Problemen op school

16-03-2015 23:11 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik zit met iets en zou graag willen weten wat jullie ervan denken. Ik studeer sinds augustus 2014 toegepaste psychologie (HBO). We hadden een erg leuke klas, tot november 2014. Er kwam een nieuwe jongen in onze klas. De eerste paar weken was het heel leuk, we vonden allemaal dat hij heel erg goed paste bij de rest van de klas. Hij kwam ook in onze groep van project, het groepje bestond toen uit L, I en M (ik). De eerste weken ging het goed, maar toen zijn er tussen hem en mij wat problemen buiten school om gebeurd. Hij was verliefd op mij geworden, en ik wilde geen relatie met hem. Dat kon hij niet verwerken, want hij was nog nooit afgewezen geweest en kon nooit begrijpen waarom iemand hem zou afwijzen. Hij bleef mij maar stalken en ik bleef aangeven dat ik echt niets met hem wilde, en wilde dat hij stopte met contact zoeken. Toen begon hij te dreigen dat als ik niet met hem wilde afspreken, hij ervoor zou zorgen dat project eronder zou lijden.

Ik heb toen met mijn contactpersoon op school gesproken, zij heeft een gesprek met hem gehad. Hij zou normaal doen tijdens project. De keer daarop toen we aan project werkten ging het wel, maar daarna begon hij steeds tegendraads te doen en alles precies het tegenovergestelde van mijn ideeën voor project. Zelfs als het echt beter was voor het project, gewoon om gemeen te doen. Toen (ongeveer 2 a 3 weken geleden) hebben we een gesprek gehad met het hele project groepje. Daarin zei hij letterlijk dat hij een hekel aan mij had, dat hij het mij niet gunde om een voldoende te halen waardoor zijn motivatie om eraan te werken voor een deel weg was. Ook zei hij dat hij niet met mij wilde samenwerken en dat als er iets moet worden gecommuniceerd, het via via moest (dus hij vertelt iets aan L, en die zegt het dan aan mij). Ik gaf aan dat ik echt graag wilde dat privé en school los van elkaar zouden worden gezien. En dat ik wel normaal met hem samenwerk.

Na dit gesprek ben ik naar mijn lerares gegaan. Zij keek samen met hem naar een oplossing. De oplossing die zij aandroeg was om hem uit de groep te zetten en een nieuwe groep voor hem te zoeken. Ze vroegen het aan een aantal groepen, maar geen enkel groepje wilde hem (omdat hij het ondertussen bij iedereen heel bont had gemaakt). Toen kwam hij afgelopen week bij ons om te smeken of hij bij ons terug mocht, wij zeiden dat we dat echt niet wilden hebben. Vandaag kregen we via via te horen dat hij straks aan het eind van deze periode ons uiteindelijke onderzoek toegestuurd zal krijgen. Deze mag hij dan inleveren om de GO te halen voor de volgende periode. Dus kortom, hij krijgt zonder ook maar iets te hoeven doen (nadat hij uit de groep ging) ons hele uitgewerkte onderzoeksplan. Wij vinden dit echter totaal niet eerlijk, aangezien nadat hij uit de groep was gegaan wij er in totaal zeker wel ongeveer 23 uur aan hebben gezeten met z'n 3en. Wij hebben aangegeven dat we het prima vinden als hij het onderzoek krijgt tot waar hij eraan mee heeft gewerkt, maar niet al het extra werk dat wij hebben verricht nadat hij uit de groep was gezet.

Wij hebben geprobeerd te praten met onze lerares van het desbetreffende vak, maar het doet haar voor de rest helemaal niets. Ze vindt het wel goed zo (voor haar is dit het minste werk). Zij zei dat het gewoon gaat gebeuren en dat we er verder niets op hebben te zeggen.
Ik vraag me ook af waar je je druk om maakt.
quote:anoniem-123123 schreef op 16 maart 2015 @ 23:58:

[...]

Nee, dat mag niet. Wat wij straks gaan inleveren voor de beoordeling, krijgt hij toegestuurd.

Zitten jullie in de brugklas of op het hbo?

Stuur hem de eindversie, nooit meer met hem in een groepje, opgelost.
Welke uitleg gaf de docent?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Op basis van jullie privé- gedoe wordt deze jongen in geen een groepje meer toegelaten. Dat heeft niets te maken met zijn mogelijkheden wel een zinnige bijdrage te kunnen doen in het kader van de opleiding. Hij krijgt echter niet meer de mogelijkheid om dat te kunnen laten zien. Ik snap wel dat de docent het dan zo oplost. Klaar met het gepuber: hij heeft zijn best gedaan en niet meer mee mogen doen is overmacht.
quote:anoniem-123123 schreef op 16 maart 2015 @ 23:44:

Het is toch ons goed recht om te zeggen dat wij niet willen dat hij ons werk instuurt? Het is prima als hij de versie krijgt waaraan hij heeft meegewerkt, maar het is toch niet normaal dat de lerares onze afgemaakte versie straks opstuurt nadat wij alles eraan hebben gedaan om de GO te halen? Wij steken er ontzettend veel tijd en energie in, en hij mag straks gewoon ons werk gaan insturen.

Nou èn?

Tijdens mijn studie heb ik me geleerd om me op één ding te focussen: mijn diploma halen.

Ik richtte me op alles wat me daarbij hielp, en ik trok me niets aan van mensen die gratis mee liftten, zolang ze mij niet tegenhielden.

Laat ik ervan uitgaan dat jouw verhaal de exacte toedracht weergeeft. Dat voelt inderdaad heel oneerlijk. Seksistische klootzak deelt in jouw goede resultaat. Je hebt geprobeerd dit te voorkomen, maar dat lukt niet.

Is het reëel om te verwachten dat dit verandert als je het verder aankaart? Ik denk het niet. Jouw woord tegen het zijne, enzo.

Laat het gaan. Je wint er niks mee, kan alleen maar verliezen.

En rechtvaardigheid? Zo'n jongen komt zichzelf nog wel tegen, daar hoef jij niet voor te zorgen.
Ik moet helemaal niks!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven