De verhuizing: Amerika

23-02-2015 17:24 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is bijna rond: een contract in Amerika. Voor mij heel lang een droom geweest en nu lijkt die dan ook echt uit te komen! Eind dit jaar vertrek ik waarschijnlijk. Dat geeft nog wat tijd, maar tegelijkertijd weet ik dat die ook zo voorbij vliegt!

Zijn er nog andere forummers die naar Amerika geëmigreerd zijn en die praktische tips hebben? Via mijn werk ga ik in eerste instantie een H-1B visum aanvragen. Ik heb al op het AllesAmerika rondgekeken, maar wie weet vind ik hier nog wat meer informatie of ideeën.
quote:ElizabethJennings schreef op 23 februari 2015 @ 23:20:

[...]

Als prestaties in het verleden een indicatie zijn, kan ik dat kookboek maar het beste thuis laten. Kan ik m'n gasten niet aandoen. Hahaha! Ja oké dan misschien beter van niet LOL.
Wat leuk die herkenning. Ik heb me erg verwonderd over bepaalde dingen. Hoe groot Amerika is bijvoorbeeld, in vergelijking met West-Europa. Maar ook over hoeveel Amerikanen over hun werk kunnen klagen en hoe er bijna geen buitenlands nieuws op de 24uurs nieuwszenders te zien is - wel berichten over terroristen enzo, maar niet over verkiezingen in Japan bijvoorbeeld. Het optimisme vind ik wel prachtig en werkt aanstekelijk.

Het internet is inderdaad langzaam, maar dat hangt ook af van waar je woont. Skype en Facetime zijn naar mijn idee toch wel de beste manier van communiceren.
@ LA-Woman: ben je wel eens bij de Holland International Market geweest?
Kijk, dat soort dingen zijn heel handig om te weten. Ik heb wel een lijstje in m'n hoofd van wat er allemaal "moet", maar vaak zijn er dan toch dingen die je verbazen. Traag internet wist ik bijvoorbeeld niet (en verwachtte ik ook niet echt). Hopelijk ligt de NLse standaard hoger dan hier en valt het uiteindelijk mee.

Vandaag m'n contract gekregen. Ik wil kijken of er nog een paar dingetjes aangepast kunnen worden en dan gaat-ie binnenkort getekend terug!
quote:Pulcher schreef op 24 februari 2015 @ 19:59:

@ LA-Woman: ben je wel eens bij de Holland International Market geweest?

Nee nog steeds niet! Is toch 45 minuten rijden vanaf hier geloof ik. Wil er binnenkort wel eens naar toe, ik volg ze wel op FB.

Sinds ik zwanger heb ik veel zin in Nederlands eten en eten van vroeger. Voorheen had ik er geen last van, maar nu haal ik mijn producten bij Shoops in Santa Monica, hagelslag bij Cost Plus World Market, stroopwafels bij Trader Joe's, kaas bij Costco en beschuiten en appelstroop bij het Indonesische restaurant in Westwood. En sinds kort heeft de Bath Bad & Beyond ook een World Market sectie waar ze haribo snoep hebben en kinder chocolade. Dat is ook opeens niet meer veilig voor me

Van familie krijg ik borrelnootjes opgestuurd en binnenkort neemt m'n moeder worstenbroodjes en joppiesaus mee. Ook vreemd, ik ben al járenlang niet meer bij de MacDonalds geweest maar ik heb me toch een zin in die gele fritessaus. Ook daarvan neemt m'n moeder een fles mee

Bij Simpang Asia (Indonesisch restaurant op National Blvd) hebben ze trouwens ook een winkeltje waar ze een aantal Nederlandse producten verkopen, zoals ontbijtkoek.

Wij wonen trouwens in West LA.

Spannend ElizabethJennings, ik duim voor je!
Bij ons lukte een credit kaart wel maar dan wel op een special manier. We moesten elke maand een bepaald bedrag op een speciale creditkaart rekening storten. Dit heft ongeveer een jaar geduurd, toen kregen we een "normale".

Theedoeken kun je hier toch wel kopen. Inderdaad Anthropologie (duur en mooi) en ook bij Target.

Washandjes zou ik wel meenemen:).

Cultuurshock zul je niet krijgen denk ik. De meeste mensen die ik ken, vinden Nederland geweldig en de meeste hebben wel een oud familie lid die uit Nederland komt..Kun je je werkgever in Nederland niet garant stellen voor een huurwoning? Wij hebben hier nooit geen problem mee gehad.
@LA_Woman: Wat veel winkele voor Nederlandse producten! Ik rij af en toe naar de HIM, maar niet te vaak want anders wordt het me te duur. Ze hebben echt veel. Alles wat je opnoemt plus frikandellen en kroketten! Oh ja, en Friese babysokjes. Dat vond ik dan weer heel leuk voor wanneer wij aan kinderen zouden beginnen.

@Raccoon: het lijkt inderdaad wel alsof alle Amerikanen een Nederlandse voorouder hebben. Het komt in mijn gesprekken in ieder geval vaak ter sprake!
Pulcher: waar koop jij bitterballen en kroketten? Ik maak ze nu zelf, en ze smaken best goed. Wij hebben hier ook een Nederlands winkeltje, maar kom er vrijwel nooit. Ik ga wel naar de Worldmarket voor hagelslag en drop. Af en toe bestel ik wat bij een Nederlandse website en als we naar Nederland gaan, komen we met een grote tas eten terug.

Ik ben nu aan een boerenbont verzameling begonnen. Iedere keer als we uit Nederland komen neem ik wat mee. In Nederland vond ik het maar niks maar hier vind ik het toch wel leuk staan in de keuken.
quote:raccoon schreef op 25 februari 2015 @ 03:04:

Kun je je werkgever in Nederland niet garant stellen voor een huurwoning? Wij hebben hier nooit geen problem mee gehad.Ik krijg een Amerikaanse werkgever, maar ik kan natuurlijk wel vragen hoe andere buitenlanders daar aan een woning zijn gekomen. Vooral degenen die er nog niet zo lang zijn. Dat gaat op m'n lijstje met uit te zoeken dingen iig.
Let me rephrase: Goede theedoeken kon ik niet vinden. Die dingen van Target vond ik niet geweldig en ik was erg blij dat ik vantevoren gewaarschuwd was (en een paar degelijke theedoeken had meegenomen).

Mijn internet was zo slecht nog niet. Wel langzamer dan in NL (en duurder), maar met een acceptabele snelheid.
Ha, wat gezellig hier! Misschien moeten we een topic openen van Nederlanders die in Amerika wonen

@Pulcher: oh wat geinig van die babysokjes! Hebben ze nog andere dan alleen Friese? En weet je toevallig ook of ze pannenkoekenstroop verkopen, die ene van Van Gilse? Ik wilde laatste een Dutch Pancake Party geven maar dat hebben we toen afgezegd omdat ik erg ziek was in het eerste trimester van mijn zwangerschap.

En die winkels dat is alleen omdat ik er toevallig kom, alleen naar Shoops ga ik als ik iets nodig heb.

Bijna alle Amerikanen komen uit Europa is mijn ervaring Ze hebben allemaal wel een Duitse of Ierse voorouder, en ze zeggen gerust dat ze dus bijvoorbeeld ook Duits zijn terwijl ze zelf nooit in Duitsland geweest zijn. Ik moet er altijd wel om lachen en ben ook wel benieuwd hoe mijn dochter hier gaat opgroeien, in Amerika met twee Nederlandse ouders.
Inderdaad ja, ze zijn allemaal Europees...althans dat vinden ze zelf. Mijn baas vond zichzelf heel erg georganiseerd en dat had ze naar eigen zeggen echt duidelijk door haar Duitse roots (ze was overigens de grootste chaoot die ik ooit ben tegengekomen ).
Wat een luxe hebben jullie met zoveel opties voor Nederlands eten! Ik kan stroopwafels en hagelslag vinden en dat is het wel... Er is hier een restaurant dat pannekoekenrestaurant heet maar aan het menu te zien zijn het niet echt Nederlandse pannenkoeken.

Ik vind het inderdaad ook grappig hoe gehecht mensen zijn aan hun heritage! Ik vind het wel leuk. Alleen de paar keer dat iemand zei "You're Dutch? I'm Dutch!" en ik in het Nederlands begon te praten en zij me verward aankeken, dat was niet ideaal
Haha @minnim, dat is wel grappig! Ik krijg vooral reacties van 'ohhhh Amsterdam... yeah I've been there' en dat ze dan heel ondeugend en geheimzinnig kijken

En we boffen zeker in LA met zoveel opties om ons heen, alhoewel ik bepaalde dingen wel zelf maak. Zoals eierkoeken, kerststol, kroketten en ragout enzo.

Heb je daar geen Costco eigenlijk? Die 'Gouda' met rode korst komt nog het meeste bij NL'se kaas in de buurt.

En ik hoorde ook van kennissen in North Carolina dat ze bepaalde dingen via een webshop bestellen, The Dutch Store.
Ah, een snelle google search leert me dat ik het ook zonder al te veel Nederlands eten zal moeten gaan doen. In het geval van nood is er dan gelukkig de webshop nog...
Oh wacht, ja, kaas heb ik ook! Ze hebben een goede selectie bij Whole Foods, onder andere verschillende soorten oude gouda, jonge gouda (met rode korst), komijnenkaas... En daarnaast allerlei Franse en Engelse en Zwitserse en Amerikaanse kaas, zoveel keus, volgens mij is 'kaas' een van de categorieen waar we qua boodschappen het meeste geld aan uitgeven Eierkoeken mis ik soms wel echt! Zijn die makkelijk te maken? Heb je toevallig een goed recept?

Wooowwww die webshop! Wat een opties! Daar ga ik zeker wel wat bestellen
Mijn man gaat de volgende week naar Nederland, hij komt dan meestal met een weekendtas met lekkere dingen terug.

Ik ben ook blij dat vrijwel alle kazen hier verkrijgbaar zijn..

Als ik online bestel is het meestal bij thedutchstore, de verzendkosten vallen eigenlijk best wel mee.

LA woman: ik heb een kaart van Costco, maar het is toch niet echt mijn favoriete winkel.

Mijn favoriete winkels hier zijn toch: Trader Joes, World Market, Anthropologie maar koop ook wel bij een normale supermarket..andes blijft er weinig over:)
Ik ga ook maar eens in de zoveel tijd naar Costco @raccoon. En dan vooral niet op vrijdag of in het weekend, maar liever zo rond 10u/11u op een doordeweeks dag, als het rustig is. En dan koop ik alleen wat ik echt nodig heb, zoals toiletpapier, keukenrol, San Pellegrino, kaas en tandpasta. Ik krijg altijd een anti-reactie van de andere mensen die teveel kopen en met overvolle karren rondlopen. Even snel er in & er weer uit

Wat versta jij onder 'normale supermarkt' trouwens? Want voor mij is dat Trader Joe's... Dat is toch de goedkoopste hier in de buurt. Voor vlees, vis en producten die ze niet bij TJ's hebben ga ik naar de Wholefoods, Bristol Farms of de slager.

Eierkoeken zijn súper makkelijk om te maken Minnim, letterlijk 15 minuten werk (beslag mixen én bakken). Hier is een receptje.

Trouwens, goed nieuws voor mensen met een H-4 visum wiens echtgeno(o)t(e) een H-1B visum heeft. Zij mogen vanaf eind mei ook een werkvisum aanvragen, zie dit bericht.

Als ze dit nou ook even gingen uitbreiden naar de O-1 visa...
Dames, welke maatschappij is voordelig en betrouwbaar voor het laten (na/ver-)zenden van persoonlijke spullen? Mijn zus vertrekt in de zomer voor 5 jaar naar de US en ze wil wel wat meer meenemen dan in twee koffers past. Tips?
“They slipped briskly into an intimacy from which they never recovered.” ― F. Scott Fitzgerald, This Side of Paradise
@Muze84: wij hebben twee jaar geleden 11 verhuisdozen verzonden via zeevracht, via Worldwide Baggage & Packages.

De spullen worden dan op een pallet geladen, ingepakt en per boot verstuurd. Kosten waren zo'n ¤300 bij afgifte, $300 om hier in de US weer aan te laten nemen en een extra $75 bij het ophalen van de dozen.

Ter plekke bij de loods in Amsterdam kwamen we erachter dat we 16 verhuisdozen mee hadden kunnen nemen voor hetzelfde bedrag, want het wordt in kubieke meter berekend. Als ik het me goed herinner hadden we verhuisdozen van de Praxis, maat L.

Na 7 weken hadden we onze eigen spullen weer, het heeft bij ons wel enige vertraging opgelopen door gedoe met de betaling (dat hier in Amerika per cheque gaat en niet per bank overschrijving).

Als ik het opnieuw mocht doen dan had ik véél meer spullen meegenomen dan alleen maar 11 dozen. Geen meubels, maar wel meer boeken en keukenspullen etc. Wij hebben heel veel weg gegeven in NL, allemaal dingen die ik hier in Amerika nieuw moest kopen. Van tevoren dacht ik: 'ach, ik koop het wel opnieuw' maar eigenlijk is dat zonde van je geld.

Wij vertrokken voor onbepaalde tijd maar we hebben nog wel een koophuis in Amsterdam + heel veel verhuisdozen vol met spullen daar in de opslag staan. Het plan is om dit 'ooit' nog eens op te laten sturen...

Ik hoop dat je iets aan deze informatie hebt!
Ik heb Seven Seas Worldwide gebruikt, is allemaal goed gegaan: http://www.sevenseasworldwide.com/ Ik had geloof ik drie dozen. Als ik het me goed herinner leveren zij de dozen, en dan pak jij daarvan in wat je nodig hebt, en dan halen zij alles op, dus zowel overgebleven dozen als gevulde dozen, en je betaalt alleen voor degene die je gebruikt. Dat was handig voor mij want ik wist niet goed hoeveel ik nodig zou hebben. Na een paar weken werd het in de VS afgeleverd, ik heb alles in 1 keer betaald via online bankieren geloof ik. Ik was student, had dus niet veel hoge kwaliteit spullen, dus dit werkte goed voor mij.

Overigens heb ik gisteren eierkoeken gemaakt volgens het recept dat LA Woman gedeeld had, bedankt!
Veel dank voor de tips! Ik schrik van de prijzen, maar geef het aan zuslief door. Ben blij dat ik niet hoef te verhuizen.
“They slipped briskly into an intimacy from which they never recovered.” ― F. Scott Fitzgerald, This Side of Paradise
Haha @muze84, het mag inderdaad wat kosten, maar ik vond het wel waard! Ik heb trouwens de kosten wel iets ruimer genomen omdat het al 2jr geleden is bij ons. Maar het is fijn om te weten dat je ook een paar dozen mee kunt nemen ipv meteen een hele container moet volstouwen.

Ik moest trouwens hier in Amerika nog wel even met alle papieren e.d. naar de douane voor een vrijwaringsbewijs, daar vertelden ze me dat je 1x per jaar zo'n privé zending mag doen.

Hé wat leuk dat je de eierkoeken hebt gemaakt @minnim! Lekker zijn ze hè? Ik maak regelmatig een voorraad, zo'n makkelijk en snel recept en ze blijven lang goed!
Aan mijn info heb je niet veel, want ik weet niet meer wat de naam was. Wij hebben alles meegenomen, in verhouding om alles opnieuw aan te schaffen vielen de kosten eigenlijk wel mee.

LA Woman, ik ga morgen naar de Costco:). Onder een normale supermarket is bij mij bv Kroger, maar daar koop ik meestal de spullen die ik vergeten ben. Sinds kort hebben we een nieuwe supermarket in de buurt. Market of Choice, ook een mooie winkel.

Muze: helpt het bedrijf je zus niet bij de verhuizing? In eerste instantie wilden wij helemaal niet veel meenemen. Een vriendin van mij vertelde mij dat het misschien toch wel heel fijn zou zijn om wat betrouwbare spullen bij je te hebben. Achteraf ben ik blij dat we alles mee genomen hebben. Waar gaat je zus wonen?
Ze gaat promoveren in Missouri. Ze helpen haar een gemeubileerde woning te vinden maar volgens mij gaan ze er verder vanuit dat ze het met alleen de bagage zal doen. Ze woont nog thuis dus heel veel grote spullen heeft ze niet, zal echt om persoonlijke spullen gaan en kleding. Zag dat je tot 20 kilo voor 100 euro kunt verzenden ook per post, dus denk dat ze dat eerder zal doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven