rijles

01-02-2015 16:30 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dames,

Vandaag heb ik mijn tweede rijles gehad en die was zwaar vermoeiend. Nu moet ik zeggen dat ik les krijg door me oom die een eigen rijschool heeft dus dat ik daar wel geluk mee heb. Kosten zijn lekker laag, geen ongemakkelijke stiltes, maar dat is het niet. Oke.... in de eerste les heb ik schakelen, remmen ,gas geven , en sturen geleerd. en 2 uur op een industrie terrein geoefend. Was wel leuk en leerzaam. Maar Daar waar anderen eerst leren sturen en gas geven mocht ik al kennis maken met alles en voor iemand die nog nooit achter het stuur heeft gezeten heeft is dit veel vindt ik .( Maar ik doe het heel goed volgens hem....ik zie dat anders maar goed, ik ben ook geen instructeur) Maar naar zijn zegge is het het beter want dan krijg je eerder alles mee en dan heb je uiteindelijk minder lessen nodig. Oke geen probleem, maar vandaag mocht dus op mijn 2de les al de korte snelweg op... dus eerst 100 en dan schakelen in 4 en dan 70. nou Nou mijn vraag aan allen die al hun roze papiertje hebben,moesten jullie ook alles zo kort op elkaar leren en kreeg je ook hoofdpijn door al die spanning... ik denk dat het bij mij nog heel lang gaat duren want ik moet over elke actie nadenken en ik zit gespannen achter het stuur... help !!
Eerste les op een terrein oefenen met koppeling, schakelen, sturen, remmen etc is normaal. 2 uur rijles is idd vermoeiend. Tussendoor even uit de auto 5 minuten helpt.
Ik moest direct de eerste les zelf schakelen, remmen, gas geven en richting aangeven. Kijken deed de instructeur de eerste les voor mij, de tweede les moest ik dit ook zelf gaan doen. Heb de eerste les in een rustige wijk geoefend met bochtjes nemen. Kan me niet herinneren dat ik al zo snel de snelweg op ben gegaan. Ik vind het wel vroeg om nu al de snelweg op te gaan. Je moet daarvoor het schakelen echt al onder de knie hebben en goed kunnen spiegelen. Het verschilt heel erg per rijschool hoeveel je in het begin moet doen. Heb ook wel eens gehoord dat leerlingen de eerste 1-2 lessen alleen maar gas hoefden te geven en te sturen. Ik denk dat het slim is als je met je leraar / oom bespreekt wat jij prettig vindt en dat er nu wel erg veel op je af komt. Dan kunnen jullie samen kijken hoe jullie de lessen vorm gaan geven. Autorijden is in het begin echt intensief, ik kan me ook herinneren dat ik moe was als de les erop zat!

Ik mag toch aannemen dat hij jou gewoon les geeft zoal hij anderen ook les geeft.

Dus pas de snelweg op als je daar aan toe bent. Je hebt er echt niks aan om al op de snelweg te gaan rijden als je nog niet eens weet waar de rem zit.

Ik heb nooit spanningshoofdpijn gehad van het lessen, want ik deed gewoon waar ik aan toe was. Ik heb wel eens gehad dat ik na 2 uur lessen gewoon moe was. Maar dat had ik ook toen ik mijn eerste lange rit alleen maakte. Je bent het niet gewend, dus is het vermoeiend.

Als jij het tempo van je oom te hoog vindt liggen,zeg dat dan.
Tweede rijles zat ik ook op de snelweg. Doodeng. Ik had hem wel na 20 lessen.
Ik heb mijn rijbewijs B in 27 lessen gehaald. Geen moeite met de lessen an sich. (snelcursus van 10 weken, 1e keer gezakt en na de 25 lessen nog 2 of 4 genomen, weet niet meer precies hoeveel)

E achter B heb ik een paar jaar geleden gehaald en dan moet je in een paar uur leren hoe met een grote aanhangwagen moet rijden, keren, leren hoe je moet uitrekenen dat je achterste deel 1 meter van een object afstaat enz. Dat vond ik nog wel pittig. Nou niet tijdens die paar uurtjes gewoon rijden maar het examen wel. Regels voor het gewone autorijden waren soms ook iets veranderd.

Het is misschien financieel om bij je ook te lessen maar misschien handiger bij een onafhankelijke instructeur? Tikkeltje raar dat hij voorbij gaat aan je angst.

succes
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik zat overigens in mijn introductieles al op de ring utrecht. Je instructeur kan wel inschatten of dat mogelijk is.
Ik ging 20 jaar geleden ook gelijk de weg op tijdens mijn eerste les, incl schakelen, gas ed.
Het verschilt echt per instructeur of per rijschool. De één bouwt het langzaam op, de ander gooit je in het diepe. Voor beide benaderingen is iets te zeggen; het ligt eraan of de methode bij je past. Normaal kun je een proefles doen bij een rijschool, maar dat is in jouw geval natuurlijk anders. Het beste wat je kunt doen is het met je oom bespreken. Het lijkt me niet de bedoeling dat je hoofdpijn krijgt van de spanning. Autorijden moet ook een beetje leuk zijn
Dank jullie wel dames. Ik denk dat het idd verstandig is als ik aangeeft dat het niet zo snel hoeft. Ik hou me hart vast bij les nr 3. En hopelijk wordt het naarmate de lessen volgen wat minder met de spanningen.
Bij mijn eerste rijles moest ik na ca 200 meter gereden te hebben de snelweg op via de allerkortste invoegstrook die Zuid-Holland in die tijd rijk was.

Schiedam Centrum richting HvH, was voordat de invoegstrook verlengd was onder het spoor door.
Niet geschoten is altijd mis
Ja echt bitje?! ....jezus dat is nog sneller. Maar blijkbaar was je er klaar voor. Sommigen hebben dat gelijk in zich. Knap hoor. Ik ben volgens hem ook wel een snelle leerling maar toch had ik even vlinders in de buik. Hahahaha . Waneer ga je eigelijk leren inparkeren enzo ?? Dat lijkt me ook een drama
Ik was de 30 al gepasseerd toen ik mijn rijbewijs ging halen. Eerste lessen alleen maart gas geven en remmen. En het daarna heel langzaam opgebouwd, ook omdat ik best onzeker was. Na een les of 20 viel het kwartje en pikte ik alles veel sneller op. Heb 35 lessen nodig gehad, in een keer geslaagd. Ik denk Dat het belangrijk is dat je je grenzen goed aan gaat geven, anders word je steeds angstiger. .. Eerste keer snelweg trouwens na een les of 10...
No worries Shalove, daar zijn allemaal trucjes voor!

(en dan bedoel ik niet auto's die automatisch inparkeren maar trucjes wanneer je in moet sturen en wanneer je terug moet sturen etc). Dit is de eerste keer spannend maar het is echt niet zo moeilijk als je doet wat de instructeur zegt.

Ik ben pas ook 30 geworden. Dus ik begin er ook laat mee . Heeft iemand meschien nog een tip voor het gecontroleerd remmen ? Ik probeer het met de punt van me voet zachtjes in te drukken maar toch doe ik het te snel waardoor de auto naar voren schiet . Maar verder wat goed van jullie !
Inparkeren (file) is simpel. Naast de auto die in het vak voor de lege plek staat gaan staan. In z'n achteruit, als de achterbank ten hoogte van de achterkant van die auto is beginnen met indraaien. Is je buitenspiegel ter hoogte van de achterkant, dan terugdraaien. Ik parkeer op deze manier 9 van de 10 keer in 1 keer in. Werkt ook bij stoepranden
Ik was ver in de dertig toen ik ging autorijden. Beginnen met hoe hou je het stuur vast en welk pedaal is waarvoor . Mijn broer die begin twintig was destijds ging na 45 minuten de snelweg op. Die pikte het zó op. Zelfde rijinstructeur trouwens. Maar die schatte in dat mijn broer dat aankon, en dat het met mij rustig aan moest. Allebei hoofdpijn na de eerste drie lessen trouwens, daarna werd het al snel vertrouwd. Mijn broer met 25 lessen klaar, ik was ruim in de 50 lessen toen hij voorzichtig begon over het naderende examen. Wat me nog 10 lessen aan bibbers heeft gekost voor ik me daar mentaal toe kon zetten
Ik heb in 2003 mijn rijbewijs gehaald, alweer 12 jaar geleden.

Ik hoefde de eerste les niet zelf te schakelen, dat kwam in de 2e les

In de eerste les ben ik wel direct de snelweg op gegaan en zat dus ook gelijk achter het stuur. Ik ben nooit echt bang geweest om te rijden en door dingen gewoon te doen leer je het ook en gaat die eventuele angst ook weg.
Hoofdpijn door de inspanning enzo is niet gek hoor.

En natuurlijk moet je overal over nadenken. Het klinkt allemaal niet heel bijzonder raar wat je verteld. En echt, je oom verteld wel hoe je moet remmen, en dat ga je ook aanvoelen. Dat op een forum vragen helpt echt niet, we kunnen je het niet voordoen tenslotte..
Ik heb van de week mijn eerste rijles gehad, en het ging zo slecht! Ik moest meteen al schakelen maar ik vond dat zo lastig... Verder dan het bos kwamen we ook niet. De instructrice zei de meeste mensen dit wel iets sneller oppikken en dat ik sowieso veel lessen nodig heb. Ik vind het zo vervelend, want je hoort van de meeste mensen hele positieve verhalen over de eerste keer. En ik wil natuurlijk niet zoveel geld uitgeven.
40 jaar geleden reden alle tieners op een brommer (rijbewijs was nog niet nodig).

(nagenoeg) alle jongens op een brommer met versnellingen.

Schakelen, gas geven en de combinatie er van was deze jongeren dan ook niet vreemd wanneer ze in een auto stapten.

Ik denk zo maar dat dit behoorlijk kan schelen in het aantal benodigde lessen.
Niet geschoten is altijd mis

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven