Algemene backpack tips!

16-02-2015 22:02 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi Viva lezeressen,

Volgens mij zijn er vrouwen op dit forum die gek zijn op backpacken, en ervaring hiermee hebben!

Zelf is mijn vliegticket geboekt, en vertrek ik in september voor 2,5 maand naar Latijns America. Tips kan ik dus zeker wel gebruiken, en ik denk andere lezeressen ook.

Dit topic is niet bedoeld voor bijzondere locaties en mooie landen ect. maar echt tips voor backpacks. do & dont's, vrouwelijke backpack dingen, tassen tips, hoeveel/wat mee en wat is zonde van het gewicht. Ga zo maar door! Tips voor beginners en ervaren backpackers .. Laten we zo elkaar helpen!

Zelf nog geen ervaring, dus tips kan ik jullie (nog) niet geven
quote:Spijk-er schreef op 17 februari 2015 @ 11:11:

[...]

Moet je niet een al te gevoelige huid hebben, ik heb daar een giga allergische reactie op gehad! Sommige dingen zijn volgens mij ook niet voor niets in Nederland niet zomaar te krijgen. Ik neem bijvoorbeeld ook liever niet zomaar antibiotica ergens, hoewel veel landen dat oh zo gemakkelijk voorschrijven.

In de medische hoek nog handig om mee te nemen: ors-poeders en een ehbo-setje. Sommige landen: eigen hechtnaald en -draad (geloof me ik wou dat ik m bij me had gehad). Ook fijn: van dat spul om je handen te wassen/desinfecteren zonder water.Nee daar heb je helemaal gelijk in hoor! Ik kan er ook niet heel goed tegen, maar als je in een gebied zit met risico op malaria of dengue is prioriteit nr 1. echt voorkomen dat je gestoken wordt! Daarnaast kun je ook ter plekke een flesje kopen met een wat minder hoog percentage, zodat je dat hele sterke spul alleen hoeft te gebruiken wanneer je in de jungle zit oid.
Neem vooral niet teveel mee. Max 40L backpack, daar red je het prima mee. Je kunt daar eigenlijk alles wel kopen als je toch iets mist. Een hele EHBO kit is echt zwaar overdreven. Mocht je alcohol, watten, verbanden etc nodig hebben, kun je dat daar op iedere hoek van de straat kopen. Alleen ORS zou ik wel alvast meenemen. Neem van alles een miniversie mee indien mogelijk. Bijv dwarsliggers! En van lilliput heb je inieminie woordenboekjes spaans-NL en NL-spaans van 2 bij 3 cm (ik heb ze hier gekocht). Audioboeken op je ipod als je niet tegen lezen in de bus kan. Een slotje voor de kluisjes in dorms. Je kan daar dan tijdens het reizen ook je backpack mee locken. Dikke trui voor in bussen is ook geen overbodige luxe, want alle bussen zijn Koud. Maak een kopie van je paspoort en mail die naar jezelf. Sla in je telefoon het nr van je bank op om je pasjes te blokkeren. Koop souvenirs pas op het einde van je reis. Dan weet je een beetje wat gangbare prijzen zijn en kun je beter onderhalen. Plus je loopt ze ook niet je hele reis mee te zeulen.
quote:Spijk-er schreef op 17 februari 2015 @ 10:27:

Zonnebrandcreme neem ik echt van thuis mee (vision, werkt echt de hele dag met maar 1x smeren)

Check!

maar overige verzorgingsproducten kan je ook wel ter plekke kopen.

Als je goedkope hostels gaat nemen is een lakenzak écht een aanrader, want dan hoef je je tenminste geen zorgen te maken om die rare vlekken in de lakens en of je daar wel op wil liggen

Check

Verder vind ik een dagrugzak dan weer niet fijn, daar heb ik liever een schoudertas voor. Ten eerste omdat dat makkelijker is als je allebei je tassen bij je hebt, en ten tweede omdat er uit een rugzak toch makkelijker gerold wordt. Ja klopt, ik draag ook geen rugzak in een stad. En warm vind ik het ook wel, maar je kunt de rugzak ook over 1 schouder gooien. Als ik erg lang met een schoudertas loop (hele dag) dan krijg ik wel last van het scheeflopen.

Wat ik ook fijn vond om bij me te hebben zijn een ketting en een hangslotje, om bijvoorbeeld tijdens nachttreinen je rugzak vast te kunnen maken als je gaat slapen. En een zaklamp bleek ook al vaker superhandig om te hebben.

Zaklampje goes without saying. En en hangslot is ook handig ja.
.
quote:oldschoolchic schreef op 17 februari 2015 @ 12:03:Dikke trui voor in bussen is ook geen overbodige luxe, want alle bussen zijn Koud. .Ik sleep geen dikke trui mee. Alleen een licht vest, dat open kan als het weer te warm wordt. Verder heb ik een dunne maar grote sjaal mee waar ik mezelf in kan wikkelen. Paar sokken aan, en dan heb je het niet koud in een bus.
.
Oh ja en zo'n moneybelt voor aan je bh vond ik ook erg handig tijdens uitgaan en reizen.

Je paspoort past er helaas niet in, maar je kunt toch nog een beetje je waardevolle spullen verdelen op je lijf. Pinpas en grote geld in die bra stash en creditcard, paspoort, nog wat geld in moneybelt om je buik. Mocht je overvallen worden en je moneybelt af moeten geven, dan heb je iig nog geld en je pinpas. Wat ook slim is om te doen is je sd-kaart van je camera tijdens het reizen in je moneybelt te stoppen. Als je camera wordt gejat heb je in ieder geval je foto's nog.
quote:oldschoolchic schreef op 17 februari 2015 @ 12:03:

Een hele EHBO kit is echt zwaar overdreven. Mocht je alcohol, watten, verbanden etc nodig hebben, kun je dat daar op iedere hoek van de straat kopen.

Hmm, ligt er toch echt aan waar je heen gaat. Ik heb in genoeg dorpjes gezeten waar dit echt niet het geval was. En toen ik een keer in het buitenland een ongeluk heb gehad was ik ook echt blij met wat ik bij me had waarmee ik mezelf direct kon oplappen zodat ik op zoek kon gaan naar een ziekenhuis. Dat is natuurlijk nooit de bedoeling, maar daarom heb je het juist bij je; voor ongelukken!

Als je ver en lang weg gaat zou ik in ieder geval een standaard verbandtrommeltje meenemen met pleisters, betadine, paar rolletjes verband, schaartje, pincet, biogaze (zweer ik bij bij brandwondjes/zonverbrandingen), veiligheidsspelden, tape, gaasjes, pijnstiller en ors. Dingen als anticonceptiepil en een tubetje koortslipcreme gooi ik in mn handbagage, raakt mn ingecheckte tas dan kwijt dan heb ik dat in ieder geval wel gewoon. En die hechtnaald dus, die ga ik de volgende keer echt wel zelf bij me hebben (en nu maar hopen dat het nooit meer nodig is). Ik moest gehecht worden in een land met slechte hygiene en een groot hiv-probleem. Heb daarna een half jaar in onzekerheid gezeten of ik geen hiv had opgelopen; was niet het leukste halfjaar ooit.
Zeg maar Spijker.
Oh, vochtig toiletpapier! Zo fijn als je in de open ruimte of op zeer smerige wc's moet plassen. Het weegt wel wat, maar ik heb er heel veel plezier van gehad.
quote:closednote schreef op 16 februari 2015 @ 23:53:

Misschien moet ik hier maar eens mijn vraag stellen:

Ik ben geen backpacker maar ik heb een paar jaar terug wel een 65L rugtas gekocht die je ook als trolley kunt gebruiken. Super handig, waar het kan rol ik um en op drukke stations met veel trappen hup op de rug.

Enige nadeel: Ik heb nog steeds niet de manier gevonden om hem zo efficient mogelijk in te pakken, ik heb van die speciale lucht compressie zakjes voor ondergoed en sokken, ik rol mijn kleding maar dan nog. Nu weet ik dat bijvoorbeeld eagle creek een speciaal opberg systeem heeft voor in je rugtas en dat lijkt mij echt ideaal als het werkt maar ook behoorlijk duur. Heeft iemand ervaring met zo'n systeem of andere tips?

Ik heb dus zoiets: http://www.adventure-maga ... eek/eagle_creek_twist.jpg

Mag ik vragen waar je die vandaan hebt? Ik ben al een jaar op zoek naar zoiets, maar heb er in Nederland nog geen kunnen vinden die niet zwart is én geen 300 euro kost...

In engeland wel een gevonden die minder duur is maar in principe verzenden ze niet naar NL en zul je zien dat ze precies mijn zending eruit pikken bij de douane en ik invoerrechten moet betalen
Niet zo zeuren joh. Vogels, die hebben pas last van katers!
Bedenk me nu dat vochtige doekjes ook handig zijn. Van die snoetepoetsers/gezichtsreinigingsdoekjes. Neemt wel wat plek in, maar weegt niks en is fijn om je even op te frissen.

Ik heb trouwens altijd gewoon zonnebrandcreme kunnen kopen in Azië. Geen bleekproduct en verschillende factor.

Tampons is ook een goede, die hebben ze niet overal.

En ik wil nog weleens contactlenzen kwijtraken of scheuren. Ik neem dus 1 setje maandlenzen mee die ik gewoon ook draag. Daarnaast koop ik bij het kruidvat een pak van 10 daglenzen voor de zekerheid. Zijn prima en ik wil niet steeds 'nieuwe' dure maandlenzen aanbreken.
quote:Crazycatlady schreef op 17 februari 2015 @ 13:24:

[...]

Mag ik vragen waar je die vandaan hebt? Ik ben al een jaar op zoek naar zoiets, maar heb er in Nederland nog geen kunnen vinden die niet zwart is én geen 300 euro kost...

In engeland wel een gevonden die minder duur is maar in principe verzenden ze niet naar NL en zul je zien dat ze precies mijn zending eruit pikken bij de douane en ik invoerrechten moet betalen Bij Bever, was destijds 199 euro. Rip uit mijn lijf maar ben er wel erg blij mee.
Gelukkig heb je nog rippen over

Zou TO iets aan onze tips gehad hebben?
Hang um op je rug!
Ik heb trouwens ook zo'n, hoe heet dat, portemonnee die je om je nek kan hangen. Die heb ik veel gebruikt op drukke plekken en waarbij het toch te koud was om zonder jas te lopen. Deed ik altijd mijn paspoort, creditcard en een deel van mijn geld in en soms als ik het niet vertrouwde propte ik mijn hele portemonnee erin.

En misschien heel dom maar ik laat soms ook wat geld op mijn hotelkamer in mijn rugzak of koffer die op slot gaat als ik er niet ben. Daar zat ook altijd mijn electronica in die ik niet altijd bij had. Ik zie wel eens dat mensen een laptop en hun andere dure dingen gewoon op een tafel laten liggen op de hotel kamer maar dat zou ik niet doen. Zelfs niet met zo'n do not disturb kaartje aan de deur.
Ik laat ook altijd wat geld of een reserve-bankkaart achter op de kamer. En verder verdeel ik het wat.

De meeste dingen zijn al gezegd. Wij zijn inderdaad ook erg fan van de Ikea-inpakzakjes. Ik denk dat we ondertussen vier sets in huis hebben.

Wat wij sinds een jaar of 2 meeslepen (nou, zo groot is het niet) is een stekkerdoos. Klinkt belachelijk, maar soms vond ik gewoon niet genoeg stopcontacten om én een camera én een iPad én een telefoon op te laden (en omdat ik niet alleen reis zijn dat in ons geval meerdere camera's, ipads en telefoons.. maar als 3 dingen tegelijk kunnen opladen, is het ok). Het is niet meteen nodig als je basic-basic gaat, maar wel handig.

Overigens reis ik ook met trolley-die-op-rug kan. Man blijft vasthouden aan rugzak (al denk ik dat hij om is, hij is op dit moment op reis en heeft mijn koffer mee....)
Stekkerdoos, wat een handige tip!
quote:closednote schreef op 17 februari 2015 @ 19:48:

[...]

Bij Bever, was destijds 199 euro. Rip uit mijn lijf maar ben er wel erg blij mee.Rip???
Stekkerdoos hebben wij ook altijd bij ons. Ok wij backpacken niet maar toch handig .
TO wat leuk dat je naar Latijns Amerika gaat! Ik kom net terug van een backpackreis van 3 maanden door Zuid Amerika. Naar welke landen ga je? Ik ben geweest in Brazilie, Bolivia, Peru en Ecuador.

Goede tips voor Zuid Amerika:

- Zorg dat je Amerikaanse dollars op zak hebt. Die accepteren ze in heel Zuid Amerika en vormen dus een goed achter-de-hand-bedrag. Erg fijn om daarop terug te kunnen vallen als je pinpas en creditcard het in een dorpje niet blijken te doen. Ik had standaard 100 dollar achter de hand.

- Wees heel (echt heel!!) alert op dieven en zakkenrollers. Als toerist ben je in Zuid Amerika echt een doelwit. Maak daarom ook een paar keer week back ups van je foto, je vergeeft het jezelf nooit als je dat niet doet en ineens word je camera gejat met geheugenkaart.

- Neem alleen offiele taxi's en geen auto met daarop een sticker 'taxi'. Helaas komen kidnappingen voor in dit deel van de wereld. Sta ook nooit toe dat een vreemde bij je in de taxi stapt, ook geen andere backpackers. Verdiep je van tevoren goed in de gevaren die bestaan in Zuid Amerika.

- Je zult in dit werelddeel veel met de bus reizen. Dit zijn vaak lange ritten, ook 's nachts. Bespaar niet op deze busritten en ga voor de goed aangeschreven maatschappijen (nog steeds erg goedkoop naar onze maatstaven). Deze bussen stoppen namelijk niet om jan en alleman met geit en kip in de bus te laden, maar rijden rechtstreeks door naar de plaats van bestemming. Dit maakt deze bussen een stuk veiliger en minder kwetsbaar, gewapende berovingen komen namelijk voor. Je zult naast je grote backpack ook een kleine rugtas hebben met je belangrijke spulletjes die je bij je draagt in de bus. Leg deze rugtas NOOIT maar dan ook NOOIT in het rek boven je hoofd of op de grond tussen je voeten. De enige manier is op je schoot. Anders is de kans groot dat je tas gejat wordt of dat ze hem openmaken van achter en onder je stoel terwijl je ligt te slapen. Buschauffeurs zullen je hier ook voor waarschuwen.

- Vertrouw niemand. Voor de meeste locals ben je helaas gewoon een wandelende portemonnee. Neem geen gratis dingen aan en pas op voor mensen die plotseling - op welke manier dan ook - je aandacht proberen te trekken op straat.

Bovenstaande dingen klinken heel ongezellig, maar het is wel belangrijk dat je je bewust bent van de eventuele gevaren in dit deel van de wereld. Wees alert en gebruik je gezonde verstand. Mij is helemaal niets overkomen de afgelopen drie maanden, dus maak je er vooral niet te druk om, maar wees je er gewoon bewust van.
Wat betreft het meenemen van spullen:

- een lakenzak is echt een must. Met name in de armere landen, waar de hygiene nogal te wensen over laat. Zo slaap je lekker in je eigen, schone laken zonder je al te druk te hoeven maken om de dubieuze vlekken die je voorganger heeft achter gelaten

- vermoedelijk zul je in verschillende klimaten terecht komen (er is jungle, woestijn, strand, hoge bergen). Hou hier rekening mee wat betreft je kleding. Bedenk dat het erg koud kan zijn in de bergen. Neem dus minimaal 1 lange broek mee en een warm vest. Ik had ook zo'n windjasje om daar overheen te dragen. Verder kun je je warm kleden met verschillende laagjes.

- ik weet niet of het al gezegd is, maar neem een wereldstekker mee. Ze hebben soms andere aansluitingen dan wij hebben.

- ORS meenemen en iets tegen diarree. Het is haast onvermijdelijk dat je aan de diarree zult raken. Ik had een klein EHBO setje mee en mij is deze goed van pas gekomen. Wat ik verder aanraad: sterilon, pleisters, paracetamol, primatour (erg handig als je bootritjes gaat maken). Verder zou ik echt wat verband etc meenemen, dat zit meestal standaard in zo'n ehbo setje. Ik ben blij dat ik van alles bij me had, want ik heb het nodig gehad (wat kleine ongelukjes).

- ik was verder erg blij met mijn zakmes, die heb ik vaak gebruikt.

- een reisdagboek. Je moet ervan houden, maar ik vond het erg leuk. Elke dag schreef ik op wat ik had gedaan en waar ik geweest wat. Op die manier vergeet je ook de kleine dingen niet.

Welke landen ga je aandoen? Dan kan ik je misschien wat gerichter tips geven. Ik ben jaloers hoor, je gaat echt een geweldige tijd tegemoet!
Hoe doen jullie dat dan met die kaarten van je camera leegmaken? Ik heb zelf geen laptop mee als ik ga backpacken en kan me herinneren van mijn laatste keer in Azië dat de computers zo traag waren dat ik in een nacht ongeveer 10 foto's op de pc kreeg. Ik neem altijd meerdere kaartjes mee, maar fotografeer in groot formaat (RAW bestanden). Als ik alles op USB zou moeten zetten (als de computers al eens zouden meewerken) heb ik een USB stick van 30 gb nodig..

Ben heel benieuwd of jullie hier nog tips voor hebben. Ben ook wel beetje vang dat camera gejat wordt en ik dan alle foto's kwijt ben..
Sterrenmunt, ik gebruikte google drive daarvoor.
Wauw, wat veel reacties! Ik had wat problemen met inloggen. Vandaar nog geen reacties geplaatst!

Ik zie veel over geld verstoppen, daar had ik nooit bij stil gestaan. Op hoeveel plekken verspreiden jullie het meestal? En welk budget heb je bij je?

Hoe doen jullie dat bijvoorbeeld met broeken? Ik ga naar Peru, daar kan het koud zijn .. Dus neem sowieso 1 a 2 spijkerbroeken mee. Wat vinden jullie van harem broeken? Die wegen niks, en wanneer ik er een termo legging onder doe, kan dat ook wel warm zijn! Ervaring?

Haha, en heeft iemand ervaring met backpacken op Nike's? Ik heb ooit gezworen om nooit Bergschoenen aan te doen, dus nu ook niet
quote:Appelmoeskonijn1 schreef op 18 februari 2015 @ 08:40:

Wat betreft het meenemen van spullen:

- een lakenzak is echt een must. Met name in de armere landen, waar de hygiene nogal te wensen over laat. Zo slaap je lekker in je eigen, schone laken zonder je al te druk te hoeven maken om de dubieuze vlekken die je voorganger heeft achter gelaten

- vermoedelijk zul je in verschillende klimaten terecht komen (er is jungle, woestijn, strand, hoge bergen). Hou hier rekening mee wat betreft je kleding. Bedenk dat het erg koud kan zijn in de bergen. Neem dus minimaal 1 lange broek mee en een warm vest. Ik had ook zo'n windjasje om daar overheen te dragen. Verder kun je je warm kleden met verschillende laagjes.

- ik weet niet of het al gezegd is, maar neem een wereldstekker mee. Ze hebben soms andere aansluitingen dan wij hebben.

- ORS meenemen en iets tegen diarree. Het is haast onvermijdelijk dat je aan de diarree zult raken. Ik had een klein EHBO setje mee en mij is deze goed van pas gekomen. Wat ik verder aanraad: sterilon, pleisters, paracetamol, primatour (erg handig als je bootritjes gaat maken). Verder zou ik echt wat verband etc meenemen, dat zit meestal standaard in zo'n ehbo setje. Ik ben blij dat ik van alles bij me had, want ik heb het nodig gehad (wat kleine ongelukjes).

- ik was verder erg blij met mijn zakmes, die heb ik vaak gebruikt.

- een reisdagboek. Je moet ervan houden, maar ik vond het erg leuk. Elke dag schreef ik op wat ik had gedaan en waar ik geweest wat. Op die manier vergeet je ook de kleine dingen niet.

Welke landen ga je aandoen? Dan kan ik je misschien wat gerichter tips geven. Ik ben jaloers hoor, je gaat echt een geweldige tijd tegemoet!

Je hebt hele goede veiligheid tips, is het echt zo erg? Sowieso zou ik niet voor een goedkope bus maatschappij kiezen.. Waar ze dronken achter het stuur zitten

Sowieso Peru, hier verblijf ik iets langer omdat ik 2/3 weken in Cusco ga verblijven ivm Spaans curcus. Daarna Bolivia en stukje Chili. Dat is het plan iniedergeval op dit moment!
Ik ga meestal (omgerekend) zo'n 200 euro per keer wisselen/opnemen. Dan kan ik weer even verder en loop ik dus niet om de dag naar een bank te zoeken, maar mocht ik het kwijtraken/beroofd worden dan is het ook weer geen wereldbedrag voor mij. Ik stop het equivalent van een euro of 40/50 in mn portemonnee. De rest stop ik in een binnenvakje van mn schoudertas en als het een hotel/b&b is die goed op slot kan/waar ik me veilig voel laat ik het ook wel in een binnenvakje van mn rugzak op de kamer achter.

De tips van appelmoeskonijn (goeie nick ) zijn vast heel verstandig maar ik hou me er niet aan. Als ik alleen reis deel ik juist regelmatig taxi's en/of kamers met anderen. Het bespaart op de kosten en het kan ook nog heel leuk zijn. Ik reis toch ook om mensen te leren kennen en niet om altijd helemaal Remy te zijn.

Ook met locals is mijn instelling precies andersom: in principe vertrouw ik iedereen. Ik zie de wereld niet als een boze enge plaats. Ik vind het juist leuk om in contact te komen met de mensen die wonen daar waar ik slechts op visite ben. Natuurlijk zijn er genoeg die geld aan je willen verdienen maar daar zie ik niets slechts in. Afgezet worden is natuurlijk wat anders, daar pas ik heus wel voor op en naïef ben ik niet. Maar dat ik net een paar euro meer betaal voor een taxi dan een local kan ik me eigenlijk niet echt druk over maken, en dat iemand geld verdient aan toeristen betekent niet dat hij er alleen maar op uit is om je het vel over de neus te trekken en je alleen maar ziet als wandelende portemonnee. Ik denk dat je veel leuke contacten en ervaringen mist als je niemand wil leren kennen en alles met wantrouwen benadert. Misschien bekijk ik dat ook een beetje uit mn eigen ervaring: ik werk in de horeca en als je bij mij aan de bar staat wil ik je natuurlijk in de eerste plaats een drankje verkopen, maar daarnaast vind ik het oprecht echt leuk om wat te babbelen, anders zou ik dat werk ook niet doen.

In Peru en Bolivia heb ik ook de minder toeristische, kleinere busmaatschappijen gebruikt. Kan je ineens tussen een kip en een kooi met een cavia zitten (die geen huisdier is, maar als lunch gaat dienen waarschijnlijk). Hoewel dit inderdaad wel een stuk minder veilig is en ik direct toegeef dat ik best wel eens lichte doodsangsten heb uitgestaan tijdens sommige busreizen is het soms wel de enige manier om in de minder toeristische gebieden te komen en zit je weer direct tussen de lokale bevolking in plaats van tussen de mede-backpackers die allemaal hetzelfde rondje reizen.

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat je de meest toeristische plaatsen moet vermijden; sommige bekende plaatsen zijn bekend omdat ze gewoon geweldig zijn! Zo zou ik je absoluut willen aanraden om van tevoren te regelen dat je de inca trail naar machu picchu kan gaan lopen (kan alleen met een gids en alleen een bepaald aantal mensen per jaar). Dan loop je nog steeds soms in een halve optocht met andere groepen toeristen, maar man man wat is het het waard als je op de laatste ochtend de zon boven de stad ziet opkomen!

Ik hou ervan om van te voren niet te veel te plannen, maar sommige dingen moet je wel van te voren organiseren omdat er bijvoorbeeld een wachtlijst voor is. Dus een beetje een goede mix proberen te vinden van plannen en gewoon gaan en wel zien.
Zeg maar Spijker.
Natuurlijk reis je ook om mensen te leren kennen! Maar deel geen taxi's met iemand die je niet kent en nog nooit gesproken hebt. Echt, dat is gewoon onverstandig in Zuid Amerika. Niet doen. Spij-ker, je instelling tov locals in Zuid Amerika vind ik erg naief. Ze zijn gewoon niet te vertrouwen. Daarmee wil ik niet zeggen dat het slechte mensen zijn of dat iedereen verkeerde bedoelingen met je hebt, maar je bent als toerist een doelwit daar. Dan kun je het beste op safe spelen. Wanneer je met sommige locals daar praat hierover, zullen ze je precies dit vertellen. Ik heb zoveel medereizigers gesproken die bestolen waren. Maargoed, iedereen doet het op zijn eigen manier en TO moet uiteraard voor zichzelf bepalen hoe ze hierin staat. Natuurlijk moet je niet iedereen mijden als de pest, dan mis je een hoop lol. Maar gezond verstand en voorzichtigheid is hier gewoon op zijn plaats, en dat is iets wat ik TO mee wilde geven.

TO, wat een gave reis ga je tegemoet! Ga je in Bolivia naar de zoutvlakte? Ik wil je op het hart drukken om die meerdaagse trip niet over te slaan, het is zo'n mooi en uniek landschap. Maar dat had je vast al opgezocht En Cusco, wat heerlijk dat je daar zo lang gaat verblijven! Ik vond het echt een hele fijne stad. Zoveel te zien en te beleven! Heb je al een verblijfplaats geregeld?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven