Van me af bijten..

08-02-2015 23:26 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Een relatie zonder vertrouwen is als een telefoon zonder signaal, je speelt alleen maar spelletjes..
Wat zei ze precies toen ze 'heftig tegen je uitviel'?
Heel hard in een volle kamer NEEEEE dat was eigelijk het voorval. Maar door mijn suffe reactie giegelen, lieve woorden komt het bij mij weer extra binnen dat ik echt niet van me af durf te bijten.. eind 30
Een relatie zonder vertrouwen is als een telefoon zonder signaal, je speelt alleen maar spelletjes..
Ik zou meteen gezegd hebben "graag of in het geheel niet". Einde discussie.
verba volant, scripta manent.
Sommige mensen zijn gewoon horken maar in dit geval denk ik niet dat ze het zo onaardig bedoelde. Ik zou ook iets gezegd hebben als 'oh ok, dan niet'.
Achteraf bedenk ik altijd van alles wat ik gezegd kan hebben, maar op dat moment grijpt het me naar mijn keel. Zeer waarschijnlijk komt die voort uit mijn jeugd. Maar moeder was heel fel. En een discussie was bij ons altijd gelijk ruzie.
Waar heb je precies last van?

Heb je er last van dat de "NEEEE" op de verjaardag zo hard bij je binnen komt dat je geen passende reactie terug kunt geven? Een sneer of een harde reactie die misschien wel heel adrem en gevat is hoeft helemaal niet passend te zijn overigens. Niet passend bij de situatie, niet bij de ander en niet bij jou.

Of heb je op andere manieren last van je eigen gedrag?

Volgens mij was er helemaal geen conflict. Misschien voelde het voor jou wel zo, maar dat is dan een conflict in jezelf. Dat is toch wel anders dan een echt conflict met iemand anders. Ik vond je reactie best passend. Je was overdonderd en probeert de lieve vrede te bewaren. Ging ook helemaal niet ten koste van jezelf of een ander.

Ik zie mezelf helemaal niet als conflictvermijdend en kan best kritiek verdragen en geven, maar ik zou best op dezelfde manier gereageerd kunnen hebben hoor.
Ik begrijp niet wat het probleem is,

dat iemand ander die tante naar huis wilde brengen

dat iemand nee tegen je zei

dat iemand hard tegen je praat

wat is het probleem en wat heeft dit te maken met 'van je af bijten"

waarom zou je dat eigenlijk willen?

en wat bedoel je er mee?
Dus met je aardig zijn ...en het is beter voor je wals je het liefst over de grenzen van een ander heen?

Toch fijn wanneer iemand anders iets even doet?

Niet iedereen zal altijd ja en amen tegen je zeggen....zelfs jij krijgt niet altijd je zin.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Je zegt zelf al dat het met je verleden te maken heeft. Als een situatie waar eigenlijk niks aan de hand is je zo naar de keel grijpt, dan heeft dat letterlijk niks met het nu te maken. Dan is er een trigger die je onbewust terug brengt naar oude patronen die je ooit hebt aangeleerd.

Achterhalen hoe die patronen in elkaar zitten en waar het gevoel vandaan komt dat wordt opgeroepen, is de volgende stap.

Van je af bijten is niet het tegenovergestelde van pleasen. Het is alleen maar een andere overlevingsstrategie. Waar je niet blijer van wordt.

Je zegt al dat je hard bent voor jezelf. Waarom?
Kan mij je gevoel wel voorstellen hoor. Zou hier ook slecht tegen kunnen.

Maar aan de andere kant: je hebt ook mensen die continue blijven vragen of ze je kunnen helpen en dat ga ik soms best wel irritant vinden. Bijv. een oude schoonmoeder die het moeilijk vind om te blijven zitten als een ander wat doet, maar best wel wiebelig op haar benen staat. Die laat je natuurlijk niet bedienen. En ik blijf aardig, maar heb soms ook wel eens 'NEEEEEEEEe', willen roepen, omdat het ze het blijft aanbieden. Dit doe jij niet?
Voel jij je door die nee helemaal afgewezen?
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
Misschien begrijp ik het niet goed maar nu lijkt het eigenlijk alsof je veel agressie in je hebt zitten omdat je, in dit voorbeeld, je veel heftiger zou willen reageren dan bijvoorbeeld ik die prima van zich kan afbijten.

Je frustratie om je niet te uiten heeft blijkbaar zijn grenzen bereikt en daar heb je last van. Ik zou daar eens mee aan de slag gaan en desnoods begeleidt door een gedragspsycholoog zodat je ook lee timen en niet te heftig uitvalt. Op iedere reactie volgt vak een tegenreactie en de kans is groot dat je dan nog gefrustreerder raakt omdat het voor jouw gevoel dan al uit de hand loopt.

Mijn criteria, om van me af te bijten, zijn opmerkingen of gedrag die onbeleefd of onbeschoft zijn en mijn gevoel voor eigenwaarde aantasten. Da is namelijk je grootste bezit en een ander heeft daar respect voor te hebben.De truc is echter om rustig te kunnen zeggen dat je daar niet van gediend bent. Assertiviteit heeft niets met snauwen of agressie te maken.
Wat is er zo erg aan als iemand 'nee' zegt als je iets aanbiedt?

En als je tante op een vervelende manier NEEEE zegt op een aardig aanbod, dan zullen de gasten op dat feestje je tante maar een raar wijf vinden (al zullen ze dat niet hardop zeggen) en jou niet.
Wacht de volgende keer op een vraag ipv zelf iets aan te bieden.
die ik wilde bestaat al...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven