Zoon eet heel slecht.
woensdag 18 februari 2015 om 11:33
Mijn zoon van 2.5 eet echt heel slecht.
Het enige wat hij eet is pap (brinta)
Een broodje of boterham met alleen zoet beleg.
Rijstwafel
Koek/snoep/chips
Croissant (af en toe)
Verder niks. Geen groente/fruit.
Heel af en toe eet ie een pannenkoek of wat poffertjes.
Ik heb al geprobeerd om hem niks te geven en dan alleen gezond eten aanbieden. Maar hij eet het gewoon niet. En als ik dat 2-3 dagen volhoudt dan zie je hem gewoon afvallen.
Ik dacht eerst dat het gewoon een fase was maar het duurt nu al heel lang. Ik weet niet meer wat ik moet doen.
Iemand tips/ervaringen?
Het enige wat hij eet is pap (brinta)
Een broodje of boterham met alleen zoet beleg.
Rijstwafel
Koek/snoep/chips
Croissant (af en toe)
Verder niks. Geen groente/fruit.
Heel af en toe eet ie een pannenkoek of wat poffertjes.
Ik heb al geprobeerd om hem niks te geven en dan alleen gezond eten aanbieden. Maar hij eet het gewoon niet. En als ik dat 2-3 dagen volhoudt dan zie je hem gewoon afvallen.
Ik dacht eerst dat het gewoon een fase was maar het duurt nu al heel lang. Ik weet niet meer wat ik moet doen.
Iemand tips/ervaringen?
woensdag 18 februari 2015 om 11:39
Helaas hebben kinderen soms aan heel weinig eten genoeg.
Met pap, brood en rijstwafels kom je echter al een heel eind. Heb je wel eens (gepureerde) soep of een smoothie of geprobeerd? Banaan of ander fruit in de pannenkoeken? Ik zou niet dwingen, dan ben je nog verder van huis. Hoe is zijn gewicht?
En ik zou hem vitaminepillen geven zodat hij die in ieder geval niet tekort komt.
Met pap, brood en rijstwafels kom je echter al een heel eind. Heb je wel eens (gepureerde) soep of een smoothie of geprobeerd? Banaan of ander fruit in de pannenkoeken? Ik zou niet dwingen, dan ben je nog verder van huis. Hoe is zijn gewicht?
En ik zou hem vitaminepillen geven zodat hij die in ieder geval niet tekort komt.
woensdag 18 februari 2015 om 11:43
Mijn eet ook niets, nu bijna 4. Ze leeft op lucht.
Ik bied haar elke keer een hapje aan en deze moet ze eten. 1 hapje. Inmiddels ben ik na 1 jaar zover dat ze nu zelf een appel eet.....hallejula!
Zolang ze goed op gewicht zitten maak ik me niet al te druk (met fases wel hoor) hoe zit jou zoontje qua gewicht? wat zeggen ze op het cb?
Ik bied haar elke keer een hapje aan en deze moet ze eten. 1 hapje. Inmiddels ben ik na 1 jaar zover dat ze nu zelf een appel eet.....hallejula!
Zolang ze goed op gewicht zitten maak ik me niet al te druk (met fases wel hoor) hoe zit jou zoontje qua gewicht? wat zeggen ze op het cb?
woensdag 18 februari 2015 om 11:44
Ik weet dat een croissant niet goed is, maar liever dat dan niets.
Ik geef hem wel vitaminepillen sinds kort.
Z'n gewicht is op zich goed, maar hij zou er wel een kilo of 2 bij mogen hebben.
Smoothie heb ik weleens geprobeerd, hij mocht dan zelfs de sinaasappels persen, vond ie geweldig maar bij het proeven zei hij meteen bleeehhh.
Ik geef hem wel vitaminepillen sinds kort.
Z'n gewicht is op zich goed, maar hij zou er wel een kilo of 2 bij mogen hebben.
Smoothie heb ik weleens geprobeerd, hij mocht dan zelfs de sinaasappels persen, vond ie geweldig maar bij het proeven zei hij meteen bleeehhh.
woensdag 18 februari 2015 om 11:48
Er zijn kinderen die jaren overleven op dagelijks een blaadje sla een crouton, hij verhongert echt niet zo snel. Dat het vervelend is snap ik, maar met eten is de beste remedie meestal om het los te laten. Er zijn drie dingen waar je als ouder heel weinig invloed op hebt: slapen, eten en zindelijk worden. Hoe erger je het pusht, hoe slechter het waarschijnlijk gaat.
Wat ik zou doen:
* Geen snoep/koek/chips meer in huis halen.
* Op gezette tijden gezonde, lekkere maaltijden aanbieden, maar niet pushen om te eten. Wil hij niet, dan gewoon bord weghalen en geen aandacht meer aan besteden.
* Creatief zijn. Maak bijvoorbeeld lekker zoete groenten/fruit smoothies met yoghurt en kijk of hij dat lekker vindt. Biedt bakjes rauwkost aan als snack (komkommer, snoeptomaatjes, stukjes paprika, etc.), of bijvoorbeeld blokjes kaas (is lekker vet ook). Verberg groenten in dingen als saus, zodat hij het niet ziet. Maak leuk 'doe-eten', dus bijvoorbeeld wraps en zet allemaal bakjes met dingen op tafel waarmee hij ze zelf kan vullen. Kinderen vinden dat vaak leuk.
* In ieder geval dagelijks een groot bord pap, dat vindt hij blijkbaar lekker en dan heeft 'ie dat tenminste binnen.
* Een multivitamine geven, dan weet je zeker dat je eventuele tekorten redelijk opvangt.
* Zelf een keuze geven wat er 's avonds gegeten wordt (wel gezonde keuzes aanbieden natuurlijk, maar dan heeft hij misschien het gevoel zelf iets van controle te hebben).
En verder vooral: geen druk, probeer het los te laten. Een kind voelt het feilloos aan als eten voor de ouders een issue is en dan wordt de weerstand alleen maar groter.
Wat ik zou doen:
* Geen snoep/koek/chips meer in huis halen.
* Op gezette tijden gezonde, lekkere maaltijden aanbieden, maar niet pushen om te eten. Wil hij niet, dan gewoon bord weghalen en geen aandacht meer aan besteden.
* Creatief zijn. Maak bijvoorbeeld lekker zoete groenten/fruit smoothies met yoghurt en kijk of hij dat lekker vindt. Biedt bakjes rauwkost aan als snack (komkommer, snoeptomaatjes, stukjes paprika, etc.), of bijvoorbeeld blokjes kaas (is lekker vet ook). Verberg groenten in dingen als saus, zodat hij het niet ziet. Maak leuk 'doe-eten', dus bijvoorbeeld wraps en zet allemaal bakjes met dingen op tafel waarmee hij ze zelf kan vullen. Kinderen vinden dat vaak leuk.
* In ieder geval dagelijks een groot bord pap, dat vindt hij blijkbaar lekker en dan heeft 'ie dat tenminste binnen.
* Een multivitamine geven, dan weet je zeker dat je eventuele tekorten redelijk opvangt.
* Zelf een keuze geven wat er 's avonds gegeten wordt (wel gezonde keuzes aanbieden natuurlijk, maar dan heeft hij misschien het gevoel zelf iets van controle te hebben).
En verder vooral: geen druk, probeer het los te laten. Een kind voelt het feilloos aan als eten voor de ouders een issue is en dan wordt de weerstand alleen maar groter.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
woensdag 18 februari 2015 om 11:49
Op het cb zeiden ze dat het wel goed komt maar ben daar in juli 14 het laatst geweest.
Hij heeft een tijd wel rijst gegeten (paar hapjes) maar ineens wil hij het niet meer. Ook een tijdje vond hij mandarijntjes en druiven wel lekker maar hoeft ie ook ineens niet meer.
Ik word er een beetje moedeloos van.
Bijna bij al het eten zegt ie gelijk dat ie het niet hoeft.
Hij heeft een tijd wel rijst gegeten (paar hapjes) maar ineens wil hij het niet meer. Ook een tijdje vond hij mandarijntjes en druiven wel lekker maar hoeft ie ook ineens niet meer.
Ik word er een beetje moedeloos van.
Bijna bij al het eten zegt ie gelijk dat ie het niet hoeft.
woensdag 18 februari 2015 om 11:54
Bedankt voor je tips Chryssa!
Ik weet dat ik het moet loslaten en ik dwing hem ook niet.
Vaak als ik vraag of hij een broodje wil dan zegt ie nee, maar als ik het gewoon op tafel zet dan gaat ie vanzelf eten. (moet dan wel vlokken ofzo opzitten maar oke..)
Ik zou alleen zo graag willen dat hij gezellig mee eet s'avonds.
Ik weet dat ik het moet loslaten en ik dwing hem ook niet.
Vaak als ik vraag of hij een broodje wil dan zegt ie nee, maar als ik het gewoon op tafel zet dan gaat ie vanzelf eten. (moet dan wel vlokken ofzo opzitten maar oke..)
Ik zou alleen zo graag willen dat hij gezellig mee eet s'avonds.
woensdag 18 februari 2015 om 11:55
Geen strijd van maken.
Warm eten aan blijven bieden.
Lust hij het niet, zonder commentaar zijn bord weghalen.
En vooral: geen ander, vervangend eten geven.
Dus geen boterham met zoet, omdat hij zijn warme eten afwijst.
Morgen weer eten, zeg je dan opgewekt.
En vervolgens gaat hij met een lege maag naar bed.
Volhouden!
Warm eten aan blijven bieden.
Lust hij het niet, zonder commentaar zijn bord weghalen.
En vooral: geen ander, vervangend eten geven.
Dus geen boterham met zoet, omdat hij zijn warme eten afwijst.
Morgen weer eten, zeg je dan opgewekt.
En vervolgens gaat hij met een lege maag naar bed.
Volhouden!
woensdag 18 februari 2015 om 12:03
De tips van Cryssa sluit ik me bij aan.
Hier is de enige regel; aan tafel zitten bij het eten en niet jammeren over het eten. Dat je het niet lust is prima, maar de rest van het gezin wil ook gewoon gezellig eten. Mijn zoon van vier begint nu zover te komen dat hij wel wil proeven, maar echt avondeten doet hij nooit. So be it.
Een op brood komen ze een heel eind hoor.
Hier is de enige regel; aan tafel zitten bij het eten en niet jammeren over het eten. Dat je het niet lust is prima, maar de rest van het gezin wil ook gewoon gezellig eten. Mijn zoon van vier begint nu zover te komen dat hij wel wil proeven, maar echt avondeten doet hij nooit. So be it.
Een op brood komen ze een heel eind hoor.
woensdag 18 februari 2015 om 12:04
Ontzettend veel kinderen maken een periode door dat ze hun kont tegen de krib gooien wat eten betreft. Heel normaal en eigenlijk gaat het altijd vanzelf weer over. Eten is namelijk een prachtig 'machtsmiddel' voor kinderen, het is iets dat ze zelf onder controle hebben, want je kunt dat eten er nou eenmaal moeilijk met geweld in proppen als ouder. Dus je moet die strijd helemaal niet aan gaan, want je wint het toch niet. Het enige dat je ermee bereikt is (nog meer) ongezelligheid aan tafel. En dat is voor niemand leuk. Onze zoon is altijd een makkelijke eter geweest, maar zijn kleine zusje (2.5 jaar) is veel kieskeuriger. Die roept tegenwoordig bij alles "Nee!" en "Lussiknie!". Vooral als het groente is . Prima, ik laat het maar gaan. Ze gaat heus niet meteen ten onder aan scheurbuik. We proberen wat te smokkelen met groenten verborgen in saus en dat soort trucjes en soms heeft ze opeens een oprisping en eet ze uit zichzelf drie doperwten, of 's middags een droge boterham. Maar meestal overleeft ze op twee bekers drinken en drie crackers per dag. Ik heb een juicer en ik maak vaak sapjes van fruit en groenten die over zijn. Je dondert overal gewoon twee appels doorheen en het smaakt lekker zoet. Ook als de rest van het sap uit spinazie en broccoli bestaat. Weliswaar geen vezels op die manier, maar wel vitamines. Onze dochter is ook een lichtgewicht (weliswaar door medische problemen), maar ze doet het verder goed, dus ik maak me niet te druk. Als ze ouder wordt gaat ze vanzelf wel beter eten.
Ik heb een vriendin die als kind heel lang alleen maar knakworst en appelsap bliefde (echt waar). En die is ook gewoon groot geworden en eet nu alles. Het komt heus goed.
Ik heb een vriendin die als kind heel lang alleen maar knakworst en appelsap bliefde (echt waar). En die is ook gewoon groot geworden en eet nu alles. Het komt heus goed.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
woensdag 18 februari 2015 om 12:10
In de periode dat mijn dochter slecht at heb ik een tijd lang een feest van het ontbijt gemaakt. Ze at namelijk beter als er in de ochtend ook goed wat eten in ging. Dus ik maakte volkeren pistoletjes, gezonde tosti's, yoghurt met aardbeien, crackers met kaas, gebakken eitjes, hartige muffins, etc. Ookal at ze dan de rest van de dag niets; had ze toch al een groot deel binnen. De konijnen hielpen in die tijd ook erg goed; elke wortel die ze aan de konijnen moest geven at ze zelf voor de helft op.
Voor de rest heb ik het losgelaten en eet ze inmiddels weer als een dijkwerker. Nooit snoep, ik doe haar geen groter plezier dan met een wortel of een broodje kaas.
Met andere woorden; het is een faaaase
Voor de rest heb ik het losgelaten en eet ze inmiddels weer als een dijkwerker. Nooit snoep, ik doe haar geen groter plezier dan met een wortel of een broodje kaas.
Met andere woorden; het is een faaaase
woensdag 18 februari 2015 om 12:17
Jullie verhalen doen me goed!
Ik dacht ook, ik geef hem geen koekje snoepje helemaal niks maar dan eet ie ook echt niks. Dan zie je hem afvallen en als moeder gaat dat aan je hart natuurlijk.
En ja het is een Faaaase haha maar die fase duurt al ruim een jaar.
Mensen om me heen beginnen nu ook te zeggen dat het wel erg lang duurt.
Raa85 mijn zoon eet ook weleens een tosti ham/kaas. hoe maak jij die gezonde tosti?
Ik dacht ook, ik geef hem geen koekje snoepje helemaal niks maar dan eet ie ook echt niks. Dan zie je hem afvallen en als moeder gaat dat aan je hart natuurlijk.
En ja het is een Faaaase haha maar die fase duurt al ruim een jaar.
Mensen om me heen beginnen nu ook te zeggen dat het wel erg lang duurt.
Raa85 mijn zoon eet ook weleens een tosti ham/kaas. hoe maak jij die gezonde tosti?
woensdag 18 februari 2015 om 12:38
Ik zou het lekker laten gaan hoor.
Komt uiteindelijk wel goed als hij wat ouder wordt.
Eten kun je nu eenmaal niet afdwingen zonder dat het vreselijk ongezellig wordt.
Dan eet hij croissantjes en zoet beleg op brood, het is ook eten.
Blijf dingen proberen en aanbieden, op een dag wil hij het heus proberen.
Ik zou geen snoepje of koekje achterweg laten .
Zolang hij er geen pakken van leeg eet, kan dat weinig kwaad.
Komt uiteindelijk wel goed als hij wat ouder wordt.
Eten kun je nu eenmaal niet afdwingen zonder dat het vreselijk ongezellig wordt.
Dan eet hij croissantjes en zoet beleg op brood, het is ook eten.
Blijf dingen proberen en aanbieden, op een dag wil hij het heus proberen.
Ik zou geen snoepje of koekje achterweg laten .
Zolang hij er geen pakken van leeg eet, kan dat weinig kwaad.
woensdag 18 februari 2015 om 12:44
Hoe krijg je kinderen zo ver dat ze hun groenten opeten? Professor Brian Wanson, expert in voedingsmarketing aan de Universiteit van Cornell in New York, buigt zich hier al jaren over met zijn team van het ‘Food and Brand Lab’. Conclusie van hun onderzoeken: neem er een mesje bij en vergeet Batman niet.
1. Gebruik helden
Houdt je kind van Batman, Barbie of Josje van K3? Prima, want die ‘helden’ kunnen helpen om gezonder te gaan eten. In 2012 deden de wetenschappers een onderzoek tijdens een kamp, waar kinderen konden kiezen tussen frietjes van aardappel of van appel. Als de kinderen voor deze keuze foto’s van hun rolmodellen te zien kregen en zich bedachten dat die wellicht voor het gezonde hapje zouden kiezen, namen ze zelf ook vaker de appel. Laat je kind dus even stilstaan bij de vraag ‘Wat zou Batman of Barbie eten’?
2. Snijd het fruit
Een studie uit 2013 wees uit dat kinderen en jongeren in de schoolcafetaria sneller naar fruit grijpen als dat fruit in stukjes gesneden is. Jonge kinderen vinden hele stukken fruit moeilijker om te eten, zeker wanneer ze tanden wisselen of een beugel dragen. Oudere kinderen vonden het gewoon minder aantrekkelijk om in een groot stuk fruit te bijten. Dus als je kinderen fruit wil doen eten: pel en snijd het fruit.
3. Gebruik marketingtrucjes
In 2005 onderzochten deze wetenschappers of kinderen liever ‘brocolli’ dan wel ‘super power brocolli’ aten en het antwoord laat zich raden. Kinderen die op school ‘ X-Ray Visie Wortels’ op het menu zagen, bestelden die vaker dan de wortels die als ‘groente van de dag’ werden aangeprezen.
4. Maak een smiley op het bord
Een klassieke truc die werkt volgens het ‘Food and Brand Lab’: schik het eten van je kind in een gezichtje of een figuurtje op het bord. En gebruik kleur: volwassenen vinden het prima als er drie kleuren op hun bord liggen, kinderen willen er liefst zes.
5. Gebruik een sticker
Een eenvoudig experiment waarbij een sticker van Elmo uit Sesamstraat gebruikt werd, gaf het volgende resultaat: als Elmo op een koekje plakte, kozen de kinderen vaker voor het koekje. Plakte de Elmo-sticker op de appel, wilden de kinderen de appel.
1. Gebruik helden
Houdt je kind van Batman, Barbie of Josje van K3? Prima, want die ‘helden’ kunnen helpen om gezonder te gaan eten. In 2012 deden de wetenschappers een onderzoek tijdens een kamp, waar kinderen konden kiezen tussen frietjes van aardappel of van appel. Als de kinderen voor deze keuze foto’s van hun rolmodellen te zien kregen en zich bedachten dat die wellicht voor het gezonde hapje zouden kiezen, namen ze zelf ook vaker de appel. Laat je kind dus even stilstaan bij de vraag ‘Wat zou Batman of Barbie eten’?
2. Snijd het fruit
Een studie uit 2013 wees uit dat kinderen en jongeren in de schoolcafetaria sneller naar fruit grijpen als dat fruit in stukjes gesneden is. Jonge kinderen vinden hele stukken fruit moeilijker om te eten, zeker wanneer ze tanden wisselen of een beugel dragen. Oudere kinderen vonden het gewoon minder aantrekkelijk om in een groot stuk fruit te bijten. Dus als je kinderen fruit wil doen eten: pel en snijd het fruit.
3. Gebruik marketingtrucjes
In 2005 onderzochten deze wetenschappers of kinderen liever ‘brocolli’ dan wel ‘super power brocolli’ aten en het antwoord laat zich raden. Kinderen die op school ‘ X-Ray Visie Wortels’ op het menu zagen, bestelden die vaker dan de wortels die als ‘groente van de dag’ werden aangeprezen.
4. Maak een smiley op het bord
Een klassieke truc die werkt volgens het ‘Food and Brand Lab’: schik het eten van je kind in een gezichtje of een figuurtje op het bord. En gebruik kleur: volwassenen vinden het prima als er drie kleuren op hun bord liggen, kinderen willen er liefst zes.
5. Gebruik een sticker
Een eenvoudig experiment waarbij een sticker van Elmo uit Sesamstraat gebruikt werd, gaf het volgende resultaat: als Elmo op een koekje plakte, kozen de kinderen vaker voor het koekje. Plakte de Elmo-sticker op de appel, wilden de kinderen de appel.