De verhuizing: Amerika

23-02-2015 17:24 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is bijna rond: een contract in Amerika. Voor mij heel lang een droom geweest en nu lijkt die dan ook echt uit te komen! Eind dit jaar vertrek ik waarschijnlijk. Dat geeft nog wat tijd, maar tegelijkertijd weet ik dat die ook zo voorbij vliegt!

Zijn er nog andere forummers die naar Amerika geëmigreerd zijn en die praktische tips hebben? Via mijn werk ga ik in eerste instantie een H-1B visum aanvragen. Ik heb al op het AllesAmerika rondgekeken, maar wie weet vind ik hier nog wat meer informatie of ideeën.
Waar ga je naartoe in Amerika? Dat maakt nogal verschil. Een wereldstad als New York,of een klein, conservatief plaatsje in het midwesten, subtropisch Florida of ijskoud Minnesota?
H-1B... Ben benieuwd wat je werk is? En inderdaad waar?
Ik ga naar het noordoosten van de VS. Geen megastad zoals NY, maar ook geen klein conservatief plaatsje. Wel koud 's winters!

Het is er pas net (bijna) doorheen en dus moeten alle voorbereidingen nog beginnen. Allereerst maar eens een nieuw paspoort.
quote:ElizabethJennings schreef op 23 februari 2015 @ 17:47:

Ik ga naar het noordoosten van de VS. Geen megastad zoals NY, maar ook geen klein conservatief plaatsje. Wel koud 's winters!

Het is er pas net (bijna) doorheen en dus moeten alle voorbereidingen nog beginnen. Allereerst maar eens een nieuw paspoort.New England? Dat is prachtig en idd. voor Amerikaanse begrippen niet conservatief. Voor onze begrippen overigens nog steeds wel.
hoe komt het dat je zo zeker bent dat het allemaal doorgaat? Dat vind ik nogal merkwaardig.
Naar één van de Mid-Atlantic states. En volgens mij is het trouwens in bijna heel Amerika conservatiever dan in NL, maar relatief gezien valt het mee, voor zover ik het kan beoordelen.
quote:Amaqanda schreef op 23 februari 2015 @ 17:53:

hoe komt het dat je zo zeker bent dat het allemaal doorgaat? Dat vind ik nogal merkwaardig.

Wat een rare vraag.

Waarom vind jij dat merkwaardig????
quote:Amaqanda schreef op 23 februari 2015 @ 17:53:

hoe komt het dat je zo zeker bent dat het allemaal doorgaat? Dat vind ik nogal merkwaardig.Hoe bedoel je? Dat het visum afgewezen wordt ofzo? Tja, dat kan natuurlijk. Maar volgens mij voldoe ik aan alle criteria, dus ik verwacht dat dat wel meevalt.
quote:ElizabethJennings schreef op 23 februari 2015 @ 17:58:

[...]

Hoe bedoel je? Dat het visum afgewezen wordt ofzo? Tja, dat kan natuurlijk. Maar volgens mij voldoe ik aan alle criteria, dus ik verwacht dat dat wel meevalt.

Die kans is opzich best groot. Er zijn maar heel weinig h-1B visums beschikbaar per jaar.

Ik zou altijd heel voorzichtig zijn en niet allemaal wilde plannen gaan maken tot je zeker weet dat het echt allemaal door gaat. Daarom vind ik het merkwaardig dat je er al helemaal van uit gaat.
quote:dubbeltje4 schreef op 23 februari 2015 @ 17:58:

[...]

Wat een rare vraag.

Waarom vind jij dat merkwaardig????Ik vind al die vraagtekens nog merkwaardiger. Was 1 niet genoeg?
Ik heb geen tips, ideeën of andere waardevolle toevoegingen, maar wil je wel succes wensen! Ook met de voorpret. :-) Ikzelf wil ook graag emigreren (niet naar de VS overigens), dus ik ben benieuwd naar je ervaringen!
quote:Amaqanda schreef op 23 februari 2015 @ 18:03:

[...]

Ik vind al die vraagtekens nog merkwaardiger. Was 1 niet genoeg?

Nee!!!!

Gaat vast helemaal goed komen TO.

Veel voorpret alvast!
Ik val in de cap exempt category, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Ik ben trouwens al vaker van land veranderd, maar de VS verslaat alles wat ik tot nu toe heb meegemaakt aan regels en papierwerk. En dan ben ik pas net begonnen te kijken.
Mijn zoon werd inderdaad ook niet goed van alle papierrommel.

Maar hij woont er, met groot plezier al weer ruim een jaar.
Als je voor een H1B visum gaat, dan is het van belang of je onder de 'cap' (= het quotum) valt of niet. Als je voor een gewone werkgever in de industrie gaat werken, zul je vrijwel zeker onder de cap vallen (voorbeelden van werkgevers die wel cap-exempt zijn, zijn universiteiten en overheids-research-instellingen). Overigens moet je werkgever het visum voor je aanvragen (en betalen); dat kun/mag je zelf niet doen.

H1B visa worden vanaf 1 april uitgegeven (en dan kun je beginnen met werken vanaf 1 oktober). De 'cap' is 65.000 stuks (en nog 20.000 extra voor advanced-degree cases). Vorig jaar (2014) lagen er op 1 april ruim 172.000 aanvragen, dus het quotum was vanaf dag 1 meteen op (en er is dus geloot). Als je uitgeloot wordt, dan gaat een H1B je niet meer lukken dit jaar. Als je ingeloot wordt, dan moet je aanvraag nog goedgekeurd worden (maar, als de aanvraag goed onderbouwd is en je aan de vereisten voldoet, is dat meestal niet zo'n probleem).

Het is dus zaak om te zorgen dat je aanvraag *voor* 1 April bij USCIS ligt. Dat betekent dat je moet opschieten... Heeft je aspirant-werkgever ervaring met het visum-proces (hebben ze meer buitenlanders indienst)?

Succes, in ieder geval!
Ja, cap exempt dus. Volgens mij wordt het visum ook door de werkgever geregeld en hoef ik alleen maar bepaalde documenten aan te leveren. Nou ja, zodra het echt officieel is, zal dat (hopelijk) allemaal wel duidelijker worden.
Fijn dat je cap-exempt bent!

Ik ben voor studie naar de VS verhuisd, en ondanks dat ik in eerste instantie van plan was terug te gaan ben ik uiteindelijk gebleven voor de liefde Ik woon in het noorden, ergens waar het nu erg koud is.

Al het papierwerk is veel gedoe, maar als je in aanmerking komt voor een van de weinige goede opties (cap exempt H1B, family based greencard, ingeloot worden voor een gewone H1B, etc) is het uiteindelijk wel te doen. Gewoon zorgen dat je alle instructies tot de letter opvolgt. Houd er alleen rekening mee dat er geen flexibiliteit is, dus "Oh dat regelen we wel" of "Onder die regel komen we wel uit" is niet realistisch.

Wat voor praktische tips ben je naar op zoek?

Ga je met partner/kinderen of ga je alleen? Als er kinderen zijn: let erg goed op de school districts, public schools kunnen echt heel erg in kwaliteit verschillen, en hoe duur het is om in een bepaalde wijk te wonen hangt onder andere erg af van de kwaliteit van de scholen daar. Ik vond dit een prettige website: http://www.greatschools.org/

In de VS is credit history erg belangrijk, onder andere voor hoe duur je hypotheek is. Als Nederlander heb je over het algemeen helemaal geen credit history opgebouwd. Ik heb in eerste instantie een secured card gehaald (ik gaf ze 1000 dollar, en mocht daarna tot 1000 dollar lenen), tot ik daarmee een goede credit score had. Maar aangezien je nu al weet dat je straks (in principe) gaat, kun je volgens mij nu al dingen doen om een history op te bouwen. Google kan je vast wel naar wat tips leiden.

Verder, eh... Gewoon brood is vies, het is vreemd zoet. Maar 'artisanal bread' is over het algemeen lekker

Als je meer vragen hebt hoor ik het wel!
quote:dubbeltje4 schreef op 23 februari 2015 @ 18:21:

Mijn zoon werd inderdaad ook niet goed van alle papierrommel.

Maar hij woont er, met groot plezier al weer ruim een jaar.Wat fijn! Ik hoop ook zo dat ik het niet te veel verheerlijkt heb en dat het me uiteindelijk ook echt gaat bevallen. De eerste paar maanden zullen sowieso wel hectisch zijn, maar ik hoop dat daarmee ook gelijk het meeste papierwerk voorbij zal zijn. Ik lees nu dingen over zo snel mogelijk een goede credit rating scoren, een rijbewijs regelen, zorgverzekering, boedelverhuizing. De meeste dingen zijn best te voorzien en ik wil het liefst zo goed mogelijk voorbereid weggaan.
Hee, wat fijn, Minnim, dat je gebleven bent! Wat doe je nu?

Ik verhuis alleen. Ik heb inderdaad al vanalles over credit ratings gelezen, maar kan daar op dit moment nog niet veel mee (want geen stabiel inkomen, of althans, het wordt niet als stabiel inkomen beschouwd). Nu was ik gelukkig sowieso al niet van plan gelijk te gaan kopen (en volgens mij krijg je zonder green card ook lastig een hypotheek). Ik ga dus ook maar voor credit card met waarborg.

Hoe snel heb jij een rijbewijs gehaald? Of mag je met een studentenvisum wel rijden? En waren er onverwachte dingen die geregeld moesten worden toen je verhuisde?
Oh, aangezien je naar het noorden gaat, nog een tip: je zult waarschijnlijk een auto moeten regelen (want op de meeste plekken kom je niet overal met openbaar vervoer). Dat betekent ook: je zult de auto ergens moeten parkeren... nou als je het kunt betalen raad ik van harte underground parking aan, want als het 20 graden onder nul is en er ligt een pak sneeuw/ijs op je auto die je er vanaf moet vegen/schrapen om 7 uur 's ochtends ben je niet blij

Oh blijkbaar is 'ik wil een smiley toevoegen' nu weer 'ik wil posten'. Ugh.

Ik ben analyst bij een non-profit. En heb een greencard based on marriage. De werkplek regelt ook H1Bs maar die had ik uiteindelijk gelukkig niet nodig! Wat voor werk doe jij / ga jij doen?

Ik kreeg tegenstrijdige berichten over hoe lang ik mocht rijden op m'n Nederlandse rijbewijs, van 'drie maanden' tot 'tot je weggaat, je bent nonresident'. Maar ik had sowieso geen auto dus in m'n eerste jaar reed ik helemaal niet, en daarna heb ik m'n learner's permit gehaald (computer testje doen). Toen nog lang autorijden uitgesteld (ik was een beetje bangig ) en uiteindelijk de test gedaan, op een afgezet terrein, haha.

Onverwachte dingen, eh... Ik heb spullen verscheept, drie dozen vol. Ik was blij toen die aankwamen, lekker m'n eigen dingetjes bij me - ook al had ik sommige dingen misschien goedkoper daar nieuw kunnen kopen. Dus dat kan ik aanraden. Kijk goed naar verzekering, zowel health insurance (gaat waarschijnlijk via je werk) als renter's insurance (daarbij zit soms aansprakelijkheidsverzekering in) als je AOW in Nederland (je kunt betalen om het te blijven opbouwen, anders heb je een gekort AOW als je teruggaat naar Nederland later, dus hangt er vanaf wat je van plan bent).

Verder was onverwacht hoe veel duurder een single ticket is dan een retour ticket (echt letterlijk duurder), maar bij Iceland Air was dat niet zo.

Ik weet niet hoe het is waar jij heen gaat, maar waar ik woon gaat veel sociaal leven via de kerk/synagoge/etc. Dus als je religieus bent zou ik daar zeker gebruik van maken, en anders is het goed om je van tevoren er bewust van te zijn dat het moeilijker kan zijn om leuke mensen te vinden.
Ja, die auto, daar zit ik inderdaad een beetje mee. Ik weet dus niet hoe realistisch het is dat ik al gelijk aan een rijbewijs kan komen. Ik moet eerst op m'n identiteitsnummer wachten en pas dan kan ik het theorie-examen maken. Stel dat ik dat in één keer zou halen, dan nog lijkt het me niet waarschijnlijk dat ik binnen een maand al m'n volledige rijbewijs heb, zodat ik (zonder medevolwassene naast me) mag rijden. Dus in het begin wordt het dan ws toch wel een appartement in de buurt van m'n werk, of althans dichtbij de busroute daarheen, lijkt me?
Ja ik! Mijn man kreeg hier een baan en heeft nu een O1-B visum. Omdat we getrouwd zijn kreeg ik een O3 visum, ik ben dus afhankelijk van hem en mag hier niet werken want ik heb geen Social Security Number. Maar we zitten nu op de uitslag te wachten van zijn green card aanvraag, de advocaat geeft ons een hoge slagingskans (ruim 95%) dus waarschijnlijk heb ik binnenkort wel een SSN.

We wonen nu bijna 2 jaar in Los Angeles, bij ons is het heel snel gegaan destijds. In november kwam er een mail met een aanbod voor een baan, in januari en februari alle papieren verzameld en ingediend en half maart kregen we bericht dat het visum er was. Zes weken later vertrokken we.

Wat minnim ook zegt, je hebt nog geen credit history opgebouwd en ik betwijfel of je dat wel vanuit NL kunt doen.

Omdat deze credit history ontbreekt heb je een co-signer nodig die je helpt bij het leasen van een auto en het huren van een huis. Wij hebben daar enorm geluk mee gehad, dat is allemaal geregeld via het werk van mijn man. Wel met moeite overigens, omdat ze geen expats gewend zijn binnen het bedrijf.

Ook direct een secured credit card aangevraagd via de bank (Bank of America), $300 ingelegd en dat is dat je limiet. Binnen een jaar kreeg ik het geld teruggestort en nu is het gewoon een credit card met een hogere limiet.

Telefooncontract kregen we vrij makkelijk via T-Mobile, in NL hadden we ook beide al T-mobile en na een paar dagen mochten we al een contract omdat ze een check hebben gedaan.

Verder hebben we voor de eerste maand een auto gehuurd en een appartement gevonden via airbnb. Maar na een week vonden we ons huidige huis al, dat is in LA niet zo moeilijk. We hebben ook zsm ons Californische rijbewijs gehaald via de DMV (je moet opnieuw een written test en een driving test afleggen) zodat we een autoverzekering konden afsluiten en een auto konden leasen. Zoals verteld ging dit dus via een co-sign van een collega wiens ex-man Toyota dealer is. Puur geluk voor ons.

Na zo'n 8 maanden kon LAman een tweedehands auto kopen via Carmax omdat hij genoeg credit history had opgebouwd, wij hebben namelijk wel twee auto's nodig.

We hebben ervoor gekozen om enkel wat spullen in verhuisdozen te verschepen via Worldwide Baggage & Packages. We hebben nog een huis in Nederland dat we gemeubileerd verhuren en daar staan nog wat andere niet-urgente spullen in de opslag.

Ook hebben we onze geboorteaktes en trouwakte opgevraagd bij de gemeente, die bij de rechtbank van een apostille laten voorzien en meegenomen. Tot nu toe alleen onze trouwakte nodig gehad toen ik mijn paspoort ging verlengen, verder liggen ze in de kluis.

Ik ben op dit moment wel zwanger van ons eerste kind, en ik verwacht dat we voor haar geboortecertificaat wel weer onze trouwakte (en misschien ook geboorteaktes? ik moet me daar nog in verdiepen) nodig hebben.
(M'n vorige post postte te vroeg dus ik heb dingen toegevoegd)

Het hangt van de regels van de state af hoe snel je examen mag doen etc. Maar een wachttijd van een maand om uberhaupt een plekje te regelen was waar ik zit wel reeel inderdaad.

Maar je mag denk ik wel een tijdje op je Nederlandse rijbewijs rijden... Vraag het anders de lokale DMV. Ik zie op het allesamerika forum regelmatig topics hierover, ook over of je zonder Amerikaans rijbewijs een auto mag kopen enzo, en het verschilt allemaal per state volgens mij. Vraag het anders daar even voor jouw specifieke situatie.

Maar als je lopend/met de bus naar je werk kunt (zelfs als je normaal gesproken rijdt) is dat toch ook wel erg fijn, als je auto het opeens begeeft ofzo. Dus kan geen kwaad om daarnaar te zoeken! Oh, dat doet me er aan denken, soms kijken landlords ook naar je credit history, en die heb je niet. Dus regel wat bewijs dat je tot nu toe je huur altijd op tijd hebt betaald, misschien ook met een brief van waar je nu huurt. Is beter om nu geregeld te hebben dan om daar opeens niks te kunnen vinden!
In California mag je met je Nederlandse rijbewijs rijden zolang als 'ie geldig is. Maar dat verschilt per staat. Kijk voor meer info op de site van het DMV (even googlen op de staat waar je gaat wonen + dmv, zodat je bij de juiste site uitkomt).

En omdat je al een NL rijbewijs hebt dan kun je het om laten zetten zeg maar, je mag dus wel zelfstandig rijden maar hoeft alleen eerst een written test te doen en vervolgens een 'behind the wheel' test. Op zich een makkie, wij zijn allebei in 1x geslaagd voor beide testen.

Nadat je voor de behind the wheel test bent geslaagd krijg je direct een tijdelijk rijbewijs waarmee je een auto kunt leasen (en verzekering kunt aanschaffen).

Let er wel op dat je de DMV direct informeert als je je SSN hebt, zodat ze daadwerkelijk het echte rijbewijs op kunnen sturen als dat klaar is. Bij ons liep dat vertraging op omdat we dat in alle regelchaos waren vergeten.

Wij kwamen op een zondag aan in LA. Dezelfde dag nog een printer en tomtom gekocht.

Op maandag naar het Social Security Office voor het aanvragen van de SSN, naar de bank om een rekening te openen en naar T-mobile om een simkaart/abonnement te regelen.

Diezelfde week gingen we nog naar het DMV om de written test te doen, pas als je die gehaald hebt kun je een afspraak maken voor de andere test.

Binnen een week hebben we dit soort dingen allemaal geregeld, de week erna moest LAman al beginnen bij zijn nieuwe werk en ben ik op pad gegaan om een appartement te zoeken. Dat was ook binnen een week geregeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven