keuze antidepressiva

20-12-2014 14:49 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Omdat ik maandag anar een psychiater ga, zelf al heel veel weet (helaas door verleden) van antidepressiva, wil ik meedenken.

Ik zit na een enorm heftig jaar in een (inmiddels 3e in mijn leven) depressie. Ik ben 32 jaar.

Ik slik nu 30 mg prozac maar ga overstappen.

Ik heb ook al gehad: paraxotine (seroxat), remeron en efexor. Deze hhielpen of niet voldoende of de bijwerkingen waren te heftig. Ook amitryptiline (tegen zenuwpijn).

Nu weet ik dat het protocol is dat je na 2 ssri’s uitgeprobeerd te hebben vaak naar een andere “groep” antidepressiva gaat.

Nu heb ik 3 vragen.

1. Als ik naar de groep SNRI’s ga kom ik weer bij efexor uit OF bij Duloxetine (Cymbalta). Iemand ervaring met die?

2. Als ik naar de groep atypitische antidepressiva, daar heb ik remeron al gehad. Dan zou ik dus gaan naar 1 van deze: welburtin, trazolan, tolvon, valdoxan. Iemand hier ervaring mee?

3. Als ik naar de groep tricyclische antidepressiva ga kom je uit op bv anafranil (tryptozol). Iemand hier evraring mee?

Dit omdat je er zo weinig van hoort, van de oudere middelen, al weet ik dat deze ook goed kunnen helpen!

Nog 1 vraag:

4) Verder de vraag over lexaprio/excitalopram:

In deze grafieken

http://www.depressie.org/medicatie/keuze%20antidepr.htm

Komen daar toch minste bijwerkingen uiit.

Wie heeft daar ervaring mee?

Alvast bedankt!

Groetjes
Ik ben van citalopram overgestapt op escitalopram (nu 6 wk) en ik merk helaas geen verbetering
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:Even een vraagje uit nieuwsgierigheid voor de mensen die al een langere tijd antidepressiva nemen: zijn jullie daarnaast ook in therapie?

Gaan jullie op controle bij een psychiater of bij de huisarts?

Jazeker, en psychiater.

Al is het nu ff rommelig omdat er veel mensen wegbezuinigd zijn en ik twee nieuwe behandelaren krijg.
ik gebruik nu een week of 8 lexapro

de eerste weken voelde ik me alleen maar slechter (angst en paniek en de bijwerking was vooral 's nachts erg zweten)

nu doe ik het er goed op, ik voel me weer een heel stuk beter gelukkig
Ik heb nu venlafaxine gekregen.

Iemand daar ervaring mee?
Calvijn, ik werd er een zombie van. Totaal emotieloos, futloos en alleen maar slapen.

Maar anderen hebben er wel baat bij. Het blijft raar spul.
Ik heb venlafaxine gehad, maar daar werden mijn klachten alleen maar een heel stuk erger door.
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
quote:SpringDing schreef op 23 december 2014 @ 17:03:

Calvijn, ik werd er een zombie van. Totaal emotieloos, futloos en alleen maar slapen.

Maar anderen hebben er wel baat bij. Het blijft raar spul.

Hm, dat heb ik dus met citalopram. Dat slik ik nu bijna 6 jaar.

Ik vind het allemaal erg moeilijk, wil mezelf zo graag weer goed voelen
Het is voor iedereen anders hoe de bijwerkingen van een medicijn zijn en of het wel of niet werkt en dat geldt zeker voor antidepressiva.

Ik heb er erg veel gehad waaronder ook MAO-remmers. Ze werkte niet of ik werd er na een paar jaar ongevoelig voor en werd het weer tijd voor een andere. Nu slik ik al jaren Lexapro (10mg)

Therapie bij de medicatie is heel belangrijk want de medicatie haalt wel de symptomen weg maar doet niks aan de oorzaak.

Sinds 2005 ben ik therapievrij maar ik zal mijn hele leven ad moeten slikken om de stofjes aan te vullen die ik zelf niet meer maak.
quote:calvijn1 schreef op 23 december 2014 @ 15:19:

Ik heb nu venlafaxine gekregen.

Iemand daar ervaring mee?Ja ik! Voor mij was het echt mijn redding. De eerste weken waren rot maar sindsdien helpt het me enorm. Ik slik het voor angst/dwang. En jij? (Misschien heb ik daar overheen gelezen)
Vertrouwen - als je alles loslaat, heb je twee handen vrij
quote:leahv schreef op 23 december 2014 @ 23:57:

[...]

Ja ik! Voor mij was het echt mijn redding. De eerste weken waren rot maar sindsdien helpt het me enorm. Ik slik het voor angst/dwang. En jij? (Misschien heb ik daar overheen gelezen)

Fijn om te lezen

Ik heb na de geboorte van mijn oudste een pnd gekregen en toen hij een half jaar was pas citalopram. Dat is nu 6 jaar geleden.

Inmiddels sinds twee jaar nog een zoon en ik heb het gewoon nodig, alleen helpt citalopram niet meer. Leef op de automatische piloot
Ik slik ruim 3 jaar escitalopam (lexapro). 10 mg.

Weinig bijwerkingen, geen gewichtstoename

Voor mij een ideaal middel tegen mijn paniekstoornis (geen last van depressie).

Al heb ik het idee dat de werking nu na 3 jaar wel wat afvlakt.

Hebben jullie daar ervaring mee? Dat je lichaam `gewend` raakt aan het middel, waardoor je misschien een hogere dosis nodig hebt?
Ik vroeg me af of er een antidepressiva sterk genoeg is om venlafaxine te vervangen? Heeft iemand ervaringen? Ik bespreek het natuurlijk nog met mijn psych maar was alvast benieuwd. Ik heb al seroquel gehad,citalopram en mirtazapine maar ben 20 kilo aangekomen. Daarom ga ik op zoek naar wat anders...ik zit serieus te denken aan de mao remmers omdat ik het niet meer weet. 😥
quote:kattenenrozen schreef op 26 december 2014 @ 10:39:

Ik vroeg me af of er een antidepressiva sterk genoeg is om venlafaxine te vervangen? Heeft iemand ervaringen? Ik bespreek het natuurlijk nog met mijn psych maar was alvast benieuwd. Ik heb al seroquel gehad,citalopram en mirtazapine maar ben 20 kilo aangekomen. Daarom ga ik op zoek naar wat anders...ik zit serieus te denken aan de mao remmers omdat ik het niet meer weet. 😥

eerst gewoon de helft van de dosering proberen?

En alleen eten als je ook echt trek hebt!
Meid, please, ga NIET NIET NIET aan de lexapro, ik ben zó ziek ervan geweest. En ik weet: het is bij iedereen anders.. maar ik ben ZO blij dat ik er vanaf ben.. al slikte ik 5 milligram, toen ik ermee gestopt ben (2 maanden terug werd ik zo ziek als wat.. en ben da tnog steeds.. duizelig etc). Ik heb citalopram, venlafaxine, mirtazapine, seroxat.. nouwja.. veel gebruikt.... Ik gebruik nu wellbutrin (is ook om te stoppen met roken, maar daarvoor heb ik het niet)...Ik zou WELLBUTRIN ofwel Bupropion echt aanbevelen, heeft de minste bijwerkingen (ik heb gewoon zin in sex, dat had ik met geen enkel medicijn). Ik zou zeggen: zoek het medicijn eens op! Groetjes!
Doe maar normaal, doe je al gek genoeg ;)
Ja en dat is dus onzinnig, iemand zo sterk iets afraden want wie weet is Calvijns wondermiddel-to-be!

Ff off-topic, worden jullie ook zo link als iemand zegt dat het 'zo makkelijk' is om maar een pilletje te slikken als je wat down bent?!

Mijn pilletjes zijn niet 'makkelijk', en ik ben niet 'een beetje down'.

(Angststoornis, depressieve stoornis, en een persoonlijkheidsstoornis, aangenaam kennis te maken!)
Idd, de werking en bijwerkingen van een ad zijn voor iedereen verschillend, dus er is geen advies te geven, dat moet je bepreken met je psych.

Liefzoontje, ik slik al jarenlang paroxetine en heb de indruk dat de werking afzwakt. Half januari ga ik naar mijn psych, tot zolang moet ik mijn dosis verhogen met 10 mg. Maar ik wil graag een ander middel gaan proberen, hoe lastig dat ook wordt.
Kattenenrozen, Ritalin helpt lekker om af te vallen. Eetlust -> zero.

(Uiteraard geen serieuze tip dit)
quote:SpringDing schreef op 26 december 2014 @ 19:33:

Ja en dat is dus onzinnig, iemand zo sterk iets afraden want wie weet is Calvijns wondermiddel-to-be!

Ff off-topic, worden jullie ook zo link als iemand zegt dat het 'zo makkelijk' is om maar een pilletje te slikken als je wat down bent?!

Mijn pilletjes zijn niet 'makkelijk', en ik ben niet 'een beetje down'.

(Angststoornis, depressieve stoornis, en een persoonlijkheidsstoornis, aangenaam kennis te maken!)Klopt helemaal, ik baal er ook van dat ik die pillen nodig heb! Maar zonder pillen was het ook niets. Denken jullie dat je er nog wel eens vanaf komt? Ik ben soms best bang dat afbouwen niet gaat lukken. ..
Vertrouwen - als je alles loslaat, heb je twee handen vrij
Ik ben nu 4 dagen bezig en de enige bijwerkingen tot nu toe is hartkloppingen, geen trek en een soort van droge mond

Voel me wel veel rustiger en heb wat meer energie

so far so good
Klinkt herkenbaar Calvijn. Even doorzetten, die bijwerkingen had ik ook in het begin met m'n huidige medicatie (clomi), maar dat is wel over gegaan.

Sterkte!
Wens iedereen veel sterkte toe met opbouwen of afbouwen, het is niet leuk en inderdaad voor iedereen is het medicijn weer anders.. dus ik kan ook eigenlijk niks afraden.. Ik zou zeggen: probeer het gewoon!
Doe maar normaal, doe je al gek genoeg ;)
Voor het eerst in lange tijd zie ik niet tegen het weekend op.

Vind ik toch wel erg fijn 😊
Dat is zeker fijn Calvijn. Dat rijmt.

Ik ben onrustig, wil vanalles doen maar eigenlijk niks, wil vanalles eten maar niet echt trek, wil aan m'n benen pulken maar dat is slecht.. Aahh!

De afgelopen twee uur wel om weten te zetten in nuttige dingen in huis doen maar nu.. Ik denk dat ik maar verder moet ruimen, op de bank word ik gek.

Edit. Dat was ik al.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven