Geld & Recht alle pijlers

Stichting ontbinden

24-02-2015 14:12 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraagje waar ik qua googlen niet helemaal uitkom. Ik heb ooit een x aantal jaren geleden een stichting opgericht om een aantal evenementen mee te organiseren. Inmiddels doe ik al 5 jaar niets meer met de stichting en heb ik aan het "oude" bestuur gevraagd of we de stichting konden opdoeken. Niemand heeft hierop afwijzend gereageerd, dus ik ben nu bezig om de bankrekening op te zeggen en de stichting. Op kvk.nl staat er een formulier voor het be-eindigen van de rechtspersoon, in de ondertekening mag er maar 1 iemand tekenen. Klopt het dan dat er 1 bestuurslid moet tekenen voor de ontbinding, of moeten ze allemaal hetzelfde formulier tekenen?

De stichting heeft geen baten, geen kantoor en staat een klein beetje (50 euro) in de min. Die 50 euro betaal ik bij het opheffen van de rekening.
Het antwoord staat in de statuten van de stichting. Als het goed is vind je daarin wie de stichting van rechtswege vertegenwoordigen. Dat kan een lid van het DB zijn maar sommige stichtingen hebben vastgelegd dat er 2 handtekeningen noodzakelijk zijn voor bepaalde beslissingen.
Wie staat er op het uitreksel van de KvK als tekenbevoegd?
Handtekening op het formulier kan iedere bestuurder zijn. Maar je moet een ontbindingsbesluit meesturen. Als je geen vergadering wil beleggen kun je gewoon een papiertje opstellen waarin je uitspreekt dat het bestuur gezamenlijk besluit dat er ontbonden gaat worden per datum X, en dan even van elke bestuurder een handtekening scoren. Als je die als bijlage bij je formulier doet komt het allemaal goed.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Wat handigmetgeld zegt. Ik ben er ook mee bezig, en was eerst met alleen het formulier met een handtekening naar de KvK gegaan, maar dat is niet genoeg. Het ontbindingsbesluit met de handtekeningen van alle bestuurders erop moet erbij.
Ok thanx allemaal. Ik heb net een voorbeeld gezocht van een ontbindingsbesluit. Ik ben tekenbevoegd namens de stichting, maar zal dat in de statuten (die liggen thuis) even nalezen. Verder zal ik een document opstellen namens iedereen en laten tekenen. Ik verwacht daar geen problemen mee. Opheffen bankrekening is inmiddels wel de aanvraag de deur uit.
Opheffen bankrekening moest ik persoonlijk gaan doen met een bestuurslid erbij (gelukkig bleek de bank nog de gegevens van het oude (tijdelijke) bestuur te hebben, aka mijn geliefde, dus dat scheelde ) maar dat zou per bank kunnen verschillen natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven