Geld & Recht alle pijlers

Wolf in schaapskleding

14-01-2015 09:05 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft inmiddels 12 jaar een relatie gehad met een man. Deze man is niet mijn vader. Nu heeft hij mij tijdens mijn studietijd geld gegeven. Zo'n ¤250,- per maand, dit betaalde hij per kwartaal. Het totaal bedrag wat ik van hem heb ontvangen is nu ¤9000,-. Nu hebben hij en mijn moeder echter ruzie gekregen en wil hij al het geld terug. Kan en mag dit zo maar?
Nee. Heeft hij met jou een contract dat het een lening betrof? Nee? Dan hoef je niet terug te betalen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Lijkt mij van niet, maar ik ben geen expert.

Er staat toch niets op papier?
Het kan wel, maar het mag niet. En persoonlijk zou ik je topic-titel wat minder dramatisch maken

Een gift is een transactie die, tenzij afgesproken, onvoorwaardelijk is. En dus kan van terugeisen geen sprake zijn.
Een gift is een gift. Als hij niet kan aantonen dat het een lening was, heeft hij wettelijk gezien geen poot om op te staan.

Maak je dus geen zorgen.
Nee eens gegeven blijft gegeven. Hij kan niet zomaar ineens geld wat hij gegeven heeft terug eisen omdat hij ruzie heeft met je moeder.

Het wordt anders als hij er duidelijk bij heeft gezegd dat het om een lening gaat.
Gezellige familie zeg.
Heeft hij er ook bij gezegd "hier meisje, houd het maar, ik hoef het niet meer terug"? Of waren er voorwaarden aan verbonden? Dat is me nog niet duidelijk. Wat zegt je moeder trouwens over die afspraak?

P.s. Wel heel aardig van hem dat hij zo'n groot bedrag aan jou heeft gegeven (/geleend).
Ik voel me zo moedellooos
quote:tjjjjjemig schreef op 14 januari 2015 @ 09:11:

Heeft hij er ook bij gezegd "hier meisje, houd het maar, ik hoef het niet meer terug"? Of waren er voorwaarden aan verbonden? Dat is me nog niet duidelijk. Wat zegt je moeder trouwens over die afspraak?

P.s. Wel heel aardig van hem dat hij zo'n groot bedrag aan jou heeft gegeven (/geleend).

Als je een leenovereenkomst aan gaat, leg je dat vast (als je niet al te dom of naïef bent). Als je een lening direct opeisbaar maakt onder de conditie "ruzie met je moeder" ben je niet goed bij je hoofd, en TO zou niet goed bij het hoofd zijn geweest als ze dat had geaccepteerd.

Anders gezegd, geen rechter gaat die man gelijk geven.
Maakte hij het geld over? wat stond er dan op de afschrijving?
Je mag maar 2100 per jaar belastingvrij krijgen als schenking. Als hij met je moeder samenwoonde of getrouwd is geweest dan zou je misschien als kind gezien kunnen worden en is die vrijstelling veel hoger.

Iig is dat het enige waar je je druk om hoeft te maken, als je nooit iets hebt getekend voor een lening hoef je dat geld echt niet terug te betalen.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
quote:shaniqa schreef op 14 januari 2015 @ 09:09:

Gezellige familie zeg.Die man is geen familie van haar. Dus hoezo gezellige familie.
wauw bedankt voor alle reacties! Dit is een opluchting voor mij. In de overschrijvingen, die eens in het kwartaal gebeurde stond vaak Jan,Feb,Maart. Maar soms ook "Succes" oid. Over de max 2100 die ik mag ontvangen maak ik mij niet zo'n zorgen. Dit komt bovenop mijn inkomen was toch erg weinig in mijn studententijd.
Ik bedoel niet dat je maar 10.000 mag bijverdienen van DUO ik bedoel dat je schenkbelasting bij de belastingdienst moet betalen als je geld krijgt boven een bepaald bedrag.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Er is heel duidelijk aan te tonen dat mijn moeder en haar (ex) afgelopen 3 jaar samen zijn geweest. Maakt hem dit automatisch mijn voogd? Of is het slimmer om van de afgelopen 3 jaar alsnog de gift aan te geven om het (evt) voor de rechter duidelijk te maken dat het een gift betreft?
quote:stephanybrown schreef op 14 januari 2015 @ 09:50:

Er is heel duidelijk aan te tonen dat mijn moeder en haar (ex) afgelopen 3 jaar samen zijn geweest. Maakt hem dit automatisch mijn voogd? Of is het slimmer om van de afgelopen 3 jaar alsnog de gift aan te geven om het (evt) voor de rechter duidelijk te maken dat het een gift betreft?nee hoor, je bent voor hem een 'derden' geen kind. Ik zou even de Belastingtelefoon bellen.
Natuurlijk is hij niet automatisch jouw voogd; hij is juridisch gezien helemaal niks van jou.

Kan het zijn dat hij zoiets in hitte van het moment heeft geroepen? Daarnaast: vragen staat vrij.

Persoonlijk vind ik de titel 'wolf in schaapskleren' nogal over de top.

Die man heeft je 3000 euro per jaar gegeven; er zullen massa's studenten zijn die dat bedrag niet eens van hun eigen ouders krijgen. Het is gewoon hartstikk royaal.

Weten wij veel waarom hij en je moeder ruzie hebben; misschien heeft je moeder hem wel een rotstreek geleverd; dan kan ik me wel voorstellen dat hij zoiets roept.

Al is dat natuurlijk nog wel heel iets anders dan dat hij het ook daadwerkelijk kan opeisen.
Wolf in schaapskleren betekent trouwens met voorbedachte rade. Ik denk niet dat dat het geval is.

Maar gegeven blijft gegeven.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:eldorado schreef op 14 januari 2015 @ 09:15:

[...]

Als je een leenovereenkomst aan gaat, leg je dat vast (als je niet al te dom of naïef bent). Als je een lening direct opeisbaar maakt onder de conditie "ruzie met je moeder" ben je niet goed bij je hoofd, en TO zou niet goed bij het hoofd zijn geweest als ze dat had geaccepteerd.

Anders gezegd, geen rechter gaat die man gelijk geven.We zijn het eens hoor;-) Ik bedoelde meer: Als het allemaal gewoon in het handje was, is er toch niets aan de hand? Deze man heeft geen poot om op te staan. (ik denk dat jij mijn bericht net anders interpreteerde, als ik het teruglees, begrijp ik de onduidelijkheid)
Waarom gaf hij jou zoveel geld als niet-vader? Heeft je moeder misschien met hem afgesproken dat het een lening betreft?
ik zou het hem terugbetalen. desnoods in gedeeltes. Opzouten met dat soort mensen en dat geld hoef ik dan ook niet meer.

En wat er ook gebeurd, niks meer aannemen van die man zou ik je adviseren.

Je HOEFT het niet terug te betalen maar dit zou mijn eer te na zijn.
quote:haakje schreef op 14 januari 2015 @ 11:03:

ik zou het hem terugbetalen. desnoods in gedeeltes. Opzouten met dat soort mensen en dat geld hoef ik dan ook niet meer.

En wat er ook gebeurd, niks meer aannemen van die man zou ik je adviseren.

Je HOEFT het niet terug te betalen maar dit zou mijn eer te na zijn.

Mwah, als student is 9000 euro (waarvan je dacht dat het een gift was) een heleboel geld.

Dat misschien niet zo 1 2 3 bij elkaar te sparen is.
TO: weer wat geleerd: altijd (maar dan ook altijd) duidelijke afspraken maken over geld, zéker als het om gekregen geld gaat!
Als je het al terug zou willen betalen, dan zou ik dat in hetzelfde tempo doen als waarin ik het gekregen heb.

Helaas voor hem heeft hij niet veel te willen.
quote:eldorado schreef op 14 januari 2015 @ 09:15:

Anders gezegd, geen rechter gaat die man gelijk geven.Inderdaad. Het is natuurlijk onzin dat als hij er niet bij zegt: "hier meisje, houd het maar, ik hoef het niet meer terug" (zoals hierboven aangegeven) het daardoor dus opeens een lening is. Als het een lening is moet hij dat vastleggen, anders niet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven