Van backpack naar koffer.. tips!

29-03-2015 16:38 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voorheen ging ik altijd backpacken of op fietsvakantie/kamperen. Maar, inmiddels ben ik alweer bijna halverwege de 30, wat meer behoefte aan gemak, en door ziekte heb ik niet zoveel spierkracht.

Dus het wordt tijd om een koffer aan te schaffen, maar ik heb geen idee welke. Waar moet ik op letten?

-Weekendjes weg in NL (meenemen in trein) èn verdere bestemmingen

-Ik ben lang

-Gewend weinig en licht in te pakken .

-Uiterlijk maak me niet uit

Wat voor koffer raden jullie aan? Welke grootte?
Ik heb er eentje gekocht met 4 wieltjes. Erg prettig te sturen en niet zwaar!
Inderdaad zo eentje met 4 wielen. Die hoef je alleen maar te duwen. Weegt niets. De maat moet je gewoon in de winkel bekijken. Meestal heb je een tussenmaat die heel handzaam is.
Ik had heel lang een heel goedkoop koffertje en sta op het punt om dat in te ruilen voor hetzelfde formaat van samsonite. Ik wil graag 4 wieltjes, dat is ontzettend makkelijk. En de wieltjes van samsonite blijven stil, van goedkopere modellen gaan ze herrie maken. Samsonite is redelijk slijtvast, dat vind ik ook wel fijn.
Op mijn koffer zit een rits die open kan waardoor hij groter wordt. Vind ik super handig! In de kleine stand mag hij nog mee als handbagage tijdens bijvoorbeeld een lang weekend weg in Europa. In de grote stand heeft hij genoeg ruimte voor een verre reis die wat langer is. Ik heb hem zelf bijvoorbeeld al een paar keer 3 a 4 weken meegehad naar Azië.
Die rits heb ik ook op een paar koffertjes gehad, maar uiteindelijk gebruikte ik die alleen in noodgevallen. Probleem was namelijk altijd dat ze topzwaar worden en omklappen.
Ik heb deze in een andere kleur. Nog niet gebruikt, helaas duurt de vakantie nog een tijdje.

http://www.vanostassenenk ... se-hits-4057586011-detail
Maar je hoeft geen koffer hoor, je backpack kan ook achterin de auto mee
quote:bootje_op_de_golven schreef op 29 maart 2015 @ 17:19:

Die rits heb ik ook op een paar koffertjes gehad, maar uiteindelijk gebruikte ik die alleen in noodgevallen. Probleem was namelijk altijd dat ze topzwaar worden en omklappen.Hier heb ik met die van mij (Samsonite) geen last van.
zo`n uitklapvak klinkt handig.

@moiren: ziet er mooi uit!

@lilalinda: ja, als ik toch voor 4 wielen ga, kan ik net zo goed een auto kopen ;)

Heb geen auto, maar zat inderdaad te denken dat als ik voorlopig ziekig blijf, ik toch een autootje ga nemen, en t dan koffer niet nodig is. Maar zit er niet in nu.
Ik heb deze :

Hij is van SuitSuit. Ik vind het een heerlijke koffer! Niet zwaar, rijd heel soepel, past veel in. Binnenin zit in de deksel een flap die je met een rits dicht doet, zodat je hem makkelijk dicht klapt zonder dat alles eruit valt. En op die flap zitten weer vakjes enzo. Hij gaat met een rits rondom dicht en zit een tsa-slot op.

Dit model is een special edition. Ik vind hem geweldig! Hij is snel te herkennen tussen alle andere koffers
Mijn ervaring: goedkoop = duurkoop

Heb er een van Liv van de V&D gehad, was binnen de kortste keren kapot. Nu gewoon samsonite, gekocht in de aanbieding, want die dingen zijn vrij prijzig.

Let op het gewicht van de koffer als je er 1 koopt. Als een koffer van zichzelf zwaar is kan je zelf minder meenemen (als je gaat vliegen).

Een echt grote is meestal zinloos, want als je hem helemaal vol propt kan hij te zwaar zijn voor wat je in het vliegtuig mee mag nemen. Een handbagage formaat (daar past nog best veel in!) kan handig zijn, dan hoef je nooit te betalen voor bagage, hoef je nooit in de rij om je koffer in te checken en hoef je nooit te wachten bij de bagageband om hem op te halen. Scheelt tijd en geld!

Sommige mensen zeggen neem 'ingebouwde' wieltjes, dan kunnen ze niet afbreken als er hardhandig met je koffer wordt omgegaan (lees: gegooid). Kan een overweging zijn. Ik vind zelf de wieltjes die alle kanten kunnen opdraaien prettig, rijdt heel makkelijk, maar die steken wel uit.

Als er een slot op zit let erop dat het een TSA slot is.
Ik zweer bij samsonite, idd niet goedkoop maar relatief licht en prettig in gebruik. En mocht er onverhoopt iets kapot gaan (bijv een wieltje), dan kan je alles nog bijbestellen bij samsonite.

Ze zijn nu bij het prijzencircus van de v&d in de aanbieding!!

En nee, ik heb geen aandelen
In je eentje zou ik idd niet zo'n grote koffer nemen. Ik heb juist wel een grote, omdat we een dochter hebben en haar spullen dus verdeeld over mijn man en mijn koffer zitten. Zo heb ik maar 2 koffers voor 3 personen en het gewicht tellen ze gewoon op. Zolang dat onder het totaal blijft voor 3 personen is het prima.
Er zijn nu ook koffers waar je je mobiel/tablet mee kunt opladen. Handig voor onderweg. Voor zover ik kan zien is het er nog maar van één merk (wat ik zelf liever niet zou kopen) maar het is een optie. Vier wieltjes is inderdaad heel handig en dan zou ik voor het duurdere segment gaan omdat bij de goedkopere koffers de wieltjes het eerst begeven.
quote:eenhoorn schreef op 29 maart 2015 @ 18:25:

[...]

Hier heb ik met die van mij (Samsonite) geen last van.Goed om te weten!
quote:sterrenmunt1 schreef op 29 maart 2015 @ 19:10:

Ik zweer bij samsonite, idd niet goedkoop maar relatief licht en prettig in gebruik. En mocht er onverhoopt iets kapot gaan (bijv een wieltje), dan kan je alles nog bijbestellen bij samsonite.

Ze zijn nu bij het prijzencircus van de v&d in de aanbieding!!

En nee, ik heb geen aandelen Ik zweer ook bij samsonite, bij mij nooit stuk gegaan. De v&d heeft nu idd oudere modellen samsonite nu in de aanbieding, ze zijn alleen wel zwaarder dan de nieuwere Samsonites.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
Dat Samsonite zo scoort hier... goed te weten, want ik had zelf het idee (nergens op gebaseerd) dat het minder uitmaakte.
quote:blijekip schreef op 29 maart 2015 @ 19:04:

Mijn ervaring: goedkoop = duurkoop

Heb er een van Liv van de V&D gehad, was binnen de kortste keren kapot. Nu gewoon samsonite, gekocht in de aanbieding, want die dingen zijn vrij prijzig.

Ik heb ook een Liv, de tweede inmiddels maar ik vind ze wel sterk hoor. De eerste heeft heel wat vliegreizen overleefd, uiteindelijk kwam er een scheur in de hard plastic schaal. Maar dat zou met een Samsonite misschien nooit gebeurd zijn. Mijn reisgenoot heeft een Samsonite en de wielen maken niet minder geluid dan die van de Liv.

Koffers met rits heb ik ook gehad, helaas ging de rits snel kapot (was ook een goedkope van Van Haren ofzo), dus dat doe ik niet meer.

4 wielen is essentieel. En een verdeel-ding in het midden, anders moet je in 1 grote stapel graaien als de koffer opengaat. Ik heb nu links kleding en rechts de rest

Zie de plaatjes hier:

http://www.vd.nl/koffers/ ... Pn4srbYz8QCFQTJtAodE3cAew

Hee ik zie dat ze in de aanbieding zijn ;-

De mijne is 68 cm. Perfecte maat, volgepropt kan er precies 20-23 kilo in en meer mag je toch niet meenemen.

Ook belangrijk: dat de koffer zelf zo licht mogelijk is, des te meer kun je meenemen.
.
Mijn tip: neem er twee.

1 die als handbagage in het vliegtuig mee mag (steeds meer maatschappijen vragen geld voor incheck bagage) zeker voor kortere stedentrips, je weekendjes weg enz is deze meestal groot genoeg. Zeker als je al gewend bent om niet te veel mee te sjouwen.

Dan nog 1 die wat groter is zodat je er makkelijk 2 weken mee op vakantie kan. Qua liters heb ik geen verstand (ik ben ook een backpacker) maar ik zou niet voor veel te groot gaan. Dan neem je automatisch te veel mee en sjouw je je een ongeluk. Ohja een apart kleurtje of printje valt van verre op op de bagageband. altijd handig.

Ikzelf heb alleen een kleine (handbagage)trolley en een backpack. Ik leen wanneer nodig een grotere koffer van bijv mijn ouders. Ik weet niet hoevaak je een grotere koffer nodig hebt en of je eventueel de mogelijkheid hebt, maar kijk ook eens rond in je omgeving voor leenkoffers. Ik vind koffers namelijk gigantisch in de weg staan de rest van het jaar (weinig ruimte).

Succes!
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Het is absoluut niet handig om met twee koffers te lopen, dan moet je ze allebei tegelijk vooruit duwen.

Als handbagage neem ik altijd een tas mee. Die zet ik dan óp de koffer als ik ermee loop, dat scheelt weer sjouwen. Het is handig als je het handvat van de koffer dan door de handvaten van de tas kan halen.

(Ik heb wel een kleine koffer/trolly voor als ik alleen met handbagage reis)

Mijn koffers liggen op de kast. Maar dan moet je geen kasten tot het plafond hebben natuurlijk.
.
Ik bedoel ook niet dat ze er twee moet meenemen. Maar los van elkaar en afhankelijk van wat voor trip ze gaat doen kiest ze er 1 van de twee uit om mee te nemen.

Maar het is zonde om voor kleine tripjes een gemiddelde koffer mee te sjouwen en trolleys zijn in mijn ogen handiger dan tassen als je ze als handbagage (maar wel voor je totale bagage) meeneemt (niets als je ook een grote koffer meeneemt en incheckt).
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Ik vind zelf zo'n harde koffer alleen maar praktisch als ik met 't vliegtuig reis.

Voor de rest is het een lastig veel te groot geval. Nog meer als je een trein moet opraken.

Je raakt dat ding nergens kwijt, je kan slecht op- en afstappen, het staat voor iedereen in de weg, ...

In andere gevallen neem ik véél liever een (grote) reistas mee.

En waarom zou je geen rugzak meer kunnen meenemen?

Vind ik uiteindelijk 100 keer handiger, want die hang ik tenminste op mijn rug en daar moet ik niet mee slepen.

Ik heb meestal zowel een Eastpak-rugzak als een reistas mee.

Alleen die enkele keer met 't vliegtuig leen ik een koffer van mijn ouders.
Ik heb zo'n klein handbagage-koffertje, met 2 grote wielen (ingebouwd). En ik zou er nooit 4 willen, 2 is veel makkelijker! 4 is leuk voor een grote koffer, en in de luchthaven (gladde vloeren), maar met 2 grote wielen kun je ook over hobbelige straten lopen, van en naar de trein/hotel, enzovoorts. En ze steken niet uit, breken niet af.

Zo'n soort koffer dus, echt fantastisch ding: http://www.kofferonline.n ... trolley-upright-dune.html
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Met 4 wielen kan je ook gewoon over hobbelige straten en van/naar het hotel lopen hoor. Buiten dat kan je een koffer met 4 wielen ook gewoon op de manier van een 2-wieler rijden natuurlijk. Andersom gaat dat niet, dus ik zou altijd voor een 4-wieler gaan. Met 2 wielen heb je toch altijd gewicht vast bij het rijden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven