Geld & Recht alle pijlers

Apotheek heeft documentnummer nodig?

22-01-2015 14:14 42 berichten
Vandaag stond ik bij de apotheek. Ik ben afgelopen zomer verhuisd, en daarmee ook van apotheek gewisseld. Ik heb toen netjes alle formulieren ingevuld. In het najaar ben ik ook al eens bij de apotheek geweest om medicatie te halen. Vandaag stond ik daar voor aanzienlijk minder gevaarlijke medicatie (de pil vs benzo's), en ik moest opeens mij ID laten zien. Zonder verdere informatie te geven moest mijn documentnummer ingevoerd worden. Let wel: de apotheek had mijn BSN, mijn adres, telefoonnummer en alle verdere gegevens al. Eerder is nooit om het documentnummer gevraagd. Er werd niet verteld waar dit voor nodig was, ik werd gewoon geacht het te geven, zonder verdere informatie of inlichtingen.

De kaart werd me zowat uit handen getrokken, ik werd als lastig gezien toen ik vroeg waar ze de informatie voor nodig hadden, niemand kon mijn vragen beantwoorden en ik moest het maar gewoon geven. Het werd toch alleen maar in een computer gestopt... Er was geen informatie beschikbaar, en nooit eerder is om deze informatie gevraagd. Het was rustig in de apotheek.

Waarom heeft die apotheek het documentnummer nodig? Zijn er meer mensen die dit hebben meegemaakt? En moet de apothekersassistente dat nummer echt zelf van mijn kaart overtikken, of had ik het nummer ook mogen voorlezen of voor haar mogen opschrijven (op een papiertje)? Ik vertrouwde het niet helemaal, omdat ik iets dergelijks nog niet eerder tegen was gekomen, en omdat er pas nu naar gevraagd werd... Daarnaast vond ik de manier waarop het ging niet zo prettig: kaart uit handen trekken, geen informatie, me behandelen als een lastige klant terwijl het rustig was... Zo raar is het toch niet dat ik wil weten wat ze met alle details van mijn ID moeten?
Alle reacties Link kopieren
Grote kans dat ze het zelf ook niet weet maar opdracht heeft van de baas om al die zooi in te voeren. Klantvriendelijkheid is een tweede punt, maar ik zou hierover contact opnemen met de apotheker zelf als je er iets mee wilt.
Tegenwoordig zijn ze in de zorg verplicht te controleren of degene aan wie ze de zorg leveren ook echt degene is die hij/zij zegt te zijn. Bij elke afspraak in het ZH staat ook dat ik mijn ID moet laten zien.

Wellicht is het daarvoor, om aan te tonen dat ze je ID gecheckt hebben.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
ID tonen is iets anders dan documentnummer opschrijven.

Misschien dat het in de medische sector wel mag, maar Bij het afgeven van bestellingen op mijn werk moet men zich ook legitimeren. Kijken of foto bij persoon past en naam.

Maar wij mogen beslist niet een nummer noteren.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
In 2007 al ben ik in Den Haag in een ziekenhuis behandeld en daar had je een kaart met je pasfoto erop. Ik denk oprecht dat het met identiteit fraude te doen heeft.
Ik heb bij een bank gewerkt, van elke klant die zich identificeerde moest je vastleggen met welk document dat was gebeurd. Dus het soort document noteren, de afgifte datum en plaats en het nummer van net document. Dit juist om fraude te voorkomen!

Iemand aan wie je moet legitimeren, zal ook altijd je document vast moeten pakken om de echtheid te controleren.
quote:marcellav schreef op 22 januari 2015 @ 14:24:

ID tonen is iets anders dan documentnummer opschrijven.

Misschien dat het in de medische sector wel mag, maar Bij het afgeven van bestellingen op mijn werk moet men zich ook legitimeren. Kijken of foto bij persoon past en naam.

Maar wij mogen beslist niet een nummer noteren.Ik heb laatst op een intake-formulier voor een zorgverlener van mijn zoon nog zowel zijn, mijn als mijn man's ID nummer in moeten vullen. En op de eerste afspraak werden kopietjes gemaakt voor in het dossier.
ID-nummer hadden ze dus al

BSN hadden ze ook al

Ging echt om het documentnummer wat ze moesten hebben.

En het gebrek aan uitleg, informatie en dergelijke vond ik niet prettig.

Als het dan zo nodig is, waarom is er niet eerder om die gegevens gevraagd? Ik ben er immers eerder geweest... Met name daardoor vond ik het raar.
Waarom vind jij het een probleem als een betrouwbare instantie als een apotheek het nummer noteert van je ID kaart?

Dat nummer voer je doorgaans ook in bij het boeken van een vliegreis en hotels (zeker in het buitenland). Doe je daar dan ook moeilijk over?
Ze hebben er niet altijd tijd voor; dit soort dingen worden in de praktijk langzaam ingevoerd, anders heb je ineens een hele bulk extra werk.

Gebrek aan uitleg is natuurlijk jammer.

Maar wat maakt je zo argwanend?

Wat denk je dat een apotheker gaat doen met je ID-nummer wat niet door de beugel kan?
.
http://www.rijksoverheid. ... plicht-in-de-zorg-in.html

zie hoofdstuk:

Soort identiteitsbewijs zorg
Het ID nummer is toch het documentnummer? Of je BSN, afhankelijk van hoe je het woord interpreteert. Maar er zijn toch niet 3 verschillende nummers?
Omdat ze dus al het ID nummer én het BSN hadden. Er werd gevraagd om nog een derde nummer.

Bij een hotel of vliegreis zou ik het ook raar vinden als ze me na een aantal maanden nog om een derde nummer zouden vragen, ja. Zeker als er bij het boeken en de heenreis geen problemen waren geweest, en ik bij het uitchecken of de terugreis pas gedoe zou krijgen. Dan zou ik ook vragen waarom dat nodig was en waarom daar niet eerder om gevraagd was, ja.
quote:blueeyes*3 schreef op 22 januari 2015 @ 14:43:

ID-nummer hadden ze dus al

BSN hadden ze ook al

Ging echt om het documentnummer wat ze moesten hebben.

En het gebrek aan uitleg, informatie en dergelijke vond ik niet prettig.

Als het dan zo nodig is, waarom is er niet eerder om die gegevens gevraagd? Ik ben er immers eerder geweest... Met name daardoor vond ik het raar.Tja, ik vind dan weer dat jij zelf goed op de hoogte moet zijn van wat partijen kunnen en mogen vragen, zodat je nooit je ID afgeeft aan mensen die daar niet toe bevoegd zijn. En je je nooit in dit soort situaties je hoeft af te vragen waarom zoiets gebeurt!
quote:blueeyes*3 schreef op 22 januari 2015 @ 14:52:

Omdat ze dus al het ID nummer én het BSN hadden. Er werd gevraagd om nog een derde nummer.

Bij een hotel of vliegreis zou ik het ook raar vinden als ze me na een aantal maanden nog om een derde nummer zouden vragen, ja. Zeker als er bij het boeken en de heenreis geen problemen waren geweest, en ik bij het uitchecken of de terugreis pas gedoe zou krijgen. Dan zou ik ook vragen waarom dat nodig was en waarom daar niet eerder om gevraagd was, ja.Kennelijk stond dat nummer dus niet in het systeem, kan gebeuren dat er ergens een fout is gemaakt. Het nummer hoort wel in het systeem, dus vragen ze dat de eerst volgende keer dat je er komt. Logisch!
En waarom ik het wantrouw? Omdat er nu pas naar gevraagd werd. Omdat mijn kaart zo ongeveer uit mijn handen gerukt werd. Omdat er geen informatie beschikbaar was. Omdat het in de afgelopen 25 jaar niet om mijn documentnummer gevraagd werd bij de apotheek. Omdat ik al een paar formulieren vol info had ingevuld toen ik me inschreef, en daar niet om het documentnummer gevraagd werd.
Jij kunt je er niks bij voorstellen dat niet elke medewerker elke keer tijd heeft (of er aan denkt) om dit soort administratieve stappen na te lopen?

En dat de medewerker deze keer dacht: hé, ik zie dat dat nummer nog ontbreekt, het is rustig, ik voer het nu even in?
De pil moet je zelf betalen, beetje gek dat ze al die info nodig hebben.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Nogmaals: waar ben je nou precies bang voor? Wat zit die apothekersassistente er voor geks mee gaan doen, denk je?
Ik heb net even mijn id kaart erbij gepakt, maar daar staan echt maar twee nummers op.

Het documentnummer en het persoonsnummer.

Wat is een idnummer waar jij het over hebt TO?

Edit; ben even gaan googlen en documentnummer is hetzelfde als id nummer. Dus als jij dat al ooit door hebt gegeven dan zijn dat waarschijnlijk vergeten in het systeem te zetten en doen ze dat nu alsnog. Het is geen extra (of derde nummer dat ze willen hebben)
quote:sandt2.0 schreef op 22 januari 2015 @ 14:56:

[...]

Kennelijk stond dat nummer dus niet in het systeem, kan gebeuren dat er ergens een fout is gemaakt. Het nummer hoort wel in het systeem, dus vragen ze dat de eerst volgende keer dat je er komt. Logisch!

Dan zeg je toch even 'goh, mevrouw, er is een foutje gemaakt, we hebben uw documentnummer van uw ID nog niet. Mag ik uw ID even zien zodat we het alsnog in kunnen voeren?'

En ik weet dat officiële instanties om mijn gegevens mogen vragen. Maar in mijn administratie was een apotheek niet onder die officiële instanties. Dan kan de eerstvolgende keer de kassajuffrouw in de supermarkt ook wel mijn gegevens gaan noteren...
quote:Tickel schreef op 22 januari 2015 @ 14:57:

De pil moet je zelf betalen, beetje gek dat ze al die info nodig hebben.

De pil is niet vrij verkrijgbaar, alleen op recept. Dus gaat hetzelfde protocol op als voor medicatie die wel in de basisverzekering zit.

Overigens kun je vanuit een aanvullende verzekering wel vergoeding krijgen voor anticonceptie, dus is wat meer info best handig.
quote:blueeyes*3 schreef op 22 januari 2015 @ 15:01:

[...]

Dan zeg je toch even 'goh, mevrouw, er is een foutje gemaakt, we hebben uw documentnummer van uw ID nog niet. Mag ik uw ID even zien zodat we het alsnog in kunnen voeren?'

En ik weet dat officiële instanties om mijn gegevens mogen vragen. Maar in mijn administratie was een apotheek niet onder die officiële instanties. Dan kan de eerstvolgende keer de kassajuffrouw in de supermarkt ook wel mijn gegevens gaan noteren...

Heb je mijn link gelezen? De apotheek levert zorg die binnen het zorgstelsel valt. Zij declareren namens jou bij de zorgverzekeraar, dus moeten hun gegevens kloppen. Bij de supermarkt reken je alleen maar af, van je eigen geld. Nogal een verschil!

De manier waarop had misschien wel netter gekund, maar als jij op de hoogte was geweest van de regels was je niet zo gaan steigeren en was het misschien ook soepeler verlopen!
quote:blueeyes*3 schreef op 22 januari 2015 @ 15:01:

[...]

Nou ja, het verschilt natuurlijk wel of je iemand medicatie verstrekt of een tros bananen en een halfje bruin. Maar goed, ze had het misschien wel vriendelijker kunnen uitleggen inderdaad.

Zou me er niet zo'n zorgen over maken in ieder geval.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven