Auto kopen
maandag 26 januari 2015 om 12:27
Autobezitters en verstokte treingangers... Ik zit met een dilemma. Ik heb al heel lang een rijbewijs maar rij vrijwel nooit, dit omdat ik geen eigen auto bezit. De laatste tijd merk ik dat ik er steeds ontevredener over wordt, maar wat mij tegenhoudt zijn de kosten. Momenteel heb ik een Greenwheels abonnement maar ik reis meestal met het OV en ben niet anders gewend. Ik zit eraan te denken om een tweedehandsje te kopen rond de 2000 euro, maar dan komen er nog de maandelijkse kosten bij. Is dat nou echt zo duur? Voor mijn werk heb ik het niet nodig (fietsafstand), het zou puur voor mijn eigen gemak zijn. Af en toe naar een vriendin, naar het werk als het regent, naar een sport of hobby wat verderop, boodschappen, de IKEA, zelf naar familie in het buitenland kunnen rijden. Tips en ervaringen?
maandag 26 januari 2015 om 12:34
De vaste lasten kunnen behoorlijk oplopen.
De wegenbelasting is afhankelijk van het gewicht van de auto. Voor een auto van 950 tot 1050 kg betaal je zo'n EUR 100,00 voor 3 maanden bij een benzine auto.
De verzekering is afhankelijk van je schadevrije jaren. Hoe meer schade vrije jaren, hoe meer korting op de basispremie. Alleen een WA verzekering is voldoende. Je kunt zelf berekeningen maken via internet.
Dan nog brandstofverbruik. Dat is variabel en afhankelijk van hoeveel je rijdt en wat het verbruik is.
Je hebt nog de jaarlijkse APK en onderhoudskosten. Een auto die veel stil staat kost over het algemeen meer in onderhoud dan een auto waar regelmatig mee gereden wordt. Ook van geregeld korte stukjes rijden wordt een auto niet beter. Reken minimaal zo'n EUR 50,00 per maand voor onderhoud.
De wegenbelasting is afhankelijk van het gewicht van de auto. Voor een auto van 950 tot 1050 kg betaal je zo'n EUR 100,00 voor 3 maanden bij een benzine auto.
De verzekering is afhankelijk van je schadevrije jaren. Hoe meer schade vrije jaren, hoe meer korting op de basispremie. Alleen een WA verzekering is voldoende. Je kunt zelf berekeningen maken via internet.
Dan nog brandstofverbruik. Dat is variabel en afhankelijk van hoeveel je rijdt en wat het verbruik is.
Je hebt nog de jaarlijkse APK en onderhoudskosten. Een auto die veel stil staat kost over het algemeen meer in onderhoud dan een auto waar regelmatig mee gereden wordt. Ook van geregeld korte stukjes rijden wordt een auto niet beter. Reken minimaal zo'n EUR 50,00 per maand voor onderhoud.
maandag 26 januari 2015 om 12:41
Ik betaal 20 euro wegenbelasting per maand en iets minder dan 30 euro aan verzekeringen. Als je bij aankoop erop let dat je een lichte, zuinige auto koopt, scheelt dat al behoorlijk. Brandstof en onderhoud is iets wat je zelf in de hand hebt. Als je nog geen koplamp kunt verwisselen en naar een dealergarage gaat, dan loopt dat behoorlijk op. Als je kiest voor een auto waar je zelf nog wat aan onderhoud kan doen (lamp verwisselen, olie bijvullen etc) en dat ook daadwerkelijk doet, bespaar je weer. Ook op garages kun je besparen door een beetje kritisch te zijn.
maandag 26 januari 2015 om 12:42
Schadevrije jaren bouw je op bij bezit van de auto. Je bouwt ze op op je verzekeringspolis. Je hebt dus geen schadevrije jaren opgebouwd.
Lees deze link eens:
http://www.independer.nl/ ... de/schadevrije-jaren.aspx
Lees deze link eens:
http://www.independer.nl/ ... de/schadevrije-jaren.aspx
maandag 26 januari 2015 om 12:44
Je bent neem ik aan dan op het moment ook niet verzekerd. Dus je hebt geen schadevrije jaren en begint gewoon bij nul.
Ik zit een beetje met hetzelfde. Alleen heb ik een groot gezin dus niet genoeg aan een kleine auto. Bij ons gaat het ons zo ontzettend veel meer kosten dan die twee treinabonnementen (en kidsvrij voor de kinderen), plus de incidentele reiskosten, dat het hem niet gaat worden. Ik huur er dus af en toe een via SnapCar of MyWheels.
Ik zit een beetje met hetzelfde. Alleen heb ik een groot gezin dus niet genoeg aan een kleine auto. Bij ons gaat het ons zo ontzettend veel meer kosten dan die twee treinabonnementen (en kidsvrij voor de kinderen), plus de incidentele reiskosten, dat het hem niet gaat worden. Ik huur er dus af en toe een via SnapCar of MyWheels.
maandag 26 januari 2015 om 12:59
Bridt, wat voor soort auto heb jij? Het klinkt heel betaalbaar. En heb je hem ook nodig voor iets of heb je hem puur voor het gemak? Ik moet zeggen dat ik 100-150 euro puur voor gemak wel veel vind. Aan de andere kant maak ik nu ook kosten voor fietsonderhoud, bus, trein, bezorgkosten en vliegtickets. Maar desalniettemin..
maandag 26 januari 2015 om 13:00
Wij hebben een middelgrote auto van ruim 12 jaar oud en zijn ongeveer 100 euro per maand kwijt aan verzekering, wegenbelasting en ANWB lidmaatschap.
Onderhoud & reparatie is moeilijk te voorspellen, maar vorig jaar iets met de remmen laten doen en een nieuwe accu, het jaar daarvoor distributieriem en waterpomp vervangen. Dit jaar hopelijk geen grote onkosten, maar voor het gemak ga ik uit van 600 euro per jaar, dus 50 euro per maand reservering daarvoor. Kan mee- of tegenvallen natuurlijk, je moet wat geluk hebben. Onderhoud doen we niet bij de merkdealer, maar bij een klein bedrijfje waar we vertrouwen in hebben en dat een stuk goedkoper is dan officiële garages. Informeer eens bij vrienden, buren, collega's voor tips.
Verder brandstof, dat heb je zelf in de hand. Wij rijden niet heel veel, zitten op zo'n 50 euro per maand, vakanties niet meegerekend.
Dus komt in totaal voor ons op 200 euro per maand.
Onderhoud & reparatie is moeilijk te voorspellen, maar vorig jaar iets met de remmen laten doen en een nieuwe accu, het jaar daarvoor distributieriem en waterpomp vervangen. Dit jaar hopelijk geen grote onkosten, maar voor het gemak ga ik uit van 600 euro per jaar, dus 50 euro per maand reservering daarvoor. Kan mee- of tegenvallen natuurlijk, je moet wat geluk hebben. Onderhoud doen we niet bij de merkdealer, maar bij een klein bedrijfje waar we vertrouwen in hebben en dat een stuk goedkoper is dan officiële garages. Informeer eens bij vrienden, buren, collega's voor tips.
Verder brandstof, dat heb je zelf in de hand. Wij rijden niet heel veel, zitten op zo'n 50 euro per maand, vakanties niet meegerekend.
Dus komt in totaal voor ons op 200 euro per maand.
maandag 26 januari 2015 om 13:12
Ik heb een middelgrote auto; Toyota Corolla uit 2000. Aanschaf was in 2011 3500 euro. Ik betaal elke maand:
- 26.50 aan de verzekering (inclusief pechhulp en jaarlijke APK keuring)
- 40 wegenbelasting
- 120-150 brandstof (ik krijg reiskosten vergoed en gebruik hem dus ook om naar mijn werk te rijden. Tank in België voor 1.19 per liter)
Onderhoud ligt eraan. Ik doe meestal 1 keer in het een jaar een beurt maar kleine dingen zoals bandenspanning, olie peilen en vloeistoffen bijvullen doe ik zelf. Vloeistoffen en olie haal ik altijd bij de Action.
Heb weinig onkosten gehad (afkloppen). Japanners zijn goede en sterke merken. Toevallig van de week een schroef in mijn band dus die moest gerepareerd worden á 24 euro.
Oh ja, ik heb momenteel 7 schadevrije jaren. Heb 11.5 jaar mijn rijbewijs.
- 26.50 aan de verzekering (inclusief pechhulp en jaarlijke APK keuring)
- 40 wegenbelasting
- 120-150 brandstof (ik krijg reiskosten vergoed en gebruik hem dus ook om naar mijn werk te rijden. Tank in België voor 1.19 per liter)
Onderhoud ligt eraan. Ik doe meestal 1 keer in het een jaar een beurt maar kleine dingen zoals bandenspanning, olie peilen en vloeistoffen bijvullen doe ik zelf. Vloeistoffen en olie haal ik altijd bij de Action.
Heb weinig onkosten gehad (afkloppen). Japanners zijn goede en sterke merken. Toevallig van de week een schroef in mijn band dus die moest gerepareerd worden á 24 euro.
Oh ja, ik heb momenteel 7 schadevrije jaren. Heb 11.5 jaar mijn rijbewijs.
maandag 26 januari 2015 om 13:12
Mwah, ik vind het reuze meevallen hoor de kosten.
Per maand 90 euro aan verzekering en wegenbelasting.
Net apk en onderhoud gehad, 300 euro (dus 25 per maand)
ANWB niet nodig want ik heb gratis binnenland service vanuit de dealer (mits netjes onderhoud elk jaar, doe ik dus ook braaf!)
Brandstof ligt aan je eigen verbruik, maar vaste kosten zijn in mijn geval dus 115 euro per maand.
Auto is 10 jaar oud, 80.000 km op de teller. Mankeert eigenlijk nooit wat (afkloppen) maar daar is het dan ook een Japanner voor
Heerlijke wagen en zou hem voor geen goud willen missen!
Voor mij is die auto mijn absolute onafhankelijkheid
Per maand 90 euro aan verzekering en wegenbelasting.
Net apk en onderhoud gehad, 300 euro (dus 25 per maand)
ANWB niet nodig want ik heb gratis binnenland service vanuit de dealer (mits netjes onderhoud elk jaar, doe ik dus ook braaf!)
Brandstof ligt aan je eigen verbruik, maar vaste kosten zijn in mijn geval dus 115 euro per maand.
Auto is 10 jaar oud, 80.000 km op de teller. Mankeert eigenlijk nooit wat (afkloppen) maar daar is het dan ook een Japanner voor
Heerlijke wagen en zou hem voor geen goud willen missen!
Voor mij is die auto mijn absolute onafhankelijkheid
maandag 26 januari 2015 om 13:50
Bij de ANWB autoverzekering is het tegenwoordig mogelijk om je kinderen, onder bepaalde voorwaarden, schadevrije jaren op te laten bouwen door ze als medebestuurder van je eigen auto aan te melden.
Zo kunnen ze ook een gratis 1e jaar wegenwacht lidmaatschap krijgen, wel alleen geldig op jouw auto.
Zo kunnen ze ook een gratis 1e jaar wegenwacht lidmaatschap krijgen, wel alleen geldig op jouw auto.
Niet geschoten is altijd mis
maandag 26 januari 2015 om 16:30
maandag 26 januari 2015 om 16:37
Het is niet zozeer dat ik krap zit (ik heb duizenden euro's spaargeld op de bank) maar meer dat ik me afvraag of het wel het geld waard is. Als je nog nooit die maandelijkse kostenpost hebt gehad lijkt het zoveel. Daar kun je een mooie vakantie van houden. Of veel leuke truitjes van kopen. Of een hippe bank. Aan de andere kant is een auto wel heel praktisch. De meeste gezinnen hebben een auto, toch? Of niet?
maandag 26 januari 2015 om 17:00
Dat moet je voor jezelf bepalen, of het je waard is. Hou er dus rekening mee dat het aardig kan oplopen. Tuurlijk kan je geluk hebben en een barrel van 500 euro nog jaren zonder een centje pijn rijden maar het kan ook de hele andere kant opgaan. Helaas heb ik 2 keer het laatste meegemaakt en toen besloot ik een gloednieuwe te kopen. Geen spijt van gehad. Maar ja dat is dus voor iedereen anders.
maandag 26 januari 2015 om 17:24
dinsdag 27 januari 2015 om 02:04
Koop een Daihatsu Cuore. Goedkoop, klein, zuinig en vlotter dan de gemiddelde kleine auto. Maar nog het belangrijkst: extreem betrouwbaar. Onlangs heb ik er nog een gesprek met een ANWB-monteur over gehad. Hij gaf aan dat de kwaliteit van gebruikte materialen in die auto ongelofelijk goed is voor de betaalde prijs.
Tja, ze zijn niet zo spannend om te zien. Maar het uiterlijk moet de laagste prioriteit zijn bij het kopen van een auto.
Tja, ze zijn niet zo spannend om te zien. Maar het uiterlijk moet de laagste prioriteit zijn bij het kopen van een auto.
dinsdag 27 januari 2015 om 03:34
Ik heb een oude auto, van 1993, sinds 2 en een halfjaar.. 2x probleemloos door de keuring.
Afgelopen zomer wel banden laten vervangen en de remmen laten checken en ff een nieuw v-riempje..
Banden van de sloop ¤100 euro incl. montage, remmenblokjes waren een paar 10tjes, ruitenwissertjes een keer vervangen ¤30 en v-riem ¤10.. Hangt er soms net vanaf hoe je hem gebruikt en met een tweedehands auto moet je mazzel hebben..
En mijn broertje is automonteur, dat scheelt ook enorm.. Voor reparaties niet naar de dealer gaan met een tweedehandsje, maar gewoon een kleine lokale allround garage, valt t vaak wel wat mee.. Scheelt de helft..
Afgelopen zomer wel banden laten vervangen en de remmen laten checken en ff een nieuw v-riempje..
Banden van de sloop ¤100 euro incl. montage, remmenblokjes waren een paar 10tjes, ruitenwissertjes een keer vervangen ¤30 en v-riem ¤10.. Hangt er soms net vanaf hoe je hem gebruikt en met een tweedehands auto moet je mazzel hebben..
En mijn broertje is automonteur, dat scheelt ook enorm.. Voor reparaties niet naar de dealer gaan met een tweedehandsje, maar gewoon een kleine lokale allround garage, valt t vaak wel wat mee.. Scheelt de helft..
dinsdag 27 januari 2015 om 07:36
Ik zou een licht autotje kopen. Bijvoorbeeld daihatsu cuore of suzuki swift.
Ik betaal voor mijn auto per maand 15 euro wegenbelasting en 18 euro verzekering. Dit is ook mijn eerste auto (2,5 jaar geleden gekocht, 1200 euro). Omdat ik ookal wat ouder was (28) ben ik niet op -2 oid begonnen qua bonus malus ladder, maar op 1.
Blijkbaar vind mijn verzekering dat je minder risico loopt als je al wat ouder bent.
Ik heb wel wat onderhoud aan mijn auto gehad. In deze 2,5 jaar denk ik wel 2500 euro (paar grote dingen, zoals nieuwe banden, wiellager, remblokken, roestgaten in de bodem, nieuwe voorassen, distributieriem e.d. en daarnaast 2 kleine en 1 grote beurt). Maar ik rij er ook bijna 30.000 km per jaar mee.
Hij rijdt wel in de zomer 1:20 en in de winter 1:18,5. Dus aan vaste lasten ben ik niet zo gek veel kwijt.
Ben nu aan het sparen voor een nieuwere en iets grotere. Maar ben blij met mijn autotje.
Vriendin van mij rijdt zo'n 2000 km per jaar. Heeft dit jaar ook 400 euro onderhoud gehad, maar vorig jaar niks (alleen apk).
Als je auto veel stilstaat zou ik zorgen dat stilstaan ook goedkoop is. Dus max 850 kg. Dan is de verzekering waarschijnlijk ook goedkoper, en bouw je schadevrije jaren op zonder dat je je blauw betaalt.
Ik betaal voor mijn auto per maand 15 euro wegenbelasting en 18 euro verzekering. Dit is ook mijn eerste auto (2,5 jaar geleden gekocht, 1200 euro). Omdat ik ookal wat ouder was (28) ben ik niet op -2 oid begonnen qua bonus malus ladder, maar op 1.
Blijkbaar vind mijn verzekering dat je minder risico loopt als je al wat ouder bent.
Ik heb wel wat onderhoud aan mijn auto gehad. In deze 2,5 jaar denk ik wel 2500 euro (paar grote dingen, zoals nieuwe banden, wiellager, remblokken, roestgaten in de bodem, nieuwe voorassen, distributieriem e.d. en daarnaast 2 kleine en 1 grote beurt). Maar ik rij er ook bijna 30.000 km per jaar mee.
Hij rijdt wel in de zomer 1:20 en in de winter 1:18,5. Dus aan vaste lasten ben ik niet zo gek veel kwijt.
Ben nu aan het sparen voor een nieuwere en iets grotere. Maar ben blij met mijn autotje.
Vriendin van mij rijdt zo'n 2000 km per jaar. Heeft dit jaar ook 400 euro onderhoud gehad, maar vorig jaar niks (alleen apk).
Als je auto veel stilstaat zou ik zorgen dat stilstaan ook goedkoop is. Dus max 850 kg. Dan is de verzekering waarschijnlijk ook goedkoper, en bouw je schadevrije jaren op zonder dat je je blauw betaalt.
dinsdag 27 januari 2015 om 07:46
Op de website van de ANWB kun je op basis van de auto die je wilt kopen (model, leeftijd) en het geschatte aantal km per jaar een begroting maken van de maandelijkse kosten: verzekering, belasting, brandstof, onderhoud. Ik heb het zelf weleens gedaan en je zit voor een kleine 'jonge' auto al heel snel aan de 230-250 euro per maand. Of dat het je waard is, kun je natuurlijk alleen zelf beslissen.
Ik zou er ook rekening mee houden dat je vaker met de auto naar je werk zult gaan dan nu, wanneer er een 'gratis' voor de deur staat.
Ik zou er ook rekening mee houden dat je vaker met de auto naar je werk zult gaan dan nu, wanneer er een 'gratis' voor de deur staat.
dinsdag 27 januari 2015 om 08:01
Ik heb toevallig net voor het eerst een eigen auto gekocht, maar ik ben een stuk meer kwijt dan de bedragen die hier genoemd worden. Vooral mijn verzekering werd erg duur door het gebrek aan schadevrije jaren. Ik kreeg een offerte van 29 euro per maand, maar uiteindelijk werd het 49 euro per maand omdat ik geen schadevrije jaren had. Ook mijn wegenbelasting is vrij prijzig omdat ik de kleine auto's in die prijscategorie allemaal erg onveilig vond aanvoelen. Ik heb dus uiteindelijk een vrij grote auto gekocht, wat uiteraard duurder is in verbruik en belasting. Ik denk dat ik aan verzekering, belasting en afschrijving rond de 150 p/m kwijt zal zijn. En dus ook nog brandstof.
Am Yisrael Chai!