OPS en auditie doen

21-01-2015 05:52 30 berichten
Ik heb dus een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis. En iets wat ik heel graag zou doen, is zingen in een koor.

Probleem is alleen dat je dan (iig in de categorie waar ik zoek) vrijwel altijd auditie moet doen, logisch ook.

Nu is dat voor mij iets onhaalbaars. Ik heb mijn kans gehad, en die ontzettend verkloot, nog vóór de auditie überhaupt. Vanwege privacy kan ik er niet meer over zeggen.

Ook zangles is een ver van mijn bed gebeuren, terwijl ik het zó graag zou willen.

Wie heeft ervaring met iets soortgelijks?
Alle reacties Link kopieren
Kun je het samen met een vriendin doen misschien is het dan minder eng.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Wat gaat er dan precies mis? Kennelijk iets dat met je stoornis te maken heeft?
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Ik zou beginnen met (prive) zangles. Dan heb je in ieder geval meer zelfvertrouwen over het zingen voor je je aanmeldt bij een koor, wat de stress van de auditie afhaalt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Daarbij is vals zingen helemaal niet erg in een koor wordt je dan een alt-sopraan/tweede stem.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Hoi Springding,

Heel vervelend dat je je er zo onzeker over voelt.

Ik vroeg me af: waarom zou zangles een ver van mijn bed gebeuren zijn? Je hebt last van vermijding, maar is dit dan niet juist iets wat je (op een veilige manier) kan aangaan? Waarom meteen in een koor?

Je wilt toch ook weten wat je kwaliteiten zijn voor je in een koor gaat zingen?
Ik voel me zo moedellooos
Je kunt ook eerst beginnen in een koor met een lager niveau, zodat je de lol van het samen zingen gaat voelen en door optredens wellicht wat zelfvertrouwen krijgt.
quote:viva-amber schreef op 21 januari 2015 @ 07:47:

Daarbij is vals zingen helemaal niet erg in een koor wordt je dan een alt-sopraan/tweede stem.Dit slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Wat Roelfien zegt: beginnen in een koor van wat lager niveau waar je geen auditie voor hoeft te doen. Dat is misschien zangtechnisch minder interessant, maar veel laagdrempeliger.
quote:viva-amber schreef op 21 januari 2015 @ 07:47:

Daarbij is vals zingen helemaal niet erg in een koor wordt je dan een alt-sopraan/tweede stem.He ja, wat alten in een koor doen maakt helemaal geen bal uit. Dat zijn gewoon tweederangs sopranen.
Tsja, als je het echt heel graag wil, dan zou je kunnen kijken waar er misschien nog een beetje rek zit. Ik vind de tip om samen met een vriendin te gaan wel een leuke. En je schrijft dat auditie moet in de categorie waarin je zoekt. Zou je daar nog iets breder kunnen zoeken?
Hee lieve Spling. Wat zou je willen? Ergens zingen waar je geen auditie hoeft te doen? Of ergens zingen waar je wel auditie durft te doen?
Ik heb ook OPS en nog wat andere angstgerelateerde stoornissen. Waar ik hele goede ervaring mee heb is open zijn over je stoornissen , dus aan mensen zoals diegenen waar je auditie bij doet/hebt gedaan, vertellen wat je hebt en uitleggen wat dat is. Ik weet dat dit voor veel mensen moeilijk is - er heerst nu eenmaal een groot taboe op psychische gezondheidsklachten - maar ik ben desondanks vanaf het begin altijd heel open hierover geweest en heb tot nu toe eigenlijk altijd positieve, begripvolle reacties terug gekregen als is: 'Oh, wat naar', of zelfs: 'Oh dat heb ik ook', of: 'Ik ken iemand die dat ook heeft'. Grote kans als je dit doet, dat je beoordelers geduldig met je zullen zijn, en je meerdere kansen gunnen. Heb je hier wat aan?
Wat vind je het leukst: zingen, zingen met anderen of zingen in een 'goed' koor?

Als je zingen gewoon geweldig vindt, maar die autitie lukt maar niet, dan moet je kijken naar wat je wel kunt: zangles, met 3 anderen een kwartetje beginnen of op zangles gaan.
Jammer en moeilijk dat je ops je droom tegen houdt. Ik zou wat hierboven staat op privezangles gaan. En zo de ops afbouwen mbt het zingen. En jezelf dwingen om naar privezangles te gaan. Ligt de zangcoach in over je ops. Is het met ops niet zo dat je moet gaan en als het goed gaat. Krijg je een positieve bevestiging. Maar vooral de kracht vinden om alleen al te gaan. Hoe het verder is afgelopen negatief is heel vervelend natuurlijk. Maar je bent tenminste gegaan dus niet bezig het te ontwijken.
quote:Sneppe schreef op 21 januari 2015 @ 10:14:

Ik heb ook OPS en nog wat andere angstgerelateerde stoornissen. Waar ik hele goede ervaring mee heb is open zijn over je stoornissen , dus aan mensen zoals diegenen waar je auditie bij doet/hebt gedaan, vertellen wat je hebt en uitleggen wat dat is. Ik weet dat dit voor veel mensen moeilijk is - er heerst nu eenmaal een groot taboe op psychische gezondheidsklachten - maar ik ben desondanks vanaf het begin altijd heel open hierover geweest en heb tot nu toe eigenlijk altijd positieve, begripvolle reacties terug gekregen als is: 'Oh, wat naar', of zelfs: 'Oh dat heb ik ook', of: 'Ik ken iemand die dat ook heeft'. Grote kans als je dit doet, dat je beoordelers geduldig met je zullen zijn, en je meerdere kansen gunnen. Heb je hier wat aan?

Een heel goed advies. Ik denk dat je dan ook al heel ver bent met het verwerken en je weet er goed mee om te gaan.

Vaak werkt het idd zo wees open. En jezelf en mensen begrijpen best een hoop. Het ligt er maar net aan hoe eerlijk je bent. En vooral durft. Het toegeven is denk al een leerervaring opzich.
Heel knap trouwens, Springding, dat je iets buiten je comfortzone wil doen!
Bedankt voor het meedenken.

Ik kom er later op terug.
Ik denk eigenlijk gewoon doen, en het idee dat je al gegaan bent. Is zeker al een stap in de goede richting. Denk dat het vooralle angsten geldt. Proberen te ondergaan. Met begeleiding. Al is het zeer moeiiljk lijkt mij.
Kan je eventueel een bandje / nummer opnemen waar je zingt en dat aan een aantal mensen geven?

Dat ze al een idee hebben van je stem.
Als je al een koor op het oog hebt, kun je inderdaad ook per mail alvast die mensen inlichten. Precies aangeven wat je hierboven ook doet en vragen of ze met je mee willen denken.
Zo daar ben ik weer. Ik forum meestal mobiel, maar reageren hierop doe ik even vanachter de laptop, dat typt wat makkelijker.

Ik wil graag in klassiek koor zingen. Ik vind het zo mooi dat je dan deel van het geheel bent, samen maakt je iets. Ik heb al diverse meezingconcerten/ scratches gedaan, en dat bevalt supergoed.

Ongeveer een jaar geleden was ik bijna bij de drempel (nog niet eroverheen), ik heb toen iemand gemaild die zangles geeft. Ik kreeg maar geen reactie helaas, en later bleek dat ze in het buitenland was. Ook heb ik met een andere zangdocent contact gehad, maar daar hoorde ik ook niks meer van toen ik een afspraak wilde maken.

Misschien moet ik toch weer op zoek gaan naar een zangdocent, ook al doe ik het bijna in m'n broek bij het idee om iemand te laten horen hoe ik zing. (Bepaald geen solisten-ambities nee).

Bij het vorige koor heb ik inderdaad de dirigente een zelf opgenomen filmpje gestuurd, en ze zei dat ik sowieso door de auditie zou komen, maar van het bestuur moest ik die auditie wel dóen. En ja, dat is me dus niet gelukt. Ondanks uitleg over mijn klachten (ik had toen nog niet deze diagnose - wel angststoornis en sociale fobie).

Het heeft me wel echt een duw gegeven, in de verkeerde richting weliswaar. Ik ben nu extra bang om weer zoiets te ondernemen, en weet niet zo goed waar ik moet beginnen.

Maar wat een van mijn behandelaren al zei, ik laat me in zoveel dingen tegen houden, dat is zo zonde! Want als deze horde genomen is kan het zo tof zijn. Ik ga toch weer op zoek..
En hoi lieve Flizz!
Dag lieverd! Gewoon nog eens een ander koor zoeken en de boel open gooien. Man zoiets is voor een mens zonder OPS al doodeng, laat staan met. En moet het perse van een bepaald niveau zijn of is gewoon doén ook al leuk=

)mijn leestekens zijn weer in de war'
Niveau maakt me niet zoveel uit, maar bij klassiek kom je toch al gauw bij serieuzere koren heb ik het idee..

Oh en altijd leuk he, leestekens in de war. Ik vergeet ook altijd hoe je dat snel terug verandert.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven