Geld & Recht alle pijlers

Rentevastperiode

18-01-2015 14:33 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik mag voor een deel van mijn hypotheek (1/3 deel van het totaal, betreft aflossingsvrij) een nieuwe hypotheekrente kiezen.

Het andere 2/3 loopt over 5 jaar af, dus die termijn is geen optie. Ik heb op dit moment geen verhuisplannen, maar in de verre toekomst (7-10 jaar) wel. Bij afloop van een rentevastperiode kan ik dan boetevrij aflossen. Ik zit nu te twijfelen om te kiezen voor een hele korte termijn (variabel of 1 jaar) of een hele lange termijn (10 of 20 jaar). Ik kan het risico van een stijgende (variabele) rente goed opvangen. Wat zouden jullie doen?

Rente 1 jaar: 2,4%

Rente 10 jaar: 3,05%

Rente 20 jaar: 3,8%

(Huidige vastgezette rente: 5,1%)

Ik zou het fijn vinden als je je keuze beargumenteerd!
Waarom is vijf jaar geen optie? Voordeel is dat je dan je hele hypotheek in een keer om kan zetten naar variabel en zonder boete naar een andere geldgever kan.

Als je je huis verkoopt, mag je altijd boetevrij aflossen of je moet hele aparte voorwaarden hebben.

Neem je variabel, spaar je het verschil per maand op een spaarrekening. Kun je dat gebruiken als het hoger wordt.

Of je wacht even met vastzetten. Het lijkt erop dat het nog een beetje zakt, al kan het bijna niet lager.

Is de rest spaarhypotheek?
Wij hebben het destijds 5 jaar vast laten zetten, achteraf hadden we het wel 20 jaar vast willen zetten. De rente is nu laag, veel lager zal hij waarschijnlijk niet worden.
Wij gaan voor 20 jaar. De rente is laag en we weten dan de komende 20 jaar waar we aan toe zijn qua vaste lasten. Als er geen hele rare dingen gebeuren kunnen we in ieder geval makkelijk rondkomen tot de kinderen groot genoeg zijn om op zichzelf te wonen/voor zichzelf te zorgen. Mocht er dan een hele hoge rente zijn hebben we al een groot deel afgelost en kunnen we makkelijk kleiner gaan wonen.
if we all light up, we can scare away the dark...
De vraag is of de rente nóg verder gaat dalen of gelijk blijft de komende jaren. Of is de kans groter dat deze gaat stijgen? Ik vermoed (lees: gok) dat de rente ongeveer hetzelfde zal zijn over een jaar. Maar voor de langere termijn kan je dat lastiger voorspellen. Maar zoals eerder hierboven gesteld zal hij niet veel lager worden waarschijnlijk.

Dus ik zou zelf voor zekerheid gaan en voor de lange termijn kiezen. Over 3 jaar loopt mijn renteperiode af (5,2% momenteel) en hopelijk is de rente dan nog laag en dan zet ik hem tot het einde van de looptijd vast (20 jaar).
quote:juubje schreef op 18 januari 2015 @ 14:43:

Waarom is vijf jaar geen optie? Voordeel is dat je dan je hele hypotheek in een keer om kan zetten naar variabel en zonder boete naar een andere geldgever kan.

Is de rest spaarhypotheek?

Ik wil het risico wel gedeeltelijk spreiden. Mocht de rente om wat voor gekke reden over 5 jaar heel hoog staan, dan houd ik nog deels een lagere rente. Daarnaast ben ik tevreden met de huidige geldgever, maar ik snap je punt.

Het is inderdaad spaarhypotheek, dus de hoogte van die rente is minder belangrijk ivm het sparen.
Een rentevaste periode is alleen prettig omdat je weet wat je maandlasten zijn en je niet maandelijks met je hypotheek bezig hoeft te zijn. Op de lange termijn ben je natuurlijk dief van je eigen portemonnee. Dag weten ze bij de bank ook, daarom zijn ze zo dol op mensen die hun rente lang vast zetten.

Als je dan vastzet kan je dat beter voor langere termijn doen. Een korte rentevaste periode voegt niet zoveel toe, dan kan je beter helemaal variabel blijven. In dat geval kan je namelijk (let op de voorwaarden!) de boel gewoon vastzetten als je het idee hebt dat de rente flink aan het stijgen is.
Waarom alleen een nieuwe hypotheek kiezen? Kan je niet nu al een deel aflossen?

Wij hebben bewijst gekozen voor variabele renten (2,2%), We kunnen nu steeds kiezen of dat we aflossen of dat we toch de rente vast willen zetten voor een bepaalde periode.

De rente staat nu erg laag, en het ziet er niet naar uit dat deze snel gaat stijgen. Mocht dit wel zo zijn, dan kunnen we alsnog de rente gaan vast zetten voor een bepaalde periode.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:hamerhaai schreef op 18 januari 2015 @ 16:07:

Waarom alleen een nieuwe hypotheek kiezen? Kan je niet nu al een deel aflossen?

Wij hebben bewijst gekozen voor variabele renten (2,2%), We kunnen nu steeds kiezen of dat we aflossen of dat we toch de rente vast willen zetten voor een bepaalde periode.

De rente staat nu erg laag, en het ziet er niet naar uit dat deze snel gaat stijgen. Mocht dit wel zo zijn, dan kunnen we alsnog de rente gaan vast zetten voor een bepaalde periode.

Aflossen van een deel van de lening wil ik nu niet. Het huis is veel meer waard dan de hypotheek hoog is. Daarnaast geniet ik nu nog van de hypotheekrenteaftrek. Ik wil wel het verschil in maandlasten tussen huidige situatie en nieuwe situatie maandelijks aflossen, ook omdat ik er anders alleen maar op achteruitga met 1,2% vermogensheffing.

Ik kies dus nu idd voor variabel omdat hij zo laag is, of juist om heel lang vast te zetten om dezelfde reden.

Volgens mij zijn de meningen en argumenten net zo verdeeld als in mijn hoofd :D. Beide heeft voor- en nadelen.
quote:Kaarsje15 schreef op 18 januari 2015 @ 15:56:

[...]

Ik wil het risico wel gedeeltelijk spreiden. Mocht de rente om wat voor gekke reden over 5 jaar heel hoog staan, dan houd ik nog deels een lagere rente. Daarnaast ben ik tevreden met de huidige geldgever, maar ik snap je punt.

Het is inderdaad spaarhypotheek, dus de hoogte van die rente is minder belangrijk ivm het sparen.

Dus hoef je geen risico te spreiden. De netto lasten van je spaarhypotheek blijven ongeveer gelijk bij een renteherziening. Kun je ook vijf jaar vast kiezen. Kun je over vijf jaar ook oversluiten zonder boete.

Wat wil je? Weten waar je aan toe bent voor X jaar? Of het minst betalen?
quote:juubje schreef op 18 januari 2015 @ 17:57:

[...]

Dus hoef je geen risico te spreiden. De netto lasten van je spaarhypotheek blijven ongeveer gelijk bij een renteherziening. Kun je ook vijf jaar vast kiezen. Kun je over vijf jaar ook oversluiten zonder boete.

Wat wil je? Weten waar je aan toe bent voor X jaar? Of het minst betalen?

Goed punt, niet aangedacht.

Ik denk dat ik uiteindelijk kies voor het minste betalen. Ga er nog even over nadenken!
quote:Kaarsje15 schreef op 18 januari 2015 @ 17:43:

[...]

Aflossen van een deel van de lening wil ik nu niet. Het huis is veel meer waard dan de hypotheek hoog is. Daarnaast geniet ik nu nog van de hypotheekrenteaftrek. Ik wil wel het verschil in maandlasten tussen huidige situatie en nieuwe situatie maandelijks aflossen, ook omdat ik er anders alleen maar op achteruitga met 1,2% vermogensheffing.

Ik kies dus nu idd voor variabel omdat hij zo laag is, of juist om heel lang vast te zetten om dezelfde reden.

Volgens mij zijn de meningen en argumenten net zo verdeeld als in mijn hoofd :D. Beide heeft voor- en nadelen.

Lees het boek Hypotheekvrij van Gehard Horman.

Stel dat je ¤600hypotheekrente betaald, en dat je 50% hypotheekrenteaftrek hebt (hoogste box) dan betaal je nog steeds ¤300 rente netto! Maar wanneer dit gezakt is naar ¤400 dan betaal je nog maar ¤200 aan rente! Heb je zomaar 12 x 100 = ¤1200 extra te besteden per jaar! Plus de eindsom is lager. Want aflossen zal je ooit echt moeten gaan doen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven