De verhuizing: Amerika

23-02-2015 17:24 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is bijna rond: een contract in Amerika. Voor mij heel lang een droom geweest en nu lijkt die dan ook echt uit te komen! Eind dit jaar vertrek ik waarschijnlijk. Dat geeft nog wat tijd, maar tegelijkertijd weet ik dat die ook zo voorbij vliegt!

Zijn er nog andere forummers die naar Amerika geëmigreerd zijn en die praktische tips hebben? Via mijn werk ga ik in eerste instantie een H-1B visum aanvragen. Ik heb al op het AllesAmerika rondgekeken, maar wie weet vind ik hier nog wat meer informatie of ideeën.
Dan is het inderdaad een ander verhaal. Mijn man kreeg van oud-collega's te horen die dezelfde stap hadden genomen 'wat je ook meeneemt, je neemt altijd teveel mee'.

Maar achteraf gezien hadden wíj al een huishouden samen, in tegenstelling tot zij: vrijgezellen die nog thuis woonden of sowieso niet veel (persoonlijke) spullen hadden.

Wij kregen $10.000,- verhuisvergoeding, daar moesten we alles zelf van regelen en betalen. Dus tickets, kosten voor het visum, spullen verhuizen, auto en appartement huren etc. Verder geen hulp, want het bedrijf hier had eigenlijk geen idee wat er allemaal bij komt kijken. Mijn man is daar de eerste (en enige) expat.

Ai, sterkte in het weekend bij de Costco Raccoon! Maar wel lekker veel kaas inslaan dus! Kroger hebben we hier niet, en Market of Choice ken ik ook niet. Wij hebben hier Ralphs, Vons (die twee vermijd ik eigenlijk), Bristol Farms, Wholefoods en Trader Joe's. Ik ga vooral naar de TJ's, maar bepaalde producten zoals vlees en brood haal ik bij Wholefoods. Bristol Farms is een kruising tussen Ralphs en Wholefoods. Wel duur maar toch ga ik daar graag naar toe want het is op loopafstand en ze hebben daar ook vers eten zoals bij Wholefoods. Dus ideaal als we geen zin hebben om te koken
Ik heb hetzelfde lijstje als LA Woman: Wholefoods en BristolFarms zijn mijn favorieten en hier hebben ze ook de Pavilions, die is ook goed te doen. En Trader Joe's heeft lekkere yoghurt! De Griekse yoghurt vind ik ook erg lekker, maar af en toe heb ik zo'n zin in Campina-yoghurt en de TJ komt daar het dichtst bij in de buurt. Met deze drie winkels plus de Costco en de Holland International Market kom ik er wel!

@LA_Woman, $10.000 is niet eens zo'n hele hoge verhuisvergoeding voor tickets voor twee personen, dingen verschepen, visumkosten (die lopen ook op!) etc. Is het je gelukt binnen dat bedrag te blijven?
Leuk voor je zus Muze..

Ik vind Wholefoods toch wel een beetje te duur om daar de week boodschappen te halen. Bristolfarms hebben wij hier niet. Hier hebben ze ook nog Winco, menig Nederlander zou zich daar toch de ogen uit kijken:)

Ik heb ook niks te mopperen hoor, weet nu waar ik alles kan kopen.

Inderdaad 10.000 dollar gaat snel, maar iedergeval beter dan niets. Wat voor visum heb jij LA woman?
De eierkoeken waren inderdaad lekker en makkelijk, bedankt voor het recept!

Wij hebben Target, Wholefoods, Trader Joe's - en nog een aantal waar ik bijna nooit heen ga (inclusief Costco). De verdere namen die jullie noemen ken ik eigenlijk niet.
$10.000 was inderdaad niet veel, we zijn er wel overheen gegaan gok ik maar we zagen het zelf ook als een investering omdat deze verhuizing al lange tijd een droom was.

Mijn man heeft een O-1B visum en ik een O-3, en we wachten op de uitslag van onze greencard aanvraag.
Wat een heerlijk topic om te lezen! Op dit moment nog (verre) toekomstmuziek, maar het is zo fijn een beetje dromen n.a.v. jullie verhalen..
Je wil ook richting de VS MariaDolores? Leuk! Wat voor plannen heb je? Heb je al naar visums etc gekeken? Er is niet altijd een weg, zelfs als er een wil is, als het gaat om emigreren naar de VS... Maar hoe vroeger je begint met plannen hoe meer kans je hebt dat het toch lukt, lijkt me. Doe je mee aan de diversity lottery?

Ik ga mogelijk bij een ander bedrijf werken, eentje waar ze geen 'sick days' hebben - als je ziek bent blijf je thuis, na een paar dagen heb je een briefje van de dokter nodig, en het kost je geen vakantiedagen. Toen ik dat hoorde dacht ik even 'ohja, dat is hoe ik het gewend ben!' Eigenlijk toch absurd dat je in de meeste gevallen je weinige vakantiedagen moet gebruiken als je ziek bent...
Spannend LA woman: ik heb nog nooit van het O visum gehoord. Wat voor soort visum is dit? Ik hoop dat het gaat lukken met de greencard. Hoe gaan jullie dit aanpakken? Ik ben nog steeds erg blij dat wij de kans gekregen hebben om hier te komen wonen.
Een O-1B visum is een visum 'individuals with an extraordinary ability in the arts or extraordinary achievement in motion picture or television industry'.

Mijn man werkt in de visual effects wereld: film, tv en games etc. dus.

Met mijn O-3 visum ben ik afhankelijk van hem, ik mag hier wel blijven maar niet werken dus.

En op basis van dat O-1B visum kan hij een EB-1 greencard aanvragen. Dit gaat op eigen houtje, dus we betalen de advocaat zelf (in totaal 4 betalingen van zo'n $2.500). Dit zien we ook weer als investering, omdat we getrouwd zijn krijg ik straks ook een greencard en mag ik geld verdienen, en LAman is dan niet meer afhankelijk van zijn huidige werkgever en kan gaan freelancen (en dus meer geld verdienen) of een andere baan zoeken.

Maar ondertussen doen we ook nog steeds mee aan de lottery

En ja Raccoon, ook ik ben nog enorm dankbaar dat we hier mogen wonen, dat gevoel overvalt me regelmatig als ik weer ergens rijd met mooi uitzicht op de stad, of als ik in februari een dag naar het strand kan

Oh jaaaa, die sick days zijn zo bizar minnim!

Mijn man heeft 10 vakantiedagen per jaar en 5 'personal days', die eigenlijk sick days zijn maar die je ook mag inzetten voor andere dingen. Maar toch, die gebruik je liever niet natuurlijk. Dus als hij nu ziek is dan gaat hij gewoon naar kantoor, terwijl je dan vaak nog zieker wordt en helemaal niks waard bent...

Hopelijk lukt het je om daar te kunnen werken!
Ik geloof dat ik wel sick days heb. Maar goed, niemand die (over het algemeen) gaat bijhouden of ik er wel of niet ben, dus zolang ik geen afspraken mis zal dat wel loslopen.

Ik ga me zo ook maar eens verdiepen in de verhuizing zelf. Het zou me eigenlijk niet moeten verbazen hoe veel werk er bij een emigratie (+ voorbereiding nieuwe baan) komt kijken, maar toch doet het me dat steeds weer. Nou ja, even een hectische paar maanden dus, maar hopelijk kijk ik over een klein jaar terug op een productieve periode.
Het is inderdaad een heel proces om alles geregeld te krijgen, ook al val je in een groep die mag immigreren (nuja, als je niet in zo'n groep valt is het niet zo'n proces, dan kan het gewoon niet). Maar je hebt het al eerder gedaan dus deze keer lukt het je vast ook

Waar ik werk heb ik ook veel flexibiliteit wat betreft vanuit huis werken enzo, dus als ik ziek word kan ik dat altijd doen. Maar het is een vervelend idee dat als ik een blindedarmontsteking ofzo krijg, m'n vakantiedagen daaraan op gaan (al weet ik eerlijk gezegd niet precies hoe dat zou werken, misschien valt dat wel gelijk onder short term disability. Ik hoop dit nooit uit te hoeven vinden )
Er komt inderdaad veel werk bij kijken bij zo'n emigratie, maar uiteindelijk vergeet je dat allemaal weer en het is het allemaal waard
Inderdaad, je vergeet alle stress. Ik heb d hele emigratie helemaal niet zo als ontzettend druk ervaring.

Zijn jullie al begonnen met de greencard aanvraag LA woman?

Ik heb wel het gevoel dat mijn leven hier veel sneller gaat dan dat ik nog in Nederland woonde, de Jaren vliegen voorbij.
Ja de aanvraag ligt inmiddels bij de immigratiedienst. We verwachten ieder moment antwoord, volgens mij zei de advocaat dat het 2 tot 5 maanden zou duren en als ik het goed heb is het allemaal in december of januari opgestuurd.

Gaat allemaal via LAman en de advocaat.

En zeker, de jaren vliegen idd voorbij! We zitten hier nu bijna twee jaar... Heb laatst ook eindelijk m'n Nederlandse telefoonnummer opgezegd, die telefoon ligt ergens in een la en staat al maanden uit. Toch gek, want ik heb dat telefoonnummer toch zo'n 15 jaar gehad
Dat is een raar idee LA_Woman! Ik was vergeten mijn Nederlandse telefoonabonnement op te zeggen toen ik hierheen kwam en die is door de KPN automatisch gedeactiveerd omdat ik hem een half jaar niet had gebruikt. Ik kreeg zelfs automatisch de laatste drie maanden teruggestort (ik kwam er door dat hele emigratiegebeuren pas na een maand of 8 achter dat ik dat vergeten was, maar toen was het dus al geregeld). Vond ik wel service van de KPN!

Mijn greencard aanvraag duurde een jaar trouwens. Ik hoop dat die van jou sneller gaat. Wel vervelend dat je al twee jaar niet mag werken, dat lijkt me enorm vervelend! Ik moest een half jaar op mijn werkvergunning wachten en toen was ik het al echt helemaal zat om thuis te zitten. Nou moet ik wel zeggen dat ik ook geen rijbewijs kon aanvragen en dat mij door de DMV verteld was dat je maar drie maanden met je Nederlandse rijbewijs mocht rijden, dus ik zat ook veel thuis tot ik mijn werkvergunning had en een rijbewijs mocht aanvragen.

Nu jullie het zo zeggen vind ik inderdaad ook dat de tijd veel sneller gaat hier dan in Nederland. Hoe zou dat komen?
Dat is toch wel netje van de KPN Pulcher. Toch vallen mij de wachttijden ergens nog wel mee, ik heb ook weleens anders gehoord.

Ik heb ruim een jaar met mijn Nederlands rijbewijs rond gereden en heb eigenlijk nooit geen problemen gehad.

Mijn man gaat het Amerikaans paspoort aanvragen van de zomer. Het is best lastig, onze kinderen hebben de Nederlandse nationaliteit omdat ze in Nederland geboren zijn. Om problemen te voorkomen wordt een van ons beide Amerikaan en krijgen de kids beide paspoorten.

Het is toch gemakkelijker als je kind in Amerika wordt geboren als het Nederlandse ouders heft, krijgt het meteen beide. Wanneer komt de baby LA?
Raccoon, van dat probleem heb ik nooit gehoord. Zouden jullie kinderen niet de Amerikaanse en Nederlandse nationaliteit kunnen hebben als jullie beide Amerikaan worden?
Pulcher: het ligt er net aan hoe druk het is met de aanvragen en in welke state je woont.

Als mijn man Amerikaan wordt, dan kunnen de kids beide nationaliteiten hebben, het zelfde telt voor mij.

Is best wel een grote beslissing, maar het lijkt ons wel een geode keus.
Ohja raccoon, ik heb wel vaker van dat dilemma gehoord. Mijn man is Amerikaans dus ik kan over een paar jaar kiezen of ik ook Amerikaan wil worden, maar m'n Nederlands nationaliteit hoef ik nooit op te geven (tenzij de wetgeving verandert). En als we kinderen krijgen zijn die hier automatisch Amerikaans en Nederlander (tenminste, ik neem aan dat we wat papierwerk moeten invullen daarvoor, maar dat doen we). Maar in jullie situatie kan ik me goed voorstellen dat dan maar een van jullie het Nederlanderschap opgeven zodat de kids en de andere partner zowel Nederlander als Amerikaan kunnen zijn.

Over dat de tijd sneller gaat, zou het niet gewoon zijn dat voor iedereen het voelt alsof de tijd sneller gaat als je ouder wordt? (http://blogs.scientificam ... time-fly-as-we-get-older/)

We zouden een experiment kunnen doen, wat mensen vinden die naar de VS verhuizen en vergelijkbare mensen die in Nederland blijven, en dan na een paar jaar kijken of ze verschillende meningen hebben over hoe snel de tijd gaat
Ik begrijp het nu. Het lijkt me inderdaad een erg moeilijke keuze om je Nederlands staatsburgerschap op te geven. Dat is toch een stuk van je identiteit.

Dat zou een interessant experiment zijn minnim! Dat artikel geeft aan dat de tijd sneller gaat als je druk bent met de dagelijkse beslommeringen. Misschien is het ook wel zo dat mensen de tijd sneller vinden gaan als ze een heftige gebeurtenis meemaken. Een emigratie is toch best heftig. Wanneer je eindelijk alles op de rit hebt, heb je het gevoel dat je ineens twee jaar 'kwijt' bent. En dat gevoel dat de jaren je ontglippen zal je vast nooit meer kwijtraken
Nou, de documenten voor de visumaanvraag zijn opgestuurd. Fingers crossed!

Ik vind het eerste jaar meestal ook wel snel gaan hoor. Je hebt zoveel aan je hoofd en veel te weinig tijd. Soms vraag ik me echt af hoe het nu al drie jaar later is ofzo. Dat wijt ik dan maar aan de verhuizingen, maar misschien word ik inderdaad gewoon een oud wijf. Ik hoop in ieder geval dat mijn volgende woning voor iets langer is.
Heeft iemand trouwens ervaring met naar de VS reizen ten tijde van een aanvraag? Het idee is om in het voorjaar nog eens daarheen te reizen voor een paar dagen. Dit zou dan als toerist zijn. Toch maar eens nazoeken of dit een probleem zou kunnen zijn bij de douane.
Ai ja dat is wel lastig Raccoon, hij verliest de Nederlandse nationaliteit toch?

Onze baby krijgt inderdaad twee paspoorten. Ik hoorde dat het wel even wat papierwerk zal zijn om een NL paspoort aan te vragen maar we willen dat wel gaan doen.

Ik ben begin juli uitgerekend, dus lekker aan het begin van de zomer.

Misschien gaat de tijd in LA sneller omdat je niet zo lang moet wachten tot die ellendige winter weer over is? We hebben hier zeker wel seizoenen, maar ze zijn heel mild. Het is nu weer ontzettend warm, ik ben zelfs vandaag een beetje bijgekleurd aan m'n linkerarm omdat ik aan het rijden was Dit weekend is er weer een hittegolfje, en het is nog maar maart!

ElizabethJennings, mijn man heeft dat gehad, je moet dan gewoon een ESTA aanvragen.

Zijn visum was al toegekend, en direct na zijn terugkomt uit de US hadden we een afspraak staan bij het consulaat. Hij moest alleen even een weekje voor werk naar een congres in San Francisco, dat is verder geen probleem als je er maar voor zorgt dat je een geldige ESTA hebt.

Ik duim voor je trouwens!!
Pulcher, het is inderdaad vervelend als je niet mag werken maar op dit moment is er weinig aan te doen.

Ik moet wel zeggen dat ik mezelf wel makkelijk bezig kan houden, ik heb er een side project naast waarmee ik geen geld verdien maar wat ik wel als werk beschouwde. Het staat door mijn zwangerschap wel op een laag pitje, ik geniet nu gewoon enorm van de vrije tijd die ik nog heb omdat dat straks over zal zijn. Lekker wandelen in de buurt, overdag naar de film (ok, maar 2x gedaan tot nu toe maar toch...), met vriendinnen afspreken om te lunchen etc.

Ook hadden we na een half jaar twee auto's, dat scheelde ook enorm! Op de fiets kom je toch niet zover en als ik de auto nodig had dan moest ik LAman naar z'n werk brengen en halen en dat was ook niet ideaal

Waar in LA woon jij ergens?
Inderdaad mijn man is dan geen Nederlander meer en eigenlijk vind ik dat ook wel weer vervelend. Want hoe je het went of keert, je blijft in je hart toch Nederlander. Ik weet niet of ik er wel zo gemakkelijk afstand van kan doen. Ik ben heel blij dat ik hier woon en hoef ook echt niet meer terug. Maar toen mijn man gisteren terug kwam met zijn boodschappen en pakjes uit Nederland krijg ik toch wel weer een speciale kriebel in mijn buik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven