Claustrofobie

20-02-2015 08:29 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb claustrofobie en daar begin ik steeds meer last van te krijgen.

Goed, om een lang verhaal kort te maken: ik wil er vanaf .

Over ongeveer 2.5 maand is mijn man jarig en ik zou hem graag een stedentrip cadeau doen. Leuke steden zijn te bezoeken per trein maar dan zit je echt 14 uur of langer in de trein en dat vind ik zonde van de tijd.

De laatste keer dat ik gevlogen heb was in 2011 (naar Dublin). Destijds had ik weinig last van claustrofobie, maar het is met de jaren steeds erger geworden. Zo mijd ik bijvoorbeeld ook liften (en dat is lastig als je 12 hoog moet zijn )

Nu ben ik aan het googlen maar ik weet niet zo goed waar ik naar moet zoeken. Ik zie bijvoorbeeld wel "vliegangst" enzo maar welke vorm van therapie is het beste?
http://www.psyq.nl/Service/Begrippenlijst/Claustrofobie

Deze organisatie doet veel met e-therapy, dat zou misschien iets kunnen zijn?
Therapie tegen vliegenkast heb ik ook gedaan, maar dat hielp niet echt. Bij mij was claustrofobie ook de boosdoener en daarmee was ik niet geholpen. Ik heb een therapie gedaan waarbij je wordt blootgesteld aan situaties die je angstig maken, en hoewel dat enorm veel energie kostte, erg spannend was soms en heel intensief heeft het me toch geholpen. Ik vloog de eerste korte vluchten nog wel met een oxazepammetje maar nu vlieg ik de halve wereld over zonder er bij na te denken.

Oh ja, ik heb ook twee sessies emdr gehad, bij een enorm goede therapeute, en dat heeft mij het laatste zetje gegeven om in een vliegtuig te stappen.
Maak het jezelf niet zo moeilijk.

Er zijn genoeg leuke steden in Belgie (Gent, Brussel, Antwerpen, Leuven, Brugge) en Duitsland (Keulen, Berlijn etc.) of neem de Eurostar naar Londen ofzo. Met de Thalys sta je in 3 en een half uur midden in Parijs. Allemaal dichtbij en superleuk voor een weekend.
Sja, je kunt zeggen maak het jezelf niet zo moeilijk, maar voor mij is er zeer letterlijk een wereld open gegaan toen ik durfde te vliegen. En voor mijn gezin ook. Soms loont het om er even je schouders onder te zetten. Ook omdat je angst vaak niet alleen een probleem voor jóu is, maar indirect dus ook voor je omgeving.
quote:mienbillekesjeuken schreef op 20 februari 2015 @ 08:41:

Maak het jezelf niet zo moeilijk.

Er zijn genoeg leuke steden in Belgie (Gent, Brussel, Antwerpen, Leuven, Brugge) en Duitsland (Keulen, Berlijn etc.) of neem de Eurostar naar Londen ofzo. Met de Thalys sta je in 3 en een half uur midden in Parijs. Allemaal dichtbij en superleuk voor een weekend.Tja, door de tunnel naar Engeland durf ik dus ook niet. Het gaat me niet eens zo zeer om die vakanties maar het gaat me meer om het feit dat ik er in het dagelijks leven ook last van heb. Ik vermijd liften en krijg vaak paniekaanvallen als ik door tunnels moet bijvoorbeeld of wanneer ik in de trein of bus zit.
quote:Steinbeck2 schreef op 20 februari 2015 @ 08:34:

http://www.psyq.nl/Service/Begrippenlijst/Claustrofobie

Deze organisatie doet veel met e-therapy, dat zou misschien iets kunnen zijn?Dank! Ik ga het zo eens op mijn gemak doornemen. Heb je ervaring met e-therapy?
quote:whopper schreef op 20 februari 2015 @ 08:40:

Therapie tegen vliegenkast heb ik ook gedaan, maar dat hielp niet echt. Bij mij was claustrofobie ook de boosdoener en daarmee was ik niet geholpen. Ik heb een therapie gedaan waarbij je wordt blootgesteld aan situaties die je angstig maken, en hoewel dat enorm veel energie kostte, erg spannend was soms en heel intensief heeft het me toch geholpen. Ik vloog de eerste korte vluchten nog wel met een oxazepammetje maar nu vlieg ik de halve wereld over zonder er bij na te denken.

Oh ja, ik heb ook twee sessies emdr gehad, bij een enorm goede therapeute, en dat heeft mij het laatste zetje gegeven om in een vliegtuig te stappen.

Dat idee had ik dus ook

Ik heb het idee dat vliegangst therapie niet echt op claustrofobie gericht is.

Wat zijn je ervaringen met EMDR? Wat gebeurt er dan?
Met meer wordt er een bewandeld pad in je hersenen ( het angstig zijn in kleine ruimtes) dichtgegooid en een ander pad begaanbaar gemaakt ( het je vrij voelen in elke situatie waarin je je voorheen beknopt voelde) dit gebeurt dmv oogebewegingen die ervoor zorgen dat je hersenen ontvankelijk zijn voor het open- en dicht gooien van paden. Google er maar eens op. Het werkt heel mooi en bij mij blijvend.
quote:minnimouse schreef op 20 februari 2015 @ 09:00:

[...]

Tja, door de tunnel naar Engeland durf ik dus ook niet. Het gaat me niet eens zo zeer om die vakanties maar het gaat me meer om het feit dat ik er in het dagelijks leven ook last van heb. Ik vermijd liften en krijg vaak paniekaanvallen als ik door tunnels moet bijvoorbeeld of wanneer ik in de trein of bus zit.

O, dan wordt de Schipholtunnel ook een probleem. Dat schiet niet op.

Nou, ik hoop dat je baat hebt bij therapie, en dan ook mooi op tijd voor je mans verjaardag.
Waarom feen citalopram ofzo, werkt tegen dergelijke angsten. Eventueel in

Combinatie met therapie.

Ik vind het leven echt te kort om

Met zulke dingen te tobben.
quote:Dubbus schreef op 20 februari 2015 @ 11:09:

Waarom feen citalopram ofzo, werkt tegen dergelijke angsten. Eventueel in

Combinatie met therapie.

Ik vind het leven echt te kort om

Met zulke dingen te tobben.Kun je daar iets meer over vertellen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven