Werk & Studie alle pijlers

Studeren advies

04-01-2015 22:45 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi ladies,

Ik heb mijn mavo afgerond en over een jaar mijn MBO. Ik wil graag studeren in het buitenland omdat ik iets 'nieuws' wil. Ik heb hier echter totaal geen ervaring mee, omdat ik bijna niemand ken die in het buitenland gestudeerd heeft. Ik weet ook niet precies wat allemaal wel & wat allemaal niet kan, kan ik wel een jaar in Australië doen maar niet in Amerika? Telt het mee als een jaar in Nederland? Ik zou graag jullie advies en info willen horen, en als jullie ervaringen hebben is dat al helemaal super!

Van Jolijn
Allemaal vragen voor je decaan, die hoort dit te weten/voor je uit te zoeken.
Wat wil je studeren?

In welk land wil je studeren?

Wat bedoel je met "telt het mee als een jaar in Nederland"?
Welke MBO-opleiding heb je dan afgerond? Wellicht een aanvullende HBO gaan doen met stage in het buitenland?
Vaak is het toch zo dat je binnen je studie een jaar naar het buitenland kan (om daar te studeren/stage te lopen). Als je van plan bent om een jaar in het buitenland te studeren, zou ik me inschrijven bij een Nederlandse school waar die mogelijkheid dan ook bestaat.
Er zijn m.i. 3 mogelijkheden:

Optie 1: Een jaar highschool doen, dit is dus onafhankelijk van een opleiding of studie. Prijzig, maar ik heb goede verhalen gehoord, het is zeker een leerzame ervaring.

Optie 2: naar het buitenland als onderdeel van je studie (bijvoorbeeld een stage). In dat geval zou ik zoeken naar een goede hbo die deze mogelijkheid biedt. In mijn ervaring (hogeschool utrecht) is het tijdens je HBO erg lastig, omdat er veel administratieve hordes zijn.

Optie 3: in het buitenland studeren (dus een complete studie). Is, voor zover ik er iets van weet, erg prijzig. Zeg 10.000 per jaar.

Ik zou voor optie 2 gaan.
Voor highschool ben je te oud ben ik bang, je mag nog geen 18 zijn. Dochter heeft dit gedaan tuusen 5 en 6 atheneum.

Optie 2 is een goede, andere dochter heeft als onderdeel van haar opleiding een jaar aan een universiteit in het buitenland gestudeerd. Met een Erasmusbeurs.

Zo een studie volgen in het buitenland evt. met hulp van EF, TA of andere uitwisselingsorganisatie kost een fortuin. Niet voor niks lenen Amerikanen bij verschillende banken om hun studie te bekostigen.
"Boring conversation anyway"
Of je moet gaan studeren in een van de Scandinavische landen. Daar is studeren gratis
Wat wil je studeren?

In België is studeren een stuk goedkoper. Maar ja, dat voelt misschien niet echt aan als 'buitenland'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven