Geld & Recht alle pijlers

geld lenen

28-01-2015 22:41 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik zit erover te denken mijn ouders te vragen of ik 30.000 euro van ze mag lenen. Ik heb uitgerekend dat ik dat binnen vier jaar kan aflossen. Kan dat zomaar, of zal de belasting dat zien als gift/ Weet iemand dat?

Grtjs NL
Ik denk dat als je een kind van mijn ouders was geweest dat ze van de bank waren gerold van het lachen!

Niet omdat ze het niet hebben maar omdat ze vinden, en dat vind ik ook, dat je dan maar lekker moet gaan sparen
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Je hebt een hoop te vragen hè?
ze hebben het zelf aangeboden. anders zou ik het niet eens overwegen hoor.
quote:noorderlicht76 schreef op 28 januari 2015 @ 22:45:

Dan zou ik van de bank rollen van het lachen

Want ik hanteer hetzelfde principe als mijn ouders

Eerst sparen en dan pas iets kopen

En daar komt voor mij bij dat ik geen geld leen van dierbaren

DE grootste oorzaak van ruzies die niet meer uit te praten zijn
Bel de belastingdienst.

Soms is het zo simpel.
quote:Istar_ schreef op 28 januari 2015 @ 22:49:

Bel de belastingdienst.

Soms is het zo simpel.`

het is zo fijn dat er op elke vraag toch weer een antwoord komt.
Lees dit stukje eens: http://blog.rente.nl/lenen/geld-lenen-aan-kind Er zitten wel wat haken en ogen aan.
Ik ben het wel eens met Summerdance. Geld is echt een oorzaak van de grootste ruzies. Dus als je dat bedrag wilt lenen, waarom dan niet van de bank? Je weet toch zeker dat je het af kunt lossen binnen 4 jaar?

Zelf zou ik er niet aan moeten denken te lenen (en al helemaal niet zulke bedragen) van familie en/of vrienden
Lenen kan, maar betaal ze dan wel rente, anders heb je hele grote kans dat dit als een schenking wordt gezien door de Belastingdienst. Zet alles op papier en maak de aflossing plus rente via de bank over naar je ouders. Steeds één keer aflossing en één keer rente overmaken.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Als het voor bv een studie is kan ik me er nog wel iets bij voorstellen.
Hallo?!
Ik heb er zelf geen moeite mee, maar begrijp wel de bedenkingen. Ik weet zeker dat ik het af kan lossen. Thanks nerd, ik zal het even lezen.
Noorderlicht, zou je je nickname niet eens wijzigen in helder licht?

Waarom ga je op een forum vragen of het kan, terwijl je ouders het al aanbieden? Zou je dan niet beter met hun kunnen overleggen hoe en wat?
quote:noorderlicht76 schreef op 28 januari 2015 @ 22:58:

Ik heb er zelf geen moeite mee, maar begrijp wel de bedenkingen. Ik weet zeker dat ik het af kan lossen. Thanks nerd, ik zal het even lezen.

Ik heb het van heel dichtbij zien gebeuren. Geen probleem om te lenen, ouders hadden het ook aangeboden, terugbetaling was geregeld, etc. Tot door wat tegenslagen die terugbetalingen steeds vaker werden overgeslagen. Ouders "durfden" er niets van te zeggen (het is toch ons kind en ze hebben het al zo moeilijk), maar wel bij het andere kind klagen.

Gelukkig geen ruzie, maar lenen? Nooit meer!
quote:withinmusic schreef op 28 januari 2015 @ 23:01:

Ik zou dan gaan voor Dimlicht, of Geenlicht als nick
quote:withinmusic schreef op 28 januari 2015 @ 23:01:

Waarom ga je op een forum vragen of het kan, terwijl je ouders het al aanbieden? Zou je dan niet beter met hun kunnen overleggen hoe en wat?door de blog die nerdopv postte, heb ik al antwoord op mijn vraag, mijn ouders weten dat ook niet precies. uiteraard is de uitwerking ter nadere bespreking.
Dus je gaat trouwen? een huis kopen? en je wil op een bedrag van 30.000 een beetje kruimels besparen?

Mensen doen de gekste dingen om fiscaal trucjes uit te halen maar misschien kunnen ze beter door hun huis lopen, de vaste lasten kritisch bekijken en de boodschappen eens in de aanbieding kopen. Daar valt maandelijks vaak meer te winnen dan je "verliest" bij dit soort constructies.
quote:withinmusic schreef op 28 januari 2015 @ 23:11:

Dus je gaat trouwen? een huis kopen? en je wil op een bedrag van 30.000 een beetje kruimels besparen?

.Das een best trouwfeestje dan
Of een bescheiden huisje...

Mensen doen de gekste dingen om fiscaal trucjes uit te halen maar misschien kunnen ze beter door hun huis lopen, de vaste lasten kritisch bekijken en de boodschappen eens in de aanbieding kopen. Daar valt maandelijks vaak meer te winnen dan je "verliest" bij dit soort constructies.Zo gek is het nou ook weer niet, als twee partijen overeenkomen tot lenen met een lage rente, is het net zo raar dat dat van de fiscus hoger moet omdat het anders een schenking lijkt.
Zo gek is het niet. Mijn ouders bulken van het geld, en ik ben gescheiden met een gezamenlijk koophuis dat met een restschuld verkocht zal worden. Mijn ouders hebben aangeboden die restschuld te lenen wanneer de verkoop een feit is.

Hartstikke fijn, want getrouwd was ik een luxe vrouw in een luxe huis, maar nu een hardwerkende alleenstaande moeder, maar wel met een luxe restschuld, want dat huis was nu eenmaal erg duur.

Mensen doen de gekste dingen om fiscaal trucjes uit te halen maar misschien kunnen ze beter door hun huis lopen, de vaste lasten kritisch bekijken en de boodschappen eens in de aanbieding kopen. Daar valt maandelijks vaak meer te winnen dan je "verliest" bij dit soort constructies.

Jeetje wat een negativiteit.

Hier zonder problemen een veel groter bedrag geleend van ouders.

We zijn er beide niet slechter van geworden.

Maar ik zou mijn kind wel geld lenen boo een huis maar niet voor wen vakantie.
Mijn ouder kunnen het ook missen. Ze geven het liever met de warme hand dan met de koude, zeggen ze.
Wacht even hoor

In je OP vraag je:

Ik zit erover te denken mijn ouders te vragen of ik 30.000 euro van ze mag lenen.

En verderop zeg je:

Wat is het nou

Vragen, of aangeboden?
quote:noorderlicht76 schreef op 28 januari 2015 @ 23:32:

Mijn ouder kunnen het ook missen. Ze geven het liever met de warme hand dan met de koude, zeggen ze.

Geven is iets Anders Dan lenen, dat west je he.

En de Kans on met de warme hand echt Te geven heb he al gemeest, dat kon tot 31 December erg goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven