer in de zin van baantjes naast mijn opleiding, geen vaste lange banen. Ik ben 24
Kort door de bocht:

Als je 26 weken hebt gewerkt in de 36 weken voordat je werkloos werd, kun je recht hebben op een kortdurende WW-uitkering van 3 maanden. Als je daarnaast ook nog 4 jaar hebt gewerkt uit de 5 jaren voorafgaande aan het jaar waarin je werkloos werd, heb je recht op een langere uitkering. Hoe lang, dat hangt af van je arbeidsverleden. Een gewerkt jaar is één maand WW. Tot 2013 moest je over 52 dagen loon hebben ontvangen om een jaar te laten meetellen als een gewerkt jaar. Vanaf 2013 moet je over 208 uur loon hebben ontvangen. De gewerkte jaren vanaf je 18e tellen.

Alles onder voorbehoud. Ik ken je dossier niet. UWV beslist.
Even ter aanvulling: er wordt gekeken naar de gewerkte jaren vanaf je 16e.

Of die bijbaantjes ook meegenomen worden kun je online terugvinden. Weet zo even niet meer de site. Even googlen op "recht op ww berekenen" oid en dan kun je inloggen met digid om te zien welke werkgevers er van jou bekend zijn waarbij je verzekerd was voor oa ww. En anders even bij het uwv navragen.
quote:Annapalona schreef op 18 december 2014 @ 21:17:

Je kan/mag/ hoeft de WW pas aanvragen op de 1e dag dat je werkloos bent, je kan wel eerder aanvragen, maar qua uitbetaaldatum maakt het niks uit.

Maar hou oud ben je en heb je vanaf je 18e altijd gewerkt?

Weet je dat zeker ?

Volgens mij moet je al eerder aangeven dat je werkloos wordt, en vooral niet vergeten dat je al aantoonbaar moet solliciteren zodra je weet dat je werkloos wordt, anders begin je al met een negatieve start en alle gevolgen daarbij
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven