Mobiele telefoon

22-03-2015 18:14 91 berichten
Zoon zit in groep 8 en we gaan binnenkort kijken voor een mobiele telefoon.

Hebben jullie tips voor een abonnement, prepaid, iets met een limiet?
Ik heb een abonnement van Hollandse nieuwe voor 12 euro incl smartphone (nokia lumnia)

Je hebt ook familie abonnementen met gratis onderling bellen, is dat niks?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me eerst eens afvragen waar hij een mobiele telefoon voor nodig heeft. Heeft hij dringende zaken af te handelen? Moet hij de beurskoersen in de gaten kunnen houden? Moet hij ter plekke elektronisch kunnen bankieren? Of is het gewoon "voor de fun" of omdat het niet normaal meer is dat kinderen zich na schooltijd even thuis melden alvorens bij vriendjes te gaan spelen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Pre-paid, scheelt een boel fiancieel gedoe.

Verder hebben ze allemaal elkaars wifi-codes, gaat heel snel
quote:pejeka schreef op 22 maart 2015 @ 18:21:

Ik zou me eerst eens afvragen waar hij een mobiele telefoon voor nodig heeft. Heeft hij dringende zaken af te handelen? Moet hij de beurskoersen in de gaten kunnen houden? Moet hij ter plekke elektronisch kunnen bankieren? Of is het gewoon "voor de fun" of omdat het niet normaal meer is dat kinderen zich na schooltijd even thuis melden alvorens bij vriendjes te gaan spelen?Jeeeeeej daar had TO nog niet over nagedacht!
quote:lilalinda schreef op 22 maart 2015 @ 18:23:

[...]

Jeeeeeej daar had TO nog niet over nagedacht!Nou, met TO dan blijkbaar een heleboel andere ouders niet die klakkeloos denken dat een spruit van 10 jaar niet meer kan leven zonder mobiele telefoon.
quote:pejeka schreef op 22 maart 2015 @ 18:21:

Ik zou me eerst eens afvragen waar hij een mobiele telefoon voor nodig heeft. Heeft hij dringende zaken af te handelen? Moet hij de beurskoersen in de gaten kunnen houden? Moet hij ter plekke elektronisch kunnen bankieren? Of is het gewoon "voor de fun" of omdat het niet normaal meer is dat kinderen zich na schooltijd even thuis melden alvorens bij vriendjes te gaan spelen?

Hier hebben ze op de middelbare school hun mobiel nodig om zich op de hoogte te stellen van eventuele lesuitval. Dus wel handig als ze in groep acht al vertrouwd zijn met een mobiel. Daarnaast kunnen noodsituaties zich altijd voor doen en als alleen mensen die de beurskoersen in de gaten moeten houden een telefoon hebben , heb je ook grote kans dat er in geval van nood niemand naast je staat waarvan je even de mobiel mag lenen om te bellen.

Vroeger ging het leven ook gewoon door zonder mobiel maar zaten ouders wel vaak een hele tijd in hun piepzak bij een simpel gevalletje kapotte band. Nu kunnen kinderen met een simpel belletje veel onrust voorkomen. Heerlijk toch. En met een prepaid hoeft het niets te kosten.
quote:haakje schreef op 22 maart 2015 @ 18:21:

Ik heb een abonnement van Hollandse nieuwe voor 12 euro incl smartphone (nokia lumnia)

Je hebt ook familie abonnementen met gratis onderling bellen, is dat niks?

Een abonnement zou ik voor een basisschoolkind als eerste telefoon niet heel snel doen. Ik vermoed dat als je 11/12 bent het heel lastig in te schatten is hoe snel je door je abonnement heen bent en dat de kans op een hele hoge rekening voor de ouder heel groot is als kind flink over zijn abonnement heen gaat.

Ik denk dat je op die leeftijd, als eerste telefoon beter voor een prepaid kunt kiezen.
quote:baukje schreef op 22 maart 2015 @ 18:31:

[...]

Hier hebben ze op de middelbare school hun mobiel nodig om zich op de hoogte te stellen van eventuele lesuitval. Dus wel handig als ze in groep acht al vertrouwd zijn met een mobiel. Serieus? Waarom moet daarvoor perse mobiel gebelt worden? Het maakt school toch niets uit of ze naar een vast nummer of naar een mobiel nummer bellen bij lesuitval?
quote:_blabla_ schreef op 22 maart 2015 @ 18:32:

[...]

Een abonnement zou ik voor een basisschoolkind als eerste telefoon niet heel snel doen. Ik vermoed dat als je 11/12 bent het heel lastig in te schatten is hoe snel je door je abonnement heen bent en dat de kans op een hele hoge rekening voor de ouder heel groot is als kind flink over zijn abonnement heen gaat.

Ik denk dat je op die leeftijd, als eerste telefoon beter voor een prepaid kunt kiezen.

Ik heb een soort abonnement dat 'stopt' als je over de limieten (belminuten/mb) heen bent.

Je kunt apart instellen dat dat dan wordt aangevuld.

Over de noodzaak:

Alles, ook roosterwijzigingen of info over lesuitval, gaat op veel scholen via whatsapp.
Bij de meeste middelbare scholen moet je voortaan ook je eigen rooster bekijken via internet en daarop staat of er lesuitval is , ook wel handig voor noodzaken

[...]

Hier hebben ze op de middelbare school hun mobiel nodig om zich op de hoogte te stellen van eventuele lesuitval. Dus wel handig als ze in groep acht al vertrouwd zijn met een mobiel. Daarnaast kunnen noodsituaties zich altijd voor doen en als alleen mensen die de beurskoersen in de gaten moeten houden een telefoon hebben , heb je ook grote kans dat er in geval van nood niemand naast je staat waarvan je even de mobiel mag lenen om te bellen.

Vroeger ging het leven ook gewoon door zonder mobiel maar zaten ouders wel vaak een hele tijd in hun piepzak bij een simpel gevalletje kapotte band. Nu kunnen kinderen met een simpel belletje veel onrust voorkomen. Heerlijk toch. En met een prepaid hoeft het niets te kosten.Echt? En noodsituaties en kinderen met kapotte banden waardoor ze een kwartier later thuis zijn doen zich natuurlijk dagelijks voor? Ik kreeg vroeger ook onderweg wel eens een lekke band, nou, dan moest ik een stuk gaan lopen, was ik 20 minuten later thuis. Dan had mijn moeder echt nog niet de politie of de ME gealarmeerd. En lesuitval merkten we op school wel, had je een tussenuur ofzo, klaverjassen in de kantine, of toch nog even gauw leren in de bibliotheek voor dat proefwerk later op de dag.
quote:haakje schreef op 22 maart 2015 @ 18:39:

[...]

Over de noodzaak:

Alles, ook roosterwijzigingen of info over lesuitval, gaat op veel scholen via whatsapp.

Nooit geweten dat dat tegenwoordig zo gaat, voel me opeens heel ouderwets (ondanks dat ik pas 25 ben), bij ons werd er gewoon op de huistelefoon gebelt bij eerste uur uitval en andere wijzigingen zag je op de monitor als je op school kwam.

Of je keek 's ochtends thuis even op de computer om te zien of er roosterwijzigingen waren.
quote:haakje schreef op 22 maart 2015 @ 18:39:

[...]

Ik heb een soort abonnement dat 'stopt' als je over de limieten (belminuten/mb) heen bent.

Je kunt apart instellen dat dat dan wordt aangevuld.

Over de noodzaak:

De vraag is dan: wat was er eerst? Hebben de scholen de kinderen verplicht een mobieltje te nemen hierom, of doen ze het zo omdat kinderen blijkbaar toch al een mobieltje hebben?

In het eerste geval zou ik lekker de school laten betalen voor dat mobieltje (ik bedoel, als de school een bepaalde manier van communiceren voorschrijft, dan betalen ze er ook maar voor), in het tweede geval reageert de school gewoon op een situatie die er al is, en het ontstaan van die situatie (dat jonge kinderen al met een mobiel rondlopen) is natuurlijk zot. Eigenlijk.
Bij een lekker band lopen ze hier dik een uur. Door een behoorlijk verlaten platteland. Dus ja, dan liever een telefoon. En inderdaad: rooster, cijfers, alles gaat via de Magister-app. Zelfs in de les wordt de telefoon regelmatig gebruikt! Tijden veranderen..... En daarin meegaan is niet per definitie verkeerd.

Ik zou voor prepaid gaan. Kruidvat bevalt hier prima.
quote:_blabla_ schreef op 22 maart 2015 @ 18:35:

[...]

Serieus? Waarom moet daarvoor perse mobiel gebelt worden? Het maakt school toch niets uit of ze naar een vast nummer of naar een mobiel nummer bellen bij lesuitval?

Veel docenten appen één leerling uit de klas bij lesuitval. En die leerling appt dan de rest van de klas. Ook is het handig als er Magister op hun mobiel kan draaien, i.v.m. roosterwijzigingen en cijfers bekijken.

Ik geef, als mentor, ook vaak boodschappen door via de whatsapp-groep van mijn klas. Erg handig, want email wordt door veel leerlingen niet bekeken/gelezen.

Ik zou dan ook zeker niet voor allersimpelste telefoon gaan.
Ik ben docent in het VO en bij ons gaat het zo:

* Op school hebben we wifi voor alle leerlingen

* Huiswerk, cijfers en roosterwijzigingen gaan via een app, rooster kan ook halverwege de dag veranderen.

* tijdens de lessen wordt de telefoon gebruikt voor diverse onderwijsdoeleinden: kahoot, socrative, educreations, foto's enz enz

* buiten de lessen hebben de leerlingen een klassen-whatsappgroep. Bijzonderheden kunnen dan zo met een (goedkoop) berichtje verzonden worden.

Mijn dochter heeft een abonnement met telefoon voor 25 euro per maand, hier zit 2gb data per maand bij. Bellen gebruikt ze amper.

Zoon heeft prepaid met data van vodaphone. 1euro per MB maar zoon is al 2 telefoons kwijtgeraakt...
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
quote:pejeka schreef op 22 maart 2015 @ 18:42:

[...]

Echt? En noodsituaties en kinderen met kapotte banden waardoor ze een kwartier later thuis zijn doen zich natuurlijk dagelijks voor? Ik kreeg vroeger ook onderweg wel eens een lekke band, nou, dan moest ik een stuk gaan lopen, was ik 20 minuten later thuis. Dan had mijn moeder echt nog niet de politie of de ME gealarmeerd. En lesuitval merkten we op school wel, had je een tussenuur ofzo, klaverjassen in de kantine, of toch nog even gauw leren in de bibliotheek voor dat proefwerk later op de dag.

Andere tijden he.

Men is bang geworden door het veranderde verkeer en verhalen over ongure types, loverboys etc.

Ik hoorde laatst van een oudcollega dat haar woning is aangemerkt als 'veilige woning'. Zij woont landelijk en de kinderen met bijv pech of als ze onderweg gepest worden, mogen bij haar aanbellen (of in een schuur geloof ik die ze openlaat) als ze een lekke band oid hebben.

Ze heeft daar een vog voor aan moeten vragen etc. Dus de tijden zijn veranderd.

Daarnaast vinden kinderen het zelf ook fijn om even met hun moeder kleine dingetjes te overleggen en dan is app heel handig. Zie ik bij vriendinnen en collega's.
Haakje veilig honk heet hier dat project. Mooi toch dat scholieren aan de buitenkant van het huis kunnen zien of ze daar om hulp kunnen vragen. Of dat nu om een verbandje of pleister, of een fietspomp gaat. Toch veel beter dat dat eerst de deur 10 keer voor je neus dichtgesmeten wordt maar dat je bij voorbaat al weet bij welke huizen je onderweg kunt aanbellen/aankloppen.

Daar zal vroeger ook best wel behoefte gaan geweest zijn alleen toen was dat er niet. Fijn toch dat de kinderen van nu wel van die mooie mogelijkheden gebruik kunnen maken die wij nog niet hadden.
quote:haakje schreef op 22 maart 2015 @ 18:51:

[...]

Andere tijden he.

Men is bang geworden door het veranderde verkeer en verhalen over ongure types, loverboys etc.

Ik hoorde laatst van een oudcollega dat haar woning is aangemerkt als 'veilige woning'. Zij woont landelijk en de kinderen met bijv pech of als ze onderweg gepest worden, mogen bij haar aanbellen (of in een schuur geloof ik die ze openlaat) als ze een lekke band oid hebben.

Ze heeft daar een vog voor aan moeten vragen etc. Dus de tijden zijn veranderd.

Daarnaast vinden kinderen het zelf ook fijn om even met hun moeder kleine dingetjes te overleggen en dan is app heel handig. Zie ik bij vriendinnen en collega's.

Maar is dat niet met name iets wat we onszelf wijsmaken? "Tijd" verandert alleen doordat wij zélf veranderen, "tijd" is geen zelfstandig opererende grootheid, maar een afgeleide van ons eigen gedrag, of niet?

En met je moeder dingen kunnen overleggen is heel prettig, maar wat moeten die kinderen dan overleggen moet moeder gedurende schooltijd? "Ma, zal ik melk of karnemelk kopen in de pauze"?

[...]

Vroeger ging het leven ook gewoon door zonder mobiel maar zaten ouders wel vaak een hele tijd in hun piepzak bij een simpel gevalletje kapotte band. Nu kunnen kinderen met een simpel belletje veel onrust voorkomen. Heerlijk toch. En met een prepaid hoeft het niets te kosten.Zo ontzettend eens met deze post!
@ Pekeja

Heb jij kinderen?

Klinkt er niet naar. Daarnaast klink je als een oud, overjarig type dat totaal niet weet hoe heden ten dage een en ander rijlt en zeilt.

Je antwoorden hebben in verste verte niets van doen met de vraag in OP. Kun je niet beter gaan breien? Of kantklossen?
quote:appagante schreef op 22 maart 2015 @ 18:46:

Bij een lekker band lopen ze hier dik een uur. Door een behoorlijk verlaten platteland. Dus ja, dan liever een telefoon. En inderdaad: rooster, cijfers, alles gaat via de Magister-app. Zelfs in de les wordt de telefoon regelmatig gebruikt! Tijden veranderen..... En daarin meegaan is niet per definitie verkeerd.

Ik zou voor prepaid gaan. Kruidvat bevalt hier prima.En dat "behoorlijk verlaten platteland" wemelt van de kinderlokkers, kidnappers, kindermisbruikers, enz.? Waar ze anders snel voorbij fietsen, maar als ze lopen, zijn ze de klos?
Dochter groep 8 hier heeft mijn oude iphone met abonnement. Hier zit 500mb internet pm bij. Zij moet nu al iedere dag 5 km enkele reis naar school fietsen en ik vind het feit dat ze bereikbaar is. In de praktijk komt het erop neer dat ze me appt als ze vertrekt en als is ze iets later is. Abonnement kost 14 euro pm.
Prepaid inderdaad. Hier is minimaal beltegoed nodig, omdat het meeste contact gaat via de wifi. Alleen voor noodgevallen onderweg wordt nog gebeld.

(en met prepaid ben je als er per ongeluk veel data wordt verbruikt nooit meer kwijt dan het beltegoed, ook wel een veilig idee).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven