Misofonie

30-03-2015 22:29 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal ;)

Ik ben iemand die misofonie heeft. Dit is het overgevoelig zijn voor zachte geluiden bv ademhaling van anderen, geluid van een krant ... en sommige bewegingen bv mensen zien nagelbijten.... De naam is de afgelopen jaren al wat bekender geworden. Het is fijn dat er elk jaar meer en meer topics over verschijnen ook op dit forum zijn hier al enkele topics over verschenen. Echter heb ik nog maar weinig ervaringen gezien van eventuele behandelingen. Ik ben nog maar en 19 en heb eigenlijk schrik voor de toekomst. Hoe ga ik met dit probleem moeten omgaan als ik later een gezin heb enz. Mijn vraag is heeft iemand zich hier al voor laten behandelen en hoe is dit verlopen?

Groetjes Pieter,
Ik lees mee! Heb het op een ander topic hier ook al eens gevraagd maar nog geen reacties die me over de streep hebben getrokken om er iets mee te doen.
Niet zo zeuren joh. Vogels, die hebben pas last van katers!
Dat herken ik wel maar ik heb er nog nooit iets tegen ondernomen. Hopelijk heb ik het ook nooit laten blijken hoe erg ik me op kon winden als iemand luid van zijn thee slurpte.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Hoi Pieter,

ik heb nog nooit van deze term gehoord dus ik kan nog heel wat leren. Begrijp ik goed dat deze kleine handelingen (ademen, nagelbijten etc.) je erg storen?
Moet ik de volgende keer eens tegen mijn behandelaar zeggen denk ik.

Want daar heb ik dus ook last van volgens mij.
Ik heb het ook maar dan voor eetgeluiden. Het kan mij echt tot razernij brengen. Zo raar Is dat. Ik verzin er altijd wat op. Chips eten bijvoorbeeld doe ik tegelijkertijd met anderen zodat ik alleen mijn eigen gekraak hoor. Mijn dokter zegt dat ik ermee moet leren leven :(
Ik kauw dan kauwgom zodat ik de geluiden van andere niet hoor.
Goede tip!
Wel suikervrije natuurlijk, is dan ook nog eens heel erg goed voor je tanden.
Bij het AMC in Amsterdam zijn er behandelgroepen voor mensen met misofonie.

Ik heb er zelf geen last van, maar heb beroepsmatig wel mensen gesproken die het hebben en het lijkt me heel irritant om te hebben.

Sterkte.
Hebben jullie het ook echt bij iedereen? Ik heb het gek genoeg alleen bij mensen die dicht bij me staan zoals mijn vader. Ik kan me bijv echt dood ergeren aan de manier waarop hij eet en ook zijn ademhaling kan ik rete irritant vinden. Maar voor de rest heb ik een goede band met hem
Heb zelf in tijden van spanning erg last gehad van hyperacusis. Ondragelijk gewoon. Zelfs je eigen stem klinkt dan als een straaljager. Gelukkig enkel bij kortdurende vlagen gehad.

Dus dat kan gelukkig echt verminderen en weggaan, al is het er af en toe weer.

Hyperacusis is meer overgevoeligheid voor alle geluiden, niet specifieke zoals bij misofonie.

Dat heb ik wel ook in lichtere mate. Ik zeg altijd heel kattig dat iemand niet zo moet smakken, piepen, knarsen bij het eten. Of van die neuspiepjes ! Dan haat ik sommige mannen echt. Lompe wezens. Mannen die smakken knap ik volledig op af.

Ik hoor de wisselstroom in adapters, wil s'nachts geen ventilatoren, koelkasten of druppels horen. Vindt het soms vreselijk als mensen snurken. Maar heb wel het geluk dat mijn omgeving vrij stil is s'nachts. Áls ik een geluidje een zoem of piepje hoor dan ga ik ernaar op zoek en elimineer ik het haha.

Het wordt ook in verband gebracht met hoog sensitieve personen. Met trauma's en wat ik zelf weet stress.
Wat sommigen hier noemen is gewoon onverdraagzaamheid en geen misofonie hoor

TO, is dat iets op zichzelfstaands of gaat het samen met een ander ziektebeeld? Ik dacht dat het alleen om geluiden ging overigens, gezien de term. Maar dat klopt blijkbaar niet?
F.U.
Ik hoor de wisselstroom in adapters

Uit het stopcontact trekken? Ik heb wel een dimmer die zoemt, maar dat hoort iedereen denk ik?
F.U.
In een aflevering van 'Je zal het maar hebben' van de BNN laten ze een onderdeel van de behandeling van misofonie in het AMC zien: aandachts-hertraining (ik herinner me dat iemand met misogynie een activiteit moet uitvoeren en de psycholoog steeds hoest). Tip om eens te kijken op Uitzending Gemist?
Hier noemen ze dat aanstelleritus.
Wacht maar tot je zoiets echt hebt. Dan wordt je gek. Ik heb het gelukkig niet in erge mate (wel zo nu en dan de hyperacusis dan weet je echt niet waar je het zoeken moet van ellende.)

@viva adam Leg maar eens je oor tegen een laptop of iphone adapter, je hoort dan als je een goed gehoor hebt een wisselende toon. Ik hoor die ook van veraf. En inderdaad er uittrekken is de oplossing ik heb er weinig moeite mee voor mij is het geen probleem. Ik wordt hooguit kattig, of kan niet slapen tot een geluid weg is maar je hebt mensen die zo gek worden van smak geluiden enzo dat ze niet kattig of even geïrriteerd maar echt agressief of depressief worden.

Je kan gewoon niet oordelen hoe dat voor iemand is. Zeker voor iemand met een trauma of stoornis die het heftig versterkt. Lijkt me geen pretje en geen aanstellerij. Wel iets waar je hopelijk mee om kan leren gaan.
quote:metteline schreef op 31 maart 2015 @ 05:47:

Hebben jullie het ook echt bij iedereen? Ik heb het gek genoeg alleen bij mensen die dicht bij me staan zoals mijn vader. Ik kan me bijv echt dood ergeren aan de manier waarop hij eet en ook zijn ademhaling kan ik rete irritant vinden. Maar voor de rest heb ik een goede band met hem Klopt helemaal. Mijn vriend en ouders kan ik naar uithalen als ze te hard op hun eten kauwen of drinken met zo'n vies slokgeluid. Op mijn werk doe ik meestal maar net of er niks aan de hand is maar er zitten hier ook wel eens een paar varkens te eten En van vrienden kan ik het wel hebben op de zeldzame momenten dat we samen eten
Niet zo zeuren joh. Vogels, die hebben pas last van katers!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven