Hoogbegaafd

01-01-2015 16:50 278 berichten
Alle reacties Link kopieren
."""..........
Ook zonder dyslexie kan een hoogbegaafd iemand gewoon slordig spellen, lui zijn of te chaotisch om een studie goed aan te pakken. Het zijn net mensen
Zonder meer waar jette ;)
Ik heb geen dyslexie maar als ik ergens boos van word ontketent dat een enorme maalstroom aan gedachten die ik allemaal tegelijk tracht te verwoorden zonder te verzanden in een wirwar van onbegrijpelijke zinnen. Daarbij typ ik ook nog eens razendsnel wat regelmatig resulteert in alsnog wartaal uitkramen.
quote:GalaxyGuardian schreef op 02 januari 2015 @ 00:14:

En wil iemand dit plaatje even plakken ik heb geen plaatjesplak rechten op deze nick.

http://erinnerstdudich.co ... 3eb9ded908c236bd1996d.gif

Hier met je 'spelling om te janken'.
Occam's razor
Maar kan iemand me even uitleggen wat er nu zo fout geschreven was? Ik voel me met de seconde dommer worden omdat ik het zelf niet zie. Ik had in mijn haast wel 'opzetterlijk' getikt maar dit had ik al gecorrigeerd voordat de opmerking kwam dat ik slechter spel dan een zesde groeper. En dat verbaast me gigantisch want ik hoor ontiegelijk vaak "goh wat schrijf jij leuheuk daar zou je eens wat mee moeten doen."
quote:Debora schreef op 02 januari 2015 @ 00:17:

We weten nu in ieder geval hoe het er uit had gezien als Elninjoo had besloten het onderwijs in te gaan.

Dat is ook wat waard natuurlijk..
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
Ander onderwerp: zijn er hier mensen lid van Mensa? Ik heb die website eens zitten bekijken, maar werd een beetje misselijk van die testimonials...
Occam's razor
Jup debora ik ben lid, maar ga er nooit heen!
Ik ben geen lid van Mensa maar ik ken wel een aantal leden maar dat is meer toeval. Hou zelf niet van het labeltjes gedoe en selecteer mensen in mijn omgeving op hoe goed ik het ermee kan vinden ongeacht of ze bij de 2 procent horen.
quote:twijlfelmiep schreef op 02 januari 2015 @ 00:16:

[...]

Iemand met hoog iq kan dyslexie hebben!! En jij moet in het onderwijs gaan werken?

Klopt, ik heb leerlingen met dyslexie in de klas. Die maken inderdaad fouten. Ik heb zelfs een leerling met zulke zware dyslexie dat ze voorgelezen moet worden. Die doet overigens verder fluitend de havo, want daar zijn aanpassingen voor!

TO komt me niet over als iemand met dyslexie, en ze ontkent het zelf ook. TO komt wel over als iemand die steeds moeilijker taalgebruik inzet als men aangeeft dat ze haar gewoon niet al te snugger vinden. Niet dat het mij echt wat uitmaakt. Ik zie TO's gebrek aan intelligentie terugkomen in haar agressieve houding, het feit dat ze het normaal vindt om vrouwen te vertellen dat ze even "geneukt" moeten worden, het feit dat ze alles en iedereen de schuld geeft behalve haarzelf en het feit dat ze ook oprecht gelooft dat iedereen vele malen dommer is.
Welterusten iedereen ik ga mijn mandje in want morgen met vriendlief en zijn kinderen lekker stompzinnig lang in de rij staan bij de attracties in de Winterefteling. Ik kom dit weekend nog wel even meekijken op dit topic om te kijken of het er gezelliger op is geworden. Leuk wat oude bekenden hier tegen te komen
Nog een berichtje voordat ik je op de negeer gooi: Ik ben niet de TO.

En ja nu zie ik je dus alsnog typen dat het mijn schuld is terwijl je me net nog beschuldigde van slecht begrijpend lezen. Ik ben misbruikt, verkracht en jarenlang gestalkt waardoor ik even wat anders aan mijn hoofd had dan en drietalige duale universitaire studie en een miljardenbedrijf oprichten terwijl ik tussendoor tijdens het flossen van mijn tanden even een baanbrekend onderzoek kon afronden. Life is a bitch sometimes and shit happens. En als er iemand een vechter is op deze wereld dan ben ik het wel. Dat ik ondanks alles een leuk leven heb kunnen opbouwen met lieve mensen om me heen en er naar omstandigheden niet totaal verknipt ben uitgekomen heb ik puur aan mijn wilskracht te danken. Hoe durf je te beweren dat het mijn schuld is. In eerste instantie voel ik boosheid maar nee... nu ik dit typ en de ergste woede voel wegzakken bemerk ik dat ik je eerder meelijwekkend vind. Wat moet jij zelf een issues hebben als je dit soort generaliserende troep uit je toetsenbord krijgt. En dat jij mijn sarcastisch bedoelde 'daarrrr moet een piemel in' niet begrijpt zal ik niet op je intelligentie gooien maar op je totale gebrek aan humor.
Welterusten!

Ik ken Mensa via mijn ouders. Ze spraken wel eens af bij ons thuis, maar heb er zelf nooit behoefte aan gehad.
Galaxy:
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
Het is toch interessant dat deze topics eigenlijk altijd uitlopen op ruzie. Waar zou hem dat toch in zitten?

Ik ben ook hoogbegaafd, maar in 'het echt' gaat het daar nooit over, bijna niemand weet het en het speelt voor mij ook alleen maar een positieve rol in mijn leven. Mijn universitaire studie gaat bijna vanzelf! Zo ook nieuwe talen en muziekinstrumenten. Daar geniet ik van. Ik voel me zelf nooit op een storende manier anders dan anderen. Soms benader ik dingen anders maar dat leg ik dan uit en de ander legt dan ook zijn/haar benadering uit en zo komen we dan tot een interessant gesprek. Net zoals dat kan gaan tussen mensen uit een ander soort gezin/een andere stad/cultuur/levensfase etc. Ik vind het eerlijk gezegd dan ook raar dat sommige hoogbegaafden zeggen dat ze vanwege hun IQ geen aansluiting met anderen hebben, kan je dan alleen maar aansluiting hebben met mensen die precies hetzelfde zijn als jij? Die bestaan toch helemaal niet? Ik ga juist ook graag om met mensen die anders zijn/denken dan ik en dan blijken er toch ook altijd weer overeenkomsten te zijn trouwens.

Er zijn ook duizenden dingen waar ik slecht in ben en moeite mee heb, die laat ik even onderbelicht in deze post en daardoor komt hij misschien wat opschepperig over, maar ik wilde even een positief HB geluid de ether inslingeren want die kant blijft toch vaak wat onderbelicht vind ik.
Hebben jullie voorbeelden van "het anders benaderen van dingen"?
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

quote:kopjekoffie70 schreef op 02 januari 2015 @ 00:58:

Nee ik eigenlijk dus niet! Dwz iedereen benadert dingen natuurlijk anders en ik dacht eraan dat ik bijv. intelligentie niet afmeet aan algemene ontwikkeling, dat ik bovengemiddeld snel toegeef dat ik iets niet weet/dat ik ongelijk heb, dat ik dingen vaak heel rationeel en niet zozeer vanuit gevoel benader, en dat ik allergisch ben voor zichzelf continue herhalende statements zoals 'de samenleving wordt steeds harder' als die een overtuigende onderbouwing missen, maar nu je me zo voor het blok zet kan ik niets daarvan met zekerheid direct puur en alleen aan hoogbegaafd/niet hoogbegaafd of zelfs uberhaupt IQ alleen wijten. En het zijn ook allemaal eigenschappen/benaderingen die ik ook wel bij andere -voor zover ik weet niet hoogbegaafde- mensen heb gezien en soms ook niet bij wel hoogbegaafde mensen. Nou zo zie je maar weer inderdaad.

Wilde je dat ook impliceren met je vraag of was je gewoon benieuwd?
Ik was gewoon benieuwd. Omdat dat meerdere keren ter sprake kwam.

Die anderen benadering heeft waarschijnlijk vaak te maken met het stellen van bijzondere vragen of het nadenken over alledaagse zaken. Bijvoorbeeld Newton die een appel van een boom ziet vallen en zich dan afvraagt waarom die appel naar beneden valt. En hij was slim genoeg om het antwoord te vinden.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

quote:GalaxyGuardian schreef op 01 januari 2015 @ 23:46:

@ Eldoraro thanks,

Ik vrees alleen dat met mijn tirade in de laatste posting ik alsnog de verkeerde kant op doorsla op je graadmeter maar mijn excuses daarvoor, ik vind die Chirohohoho gewoon irritant als de neten. Ik zou toch beter moeten weten en niet op getrol en getreiter in moeten gaan. gebruik de negeer-functie! Er is geen enkele reden dat arme kind serieus te nemen
quote:Chihiro89 schreef op 01 januari 2015 @ 23:01:

Echt hoogbegaafde mensen gaan van school om een miljoenenbedrijf op te starten, of hebben op hun 14e al baanbrekend onderzoek gedaan. Het zijn zeker geen mensen die niks afmaken en al hun problemen afschuiven op hun zogenaamde hoogbegaafdheid.

Onzin, iedereen die een beetje commercieel inzicht heeft, tot tien kan tellen en wat doorzettingsvermogen heeft kan een miljoenen bedrijf beginnen, daar hoef je echt niet hoogbegaafd voor te zijn.

@GalaxyGuardian, véél van je posts zijn erg herkenbaar, idem voor Eldorado.

In je laatste post stel je dat je niet totaal verknipt bent, daar heb ik nog wel mijn twijfels over.

En nee, dat is niet lullig bedoelt.
What have we done....
quote:GalaxyGuardian schreef op 02 januari 2015 @ 00:10:

[...]

Dan weet je ook dat teksten voor meerdere uitleg vatbaar kunnen zijn. Neem bijvoorbeeld het feit dat iedereen in bepaalde songteksten wat anders hoort. Jij maakt in je eerdere posts duidelijk een onderscheid in hen die wilskracht hebben en hen die dat niet hebben. Ook stel je hoogbegaafdheid gelijk aan doorzettingsvermogen waarmee je impliceert dat je dus nooit hoogbegaafd kan zijn als je geen stapeltje studies hebt afgerond en met succes een of ander baanbrekend onderzoek hebt gedaan. Dat er ook nog zoiets bestaat als externe factoren, en bad luck daaraan ga je geheel voorbij en dat kan voor mensen die het nodige voor hun kiezen hebben gehad in het leven waaronder ikzelf helaas, enorm grievend zijn. Vandaar dat ik je er van verdenk dat je dit soort dingen opzettelijk post om lekker anoniem op een forum wildvreemde mensen te narren. En dus vraag ik me werkelijkwaar af wat jouw probleem is.Terzijde: ik heb baanbrekend onderzoek gedaan, ben gevraagd daarop te promoveren, blerk achteraf mijn tijd pakweg tien jaar vooruit, en heb die studie toch niet afgemaakt
quote:Debora schreef op 02 januari 2015 @ 00:23:

Ander onderwerp: zijn er hier mensen lid van Mensa? Ik heb die website eens zitten bekijken, maar werd een beetje misselijk van die testimonials...

Ik heb van lidmaatschap afgezien, leek me geen fijne club. Ik heb een hekel asn slimme mensen vrees ik.

En ja, ik snap heel goed wat ik daarmee zeg. Dit topic heeft een deelnemer die mooi illustreert waar dergelijke zelfhaat vandaan komt
quote:kopjekoffie70 schreef op 02 januari 2015 @ 00:58:

Ik niet. Ik benader dingen niet anders dan anderen, voor zover ik weet.

Ik merk in de praktijk wel dat ik in mijn vak voorop loop en dat ik resultaten boek. Maar ik geloof niet zo dat dat komt door "anders benaderen", ik geb gewoon verdomd veel geluk gehad, werk hard en met geduld aan wat ik belangrijk vind en accepteer geen falen, wel uitstel en verzet, geen afstel. Oh, en ik ben bereid slachtoffers te maken. Ik speel om te winnen, maar ik speel primair uit liefde voor het spel.
quote:kopjekoffie70 schreef op 02 januari 2015 @ 01:57:

Ik was gewoon benieuwd. Omdat dat meerdere keren ter sprake kwam.

Die anderen benadering heeft waarschijnlijk vaak te maken met het stellen van bijzondere vragen of het nadenken over alledaagse zaken. Bijvoorbeeld Newton die een appel van een boom ziet vallen en zich dan afvraagt waarom die appel naar beneden valt. En hij was slim genoeg om het antwoord te vinden.Die ervaring heb ik in mijn laatste studie wel gehad.
As Dunning and Kruger conclude: “The miscalibration of the incompetent stems from an error about the self, whereas the miscalibration of the highly competent stems from an error about others.”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven