Mediteren

04-01-2015 14:38 12 berichten
Hai!

Misschien n hele stomme vraag, maar wat is precies t verschil tussen mediteren, en gewoon starten. In mijn ogen is dat toch feitelijk het zelfde? aan niks denken en je gedachten leeg maken, rust pakken, naar je hart luisteren etc?
Bedoel je starten of staren?

Het verschilt een beetje per type meditatie of het hetzelfde is. Ik doe aan een soort die daar wel erg op lijkt inderdaad. Maar er zijn ook strengere leren waarbij je heel gericht je gedachten probeert te verminderen, of uit bent op een bepaald staat van zijn.

Bij de soort die ik doe ben je in principe vrij om te doen wat je wilt, als je maar regelmatig op een kussen zit. "De weg (meditatie) is het doel." Ik heb net een korte retraite achter de rug en ik kan je zeggen dat als je dat een paar dagen uren per dag doet, dat er dan echt wel iets veranderd. Die verandering kan ik als het ware onderhouden door in mijn dagelijks leven ook regelmatig te mediteren. Zo werkt het voor mij.
Wat interessant buaya. Hoe ziet dat eruit zo'n retraite? En wat veranderd er dan precies?
quote:madamepolish schreef op 04 januari 2015 @ 14:49:

Wat interessant buaya. Hoe ziet dat eruit zo'n retraite? En wat veranderd er dan precies?

Deze duurde een weekend. Programma van 9 tot 9, thuis slapen. Maar er zijn er ook bij waarbij je daar slaapt, vooral de langere Een 'echte' duurt een maand, het langste wat ik ooit heb meegemaakt was een week.

Maar ok, programma dus van 9 tot 9. De basis is meditatie, zitten afgewisseld met loopmeditatie. Er zijn twee korte theepauzes, een lunchpauze van een uur en diner van een uur. Meestal is een deel van de maaltijden in stilte. Verder deden we elke dag een half uur yoga, werd er elke dag een lezing gehouden, hadden we elke dag een uur vrij (ook in stilte, tijd om te lezen, wandelen, slapen, wat je wilt), moesten we elke dag een half uur een soort corvee doen (afwassen bv), hebben we een keer groepsgesprek van een uur gehad over onze ervaringen en hebben we allemaal een kort individueel gesprek gehad met een leraar, meditatie-instructie. De belangrijkste onderwerpen die voorbij kwamen in lezingen en gesprekken waren fundamentele goedheid en gelijkmoedigheid (dus de dingen aanschouwen zonder oordeel).

De veranderingen die ik tot nu toe merk: ik heb het gevoel een wat helderdere geest te hebben, minder "bewolkt" met veroordelende gedachten (ik ben nogal een perfectionist en vrij streng/hard voor mezelf). Ik word er zachter en milder van, zowel naar mezelf als naar anderen. Heb het gevoel wat directer in contact te staan met mezelf en de wereld om mij heen.
Alle reacties Link kopieren
Starten?

Ik heb een cursus zen-meditatie gevolgd. Het is niet zo makkelijk om 'gewoon je hoofd leeg te maken'. Stress loslaten en overzicht krijgen in je leven.

Daar moet je je brein voor trainen. En dat kan d.m.v. meditatie.

Het heeft mij veel positiefs gebracht. En nog steeds.

Je leert o.a. om je gedachten te laten varen (en controleren). Het verschil met gewoon met je ogen dicht zitten, is dat je al snel merkt dat je gedachten de overhand nemen. Je gaat ze oordelen, vasthouden of proberen weg te stoppen. En dat is juist niet de bedoeling.
Meditatie dat zie ik als niet meer denken, alleen luisteren. Je hebt mooie meditatie, bijvoorbeeld muziek en lelijke, bijvoorbeeld alleen maar een toon op een bepaalde frequentie of beelden die ronddraaien en waar je in de einder verdwijnt.

PS dit is geleide meditatie. Je kan het natuurlijk ook alleen met je fantasie.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Dit is een mooie vind ik: https://www.youtube.com/watch?v=ws775LzyqDc
Bij gewoon staren kijk ik gewoon naar iets, bij mediteren doe ik er ademhalingsoefeningen ed bij
haha sorry ik bedoel dus STAREN! Wat interessant wat je verteld Buaya en diana denk je dat iedereen kan mediteren, ik heb het heel vaak geprobeerd zoals jij retrostar een begeleide meditatie maar pfff ik hou t gewoon niet vol, vind het heel lastig en best moeilijk,
Ja, je moet echt rust willen. Je moet je met rust in je hoofd gelukkig voelen. Als die rust voelt als een gemiste kans op veel spannender kicks dan voelt het als tijdverspilling. Je hoofd doet gewoon wat je wil. Zeg jij tegen jezelf "oh wat dodelijk saai", nou wie is je hoofd dan om jou tegen te spreken, zelfs als het niet waar is.
quote:bohogirl schreef op 04 januari 2015 @ 16:59:

haha sorry ik bedoel dus STAREN! Wat interessant wat je verteld Buaya en diana denk je dat iedereen kan mediteren, ik heb het heel vaak geprobeerd zoals jij retrostar een begeleide meditatie maar pfff ik hou t gewoon niet vol, vind het heel lastig en best moeilijk,

Iedereen kan mediteren. Echt. Maar, zoals Buaya al zegt, er zijn verschillende vormen.

Zelf mediteer ik in de lotushouding en concentreer ik op mijn ademhaling. Dit doe ik in stilte. Langzaam tel ik het uitblazen van mijn adem. Ik tel steeds van 1 tot 10.

Het vraagt alleen wat discipline om dagelijks dat momentje voor jezelf te pakken.

Probeer dit eens

http://sochicken.nl/eenvoudig_leren_mediteren
quote:bohogirl schreef op 04 januari 2015 @ 16:59:

Het is ook best lastig! Ik heb nu twee retraites meegemaakt en vond het echt wel zwaar om zoveel stil te zitten. Jij omschreef mediteren in je openingspost oa als "je rust pakken". Toen ik dat las moest ik even lachen. Het effect kan inderdaad wel zijn dat je meer rust ervaart en ook tijdens het mediteren kan een grote rust ervaren. Maar je kan op het kussen juist óók ontzettend geconfronteerd worden met je eigen onrust, vooral in het begin gebeurt dat vaak. Het is belangrijk dat je door gaat, omdat het echt 'vlieguren' vergt om je geest wat te temmen.

Wat ook heel belangrijk is, is dat je een vorm vindt die bij je past. Een kennis van me doet aan een vrij strenge vorm waarbij je bv geacht wordt helemaal stil te zitten (niet krabben, wiebelen, van houding wisselen etc) en in het centrum waar zij heen gaat mediteren ze met het gezicht naar de muur. Zij heeft baat bij die duidelijke regels, die helpen haar bij meditatie. Voor mij werkt dat juist averechts. In onze leer mag je bv wel krabben en van houding veranderen, maar het is wel de bedoeling dat je daar voor kiest en dat bewust doet. Maar ja, als je het eens per ongeluk onbewust doet is er ook niks aan de hand. Dat werkt voor mij beter, omdat ik me niet druk maak over regels en 'fouten' die ik maak.

Weer zo'n lange post! Dus even een korte samenvatting : Ja, iedereen kan mediteren. Maar het is ook voor iedereen moeilijk. Niet op elk moment, maar iedereen moet door zware periodes. Belangrijk is dat je dan juist doorzet. En wat je heel erg kan helpen is het vinden van een methode/leer die bij je past.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven