angstig
woensdag 11 maart 2015 om 06:48
Ik voel me op het moment heel angstig. Ik vind het ook eng om hier een post te plaatsen, maar weet verder ook niet wat ik met mijzelf aan moet. Wil het liefst ook niet teveel uitweiden over het onderwerp van mijn angst, want ook dat vind ik eng. Probleem is dat ik ook steeds niet kan slapen en met paniek in mijn bed lig. Blijf dan steeds piekeren en malen. Heb van allerlei dingen geprobeerd, maar het helpt niet. Ben bezig om hulp te krijgen. Ben mezelf zo zat en bang voor de toekomst. Wil niet zo zijn.
woensdag 11 maart 2015 om 07:32
Goed dat je hulp zoekt. De oorzaak hiervan moet je aanpakken, anders pakt ie jou.
Wat je kunt doen om er even vanaf te zijn, is je brein afleiden. En dat kan door verschillende hersenfuncties tegelijk te gebruiken. Zo ontneem je je angstcentrum energie waardoor je angst wat kan zakken. Het kan op allerlei manieren, ik ga op mijn rug liggen, fiets met mijn benen in de lucht, raak om en om mijn neus aan met linker en rechterhand en zeg hardop een songtext of gedicht op wat ik uit mijn hoofd ken. Als je dat doet, moet je brein zoveel dingen tegelijk besturen dat er niks over is voor je angstcentrum. Die truuk doe ik al 20 jaar en hij helpt nog steeds. Bij piekmomenten en vaak kan je daarna wel in slaap vallen. Ik weet er alles van hoe naar je je dan kunt voelen. Dikke knuffel.
Wat je kunt doen om er even vanaf te zijn, is je brein afleiden. En dat kan door verschillende hersenfuncties tegelijk te gebruiken. Zo ontneem je je angstcentrum energie waardoor je angst wat kan zakken. Het kan op allerlei manieren, ik ga op mijn rug liggen, fiets met mijn benen in de lucht, raak om en om mijn neus aan met linker en rechterhand en zeg hardop een songtext of gedicht op wat ik uit mijn hoofd ken. Als je dat doet, moet je brein zoveel dingen tegelijk besturen dat er niks over is voor je angstcentrum. Die truuk doe ik al 20 jaar en hij helpt nog steeds. Bij piekmomenten en vaak kan je daarna wel in slaap vallen. Ik weet er alles van hoe naar je je dan kunt voelen. Dikke knuffel.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
woensdag 11 maart 2015 om 08:09
Precies van gladoortje zegt. Ik telde van 100 met -7. Aangezien ik slecht ben met getallen was dit altijd een uitdaging waardoor de angst geen kans meer kreeg. Je brein kan geen tweee dingen tegelijk.
Ga naar de arts, laat je doorverwijzen naar een therapeut. Leven in angst is kut. Been there, done that.
Ga naar de arts, laat je doorverwijzen naar een therapeut. Leven in angst is kut. Been there, done that.
woensdag 11 maart 2015 om 08:31
Heeel herkenbaar! Ben je gestrest is er veel gebeurd in je leven? Heb je ook last van angst voor de angst? Dit was bij mij wel het geval. Door de angst ging ik daarnaast hoog ademen en kreeg ik er lichamelijke klachten bij. Daarvan werd ik nog weer angstiger. Ik loop inmiddels bij een psychosomatische fysiotherapeut. Samen met haar kijk ik naar mijn angsten en ze maakt me bewust van mijn lijf. Ik snap nu dat de lichamelijke klachten ontstaan door mijn angst en sinds ik dat snap is het paniekerige/angstige bijna over.
Ik zou zeggen, ga snel hulp zoeken want waarschijnlijk zit je in een cirkel rond te draaien en die cirkel moet je zien te doorbreken. Zet hem op!
Ik zou zeggen, ga snel hulp zoeken want waarschijnlijk zit je in een cirkel rond te draaien en die cirkel moet je zien te doorbreken. Zet hem op!
woensdag 11 maart 2015 om 08:37
Joko/gladoortje; dat zijn goede tip. Die zal ik ook eens proberen
Als je niet kan sporten is wandelen misschien een optie. Wandelen werkt ook heel goed. Als je tijdens het wandelen nog piekert kun je proberen om je op je voeten te focussen (voelen hoe je voeten de grond raken). Als je dat doet ga je met je gedachten naar je voeten i.p.v. dat je gaat malen/piekeren. Helpt mij goed. En als je je angstig voelt in bed kun je met je ogen dicht bedenken waar je bent en hoe de kamer eruit ziet of bewust langs je lichaamsdelen gaan (van je voet, maar je kuit, naar je knie etc.), gewoon voelen dat ze er zijn en dan kun je ook niet piekeren. Dit zijn oefeningen die ik momenteel leer van de fysio. Ontspannen is ook belangrijk om tot rust te komen, dus zoek iets waarvan je ontspant.
Als je niet kan sporten is wandelen misschien een optie. Wandelen werkt ook heel goed. Als je tijdens het wandelen nog piekert kun je proberen om je op je voeten te focussen (voelen hoe je voeten de grond raken). Als je dat doet ga je met je gedachten naar je voeten i.p.v. dat je gaat malen/piekeren. Helpt mij goed. En als je je angstig voelt in bed kun je met je ogen dicht bedenken waar je bent en hoe de kamer eruit ziet of bewust langs je lichaamsdelen gaan (van je voet, maar je kuit, naar je knie etc.), gewoon voelen dat ze er zijn en dan kun je ook niet piekeren. Dit zijn oefeningen die ik momenteel leer van de fysio. Ontspannen is ook belangrijk om tot rust te komen, dus zoek iets waarvan je ontspant.
woensdag 11 maart 2015 om 08:45
Wat fijn dat jullie er zo aardig op reageren. Ik ga de tips proberen. Ik vind het op het moment al bijna eng om naar buiten te gaan, omdat ik bang ben voor de angst inderdaad. Dat ik bij wijze van opeens op straat zou gaan huilen, of eigenlijk meer dat ik de hele tijd het gevoel heb dat mensen aan mij zien dat ik zo angstig en mislukt ben. (Snap wel dat dat niet een realistische gedachte is, maar zo voelt het). Ga straks naar de huisarts en krijg dan mogelijk wat medicijnen om tot rust te komen. Zit in een vicieuze cirkel van piekeren en niet slapen die zich versterkt. Heb de behoefte om de hele dag in bed te blijven, maar voel me daar juist heel angstig. Snap dat het beter is om iets te gaan doen, maar heb steeds een enorme weerstand daartegen. Heb de neiging om me aan andere mensen vast te klampen, maar snap dat dat ook de oplossing niet is. Ergens is het fijn om te horen dat het (de angst) herkenbaar is. Niet dat ik het anderen gun, maar dan voelt het minder alleen.
woensdag 11 maart 2015 om 08:54
Oooh ik wil je graag helpen. Twee weken geleden voelde ik me echt precies zoals jij omschrijft. Medicatie is goed om tot rust te komen (heb ik ook gehad), maar probeer het probleem ook aan te pakken. Uiteindelijk lost medicatie het uiteindelijke probleem niet op. Heb je iemand in je omgeving die je steunt? Je kan misschien vragen of deze persoon je meeneemt om te wandelen.
Je bent absoluut niet raar en zorg goed voor jezelf. De 1e stap is om naar de huisarts te gaan, dus dat heb je al heel goed gedaan.
Je bent absoluut niet raar en zorg goed voor jezelf. De 1e stap is om naar de huisarts te gaan, dus dat heb je al heel goed gedaan.
woensdag 11 maart 2015 om 10:31
Ben net naar de huisarts geweest. Heb kalmerende medicijnen gekregen. Hoop dat het helpt. Viva-Amber, straks komt een familielid op bezoek om zodat ik niet alleen ben. Feline, gaat het met jou inmiddels beter? Sorry als ik niet op iedereen los reageer, ben niet zo helder nu en weet ook niet zo goed wat ik allemaal moet zeggen.
woensdag 11 maart 2015 om 11:02
Je mag je lekker alleen druk maken om jezelf en verder even niks. Na een paar goede nachten (met behulp van medicatie) ging het al iets beter, maar sinds ik bij de psychosomatische fysio loop krabbel ik op. Ik werk nog niet want het is nu echt even felinetijd. De medicatie heb ik inmiddels niet meer nodig. Als je nu goed voor jezelf zorgt en opzoek gaat naar het probleem/de oorzaak kun je het oplossen en zal het steeds beter gaan. Dat is eng, maar wel goed. Je doet het goed, niet iedereen durft daarvoor naar de huisarts te gaan. Dus... wees trots op jezelf en ga zo door! Hou je taai!
woensdag 11 maart 2015 om 15:07
Hoi Feline, dat is goed om te horen dat het bij jou beter gaat. Fijn dat de psychosomatische fysio goed helpt. Lijkt mij fijn dat dan inderdaad ook aandacht aan het lichamelijke aspect wordt besteed. Ik zit alleen maar in mijn hoofd, en mijn lijf is er natuurlijk ook nog.
@ Joko, ik was vandaag bij een andere huisarts dan mijn eigen, dus die heeft voor nu alleen de medicatie voorgeschreven, maar volgende week heeft mijn eigen huisarts tijd, en heb ik een afspraak staan om te overleggen over een verwijzing.
@ Joko, ik was vandaag bij een andere huisarts dan mijn eigen, dus die heeft voor nu alleen de medicatie voorgeschreven, maar volgende week heeft mijn eigen huisarts tijd, en heb ik een afspraak staan om te overleggen over een verwijzing.