Werk & Studie alle pijlers

Uitstelgedrag

26-01-2015 17:20 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pffffff, irriteer me mateloos aan mezelf. Ik heb namelijk ontzettend last van uitstelgedrag. Ben ik niet gemotiveerd genoeg? Waar komt dat nou precies vandaan?

Ik studeer momenteel en ik laat vaak (grote) verslagen en leerwerk op het laatste moment aankomen. Wat kan ik hier tegen doen? (Ja, op tijd beginnen, maar als je hier moeite mee hebt?).

Dus voor de mensen die hier last van hebben (hadden is nog fijner ): Wat doen jullie hier tegen?
Ik zit in een peersupportgroepje, helpt echt enorm! Samen met 4 studenten komen we eens in de x tijd bij elkaar en bekijken we hoe ver we met onze producten zijn. Vervolgens stellen we deadlines wat we de volgende bijeenkomst af hebben.

Wat betreft het leerwerk... heb je niet een klasgenootje / studievriendinnetje die hetzelfde ''probleem'' heeft met het op tijd beginnen met leren? Misschien kunnen jullie afspreken dat jullie samen gaan leren in bijvoorbeeld de bieb of bij elkaar thuis. Mij helpt het momenteel met mijn scriptie echt enorm om in de bieb af te spreken met klasgenoten. Het wordt dan meer een afspraak waar je niet onderuit kunt, dus je zult wel móeten werken/leren.

Ik herken het, ben er zelfs nog voor naar de studentenpsycholoog geweest

Bij mij werkte het inderdaad ook het beste om samen met anderen te studeren. En dan vooral zo dat de ander ook op je werk kan kijken en ziet of je bezig bent of niet. Ik ben zelf echt verschrikkelijk: heb uren/dagen/wekenlang suffe spelletjes op de computer gedaan en ontelbare keren mijn mail bekeken om maar niet aan het werk te hoeven.

Wat mij wel enigszins hielp is om met mezelf af te spreken dat ik in elk geval 10 minuten bezig ging met studeren/verslag maken. Lukte het dan nog niet, dan mocht ik stoppen en wat anders gaan doen (en het later weer proberen). Maar vaak zit je er na 10 minuten wel een beetje 'in' en ga je gewoon verder.

Maar het schrijven van mijn scriptie was gewoonweg drama en heb ik echt met hangen en wurgen en nachtwerk voor elkaar gekregen.

Sorry, niet heel bemoedigend..
HUP AAN HET WERK JIJ! GGGGRRR. (Werkt het? )

Pas als je het gehaald hebt, mag je hier weer rondhangen. Beloningssysteem dus.
Als de interne motivatie niet werkt ga dan over op de externe :)!

Zo'n peergroepje kan hier een voorbeeld van zijn.

Je zou ook een weekplanning kunnen maken en jezelf kunnen belonen wanneer je deze haalt :D
Ik heb er geen last van. Ik own het
Als je nou elke dag 1 uur aan je huiswerk/werkstuk/verslag dergelijke, zit

dan heb je al een begin van een schema.

Of je moet gewoon een planning maken.

Wat ik deed was als ik uit ben van school, eerst eten natuurlijk en daarna gelijk me huiswerk maken en leren.

De rest van de dag is voor jou a la beloning ;)
Drink meer multi
Overigens is dat ook mijn uiterst serieuze tip: vergeet alle tips die je krijgt om er vanaf te komen, maar zet het in voor je eigen doelen.
Het enige wat bij mij helpt is het gewoon zo druk hebben dat ik me geen uitstel kan veroorloven. Ik leg me er maar bij neer dat ik verder gewoon een onverbeterlijke uitsteller ben.
Bedenken wat je ook kunt doen dat nuttig is: de afwas, de administratie, etc. ...

Dan lijkt het huiswerk ineens veel leuker!
Tijdens mijn studies zelfde probleem gehad.

Het enige wat hielp was nachtwerk op momenten van deadlines.

Ik moest écht die deadline hebben van "morgen examen" of "morgen opdracht inleveren".

Heb me er toen maar gewoon bij neergelegd dat ik een onverbeterlijke uitsteller ben.

Mijn eindwerk schreef ik met twee.

Maar ook daar ... ik sprak een datum af met mijn medestudent dat een stuk klaar moest zijn.

Maar dat was echt geen halve dag eerder klaar.

Die medestudent was overigens nauwelijks een haar beter.

De powerpoint voor onze verdediging heb ik 3 uur voor onze verdediging gemaakt.
quote:ikeaverslaafde schreef op 26 januari 2015 @ 18:05:

Bedenken wat je ook kunt doen dat nuttig is: de afwas, de administratie, etc. ...

Dan lijkt het huiswerk ineens veel leuker!

Als het niet dringend dringend was, ging ik nog liever de afwas doen van het hele huis dan aan de studie ;).

Kotgenoten ook weer blij dat de keuken en hun rommel opgekuist / afgewassen was.

Als het dan dringend was, dan bleef die afwas maar staan tot na 't examen.

Ik kon overigens beter en harder studeren 's nachts. Minder lawaai op de gang, niemand die kwam storen, niks meer op tv of internet, ...

Overdag lukte langer dan een uur aan een stuk mij zelden. 's Nachts blokte ik zonder problemen 3 uur aan één stuk.
Ah, je bent een sogger? Misschien heb je iets aan de linkjes in deze link: http://www.blauwevnw.nl/s ... end-gedrag-.20070307.html
Ik had ontzettend veel last van uitstelgedrag, maar tegenwoordig gaat het best ok.

Ten eerste maak ik vaker gebruik van externe druk als ik iets moet doen. Zeker mensen die ik waardeer en respecteer stel ik liever niet teleur, dus maak ik daar veel afspraken mee.

Verder ben ik discipline gaan zien als een soort spier, door te trainen wordt het steeds makkelijker om hem te gebruiken, als je hem een tijd niet gebruikt is hij slapper en op een gegeven moment is het gewoon op en moet je iets anders bedenken.

Ik heb dit gecombineerd met beloningsgedrag. En niet eens met dingen kopen of internetten ofzo, maar ik heb elke keer als ik iets gelijk gedaan had mezelf afgevraagd, hoe erg was het om te doen, hoe blij ben ik nu dat het klaar is en wat wil ik de volgende keer doen als ik weer iets uitstel, nou gewoon weer aan de slag.

Dus nu stel ik veel minder uit, ik hang alleen nog te veel op het forum
Ik zorg dat ik echte deadlines heb. Dat ik op móet leveren.

En verder heb ik geaccepteerd dat ik een uitsteller ben.

Ik heb een veel leuker weekend als ik geaccepteerd heb dat ik mijn werkklus pas op zondagavond doe, dan wanneer ik me daar het hele weekend schuldig over ga voelen.
quote:Mietrot schreef op 26 januari 2015 @ 18:19:

[...]

Als het niet dringend dringend was, ging ik nog liever de afwas doen van het hele huis dan aan de studie ;).

Kotgenoten ook weer blij dat de keuken en hun rommel opgekuist / afgewassen was.

Als het dan dringend was, dan bleef die afwas maar staan tot na 't examen.

Ik kon overigens beter en harder studeren 's nachts. Minder lawaai op de gang, niemand die kwam storen, niks meer op tv of internet, ...

Overdag lukte langer dan een uur aan een stuk mij zelden. 's Nachts blokte ik zonder problemen 3 uur aan één stuk.

Dat kan ook: 's nachts heb je minder afleiding dús ga je het enige doen wat je dan kunt doen.

Oftewel: probeer overdag het aantal afleidingen te verminderen. Schakel je internet en je telefoon uit en ga aan je studie.
Op de dag(en) dat ik school heb, heb ik vaak maar een paar uur les. Daar sluit ik mezelf dan maar van bijvoorbeeld 10 tot 16 op om aan de slag te gaan. Soms met medestudenten erbij.

Thuis helpt het mij om mijn internet uit te zetten en laptop weg te leggen. En zorgen dat mijn bureau opgeruimd is en ik daar ga zitten in plaats van ergens op de bank of in mijn bed te hangen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven