Is dit borderline?

26-03-2015 11:25 57 berichten
A
Alle reacties Link kopieren
Ik zou haar niet beste vriendin noemen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 26 maart 2015 @ 12:39:

[...]

En waarom geef je dat aan? Wat onbeleefd, onvolwassen en onaardig, zeg.

Allereest lijkt het me in het vriendschap zo dat er wederzijds respect moet zijn, dat ieder in de waarde moet gelaten worde, dat men eerlijk is en dat er rekening met elkaar gehouden wordt, dat je elkaar gewoon accepteert.

Waarom iemand verrassen als je weet dat deze niet van verrassingen houdt?

Ik geef het aan omdat ik het zelf dus onprettig vind om verrast te worden en daarnaast ook omdat ik het jammer vind dat de ander zo'n moeite doet en ik het eigenlijk niet leuk vind.

Natuurlijk zou ik moeite kunnen doen om net als of te doen dat ik het wel leuk vind, maar ik vind dat zonde van beider moeite en tijd.

Door eerlijk te zijn kan de een wel iets leuks voor de ander doen maar laat het verrassingsaspect achterwegen. Iets leuks voor een ander doen kan toch ook zonder verrassing of niet dan?
quote:SweetLittleMe schreef op 26 maart 2015 @ 12:01:

[...]

Haar vraag van wat heb je gemaakt voor het ontbijt kan je zien als teken dat ze het dan gewoon graag wilt weten.

Probeer dat te accepteren, hoe jammer je het ook vind dat je haar dan niet echt kan verrassen.

Intensiever geworden contact kan de omgang met elkaar ook wat veranderen denk ik.

Heb je haar er op aangesproken dat je verandering merkt in haar gedrag?Eh, ik weet niet of je de OP heeft gelezen maar TO heeft om die reden gevraagd wat ze wilde. Maar dat wist ze niet en TO moest haar maar verrassen. Om vervolgens te zeuren dat ze wil weten wat de verrassing is. Nou, schiet mij maar lek, maar wat een energiezuiger ben je dan zeg.
quote:lolly-pop schreef op 26 maart 2015 @ 12:51:

[...]

Eh, ik weet niet of je de OP heeft gelezen maar TO heeft om die reden gevraagd wat ze wilde. Maar dat wist ze niet en TO moest haar maar verrassen. Om vervolgens te zeuren dat ze wil weten wat de verrassing is. Nou, schiet mij maar lek, maar wat een energiezuiger ben je dan zeg.

En uiteindelijk wilde ze wel weten wat ze kreeg en wilde TO dat niet aangeven.

Ik denk dat de vriendin van TO niet bedoelde dat TO er een verrassing van moest maken maar gewoon dat ze het niet wist en dat TO zelf iets mocht verzinnen.

Maar ze wilde duidelijk wel weten wat.
Tja, voor zo'n 'vriendschap' moet je dan wel hogere psychologie hebben gestudeerd. Maar dat geeft haar nog steeds niet het recht om TO uit te kafferen. Mijn vriendin was het allang niet meer geweest, heb echt een allergie voor dit soort zieke spelletjes.
Yep das een bordie.

Lees het boek : "omgaan met een borderliner" eens.

Gaat een wereld voor je open.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Nou TO,

Ik begrijp nu wel dat jullie vriendschap bekoeld is.
life is to celebrate
quote:blijfgewoonbianca schreef op 26 maart 2015 @ 12:39:

[...]

En waarom geef je dat aan? Wat onbeleefd, onvolwassen en onaardig, zeg.Mwoah.. als iemand aangeeft niet van verrassingen te houden, maar het wel op prijs te stellen wat te krijgen zoals dat ontbijtje, dan vind ik het ook onbeleefd en onvolwassen om tóch voor die verrassing te gaan en dat ontbijt, als verrassing en al, op te dringen. Best grensoverschrijdend dan.
Later is nu
quote:vervolgens krijg ik naar mijn hoofd dat ik 'raar' doe en de laatste tijd wel vaker 'irritant' bezig ben.Wat een gek mens zeg. Daar zou ik nooit meer iets voor doen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Het klinkt idd als borderline.

Ik zou klaar zijn met deze 'vriendschap'.
quote:sophie_emma schreef op 26 maart 2015 @ 11:56:

Ik heb ook zo'n vriendin gehad, die dit spel van aantrekken en afstoten tot in de puntjes beheerste. Ze had me op een gegeven moment helemaal aan een lijntje - wat echt wel bijzonder was, terugkijkend, want ik ben behoorlijk onafhankelijk en stevig. Blijkbaar lukte het haar toch op de een of andere manier om precies de knoppen in te drukken om mij op de juiste plekken te raken.

Heel vreemd, fascinerend hoe dat kan, maar ook heel beschadigend. Je gaat haar niet veranderen. Je gaat haar ook niet helpen. Je krijgt geen goede tijd samen, want je zult altijd op je hoede moeten zijn. Er is geen wederkerigheid in jullie contact.

Ik zou ermee stoppen, maar dat krijg je waarschijnlijk pas voor elkaar als er nog veel meer is voorgevallen. Dat laatste gebeurt vanzelf.

Dit.

Als je toelaat dat iemand zich zo ten opzichte van je gedraagt laat je toe dat ze jou kwetsen, dat ze blijven zuigen, dat je opraakt, vaak ontbreekt het hen aan empathie en zullen zij dus niet de vermogens hebben om jou in bescherming te gaan nemen tegen henzelf.

Bovendien: Als jij dit toelaat, het misschien zelfs goed gaat praten, het gaat accepteren want 'goh, tja, ze weet niet beter' of 'goh, ze heeft ook zo'n nare jeugd gehad' (als dat al het geval is) dan ben je dus aan het 'enablen', dan laat je het toe, dan neem jij de verantwoordelijkheid over die de hunne is en zullen ze nooit de consequenties van hun gedrag ervaren.

Ik heb ook zo'n vriendin gehad. Had enorm veel empathie voor haar. Ik liet van alles toe. Ze was dan ook enorm goed in het jij-bakken en draaide zaken om. Ik was te naïef en trapte daarin en dacht echt dat heel veel aan mij lag. Nu weet ik wel beter. Maar zelfs de dingen waar je niet intrapt: Het kost zo'n enorm veel energie om tegen jezelf te zeggen 'wacht, dit ben ik niet, ik ga hier niet intrappen'.

Hoe dan ook, op een gegeven moment was het zij die mij met een stevige schop onder de kont uit haar leven trapte. Raaskallend en onbegrijpelijk. Pas toen, nadat ik dat ging verwerken, drong het tot mij door hoeveel die vriendschap mij uitgeput had en ik heb jarenlang daarna erg vernederd en uitgeput gevoeld. Ze heeft jaren later, toen ik haar eens op straat tegenkwam, nog wel gezegd dat het haar speet, schijnbaar kon ze toen wel inzien wat ze deed, het zijn niet per se kwaadaardige mensen. Maar God, wat kan het je uitputten als iemand onvoorspelbaar is, loopt te zuigen, tekortkomingen op je projecteert, enzovoort. Bovendien kunnen sommigen van hen heel goed grote beloften doen maar ze gaan die echt niet nakomen. Als je ze dan wijst op de grote beloften die ze hebben gedaan ontkennen ze het gewoon. Er is dus gewoon echt geen wederkerigheid.

Ze is nu dus niet meer in mijn leven. Soms voel ik me daar schuldig over, zelfs heel schuldig, maar ik heb buiten menselijke fouten om, die iedereen weleens maakt, haar niets misdaan. Ik weet gewoon dat ik geen gezonde wederkerige en eerlijke vriendschap met haar zal krijgen, al waren er wel mooie en gezellige momenten. Bovendien is het vertrouwen bij mij weg en ik wil mezelf daar niet langer schuldig over voelen.
vraag is vooral of iemand dit herkent en of ik er goed aan doe om het maar te negeren en er vervolgens in mee te gaan als ze weer normaal doet?

Nee ik zou niet in al haar grillen meegaan..

Kom op zeg.!
Ik heb jarenlang zo'n vriendin gehad, heb daar ook vaak over geschreven hier. ben zo blij dat ik haar niet meer zie,, het is buitengewoon naar steeds zo op eieren te moeten lopen en je naar de grillen van een ander te moeten voegen. Bovendien, er zijn genoeg mensen met wie je het ook leuk kan hebben zonder al dit gedoe.
Bedankt voor de vele reacties.. Ik vind het erg fijn om te lezen!

De vriendschap verbreken vind ik erg moeilijk, juist omdat zij heel dicht bij mij staat en ik heel veel om haar geef. Ik ken haar leuke kanten en als ik met haar samen ben, zijn dat de momenten die mij er aan herinneren dat we vriendinnen zijn. Die kant zou ik ook niet willen missen.. Ik wil haar ook niet uit mijn leven hebben, omdat ik veel waarde aan haar hecht.

Waarom ik wilde weten of dit borderline is? Niet omdat het dan een vrijbrief is om dit gedrag te toleren, maar wellicht dat ik sommige reacties dan wat meer kan begrijpen. Op internet kwam bijvoorbeeld het "bewust willen kwetsen" meerdere malen naar voren.. Dat herken ik enorm in haar, maar voor mij moeilijk om te begrijpen, omdat ik niet zo in elkaar steek.

Maar nogmaals bedankt voor de vele reacties.. doen mij goed!
Let op jezelf, je zult niet de eerste zijn die kapot gaat door zo'n 'vriendschap'.
quote:anoniem2391 schreef op 26 maart 2015 @ 17:04:

Bedankt voor de vele reacties.. Ik vind het erg fijn om te lezen!

De vriendschap verbreken vind ik erg moeilijk, juist omdat zij heel dicht bij mij staat en ik heel veel om haar geef. Ik ken haar leuke kanten en als ik met haar samen ben, zijn dat de momenten die mij er aan herinneren dat we vriendinnen zijn. Die kant zou ik ook niet willen missen.. Ik wil haar ook niet uit mijn leven hebben, omdat ik veel waarde aan haar hecht.

Waarom ik wilde weten of dit borderline is? Niet omdat het dan een vrijbrief is om dit gedrag te toleren, maar wellicht dat ik sommige reacties dan wat meer kan begrijpen. Op internet kwam bijvoorbeeld het "bewust willen kwetsen" meerdere malen naar voren.. Dat herken ik enorm in haar, maar voor mij moeilijk om te begrijpen, omdat ik niet zo in elkaar steek.

Maar nogmaals bedankt voor de vele reacties.. doen mij goed!

Het bewust willen kwetsen. Ze willen je laten voelen. Hopelijk ben je wel gewaarschuwd dat als zij dingen doet om je bewust te willen kwetsen, zelfs als je dat nu naast je neer kan leggen, dat er misschien momenten komen later in je leven waarin je er achter komt dat die dingen je meer geschaad hebben dan je had verwacht. In mijn geval heb ik dat heel erg onderschat. Ik dacht 'ik weet wie het zegt',...

Ga het ook absoluut niet accepteren. Daarmee bedoel ik dat je echt grenzen moet stellen, consequenties moet trekken bij haar, en niet slechts zeggen 'he, dat kwetst me', maar ook je onttrekken aan een situatie als zij te ver gaat. Dikke kans dat die moeder allang weet dat zij dat moet doen en daarom naar boven liep. Zij is echter de moeder, en kan dus niet verder gaan dan dat, maar als je verstandig bent ga je wel verder dan dat.maar ja.
Geen idee of bewust willen kwetsen onder de kenmerken valt van borderline.

Maar iemand met borderline is natuurlijk niet automatisch iemand die andere bewust wilt kwetsen. Misschien is dat bij haar wel het geval maar misschien is het ook gewoon onbewust en helemaal niet zo bedoeld.
Bewust of onbewust,borderline of geen borderline dat wil niet zeggen dat je alles maar moet toelaten en haar nooit eens op haar gedrag mag aanspreken..
quote:diamond-gloss schreef op 26 maart 2015 @ 17:27:

Bewust of onbewust,borderline of geen borderline dat wil niet zeggen dat je alles maar moet toelaten en haar nooit eens op haar gedrag mag aanspreken..

Haar aanspreken op haar gedrag lijkt me juist zeker een goed idee.

Alleen als iemand kennis heeft van dat het gedrag niet fijn is kan er iets aan veranderd worden.
Het lijkt op borderline of iets in die richting, maar ongeacht wat het is is dat NOOIT een excuus om je zo te laten behandelen. Ook iemand met borderline kan zich namelijk laten behandelen. Kap hiermee voor het je kapot maakt. Die leuke kanten wegen uiteindelijk niet op tegen iemand die jou bewust pijn wil doen.
Bewust kwetsen ken ik zeker. Nog één voorbeeld, dan houd ik erover op.

Op een gegeven moment bleek ze verslaafd aan harddrugs. Enorme schulden overal, en ik was stom genoeg om haar nog geld te lenen ook (nooit teruggezien natuurlijk) als schuldeisers dreigden haar in elkaar te slaan. Uiteindelijk afgekickt (ik heb voor haar een behandelcentrum gevonden).

Kort daarna werd ik gediagnosticeerd met een ernstige, potentieel levensbedreigende ziekte (nee, geen borderline, en ik ben inmiddels weer helemaal OK). Haar reactie op dit nieuws was dat ik dit verzon om aandacht te trekken en dat ze er niets van geloofde.

Toen was het wel over.
Je noemt haar mevrouw sowieso kansloos
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:sophie_emma schreef op 26 maart 2015 @ 17:36:

Bewust kwetsen ken ik zeker. Nog één voorbeeld, dan houd ik erover op.

Op een gegeven moment bleek ze verslaafd aan harddrugs. Enorme schulden overal, en ik was stom genoeg om haar nog geld te lenen ook (nooit teruggezien natuurlijk) als schuldeisers dreigden haar in elkaar te slaan. Uiteindelijk afgekickt (ik heb voor haar een behandelcentrum gevonden).

Kort daarna werd ik gediagnosticeerd met een ernstige, potentieel levensbedreigende ziekte (nee, geen borderline, en ik ben inmiddels weer helemaal OK). Haar reactie op dit nieuws was dat ik dit verzon om aandacht te trekken en dat ze er niets van geloofde.

Toen was het wel over.
quote:sophie_emma schreef op 26 maart 2015 @ 17:36:

Haar reactie op dit nieuws was dat ik dit verzon om aandacht te trekken en dat ze er niets van geloofde.

Toen was het wel over.Dat gaat wel heel ver. Soms/vaak zeggen opmerkingen dan ook meer over hen dan over jou. Sommigen projecteren de gedachten die ze over zichzelf hebben of de onzekerheid die ze hebben op anderen. De cruciale fout die een partner dan weer kan maken, en dat gebeurt ook wel vaak, is om het over te nemen. Die gaan aan zichzelf twijfelen. Het begint met 'wat een onzin die ze uitkraamt' tot het daadwerkelijk twijfelen aan jezelf. Een slippery slope. Veel ligt uiteraard aan de stabiliteit van de persoon zelf en de opvoeding die ze hebben gehad.
Hang out with pigs expect to get dirty.

Iemand die anderen bewust kwetst zal dat op een dag ook bij jou doen, waarom wil je met zo iemand vrienden zijn?

Ik was ook bevriend met iemand die deze diagnose heeft. Ze heeft 1 van haar scharrels expres een soa geprobeerd te bezorgen omdat hij zich niet aan haar wilde binden. Ik ben toen nog zo dom geweest om vrienden met haar te blijven want zij had mij niets gedaan en zij had al zo weinig vrienden.

Ik kan je zeggen ik heb er spijt van gekregen, iemand die dat soort dingen doet heeft niet de eigenschappen van een goede vriend.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven