E-reader voor kind

22-01-2015 15:51 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter wordt in april 9 jaar en is gek op lezen. Boeken van de bieb heeft ze in een week allemaal uit en op vakantie gaat er een grote stapel boeken mee (die ze uit heeft voor de vakantie om is). Nu willen we haar voor haar verjaardag een e-reader geven, zodat ze meer en makkelijker boeken mee kan nemen als we ergens heen gaan of gewoon voor thuis.

Wie heeft er een tip voor een goede e-reader voor een kind van 9 jaar? Budget is ongeveer tot 100 euro en het moet e-ink zijn, geen lcd.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Ik heb de Kobo Glo (heb hem voor 130 euro gekocht geloof ik maar zie hem nu op verschillende sites staan voor 95-100 euro) en ben er erg tevreden over. Batterij gaat heel lang mee, epub bestanden zijn er makkelijk op te zetten en als het donker is kun je de verlichting aanzetten die niet van het scherm zelf uitkomt, maar er vanaf de zijkant op schijnt. Ideaal!

Edit: ik lees zelf heel snel, had inderdaad vroeger op vakantie altijd stapels boeken mee. Nu heb ik dezelfde hoeveelheid boeken bij me, maar weegt het veel minder.
Mijn beide dochters lezen ook graag en hebben beide begin vorig jaar een e-reader gekregen. Perfect kado, scheelt veel boeken in de auto op vakantie! daarbij hoeven ze niet meer naar de bieb en hebben ze continu een lijst met nog-te-lezen boeken.

Wij hebben alle drie een sony ereader. Op zich zijn we tevreden maar ik vind het toch wel een nadeel dat er geen lampje bij zit of dat je het boek zelf kunt verlichten. Daarnaast schijnt sony te stoppen met de eraders. Ik zou hem denk ik nu niet meer kopen, eerder een ander merk.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Tips heb ik niet, maar uit ervaring weet ik dat het een goed idee is. Oudste is ook een lettervreter, maar gezien de beperkte ruimte konden er echt geen 12 boeken mee, zeker niet toen we met de rugzak gingen eilandhoppen.

E-reader is ideaal, wij hebben allen een Sony, maar die zijn al oud, dus aan die info heb je niets.

Andere optie: eentje lenen van iemand, als het alleen voor de vakantie is?
Geen idee wat die van mij is (qua scherm bedoel ik), maar ik heb een sony en het grootste voordeel daarvan is dat ik er 2000 boeken op kwijt kan. Dat is best veel, de meesten blijven steken bij 100 ofzo. Ik ben dus ook zo´n monster . Maar een vriendinnetje van mijn dochter heeft een eh... een eh.... kindle. Die heeft ingebouwd licht als het donker is en daar is ook wat voor te zeggen. Volgens mij was die van mij rond de 130 en die kindle ongeveer 80 euro. Maar ik heb hem al een poos, grote kans dat ie inmiddels goedkoper is.

En voordat iemand roept dat je boeken makkelijk kunt verwijderen; weet ik wel, maar ik ben zo´n halve gare die boeken graag vaker leest. Met name voor het slapen gaan, een nieuw boek moet uit en dan wordt het soms ietsje later dan gepland. Dus het is gewoon praktischer om eenmaal gelezen boeken die ik wil herlezen, gewoon te laten staan.
En ohja, de batterij van de sony gaat beduidend langer mee dan die van de kindle. Dat dan weer wel. De sony doet het een week of drie, de kindle is na vier dagen wel weer toe aan een hapje stroom.
Mijn zoon heeft mijn oude prst2. Ik heb de 3. Die is lichter, dus ligt makkelijker in de hand.

Ik vind de readers van Sony echt geweldig. Alles is er makkelijk op te zetten, de batterij gaat lang mee.
Ik heb nu een Sony, al een jaar of 6, die bevalt prima. Als er een nieuwe zou komen, dan zou ik gaan voor eentje met een ingebouwd lampje, zoals de Kobo. Ik zou niet zo snel gaan voor een Kindle, omdat je daar vroeger alleen boeken op kon zetten die je van Amazon had, weet niet of dat nog zo is.
Ik heb een Kobo. Heel simpel in gebruik.

Zonder lampje. Nu is ie er ook met verlichting. Die zou ik nu kiezen.
En mijn zoon sleept zijn reader al 2 jaar lang overal mee naar toe. Iedere dag mee naar school, in de auto, in de trein, als we ergens op bezoek gaan waar geen kinderen zijn, echt overal.
Kindle is volgens mij inderdaad niet handig, omdat je dan gebonden bent aan Amazon. We willen er graag een waar we epubs op kunnen zetten.

Bedankt voor alle tips tot zover! Ik zie vooral Kobo en Sony voorbij komen, we zullen ze eens gaan bekijken! Nu hopen dat de bieb de collectie nog verder uit gaat breiden, zodat ze daar wat meer keuze heeft.
Sony doet geen ereaders meer inderdaad.

Ik heb de Kobo (Aura) met ingebouwd licht).

Mijn dochter zou er ook graag een willen maar ik denk dat ik me dan scheel zou kopen aan eboeken - tenminste, ik denk niet dat kinderboeken goedkoper zijn dan mijn boeken, of wel?

Met het tempo waarop zij een boek uitleest, dan kan ik er minstens drie per week op de reader zetten. Voorlopig blijf ik denk ik lekker bij de bieb voor haar.

Of bedoel je nou dat je dan de epubs via de bieb leent? Ik denk niet dat onze bieb zo modern is.
quote:Juultje schreef op 22 januari 2015 @ 16:07:

Kindle is volgens mij inderdaad niet handig, omdat je dan gebonden bent aan Amazon. We willen er graag een waar we epubs op kunnen zetten.

Bedankt voor alle tips tot zover! Ik zie vooral Kobo en Sony voorbij komen, we zullen ze eens gaan bekijken! Nu hopen dat de bieb de collectie nog verder uit gaat breiden, zodat ze daar wat meer keuze heeft.En anders even rondvragen of via bol.com kopen. Dan krijg je hem in je mail en zet je het boek zo op de reader (de sony heeft ook wifi namelijk). Is ook handig als mensen vragen wat ze wil hebben voor haar verjaardag. Graag een mailtje met een boek .
Exces

Ainne, ja, onze bieb heeft het een en ander aan e-books, ook jeugdboeken, al zijn de meeste voor oudere kinderen.

Bol is ook een optie en ik zag ook al wat jeugdboeken op Tom Kabinet (2ehands e-books).

Sony doet dus geen e-readers meer? Hmm, das jammer.
Nope, ik kwam daar achter toen ik de mijne mocht uitzoeken voor mijn verjaardag. Maar de kobo aura is echt een aanrader wat mij betreft.

Goed zeg, dat jullie bieb ook eboeken heeft!
Na drie Sony's die steeds door zijn geschoven naar de kinderen heb ik nu een Kobo Aura. Geweldig dat ingebouwde licht, veel fijner dan het (overigens peperdure) hoesje met uitklapbaar lampje van Sony. Voor een kind zou ik de Kobo Glo kiezen, iets goedkoper en kleiner dan de Aura maar met dezelfde fijne verlichting. We zijn hier allemaal leesverslaafd en verslingerd aan de ereader.
Ik heb de glo en ben er supertevreden mee. Enige nadeel is dat het scherm vrij makkelijk beschadigt. Ik ga er voorzichtig mee om en heb er toch twee lelijke krasjes op gemaakt, ondanks gebruik hoesje. Ligt dan een beetje aan het kind of dat een probleem is.
Ik heb ook een Glo, geweldig. Het duurt welen voordat hij weer eens aan de oplader moet en er staan zoveel boeken op dat het bijna lastig uitkiezen is.

Dat het scherm snel zou beschadigen heb ik echt niet, en ik ben er niet extreem voorzichtig mee. Sterker nog, de hond is er al eens mee aan de haal gegaan, not a scratch
E-reader is inderdaad een super ding.

Degenen met verlicht scherm hebben alleen wel een negatief effect op inslaaptijd en op kwaliteit van slaap (net als tv-kijken voor het slapengaan). (Link: http://www.techzine.nl/ni ... lapen-gaan-is-slecht.html)

Ik zou er dus juist wel 1 kiezen zonder achtergrondverlichting. (tenzij je kind nooit in bed of voor het slapengaan leest natuurlijk).
Dat licht kan ook wel uit toch? Want ze leest altijd nog even in bed, maar dan met haar gewone licht in de kamer aan. Dus dan is de achtergrondverlichting niet nodig.
onze dochter heeft de kobo touch, zonder lampje, ideaal want de boeken waren niet aan te slepen
quote:Juultje schreef op 22 januari 2015 @ 19:34:

Dat licht kan ook wel uit toch? Want ze leest altijd nog even in bed, maar dan met haar gewone licht in de kamer aan. Dus dan is de achtergrondverlichting niet nodig.Ja kan uit. En je kunt ook instellen hoe fel het licht is (ik hou van heel zacht licht).
quote:ainne schreef op 22 januari 2015 @ 20:14:

[...]

Ja kan uit. En je kunt ook instellen hoe fel het licht is (ik hou van heel zacht licht).Goed om te weten! De Kobo Glo heeft op dit moment mijn voorkeur, ook qua prijs. We hebben nog even, dus ik hou de aanbiedingen in de gaten (ze is in april jarig).
Ik heb een Kobo Touch, was toen ik die kocht de allermodernste

Voor op de camping heb ik er een simpel opkliklampje van de xenos a 1,99 bijgekocht. Mocht ik een nieuwe gaan kopen dan zou ik voor de Kobo Glo gaan.

Ook ik ben een lettervreter, dagelijks sowieso voor het slapen gaan en als het even kan nog wel meer. Mijn ereader houd het makkelijk een maand vol zonder oplader.
quote:haedor schreef op 22 januari 2015 @ 18:41:

E-reader is inderdaad een super ding.

Degenen met verlicht scherm hebben alleen wel een negatief effect op inslaaptijd en op kwaliteit van slaap (net als tv-kijken voor het slapengaan). (Link: http://www.techzine.nl/ni ... lapen-gaan-is-slecht.html)

Ik zou er dus juist wel 1 kiezen zonder achtergrondverlichting. (tenzij je kind nooit in bed of voor het slapengaan leest natuurlijk).Ik lazer juist iedere avond in slaap terwijl ik aan t lezen ben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven