Diagnose ASS

25-02-2015 22:09 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
En daar was dan vorige week na een lange, moeilijke periode de diagnose ASS voor ons kleine meiske van 5.

Altijd geweten dat ze 'anders' was (hoewel voor ons vooral heel erg zichzelf), maar deze bevestiging was toch wel een schok.

En nu verder... School gaan inlichten uiteraard, omgeving: wie wel en wie niet, wat kan zij zelf aan qua informatie?

Ik heb het boek 'geef me de 5' al besteld, dan ga ik me eens inlezen. Proberen om ons kind zoveel mogelijk te helpen in een wereld die zij vaak niet begrijpt.
quote:Plien78 schreef op 26 februari 2015 @ 20:16:

Hoe kom je aan zo'n second opinion?

Ik begin nu enorm te twijfelen. Ik heb het afgelopen weekend aan familie verteld en de een na de ander zei: Nee, dat geloof ik niet.Bel het centrum voor Autisme en dan gaat de bal rollen... Vertel precies wat er speelt en de bevindingen van de GGZ. Vertel over je twijfels en dat je zelf Hoogbegaafd bent!
Mijn eigen zoon is HB, Niet officieel gediagnosticeerd. Zit in groep 2, werkt op groep 4/5 niveau. Hij is sensorisch ook erg lang overgevoelig geweest, wat nu behoorlijk bijgetrokken is. Had lang geen aansluiting met andere kinderen, heeft nu HB klasgenoot je en kan ineens wel met anderen overweg.

Ik werk met kinderen met licht verstandelijke veel beperking en ass. Zoon lang als ass-er begeleid maar nu blijkt dat hij waarschijnlijk alleen HB is. Destijds zei de ggd bij mij dat het een volkomen normaal kind was. Terwijl hij dat echt niet was, huilde 30 keer per dag om niets. Geen enkele straf werkte bij negatief gedrag. En hij las al toen hij 2 jaar was.
quote:Louise70 schreef op 26 februari 2015 @ 20:17:

[...]

Aha, je bent hoogbegaafd

Mwah, dat weet ik niet. Er is toen alleen mijn IQ getest omdat ik niet meekwam op school. Was boven verwachting hoog ipv laag. Dus het werd gegooid op een attitudeprobleem.

Echt uitgebreid getest ben ik niet, dus daar is niks van te zeggen nu. Ik wil ook niet met terugwerkende kracht mezelf labelen eigenlijk.
Met een IQ van 140 ben je HB. Ik kwam ook niet mee op school omdat HBers anders denken! Ik was een lastpak op school, twee keer blijven zitten, altijd inwendig boos en deed niks meer. Later bleek dat me dood verveelde en veel verder was dan de anderen.
quote:Louise70 schreef op 26 februari 2015 @ 20:25:

Met een IQ van 140 ben je HB. Ik kwam ook niet mee op school omdat HBers anders denken! Ik was een lastpak op school, twee keer blijven zitten, altijd inwendig boos en deed niks meer. Later bleek dat ik mij dood verveelde en veel verder was dan de anderen.
Mijn zoon raakte ook helemaal in paniek van een stootje, pijntje, kriebel, de stofzuiger die lawaai maakt, warm eten.

We hebben telkens benoemd, ik zie dat je pijn hebt/ wat je hebt, je kan het beste even.... Doen. Alleen maar huilen en gillen helpt niet.

Telkens benoemt wat we graag van hem zouden willen zien en dat werpt zijn vruchten af.
Jeetje, mensen, wat moet ik nu?

Ik wil ook niet hysterisch eigenwijs gaan lopen doen nu natuurlijk.

Ze heeft de (sub)diagnose Asperger gekregen dus (dat was wel duidelijk) na 2 observaties van 20 minuten. Ik begrijp nu dus dat dat wellicht wat voorbarig was?
HBers zuigen alles in zich op daarom vaak overprikkeling.. Ik werd gek van die herrie op het schoolplein, de gillende kinderen en ik vond ze vooral kinderachtig.. Ik gedraag mij ook autistisch in de omgang met mensen behalve als het HBers zijn, dan kan ik mezelf zijn..
quote:Plien78 schreef op 26 februari 2015 @ 20:29:

Jeetje, mensen, wat moet ik nu?

Ik wil ook niet hysterisch eigenwijs gaan lopen doen nu natuurlijk.

Ze heeft de (sub)diagnose Asperger gekregen dus (dat was wel duidelijk) na 2 observaties van 20 minuten. Ik begrijp nu dus dat dat wellicht wat voorbarig was?Voor de diagnose ASS zijn veel meer observaties nodig door meerdere personen.......
Het centrum voor autisme, waar zit dat? Ik kom met Google uit op het Leo Kannerhuis, is dat het?
Doorgaan met het houden van je meisje!

In gesprek blijven met de orthopedagogische kenners en doen wat je goed lijkt. Met in je achterhoofd " we zien wel "
Morgen bellen met het centrum voor Autisme!
Wil je per se een naam geven aan wat je dochter heeft?
quote:Plien78 schreef op 26 februari 2015 @ 20:33:

Het centrum voor autisme, waar zit dat? Ik kom met Google uit op het Leo Kannerhuis, is dat het?Je hebt Centrum voor Autisme en Centrum Autisme.. Ik weet niet waar je woont, wat voor jou het handigst is..
Ik woon in midden NL.
quote:Floortje_7 schreef op 26 februari 2015 @ 20:35:

Wil je per se een naam geven aan wat je dochter heeft?Nee. Maar ze heeft nu een label en het lijkt mij dan weer verschrikkelijk om je hele jeugd als autist te boek te staan als je dat niet bent.
In Gouda zit de vestiging voor kinderen en jeugd...
quote:Plien78 schreef op 26 februari 2015 @ 20:38:

[...]

Nee. Maar ze heeft nu een label en het lijkt mij dan weer verschrikkelijk om je hele jeugd als autist te boek te staan als je dat niet bent.Dat kan ook niet na twee keer 20 minuten observatie...... Ik zou dat label voor mij houden en de Second Opinion afwachten..
Ik vind het ook wel vrij vlotjes voor een diagnose, 2x 20 min observatie. Zijn er verder geen testen afgenomen?

Onze dochter heeft nu een jaar de diagnose Asperger. Wij hebben haar laten testen omdat ze op school opviel door haar hoge cijfers voor toetsen, maar tegelijkertijd in de klas niet goed zelfstandig kan werken en zich niet kan concentreren. Ook voelde ze zich zelf anders. Ze bleek een grote V/P kloof te hebben en asperger. Over dat asperger hebben we zelf ook een tijdje getwijfeld. Omdat ze zo slim is kan ze redelijk veel compenseren, denk ik. Maar ik vond ook niet dat ze op de autisten uit de boekjes leek.

Ze hebben het op school een tijdje geprobeerd met een plusgroepje en moeilijker werk, alleen of samen met een ander slim kind, maar het werkte allemaal niet zo bijzonder goed voor haar. Ze heeft de structuur en de duidelijkheid van wat gaan we doen en wanneer van het normale werk in de klas eigenlijk gewoon nodig. Het geluid en allerlei dingen om haar heen in de klas leiden haar enorm af maar ondanks dat haalt ze nog steeds hele hoge cijfers.

Soms twijfel ik nog wel eens aan de diagnose. Dochter heeft namelijk ook veel fantasie en praat ook niet monotoon. Maar er zijn wel andere dingen die opvallen aan haar spraak, ze heeft eigenlijk al sinds ze heel klein was heel erg goed gesproken, met volzinnen enzo, en grammaticaal correct, maar als ze zich onzeker voelt gaat ze in een soort kindertaaltje praten dat niet bij haar leeftijd past.

We hebben nog niet heel veel begeleiding gehad, Ja, wel speltherapie voor haar, en fysiotherapie omdat de fijne motoriek achterliep en omdat het ook zou kunnen helpen beide hersenhelften beter te laten samenwerken. Maar ouderbegeleiding eigenlijk niet. En volgens mij hebben we dat het hardst nodig.

Want thuis heeft ze enorme buien, boosheid, hysterie, paniek etc. Ik had altijd al het idee dat haar buien geen wangedrag waren maar onmacht, dus haar daarvoor straffen werkt ook niet. Al met al ben ik er bij onze dochter toch wel redelijk van overtuigd dat ze wel autistisch is.

Als je nog twijfelt zou ik het laten bezinken voor je het wereldkundig gaat maken en haar gaat vertellen. Wacht even af hoe ze zich ontwikkelt of laat haar nog eens testen. En nog niet te veel zorgen maken over de toekomst. Ook als ze wel asperger heeft kan ze nog heel veel leren hoor.
Lieve TO, even een hart onder de riem! Ik heb asperger en dat was niet altijd makkelijk zeker niet omdat er toen ik klein was veel minder aandacht voor was. Inmiddels ben ik volwassen en na een pittige adolescentie heb ik mijn draai gevonden. Ik heb een zeer leuke fulltime baan, een kind, ben onlangs geëmigreerd en ben al 2 jaar medicijn en therapievrij.

Ik heb vrienden, een relatie en sta open voor anderen.

Ik leid wel een rustig leven en heb veel behoefte aan tijd voor mezelf, ik verander weinig aan mijn routines en structuren want dat is mijn basis en zekerheid. Als vrouw met asperger heb ik in het verleden mijzelf aardig wat sociale vaardigheden aangeleerd en ondanks dat bepaalde emoties of handelingen er niet van nature zijn/automatisch gaan heb ik ze me wel eigen gemaakt. Hierdoor zullen anderen er weinig van merken. Echt, asperger is niet het einde van de wereld, succes!
This is not kosher!
Iedereen met ass heeft zijn eigen kenmerken, zijn eigen streepjescode. Dat verklaart de verschillen tussen de autisten.
Voor de prikkel verwerking kun je ook goed terecht bij een kinderfysio. Zij hebben daar goede behandelingen voor.

Zo'n diagnose na twee keer een observatie van 20 minuten is sowieso onzin. Ik zou zeker voor die second opinion gaan en een IQ test.
Het is zoals het is
Het verhaal van citronella herken ik helemaal niet. Maar dat kan natuurlijk.

Nu dus maar met man praten of hij een second opinion ziet zitten.

Ik wist dus niet dat er meer kwam kijken bij het stellen van een diagnose. Gek dat dat ons dan zo stellig wordt medegedeeld. Hoe zit dat dan? 'Mag' dit zo?
Nee, dit mag niet zomaar.. Waren er meerdere psychologen en psychiaters bij betrokken? Er zijn er vier voor nodig... Twee keer 20 minuten is te kort, meestal wordt een kind langere tijd geobserveerd. Juist bij kinderen is het heel belangrijk om gedurende een langere periode te observeren..
quote:Plien78 schreef op 26 februari 2015 @ 20:38:

[...]

Nee. Maar ze heeft nu een label en het lijkt mij dan weer verschrikkelijk om je hele jeugd als autist te boek te staan als je dat niet bent.

En vooral omdat ze dan de verkeerde begeleiding gaat krijgen.

Je zeurt niet, je bent een bezorgde en betrokken moeder. Mijn advies is om het nu aan te gaan (de second opinion), ze is nu nog maar 5. Beter nu dan over een paar jaar. En liever wel dan niet doen (van niet doen kan je spijt krijgen, van wel second opinion volgens mij echt niet!)

Je kan inderdaad naar een centrum voor autisme. Maar vraag dan wel of ze ervaring hebben met erg slimme kinderen. Het is een vak apart om die te testen. Je hebt ook het centrum voor begaafdheidsonderzoek, zij hebben veel ervaring op het gebied van slimme kinderen, maar weer niet op ass gebied.

Google ook eens op Dabrowski, hij heeft veel geschreven de combinatie slimme kinderen en gevoelig zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven