Geld & Recht alle pijlers

geld lenen

28-01-2015 22:41 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik zit erover te denken mijn ouders te vragen of ik 30.000 euro van ze mag lenen. Ik heb uitgerekend dat ik dat binnen vier jaar kan aflossen. Kan dat zomaar, of zal de belasting dat zien als gift/ Weet iemand dat?

Grtjs NL
Ik schreef het al ergens, ze hebben aangeboden dat het zo kan en ik denk erover te vragen of we het idd zullen doen.
quote:annavanandelle schreef op 28 januari 2015 @ 23:34:

[...]

Geven is iets Anders Dan lenen, dat west je he.

En de Kans on met de warme hand echt Te geven heb he al gemeest, dat kon tot 31 December erg goed.ik wil het zelf terugbetalen. Mijn ouders willen het ook wel van de erfenis aftrekken.
Als je met het geleende geld van je ouders een huis koopt, mag je zelfs de rente die je aan je ouders betaalt aftrekken van de belasting. Wel eerst een kopie van de leningovereenkomst met je ouders naar de belastingdienst sturen.
Power to the people
Vragen/ aanbieden. Lenen/geven.

Je verhaal is nogal chaotisch.

Hoe zit het nou?

Die regeling dat je een X bedrag belastingvrij (een ton geloof ik) kunt schenken is trouwens afgelopen.
Aannemen dat geld, maar wel alles op papier. Met de termijn van terugbetaling erbij.
quote:sinnombre schreef op 29 januari 2015 @ 00:12:

Vragen/ aanbieden. Lenen/geven.

Je verhaal is nogal chaotisch.

Hoe zit het nou?

Die regeling dat je een X bedrag belastingvrij (een ton geloof ik) kunt schenken is trouwens afgelopen.

Nee hoor, het bedrag was alleen tijdelijk verhoogd en is nu weer terug naar beneden. Ouders mogen nog steeds eenmalig een vrij hoog bedrag aan hun kind schenken, mits kind onder de 40 is. Dan gaat het om ongeveer 25000 euro, of 52000 als het voor een eigen huis of een opleiding is. Je moet dan alleen bij je belastingaangifte opgeven dat je gebruik maakt van de eenmalig verhoogde vrijstelling.

En je mag ieder jaar ruim 5000 euro belastingvrij aan je kinderen schenken (mocht je dat willen ).
Ik zou de belastingdienst niet bellen, beetje slapende honden wakker maken...
Eh, ten eerste kun je ook gewoon een vraag stellen zonder meteen al je gegevens door te geven. En ten tweede moet je het toch opgeven, doe je dat niet pleeg je belastingfraude. En de kans dat ze daar achter komen is best groot, want transacties van dit soort bedragen moeten gemeld worden door de banken.
quote:annavanandelle schreef op 28 januari 2015 @ 23:34:

[...]

Geven is iets Anders Dan lenen, dat west je he.

En de Kans on met de warme hand echt Te geven heb he al gemeest, dat kon tot 31 December erg goed.Dat kan nog steeds hoor, als TO niet ouder dan 39 is, mogen haar ouders 25.000 euro belastingvrij schenken. En wat een geneuzel weer hier, die lening is iets tussen TO en haar ouders. TO, fijn dat het antwoord er tussen zat.
En mosterd
quote:Pantax schreef op 30 januari 2015 @ 09:11:

[...]

Dat kan nog steeds hoor, als TO niet ouder dan 39 is, mogen haar ouders 25.000 euro belastingvrij schenken. En wat een geneuzel weer hier, die lening is iets tussen TO en haar ouders. TO, fijn dat het antwoord er tussen zat.Ja, maar TO heeft het over 30.000 euro.
quote:annavanandelle schreef op 30 januari 2015 @ 09:17:

[...]

Ja, maar TO heeft het over 30.000 euro.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven