Istanbul
zaterdag 21 maart 2015 om 12:49
Ik ga binnenkort naar Istanbul (heb de Istanbul topics al doorgelezen maar daar staat niet zoveel als in het New York topic, waar ik toen bij mijn bezoek naar NY heel veel aan heb gehad).
Ik ben op zoek naar een fijne reisgids die niet te zwaar is, en naar leuke tips. We gaan met zijn tweeën, maar mijn reispartner is niet altijd beschikbaar, ik zal me dus ook een paar keer alleen moeten zien te vermaken. Hotel is al geregeld. Natuurlijk gaan we de belangrijkste bezienswaardigheden bekijken, maar leuke en bijzondere tips zijn welkom.
Ik ben op zoek naar een fijne reisgids die niet te zwaar is, en naar leuke tips. We gaan met zijn tweeën, maar mijn reispartner is niet altijd beschikbaar, ik zal me dus ook een paar keer alleen moeten zien te vermaken. Hotel is al geregeld. Natuurlijk gaan we de belangrijkste bezienswaardigheden bekijken, maar leuke en bijzondere tips zijn welkom.
zaterdag 21 maart 2015 om 13:20
zaterdag 21 maart 2015 om 13:42
De overdekte markt moet je sowieso niet overslaan. Dolmabahçe is zeker de moeite waard maar er staan meestal erg lange rijen. De cisterne in de wijk Fahti is zeker de moeite waard, de tombe van Süleyman de Grote (hoofddoek verplicht), de theetuin van Camliça met een schitterend uitzicht over de stad, zeker 's avonds. Topkapi is ook de moeite waard, bij mooi weer kun je eten in een grote tuin. Als je een taxi neemt, zeg erbij dat je het Topkapi (met i zonder punt dus klankloze e) museum bedoelt, anders brengt de chauffeur je naar de gelijknamige wijk. In de wijk Beyazit wemelt het van de Russen, net als in Sultanahmet. Een bezoekje aan de Galatabrug is ook leuk, ook al is het de oude brug niet meer. Er wordt nog steeds druk gevist en gegrilld op kleine bootjes langs de kade. Als je lang genoeg blijft is het misschien leuk een bezoek te brengen aan de Princess Islands, het grote eiland, buyuk ade. Alles gaat daar met paarden en koetsjes, behalve politie, brandweer en ambulance. Wel goed op de vertrektijden van de laatste boot terug letten. Je kunt er een grote of kleine rondrit in een koets maken waar je uiteraard halverwege wordt afgezet bij een eetgelegenheid, de koetsier krijgt provisie. Daarna gaat de tocht verder. Je moet geen hoogtevrees hebben want je kijkt om de haverklap in een afgrond. Er ligt me iets bij van een gids van Berlitz, helaas heb ik hem uitgeleend en niet meer teruggekregen, hij was in het Engels en ik heb hem héél lang geleden gekocht op Schiphol.
verba volant, scripta manent.
zaterdag 21 maart 2015 om 15:01
quote:impala schreef op 21 maart 2015 @ 13:30:
En zeker even naar de overkant gaan, het Aziatische deel. Even met de pont en je stapt 50 jaar terug in de tijd.
Dat klopt toch voor het overgrote deel van het Aziatische deel van istanbul niet. Of bedoel je de oude gebouwen?
Wij hebben vrienden in Moda/Kadikoy wonen, dat zou ik toch niet echt terug naar de jaren 50 noemen.
van turkeytravelplanner.com:
If you're up for a walk, continue south along Moda Caddesi to the tea gardens on a promontory at Moda, with fine panoramic views across the Sea of Marmara to Old Istanbul. An alternate walk is along the seaside promenade that begins at the Kadıköy ferry docks and winds along the shore south and east for kilometers.
Farther south and east at Fenerbahçe ("Lighthouse Garden"—you'll see the lighthouse) is a beautiful park built and maintained by the Turkish Touring & Automobile Association. Its Romantika Restaurant is a fine place for a light meal or beverage, with indoor and outdoor dining areas, all with sea views.
Inland, Bağdat Caddesi (Baghdad Avenue) is Kadıköy's main commercial street, lined with upscale boutiques, stores, cafés, bars, restaurants and businesses. Its traffic lanes are jammed with BMWs, Range Rovers, Alfa Romeos and other luxury automobiles, its sideways thronged with the young (and not-so-young), mostly beautiful, and well-dressed.
En zeker even naar de overkant gaan, het Aziatische deel. Even met de pont en je stapt 50 jaar terug in de tijd.
Dat klopt toch voor het overgrote deel van het Aziatische deel van istanbul niet. Of bedoel je de oude gebouwen?
Wij hebben vrienden in Moda/Kadikoy wonen, dat zou ik toch niet echt terug naar de jaren 50 noemen.
van turkeytravelplanner.com:
If you're up for a walk, continue south along Moda Caddesi to the tea gardens on a promontory at Moda, with fine panoramic views across the Sea of Marmara to Old Istanbul. An alternate walk is along the seaside promenade that begins at the Kadıköy ferry docks and winds along the shore south and east for kilometers.
Farther south and east at Fenerbahçe ("Lighthouse Garden"—you'll see the lighthouse) is a beautiful park built and maintained by the Turkish Touring & Automobile Association. Its Romantika Restaurant is a fine place for a light meal or beverage, with indoor and outdoor dining areas, all with sea views.
Inland, Bağdat Caddesi (Baghdad Avenue) is Kadıköy's main commercial street, lined with upscale boutiques, stores, cafés, bars, restaurants and businesses. Its traffic lanes are jammed with BMWs, Range Rovers, Alfa Romeos and other luxury automobiles, its sideways thronged with the young (and not-so-young), mostly beautiful, and well-dressed.
if we all light up, we can scare away the dark...
zaterdag 21 maart 2015 om 15:36
Wij zijn een paar keer bij een ijssalon geweest waar het dag en nacht ongelooflijk druk was, als ik het me goed herinner Usta, nummertje trekken, het was langs een drukke weg met nogal glad asfalt, soms de ene aanrijding na de andere, geen idee meer waar die ijssalon is maar het ijs was ongelooflijk lekker. Ik herinner me ook nog een Palet restaurant maar dat zou net zo goed in Izmir aan de baai kunnen zijn, heerlijk eten, veel visgerechten.
zaterdag 21 maart 2015 om 15:41
Istanbul moet je gewoon over je heen laten komen, neem het OV, dat is uitstekend geregeld, veel gaat over het water, van de ene kant naar de andere gaat dat sneller dan over de bruggen want daar staat bijna altijd wel een file. Taksim is ook wel leuk, ritje maken met het antieke trammetje. Ook leuk, het metrolijntje aan een kabel tussen Karaköy en Beyoğlu.
zaterdag 21 maart 2015 om 21:54
Istanbul is zo'n leuke stad!
Helaas alweer even geleden...
Wij hadden veel aan de capitool reisgids over Istanbul, daar staat ook veel geschiedenis en achtergronden in.
Reis een stukje met de trein, maar zorg dat je eindigt bij Sirkeçi. De trein gaat om de kaap en zo kom je aan zoals ze vroeger met de oriënt-express aankwamen. Ook leuk is de kabel-metro (Tünel) in Galatta, ook de toren is een bezoekje waard. Ga rustig zitten op een van de bankjes rond de toren even relaxen.
Loop rond in de oude stad, langs de universiteit en naar de oude stadsmuren. Bezoek de begraafplaats van Eyüb, er is daar ook een schattig cafeetje van een schilder. Je kan er met de boot naartoe en dan lekker rondlopen, op vrijdag is er markt in Eyüb.
Bezoek de moskeën, er zijn twee bazaren. De Grote Bazar is heerlijk om rond te lopen maar wel meer gericht op toeristen.
Oh en de bosporustoer is ook mooi. Je gaat dan met een bootje de bosporus af.
Taksimplein is heel modern met grote monumentale gebouwen en het gebouw van de nationale tv. Het is heel leuk om er naartoe te lopen via Istiklal, een grote winkelstraat (waar ook een trammetje doorheen gaat). Je zal zien wanneer je in Istanbul rondloopt dat er naast moskeeën ook kerken en synagogen zijn. In Istiklal staat ook een kerk die het bezoeken waard is.
De cisterne is ook mooi, er worden vaak concerten gegeven, dat is erg de moeite waard.
Oh en natuurlijk de blauwe moskee, Hagia Sofia, Topkapi en Dolma Baçe. Ga vooral eten bij de kleine sfeervolle tentjes. Kijk waar de turken zelf veel naartoe gaan.
Oh en echt heel erg maar ga ook een keer naar de mac en koop de McTurko.
Helaas alweer even geleden...
Wij hadden veel aan de capitool reisgids over Istanbul, daar staat ook veel geschiedenis en achtergronden in.
Reis een stukje met de trein, maar zorg dat je eindigt bij Sirkeçi. De trein gaat om de kaap en zo kom je aan zoals ze vroeger met de oriënt-express aankwamen. Ook leuk is de kabel-metro (Tünel) in Galatta, ook de toren is een bezoekje waard. Ga rustig zitten op een van de bankjes rond de toren even relaxen.
Loop rond in de oude stad, langs de universiteit en naar de oude stadsmuren. Bezoek de begraafplaats van Eyüb, er is daar ook een schattig cafeetje van een schilder. Je kan er met de boot naartoe en dan lekker rondlopen, op vrijdag is er markt in Eyüb.
Bezoek de moskeën, er zijn twee bazaren. De Grote Bazar is heerlijk om rond te lopen maar wel meer gericht op toeristen.
Oh en de bosporustoer is ook mooi. Je gaat dan met een bootje de bosporus af.
Taksimplein is heel modern met grote monumentale gebouwen en het gebouw van de nationale tv. Het is heel leuk om er naartoe te lopen via Istiklal, een grote winkelstraat (waar ook een trammetje doorheen gaat). Je zal zien wanneer je in Istanbul rondloopt dat er naast moskeeën ook kerken en synagogen zijn. In Istiklal staat ook een kerk die het bezoeken waard is.
De cisterne is ook mooi, er worden vaak concerten gegeven, dat is erg de moeite waard.
Oh en natuurlijk de blauwe moskee, Hagia Sofia, Topkapi en Dolma Baçe. Ga vooral eten bij de kleine sfeervolle tentjes. Kijk waar de turken zelf veel naartoe gaan.
Oh en echt heel erg maar ga ook een keer naar de mac en koop de McTurko.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
zaterdag 21 maart 2015 om 23:01
zaterdag 21 maart 2015 om 23:12
quote:Deftigdametje schreef op 21 maart 2015 @ 23:01:
[...]
Jij bent er duidelijk dol op. Ik wil er ook al jaren naartoe, het is er nooit van gekomen, dus bent heel enthousiast dat het nu eindelijk gaat gebeuren .Ik vind het een geweldige stad ook al zijn er minder leuke wijken maar die vind je overal, zeker in een stad die net zoveel inwoners telt als Nederland.
[...]
Jij bent er duidelijk dol op. Ik wil er ook al jaren naartoe, het is er nooit van gekomen, dus bent heel enthousiast dat het nu eindelijk gaat gebeuren .Ik vind het een geweldige stad ook al zijn er minder leuke wijken maar die vind je overal, zeker in een stad die net zoveel inwoners telt als Nederland.