Slim kind

18-02-2015 17:20 18 berichten
Onze dochter van 7, nu in groep 4, liep vast op school, en in sociale relaties is ze vreselijk onhandig. Ze kan heel erg in haar eigen wereldje zitten en is dan bijna niet te bereiken. Ze wordt erg snel boos als ze iets onrechtvaardig vindt en blijft ook erg lang in die emotie hangen. Ze werkt op school erg langzaam en het duurt vaak eeuwig voor de begint aan een taak. Ook heeft ze erg faalangst. We hebben haar door een orthopedagoog laten testen, op verzoek van de school, en daar kwam uit dat ze een enorm hoog IQ heeft, rond de 140.

Dat verklaart wel een heleboel, maar hoe nu verder? Heeft iemand tips hoe we haar wat beter aan het werk kunnen krijgen? Hoe leren we haar leren? Hoe kan ze leren dat fouten maken gewoon mag en niet zo erg is?

Heeft het zin om iets met een plusklas te gaan doen o.i.d.? Of is het beter dat we eerst haar normale schoolwerk op orde krijgen?

Ik dacht altijd dat het leuk zou zijn, een heel slim kind, maar ik zie haar worstelen en wil haar zo graag helpen!
Alle reacties Link kopieren
Heeft die orthopedagoog daar geen tips en adviezen voor gegeven? Kanjertraining? Samenwerkingsverband inschakelen?
Moeilijk hè... Hier ook een slim kind. Hij heeft het sociaal ook lastig. En het leren leren is voor hem ook moeilijk.

Ik zou zeker uitkijken naar en plus klas. Of met school in gesprek. Gewoon schoolwerk zal ze met 2 vingers in haar neus doen en oersaai vinden. Kortom, daar leert ze niks van en het demotiveert ook nog eens enorm!

Mijn zoon heeft therapie gevolgd (creatief/spelend) dat heeft hem wel goede dingen gebracht. Is dat een idee?

Sterkte!
Een plusklas is juist een goed idee omdat ze daar leert leren en andere slimme kinderen ontmoet. Onze dochter gaat naar een dagdeel per week naar een plusklas en dat bevalt erg goed. Ze leert daar bijvoorbeeld ook samenwerken. Dat vindt ze op de gewone school best lastig omdat ze vindt dat haar manier de beste manier is en het moet natuurlijk ook allemaal perfect...

Ik zou in elk geval eens praten op school over de mogelijkheden om te compacten en te verrijken en dergelijke.
Oh, dat vergat ik te vertellen: we gaan nog een gesprek aan met de docent en de orthopedagoog samen. Gelukkig wil de school meedenken!
De GGD biedt ook sociale vaardigheids cursussen aan. Gratis en ze zijn heel betrokken.
quote:cellista schreef op 18 februari 2015 @ 17:35:

Oh, dat vergat ik te vertellen: we gaan nog een gesprek aan met de docent en de orthopedagoog samen. Gelukkig wil de school meedenken!

ze zullen wel moeten ivm passend onderwijs

gewoon in gesprek met school, al doende en pratende zal blijken wat je kind nodig heeft, regelmatig in gesprek gaan met school
Hoi,

Mijn dochter zit in groep 5 en is ook een slim kind. Sociaal is ze niet erg handig. Vorig jaar vond ze het erg saai op school en aangezien school er vrij lang over deed om met een oplossing te komen, zijn wij voor haat activiteiten buiten school gaan zoeken die wel lastig waren. Zo is ze op scouting gegaan (voor het sociale groepsgebeuren), op gym (ze is een houten klaas) en op muziekles. Dit schooljaar heeft ze een andere leerkracht die een opleiding doet waarvoor ze onderzoek doet naar hoogbegaafdheid. Zij heeft voor mijn dochter en nog een ander kind een programma opgezet in de klas. In een uur doet zij de door de juf voor haar geselecteerde opdrachten waar de rest van de klas de hele ochtend over doet. Daarna gaan zij een half Uur met de juf werken, Engels of techniek. Daarna ga ze "leren leren" opdrachten doen, werkstuk maken , rekenen met "kien" en daarna nog iets anders (even de naam kwijt). Van rekenen maakt ze van tevoren de methode toets en ze hoeft alleen datgene te doen wat ze nog niet beheerst. 'S Middags doen ze gewoon mee met de rest van de klas.

Sinds ze dit programma draait is ze helemaal opgebloeid. Ze heeft ook duidelijk met de juf afgesproken dat ze het zegt als het weer te makkelijk is. Ik ben zo blij met deze juf en mijn Gelukkige kind .
Is there anyway I can get it off my fingers quickly without betraying my cool exterior?
Die veronderstelde sociale onhandigheid van hoogbegaafde (eigenlijk: hoogintelligent, hoogbegaafdheid is een losjes omschreven begrip dat niet testbaar is, maar dat terzijde) kinderen heeft te maken met het feit dat het kind zich in veel gevallen niet kan spiegelen aan andere kinderen in zijn omgeving buitenshuis, juist vanwege een voorsprong in sociale ontwikkeling. Doordat ze op een ander niveau communiceren en vaak ook hele andere interesses hebben dan normaal begaafde kinderen, vinden ze geen of weinig aansluiting bij klasgenootjes. En dat heeft dan weer allerlei consequenties, waaronder door de omgeving als sociaal onhandig worden omschreven.

Sorry, dat moest ik even kwijt. Fijn dat het bij jullie kinderen in ieder geval herkend is zodat hun vaardigheden adequaat kunnen worden aangesproken
Anti-social behaviour is a trait of intelligence in a world full of conformists - Nikola Tesla
Op www.hb-kind-forum.nl kun je ook veel tips vinden en ervaringen uitwisselen.

De werkbladen van http://www.worksheetworks.com hielden Snoezekind zoet op school.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Hi TO,

Mijn kinderen zijn ook slim. Ik heb een school met hoogbegaafdheidsonderwijs gezocht. Daar zijn ze helemaal opgebloeid. Met name voor mijn oudste zou een middag in de week plusklas echt niet voldoende zijn geweest, net als extra uitdagende activiteiten buiten school om. Al die uren saaiheid waren voor haar echt niet door te komen. Overigens was mijn dochter ook snel boos en heel faalangstig. Ze voelde zich gewoon enorm onbegrepen en onveilig. Haar oude juf had geen idee wat ze met haar moest aanvangen. Gelukkig weet haar huidige juf hier prima mee om te gaan en heb ik weer een blij kind. Nog steeds temperamentvol en perfectionistisch, maar al veel minder hevig dan eerst.

Kortom, dat je dochter wordt gezien in haar onderwijsbehoefte is heel belangrijk. Zoek een school die dat doet. Focus op het 'gewone' schoolwerk zou ik niet doen. Ze is duidelijk aan het onderpresteren om dit moment. Eigenlijk geeft je dochter aan dat ze ongelukkig is op dit moment. Sterkte. Het is best lastig.

Succes!
Bedankt voor alle tips tot nu toe, ik ben flink aan het googelen!

Haar school heeft geen plusklas, helaas. Maar werkt wel met pittige plus torens, dus waarschijnlijk is daar voor onze dochter wel wat uit te halen. Ik ben eigenlijk niet eens zo bang dat ze het met schoolwerk niet redt, achteraf herken ik zo veel in haar: ik was vroeger precies zo en liep ook tegen dezelfde dingen aan. En met mij is het ook redelijk goed gekomen

Ik zou het voor haar alleen zo fijn vinden als ze vriendinnen zou kunnen maken die meer op dezelfde manier denken als zij. Waarmee ze kan praten over de dingen die haar echt bezighouden, dat ze zich niet zo hoeft aan te passen. Dat laatste doet ze trouwens niet echt, waardoor ze nu in de klas behoorlijk buiten de boot valt. Ze heeft wel wat vriendinnen, maar echte diepe connectie lijkt ze niet te hebben.

Een speciale school voor hoogbegaafden willen we liever niet: we wonen in een dorp en ze zit nu op een hele fijne Dalton-dorpsschool, waar ze echt wel gezien wordt. De dichtstbijzijnde leonardo-afdeling zit in een stad verderop, en het is voor haar wel fijn dat ze de kinderen in het dorp kent natuurlijk. Ze speelt wel gewoon buiten met ze.
Als je een bereikbare Leonardoschool hebt, dan zou ik daar toch eens gaan kijken.

Ik heb kinderen in ons dorp echt op zien bloeien.

Grote kans dat de Leonardokindjes overal en nergens vandaan komen, en ook uit je eigen dorp.
Ik lees en leef mee. Ben zelf moeder van een slimme zoon van 8 jaar (groep 5), waarvan we nog geen idee hebben hoe slim (vinden we overigens ook niet heel belangrijk).

Hij is nog nooit happy geweest op school, heeft zijn taken nooit af en presteert heel wisselend (met lezen en woordenschat bijvoorbeeld op Cito in een jaar tijd van een V naar een I gegaan, niet heel logisch).

Wij hebben iemand ingeschakeld die hem test (iq is op dit moment niet te toetsen volgens de mevrouw ivm ernstig onderpresteren al vanaf begin schooltijd) en die vervolgens mee gaat naar school om daar te adviseren. Haar adviezen zijn heel concreet en school staat er gelukkig voor open om hier wat mee te doen. Het komt oa neer op compacten en verrijken en in dit geval bijvoorbeeld eerst de leuke moeilijke dingen en daarna nog snel even je gewone werk doen.

Ik geloof dat we op de goede weg zijn. Zoon begint heel langzaam wat beter in zijn vel te zitten, is rustiger, minder boos en verdrietig. Maar hij is er ook nog lang niet, werk is nu soms af, vaker nog niet, zelfvertrouwen schort het nog behoorlijk aan en resultaten op school zien we nog niet veel aan (paar leuke stijgingen, maar ook een flinke daling).

Wat voor mijn zoon enorm helpt is dat ons buurjongetje zijn beste vriendje is, toevallig een erg slim hb-kind.

Daarnaast is rennen een goede uitlaatklep voor hem, zit hij op atletiek en voetbal en is er gelukkig veel buitenspeelgelegenheid voor hem. Die randvoorwaarden maken het voor hem echt een stuk leuker.

TO, er zijn veel wegen die naar verbetering leiden en het feit dat jullie binnenkort met orthopedagoog en school samen zitten geeft al aan dat die verbetering er gaat komen! Succes met alle tips hier en ik hoop dat je er wat uit kan halen waar je dochter bij gebaat is!
hier twee slimme kinderen.

ten eerste sociaal onhandig, kan hoeft niet. Mijn oudste werd ook als sociaal niet handig gezien. ze was echter jaren vooruit. begreep kleutervriendschappen niet. waarom kan een meisje op maandag zeggen dat ze je vriendin is en op dinsdag zeggen dat je niet meer op haar feestje mag komen. Daarbij interesseerde mijn oudste zich niet voor de standaard kleuter onderwerpen. Ze heeft als 5 jarige een tekening gemaakt over het ontstaan van de aarde. De andere kleuters hadden geen idee waar ze het over had.

Mijn jongste is wel niet heel handig, hij is gewoon erg jong. cognitief erg ver maar erg qua gedrag erg jong.

Verder is een plusklas leuk maar moet je als eerste gaan kijken wat er in de klas kan gebeuren. Ga kijken op welk niveau dat ze zit, dus doortoetsen. Dan moet er compact en verrijkt worden. Dus de basisstof flink inkrimpen en dan moeilijker werk als aanvulling geven.

Mijn oudste heeft pas sinds een jaar een goede vriendin, ze zit nu in groep 8. Ze is heel eenzaam geweest maar we hopen dat ze volgend jaar op het vwo meer aansluiting zal vinden
Herkenbaar. Mijn oudste zit sinds kort op een schaakclub. Dit doet hem erg goed. Lekker analytisch bezig zijn. Allemaal slimme kinderen bij elkaar, waardoor hij makkelijker aansluiting vindt. Misschien is dat ook wat voor je dochter?
Je hebt ook speelgroepen voor fantasyspellen, zoals Magic, D&D, Yu-Gi-Oh.

Net of je een aflevering van TheBigBangTheory binnen loopt, en meestal is de sfeer superrelaxt.

De germeenschappelijke interesse telt, niet de leeftijd, dus groot en klein kunnen samen spelen.
Mijn slimme oudste heeft ook met de Pittige Plus Torens gewerkt op de basisschool (ook Dalton, misschien wel dezelfde school ). Dat was een leuke 'bezigheidstherapie' maar het zorgde er niet echt voor dat ze zich beter in haar vel voelde. Op het vwo kreeg ze werk dat meer op haar niveau lag, maar sociaal bleef het tobben. Uiteindelijk hebben we haar pas op haar 15e, op haar eigen verzoek, laten onderzoeken en bleek ze autisme te hebben. Achteraf bezien hadden we dat dus misschien toch beter vroeger kunnen doen en dan eens gaan kijken op de Leonardoschool (wat we wel overwogen hebben). Ik denk dat daar de sfeer misschien anders/beter is omdat die kinderen allemaal wat 'bijzonder' zijn en daar hopelijk ook meer onderling begrip voor is. De sfeer op de basisschool hier in het dorp was best wel pittig met veel kinderen die behoorlijk meer 'streetwise' waren dan zij zelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven