nostalgie

29-01-2015 11:11 25 berichten
Oke oke, het is geen noodkreet zoals de meesten hier hebben, maar was gister met mijn man eens lekker nostagisch bezig. Zo hadden we het over onze aller eerste mobiele telefoon. Voor mij was dit de o zo gigantische philips diga. En wat hebben we gelachen.

Nu was ik gewoon even benieuwd waar jullie nostalgisch over zijn... even mijmeren over vroegah
de diga haha
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic! Ik ga er over nadenken en bijbehorende plaatjes zoeken!
Zoethout. Doet me zo denken aan de basisschool. Vlak voordat we weer naar school moesten tussen de middag, snel zoethout scoren bij de lokale tabaks- en tijdschriftenwinkel.

quote:Voor mij was dit de o zo gigantische philips diga. En wat hebben we gelachen.Nou.. je zou hem eens zelf moeten maken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Fireballen. Vroeger haalden we die bij de friettent. En dan het liefste die blauwe, want daar werd je tong ook blauw van.

En natuurlijk een Raider

Ik vrees dat grote delen van mijn huis nostalgisch zijn. Ik heb een speciaal stukje en dat is een zelfgemaakt schaaltje van "de nieuwzeelanders" (buren-immigranten), een keramiek geknutseld bakje wat in onze tuin stond in een caviakooi. Ik vond hem geestig; allemaal getekende poppetjes erop op z'n nieuwzeelands en heb hem onderdak gegeven. Nooit weggegooid en in gebruik als keukenafvalbakje.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
En cassette bandjes! En dan met een potloodje terugdraaien om over een oud liedje heen te tapen! En daar zat ik dan, met de Top 40 uit de Hitkrant voor me te wachten tot dat ene liedje kwam zodat ik die kon opnemen. En een ramp dat het was wanneer Jeroen van Inkel door de intro heen bleef praten! Hahaha!
De Bibliobus! Iedere week het maximum aantal boeken huren en niet meer van mijn kamer af te branden

Natuurlijk, de SRV wagen!
De sprookjesboeken met cassettebandjes van lekturama!

Ik had zelf 5 boeken, maar de bandjes had mijn vader weggegeven destijds. Heb afgelopen week via mp een stuk of 30 bandjes gekocht en ga zometeen nog 2 boeken halen ergens! Heb meteen mijn vader gebeld, die had mijn oude cassettedeck nog staan! Die komt dus straks op dochters kamer, zodat ze lekker de sprookjes kan luisteren en als ze kan lezen de boeken mee kan lezen
Owja, de raider verkopen ze nog gewoon in Duitsland heb hem laatst nog op, pure nostalgie!
De TV's met een piepkleine beeldbuis maar met een enorme kast er omheen.

De eerste TV met afstandsbediening, er zaten schuifknoppen op die je op afstand kon bedienen, je zag ze dan bewegen.
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 29 januari 2015 @ 11:46:

De TV's met een piepkleine beeldbuis maar met een enorme kast er omheen.

De eerste TV met afstandsbediening, er zaten schuifknoppen op die je op afstand kon bedienen, je zag ze dan bewegen.De eerste afstandsbedoeningen hadden toch een draad?
quote:Desperate_Housewive schreef op 29 januari 2015 @ 11:51:

[...]

De eerste afstandsbedoeningen hadden toch een draad? Dat weet ik niet meer, best mogelijk maar dat mijn ouders zo'n TV hadden is al zo lang geleden, dat moet ergens tussen 19zoveelenzestig en zoveelenzeventig zijn geweest. Als ik het me goed herinner was het een Duits merk, een enorm wit toestel met een bijpassend draaibaar onderstel. Dat onderstel is gebleven tot een jaar of vijf geleden, toen moest mijn moeder verhuizen naar een seniorenwoning waar we een beetje moesten woekeren met de ruimte.
Waar ik nostalgisch naar ben, de sfeer vroeger. Rustiger, gemoedelijker. Nu is alles zoveel gehaaster, sneller, feller. Vroeger was het allemaal ook ongecompliceerder. Ja, ook beperkter. Alles heeft ze voor en nadelen. Maar het zijn die eigenschappen van vroeger die ik mooi vind.

Daarnaast wordt alles lelijker omdat het volgebouwd wordt. Waar vroeger nog mooi groen was en ruimte, daar staan nu vaak gebouwen of huizen. Dan wordt het er ook niet mooier op.
Ik ben vooral nostalgisch naar de jaren '80 en '90. Mijn basisschooltijd.

- Naar het bosje naast ons huis. Gras met aan de zijkant lage bomen. Veel gespeeld daar met vriendjes en vriendinnetjes. We mochten die tuin gebruiken tot er een huis op gebouwd werd.

- Naar de buurtvereniging. Die organiseerden leuke dingen: buurtreisjes, paaseieren zoeken en aan het eind van de zomer BBQ op het plantsoen.

- Naar speel- en logeerpartijtjes met vriendinnen

- Naar de Sint- en Kerstvieringen zowel op school als thuis. Dat spannende gevoel of dat ene cadeau wel kreeg.

- Naar mijn laatste opa. In zijn caravan logeren, krabben vissen op de pier en bij hem thuis vermicellisoep maken. Hij stierf op mijn 21e. Ik vind het jammer dat geen van mijn opa's en oma's mij meer als volwassene heeft gekend.

- Naar vroegere vakanties (snorkelen)

- En vooral de onbezonnenheid die ik had als kind. Behalve school (had een hekel aan huiswerk), geen verplichtingen hebben.
http://www.flabber.nl/lin ... et-meer-gezien-hebt-20974

Te leuk!
Ik denk nog wel eens met weemoed terug aan de tijd dat het forum het gewoon deed.

Wat een ongelooflijke technologie was dat toen, kun je je nu niks meer bij voorstellen.
Mijn man had deze in de auto:

Niet te tillen en ook niet bijzonder betrouwbaar.
Als je opstel werd uitgekozen voor de schoolkrant en dan met een zwarte pen je opstel overschrijven op lijntjes zodat het werd gestencild door moeders die werkzaam waren als secretaresse op de school. Diezelfde moeders typten ook hun vingers blauw op de typemachines aan uitnodigingen voor festiviteiten en informatieavonden.

Verliefd zijn op een jongetje uit je klas en daar een propje papier heengooien onder de les, een soort van analoog "porren".
Owja typmachines haha mijn moeder was typiste voor t buurtblaadje en moest alles uittikken in een kantoortje en dan moest ik mee en stond me stierlijk te vervelen. Mocht ik altijd bij de snackbar zuurballen of vuurballen halen haha
Massee ! Ook wel bokkevet genoemd. Een restproduct van de aardappelmeelindustrie. Heerlijk !

Het bestaat niet meer en de "nieuwe" versie van maïs vind ik niet lekker.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Jaren '70. Boekjes "Piepklein" bij Albert Heijn die je in een verzamelmap ter grootte van 3 elpeehoezen kon bewaren. Ik heb hem nog steeds, compleet.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven